Koppla nätverk hemma med dubbla routers

Permalänk
Medlem

Koppla nätverk hemma med dubbla routers

Hej. Flyttar strax till en villa modell större och kommer har router i ena hörnan på ovanvåningen. Ska ha mitt gamingrum i andra sidan av kåken på nedanvåningen. Har en ide om att dra en kabel ner dit och sätta en router där för att få bra Wi-Fi anslutning till mitt VR och för att kunna koppla dator och konsol på kabel enkelt. Något jag behöver fundera på eller det är bara att köra?

Sitter idag med en Asus RT68U och funderar på att köpa denna och har nere hos mig:
https://www.komplett.se/product/1193966/datorutrustning/natve...

Borde funka bra eller ska man köra på en från samma märke eller det kommer bli mycket problem då jag har 2 routers i samma nätverk?

//Daniel

Permalänk
Medlem

Har du tänkt att koppla den andra routern in i den första?

Permalänk

Du skaaldrig ha två routrar i samma nätverk, det kommer bli ipkonflikter och dhcpserverkonflikter. Ställ in en router som switch eller accesspunkt istället så kommer det fungera bra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Har du tänkt att koppla den andra routern in i den första?

Det är tanken jag haft änsålänge. Kanske kan koppla båda direkt i fiber uttaget?

Skrivet av TobiasStockholm:

Du skaaldrig ha två routrar i samma nätverk, det kommer bli ipkonflikter och dhcpserverkonflikter. Ställ in en router som switch eller accesspunkt istället så kommer det fungera bra.

Kommer jag fortfarande kunna använda den som Wi-Fi och som en anslutning till kabel? Spelar det någon roll om det är samma märke på båda eller e helt ovesäntligt?

Permalänk
Medlem

Se det som att en accesspunkt bara omvandlar kabel till WiFi, vilket är precis vad du vill. Du ska ha en router, inte fler. Sen drar du en kabel dit där du vill ha bättre WiFi-täckning och sätter en accesspunkt.

Ange samma SSID (namn på trådlösa nätverket) på båda så brukar det funka utan problem att roama oavsett märke.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av FardrowN:

Det är tanken jag haft änsålänge. Kanske kan koppla båda direkt i fiber uttaget?

Kommer jag fortfarande kunna använda den som Wi-Fi och som en anslutning till kabel? Spelar det någon roll om det är samma märke på båda eller e helt ovesäntligt?

Koppla båda till fiberuttaget är inte heller någon bra idé. Det kan funka om du får fler än en ipadress från din internetleverantör, om inte så kommer det inte funka alls. Även om du får flera ipadresser så kommer du isf ha två helt separata nätverk som inte kommer åt varandra.

Det ska inte spela någon roll. Asus har sin AI Mesh-funktion om du vill skapa ett trådlöst meshnätverk, isf kan det vara bra att hålla dig till Asus, tror det funkar med kabel också och kan vara lite smidigare att ställa in isf än med två olika märken då du isf måste ställa in allt manuellt, samt att den kan sköta bytet mellan de olika wifi med samma SSID bättre/med mindre risk för problem, men annars ska det inte spela någon roll som sagt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Köp en access punkt. Du behöver bara en router.

Permalänk
Medlem

Bekymmer är att jag har en kabel ner till det rummet. Vill ju ha Wi-Fi där nere till största del för att VR ska bli optimalt över wifi. Men vill även ha fler utgångar till dator och konsol. Men om jag köper en router kostar de mig 1200kr. Kan jag använda den som en acces punkt om jag drar kabel från första routern till andra, sedan använder jag den som en slav till den första typ. Kommer jag kunna lösa med både kabel och WiFi från den då?

Annars måste jag ju isåfall köpa en switch och en access punk som helst ska stödja Wi-Fi 6 vilket blir en betydligt högre summa.

Så det sistnämnda är mitt val isåfall?

Permalänk
Medlem

Idag är det lite knepigt med accesspunkter, det fanns flera billiga varianter förut men modernare WiFi och även WiFi6 finns mest som dyrare accesspunkter.

De flesta klarar sig med en router, den andra routern kanske du kan använda som accesspunkt. Jag vet att många TP-Link och även Asus routers kan ställas om till accesspunkt mode, då är det bara en enklare WiFi enhet men du får biffiga WiFi6 möjligheter via den enheten. Då går det riktigt fort och routern du har kan fortfarande köras som router och WiFi.

Om man däremot kan köra dom som en enhet låter jag vara osagt, du kanske måste ha två egna WiFi nät i fastigheten. Å andra sidan behöver du bara logga in två gånger mot respektive WiFi nät och dina WiFi enheter kommer byta till den andra WiFi punkten när dom tappar kontakten. Det här funkar bra så länge enheterna inte överlappar för mycket för då brukar telefoner, paddor bli förvirrade och inte kunna bestämma sig för vilken WiFi enhet dom ska köra mot.

Vill man har bättre WiFi är det bättre att investera i ett system där man kan köra överlappande täckning från enheter och styra dessa (eller koppla ihop) via något system typ Ubiquiti eller liknande. Kostar mer men är bra för lite större nät och riktigt stora nät med många punkter utspridda över en större yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Idag är det lite knepigt med accesspunkter, det fanns flera billiga varianter förut men modernare WiFi och även WiFi6 finns mest som dyrare accesspunkter.

De flesta klarar sig med en router, den andra routern kanske du kan använda som accesspunkt. Jag vet att många TP-Link och även Asus routers kan ställas om till accesspunkt mode, då är det bara en enklare WiFi enhet men du får biffiga WiFi6 möjligheter via den enheten. Då går det riktigt fort och routern du har kan fortfarande köras som router och WiFi.

Om man däremot kan köra dom som en enhet låter jag vara osagt, du kanske måste ha två egna WiFi nät i fastigheten. Å andra sidan behöver du bara logga in två gånger mot respektive WiFi nät och dina WiFi enheter kommer byta till den andra WiFi punkten när dom tappar kontakten. Det här funkar bra så länge enheterna inte överlappar för mycket för då brukar telefoner, paddor bli förvirrade och inte kunna bestämma sig för vilken WiFi enhet dom ska köra mot.

Vill man har bättre WiFi är det bättre att investera i ett system där man kan köra överlappande täckning från enheter och styra dessa (eller koppla ihop) via något system typ Ubiquiti eller liknande. Kostar mer men är bra för lite större nät och riktigt stora nät med många punkter utspridda över en större yta.

Då jag egentligen bara är intresserad av Wi-Fi till mitt VR där nere som läget ser ut så är det bättre att jag kör på en router då?

Annars hade jag klarar mig med en switch bara men får väll beställa o prova mig fram. I värsta fall om den endast blir en Wi-Fi punkt så får jag väll köpa mig en switch och sätta innan så jag kan ha kablar från den och Wi-Fi signal från routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Då jag egentligen bara är intresserad av Wi-Fi till mitt VR där nere som läget ser ut så är det bättre att jag kör på en router då?

Annars hade jag klarar mig med en switch bara men får väll beställa o prova mig fram. I värsta fall om den endast blir en Wi-Fi punkt så får jag väll köpa mig en switch och sätta innan så jag kan ha kablar från den och Wi-Fi signal från routern.

Om du vill lägga runt 1200 så hade jag köpt en Asus RT-AX58U, denna kopplar du ihop med kabel till din AC68U och kör Aimesh.
Då får du både Wifi och portar samt enkel administration.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Köp en från Asus och konfigurera den som Accesspunkt med AiMesh. Använd kabel för att få ethernet backhaul. Problemet löst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har en router ifrån ASUS, så är det enklast och korrekt att köra med AiMesh.
Precis som @Prelatur och @nu1mlock skriver ovan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du skaaldrig ha två routrar i samma nätverk, det kommer bli ipkonflikter och dhcpserverkonflikter. Ställ in en router som switch eller accesspunkt istället så kommer det fungera bra.

Både modellerna som anges går att ställa om i accesspunktläge. Så jo, den andra routern ska kopplas in i den första – men inte vara i routerläge.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Både modellerna som anges går att ställa om i accesspunktläge. Så jo, den andra routern ska kopplas in i den första – men inte vara i routerläge.

Ja, precis som jag skrev? Då är det inte längre två routrar kopplade efter varandra...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@FardrowN bara göra som andra skrev i tråden efter mig så är det klart. Det blir säkert bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja, precis som jag skrev? Då är det inte längre två routrar kopplade efter varandra...

Precis, men det är i detta fallet en konfigurationsfråga inte utrustningsfråga.

Permalänk
Medlem

Va ju snabb o beställde TP-Linn routern men skickar tillbaka den o köper en asus isåfall så verkar det bli smidigast

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Precis, men det är i detta fallet en konfigurationsfråga inte utrustningsfråga.

Yes, bra att du förtydligade det 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tjena igen! Kopplade in TP Link routern och ändrade den till accses mode och har internet och allt verkar fungera. Men nu kommer jag ju inte åt routern alls atm. Ska det vara så eller har något strulat? Når den andra routern igenom TP link routern utan problem

Permalänk
Medlem

Ojdå. Såg nu att jag lyckades igenom mobilen lättare.

Ser ut så. Då är allt good 2 go?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Ojdå. Såg nu att jag lyckades igenom mobilen lättare.

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut så. Då är allt good 2 go?

Det hade varit bättre om du gjorde som vi tipsade om men visst, det fungerar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det hade varit bättre om du gjorde som vi tipsade om men visst, det fungerar.

Tänkte mest bespara mig besväret med retur osv plus denna verkar ha bättre specs. Några problem jag kan förvänta mig i framtiden eller det borde flyta på?

Tycker du jag borde retunera denna och köra på en asus istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Tänkte mest bespara mig besväret med retur osv plus denna verkar ha bättre specs. Några problem jag kan förvänta mig i framtiden eller det borde flyta på?

Tycker du jag borde retunera denna och köra på en asus istället?

Personligen hade jag returnerat den och köpt en Asus för AiMesh, dess mycket bättre handoff som sköts av AiMesh och smidigare hantering.

Men det viktiga är att du känner dig nöjd så gör som du vill.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

om jag nu skulle göra som ni tipsade om, vad är skillnaden på dessa?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

och denna

https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...

nyare verision eller?

Permalänk
Medlem

Roaming är skillnaden. Är du uppkopplad på ena wifinätet och går runt i huset så kommer din enhet hålla fast vid det nätet du anslutit till, så länge det finns minsta lilla signal. Använder du däremot ett nät, med flera radios, så hoppar din enhet sömlöst mellan de olika, beroende på vilken som han har starkast signal från. Så returnera din TP-link även om den har bättre specs, för upplevelsen blir sämre ändå.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

om jag nu skulle göra som ni tipsade om, vad är skillnaden på dessa?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

och denna

https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...

nyare verision eller?

Denna är ganska mycket snabbare.

https://www.proshop.se/Accesspunkt/ASUS-TUF-Gaming-AX5400-Dua...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Lät som de blir bäst så klickade hem den från webhallen nu haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

haha vafan, precis när jag beställde den andra...

Permalänk
Medlem

En accesspunkt från säg Ubiquiti kostar runt tusenlappen. En billig gigabitswitch kostar typ 200-300kr. Hur är det dyrare?

AIMesh? Man vill inte köra Mesh här, mesh funkar när man har en kedja hela vägen. För roamingens skull så spelar inte märke nån roll (oftast, i min erfarenhet). Jag har kört ASUS-router + Ubiquiti accesspunkt(er). Sätter man samma SSID (och password?) etc så har inte roaming varit ett problem för mig iaf.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux