Behöver man antivirus till Windows 11?

Permalänk
Medlem

Behöver man antivirus till Windows 11?

Bitdefender varnar att jag måste uppdatera den då datorn saknar skydd.

Behövs det ett antivirus till W11? Och, behövs det till mobilen (Android)?

Om svar ja. Vad kan ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Du kan få svar på din första fråga här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1587912-antivirus-beho...

Och som svar på din andra fråga:

Och till sist, som svar på din sista fråga: https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=bda5511d-02dd-...

Alternativt antivirus-program till Android som inte överför inte filerna till företagets servrar (med andra ord, inte integritetskränkande): https://divestos.org/pages/our_apps#hypatia

Snälla, sök nästa gång.

Lade till information om en antiviruslösning till Android, som även är mån om ens integritet.
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Bitdefender varnar att jag måste uppdatera den då datorn saknar skydd.

Behövs det ett antivirus till W11? Och, behövs det till mobilen (Android)?

Om svar ja. Vad kan ni rekommendera?

För båda OS:en så finns samma svar: Det finns inbyggt i systemen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För båda OS:en så finns samma svar: Det finns inbyggt i systemen

Nu blev jag nyfiken. Vad använder Google som antiviruslösning till stock Android? Google Play Protect räknas inte då det gäller endast för appar.

Onödigt att använda ett bindestreck i ordet antiviruslösning
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nu blev jag nyfiken. Vad använder Google som antivirus-lösning till stock Android?

https://support.google.com/googleplay/answer/2812853?hl=en

Permalänk
Medlem

Kom på att den fanns, så läs min redigering för förra inlägget.

Bytte ut "men" till "så"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nu blev jag nyfiken. Vad använder Google som antivirus-lösning till stock Android? Google Play Protect räknas inte då det gäller endast för appar.

Varför räknas inte Play Protect?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför räknas inte Play Protect?

Jag låter Tom's Guide svara på den frågan: https://www.tomsguide.com/reviews/google-play-protect

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av A-gubbe:

Bitdefender varnar att jag måste uppdatera den då datorn saknar skydd.

Behövs det ett antivirus till W11? Och, behövs det till mobilen (Android)?

Om svar ja. Vad kan ni rekommendera?

Som jag alltid säger: folk är oftast oproportionerligt medvetna om att man bör skydda sig mot malware, men de har sällan backuper på sin viktigaste data.

1. Köp eller hyr en backuplösning som står i proportion till hur mycket du skulle gråta om den data du har på datorn eller i anslutna molntjänster skulle försvinna.
2. Håll bra säkerhetshygien. Håll dina operativsystem uppdaterade. Gör dig av med grejer som inte längre får säkerhetsuppdateringar - eller se i allra minsta fall till att de inte kan komma åt dina nätverk eller Internet. Brandväggar ska vara påslagna på dina datorer. Presentera inga nätverkstjänster du inte har koll på.
3. OM du har en situation där folk har oproportionerligt mycket att vinna på att knäcka just dig i jämförelse med andra - om du handskas med kryptovalutor eller om du är en uppenbar angreppspunkt mot din arbetsgivare - kan det vara bra att i tillägg också investera i anti-malware och möjligen ännu mer avancerade säkerhetssystem. Vilka som är bäst ändrar sig över tid utifrån vilka attacker som är ”inne” just nu och vad de respektive programmen är bäst på att skydda dig mot.

Men är du inte i en särskilt utsatt situation, om du har bra backuper av allt viktigt, och om du gör det svårare än genomsnittligt att traversera ditt nätverk, så bör det räcka med det skydd som är inbyggt i ditt system.