Köp av ny dator, någon som ser några röda flaggor?

Permalänk
Medlem

Köp av ny dator, någon som ser några röda flaggor?

Hej!
Ska nu uppgradera från min 10 år gamla dator.
Jag skrev tidigare en tråd om datorköp men mycket har hänt sedan dess.
Datorn är ihopplockad men jag undrar om någon kan se någon akut röd flagga någonstans. Om det är något som verkligen skulle bli flaskhals eller sätta stopp.
Datorn ska användas för gaming men också för en del rendering, därav 64gb ram. Hårddisk har jag flera av hemma som ska in.
Pikar om RGB undanbedes då jag inte har några problem med RGB eller ens har möjlighet att välja bort det på vissa produker.
Jag är inte ute efter att hitta billigare komponenter.

https://www.inet.se/datorbygge/b1370595/42-a-7

Permalänk
Medlem

Är du inte ute efter billigare produkter, så tycker jag du har valt bra grejer. Jag hade själv hellre gått på nVidia, men 24GB nVidia kostar skjortan, så... Go for it om du har pengarna

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Vart tänkte du ha de 3 extra uni fan fläktarna?
Känns dumt att köpa Lancool 216 o byta bort 160mm fläktarna i fronten mot 1k fläktuppsättning.

Eller tänkte du ha dem på "golvet" känns lite väl dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Är du inte ute efter billigare produkter, så tycker jag du har valt bra grejer. Jag hade själv hellre gått på nVidia, men 24GB nVidia kostar skjortan, så... Go for it om du har pengarna

Stod såklart mellan Radeon och Nvidia men med processor från AMD och ram med amd Expo så vägde Radeon över då samspelet ger en fördel.

Skrivet av Toarulle:

Vart tänkte du ha de 3 extra uni fan fläktarna?
Känns dumt att köpa Lancool 216 o byta bort 160mm fläktarna i fronten mot 1k fläktuppsättning.

Eller tänkte du ha dem på "golvet" känns lite väl dyrt

Två av de tre extra fläktarna kommer vara i botten och dra in luft och blåsa direkt på GPUn. Den tredje fläkten hamnar nog bak i chassit istället för den medföljande fläkten. Man var tvungen att köpa 3-pack för att få med Lian li's fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

Rödflaggor överstrukna

Permalänk
Medlem

När det kommer till renderingar, pratar vi typ Blender då?
Då borde du nog försöka få in ett 4090, eller kanske 4080, istället och gå ner på något på CPU och moderkort om du vill ligga kvar på samma prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

När det kommer till renderingar, pratar vi typ Blender då?
Då borde du nog försöka få in ett 4090, eller kanske 4080, istället och gå ner på något på CPU och moderkort om du vill ligga kvar på samma prislapp.

Lite Blender men även Photoshop och Illustrator. Priset på ram diffar så lite så tänkte att jag kör 64gb istället för 32gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Rödflaggor överstrukna

<Uppladdad bildlänk>

Du missade att läsa hela inlägget eller? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmafeb:

Du missade att läsa hela inlägget eller? 😂

ja faktiskt rätt sjukt att du visste att någon skulle bli baited.. och jag kunde inte hålla mig, sorry.

Dåliga skämt å sido, sjysst PC, den kommer du ha roligt med

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmafeb:

Lite Blender men även Photoshop och Illustrator. Priset på ram diffar så lite så tänkte att jag kör 64gb istället för 32gb.

Låter som du behöver lite av allt!
Det är dock lite svårt att hitta jämförande tester i Blender, oftast får man upp spel. Hittade en graf men jag har ingen mer info om vad de renderat eller med vilken motor, men 4090 var 3.2x snabbare än 7900XTX i det testet. Antar det är något standardtest?
https://twitter.com/hms1193/status/1601215263223218177?lang=e...
Nvidia har stora fördelar i blender oavsett och ska du ha en bra dator i mycket så hade jag nog faktiskt bytt ut 7900XTX mot ett Nvidia om än ett 4080 som ligger i nästan samma prisklass.

Sitter lite i samma sits och har kollat på dator nu i 2 månader och jag har en tanke att ta upp renderandet igen och även om ett XTX ligger bra till på min lista så faller jag tillbaka till att nvidia blir nog bäst i slutändan för att få bra prestanda i spel men mycket bättre prestanda i blender gör att bägaren trillar över till nvidias fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Det är dock lite svårt att hitta jämförande tester i Blender, oftast får man upp spel. Hittade en graf men jag har ingen mer info om vad de renderat eller med vilken motor, men 4090 var 3.2x snabbare än 7900XTX i det testet. Antar det är något standardtest?
https://twitter.com/hms1193/status/1601215263223218177?lang=e...

Jag vet inte heller vad de testat, men Nvidia brukar vara ungefär 2x snabbare än motsvarande (i spelprestanda) AMD-kort i Blender. AMD jobbar på att förbättra stödet och prestandan, men över lag så ligger de långt efter Nvidia när det gäller stöd för annan mjukvara än spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Låter som du behöver lite av allt!
Det är dock lite svårt att hitta jämförande tester i Blender, oftast får man upp spel. Hittade en graf men jag har ingen mer info om vad de renderat eller med vilken motor, men 4090 var 3.2x snabbare än 7900XTX i det testet. Antar det är något standardtest?
https://twitter.com/hms1193/status/1601215263223218177?lang=e...
Nvidia har stora fördelar i blender oavsett och ska du ha en bra dator i mycket så hade jag nog faktiskt bytt ut 7900XTX mot ett Nvidia om än ett 4080 som ligger i nästan samma prisklass.

Sitter lite i samma sits och har kollat på dator nu i 2 månader och jag har en tanke att ta upp renderandet igen och även om ett XTX ligger bra till på min lista så faller jag tillbaka till att nvidia blir nog bäst i slutändan för att få bra prestanda i spel men mycket bättre prestanda i blender gör att bägaren trillar över till nvidias fördel.

Sen måste man räkna in att jag är lite av en AMD-fanboy om det inte redan märktes 😅
Har lite svårt att betala 10 000kr mer för märket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmafeb:

Sen måste man räkna in att jag är lite av en AMD-fanboy om det inte redan märktes 😅
Har lite svårt att betala 10 000kr mer för märket.

Ja, nog är du ett fanboy när man inte ens kollat på alternativen 😅 visst för att ett XTX presterar oftast lite bättre än ett 4080, men du verkar inte lägga vikt i tiden för rendering så den biten är nog mer önsketänkande, som för en annan.

Ett 4080 är marginellt dyrare.

Men väger spel tyngst så har du plockat ihop en dator som ska fungera ypperligt för resten.

Jag själv har kört lite blandat men varit överlag mest nöjd med nvidia framför allt, AMD-Intel har väl varit enligt förväntningar. Men har övervägt ett xtx med 7800x3d… jävla massa bang för the buck verkar det som

Permalänk
Medlem

Oj, 43 000 utan 4090 känns märkligt. Byt ut 7900X mot 7800X3D när den släpps 6/4, borde kosta ca 1 000 mer.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/UY8SAbaQz7oIk2FKq8cha6wFPBg/dmafeb

MSI Cashback (du får tillbaka ca 450 kr på PSU:n): https://www.inet.se/kampanj/8459/msi-better-beyond-cashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oj här har vi dragit ner både airflow, ram, moderkort, kylning och watt bara för att pressa in ett 4090 ^^
Det är precis det där som jag ogillar med Nvidia. Man måste kompromissa alldeles för mycket runt omkring för att kunna lägga deras produkt i centrum när man kan få så mycket mer (med liknande prestanda) för en mindre peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Ja, nog är du ett fanboy när man inte ens kollat på alternativen 😅 visst för att ett XTX presterar oftast lite bättre än ett 4080, men du verkar inte lägga vikt i tiden för rendering så den biten är nog mer önsketänkande, som för en annan.

Ett 4080 är marginellt dyrare.

Men väger spel tyngst så har du plockat ihop en dator som ska fungera ypperligt för resten.

Jag själv har kört lite blandat men varit överlag mest nöjd med nvidia framför allt, AMD-Intel har väl varit enligt förväntningar. Men har övervägt ett xtx med 7800x3d… jävla massa bang för the buck verkar det som

Hehe ja känner jag mig själv rätt så lär det bli mer spelande än rendering på denna setup. Klart det blir rendering också och efter vad jag läst här idag så kommer den kunna göra det galant även om ett 4090 gör det snäppet snabbare.
Ville mest se om det dök upp någon som sa "nänä just det där kommer skita sig totalt, den komponenten krockar helt med den" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmafeb:

Oj här har vi dragit ner både airflow, ram, moderkort, kylning och watt bara för att pressa in ett 4090 ^^
Det är precis det där som jag ogillar med Nvidia. Man måste kompromissa alldeles för mycket runt omkring för att kunna lägga deras produkt i centrum när man kan få så mycket mer (med liknande prestanda) för en mindre peng.

Chassit har utmärkt luftflöde och RAM-modulerna är ju snabbare än vad du valt?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Chassit har utmärkt luftflöde och RAM-modulerna är ju snabbare än vad du valt?

Saknas dock 32gb.
Hastigheten är vad den är, inet säljer tyvärr inte 64gb ram 6000mhz snabbare än cl40

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmafeb:

Saknas dock 32gb.
Hastigheten är vad den är, inet säljer tyvärr inte 64gb ram 6000mhz snabbare än cl40

Mitt bygge har 64 GB RAM.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmafeb:

Hej!
Ska nu uppgradera från min 10 år gamla dator.
Jag skrev tidigare en tråd om datorköp men mycket har hänt sedan dess.
Datorn är ihopplockad men jag undrar om någon kan se någon akut röd flagga någonstans. Om det är något som verkligen skulle bli flaskhals eller sätta stopp.
Datorn ska användas för gaming men också för en del rendering, därav 64gb ram. Hårddisk har jag flera av hemma som ska in.
Pikar om RGB undanbedes då jag inte har några problem med RGB eller ens har möjlighet att välja bort det på vissa produker.
Jag är inte ute efter att hitta billigare komponenter.

https://www.inet.se/datorbygge/b1370595/42-a-7https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1370595/42-a-7

Slö och liten SSD i den här klassen av dator, varför inte:
Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB ?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Slö och liten SSD i den här klassen av dator, varför inte:
Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB ?

Nu läste du inte hela texten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Mitt bygge har 64 GB RAM.

Am5 verkar för nuvarande inte klara av 4 ramstickor på 6000mhz utan att klocka ner automatiskt så det behöver vara 2 stickor för att få rätt hastighet och för att expo ska fungera korrekt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmafeb:

Nu läste du inte hela texten

Vad missade jag, att du har fler HDD som ska in, visst du har nog med lagringsutrymme redan, men du vill nog ha program som photoshop, illustrator & blender installerade på en SSD.
En 2TB SSD tar ju inte upp fler M.2 platser.
Visst du måste såklart inte ha det, 1TB SSD räcker säkerligen gott och väl.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad missade jag, att du har fler HDD som ska in, visst du har nog med lagringsutrymme redan, men du vill nog ha program som photoshop, illustrator & blender installerade på en SSD.
En 2TB SSD tar ju inte upp fler M.2 platser.
Visst du måste såklart inte ha det, 1TB SSD räcker säkerligen gott och väl.

Det var nog jag som var otydlig. Jag har fler M2 hemma som ska in

Permalänk
Medlem

Blev det någon beställning? Hur såg det ut slutgiltigt, samma som presenterades vid start? Tittar själv på att skaffa något i liknande prisklass och hade några funderingar:
-om jag kör databygge på inet så låter de mig inte plocka ihop samma set då minnerna ska vara för snabba för moderkortet, vad hände där?
-med 5 dagar kvar, ska man vänta på 7800X3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taboon:

Blev det någon beställning? Hur såg det ut slutgiltigt, samma som presenterades vid start? Tittar själv på att skaffa något i liknande prisklass och hade några funderingar:
-om jag kör databygge på inet så låter de mig inte plocka ihop samma set då minnerna ska vara för snabba för moderkortet, vad hände där?
-med 5 dagar kvar, ska man vänta på 7800X3D?

Inte beställt än, tänkte lägga beställningen om nån vecka. Ska slänga på en Alienware ultrawide OLED också tänkte jag.
Angående för snabba minnen så ska man välja "Alla hastigheter" istället för "Standardhastigheter" när man väljer ram.
Inet ser till att dina minnen kör i rätt hastighet i BIOS när de bygger ihop den förutsatt att det fungerar. De tittar på moderkortets QVL-lista för kompatibla minnen så vill du vara 100% på att det blir rätt bör du välja från QVL-listan. (Mitt bygge har inte ram från listan men räknar med att Inet hör av sig om det skulle krångla).

Angående 7800x3d så är jag personligen inte intresserad av den men det är väl bara en smaksak person till person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmafeb:

Inte beställt än, tänkte lägga beställningen om nån vecka. Ska slänga på en Alienware ultrawide OLED också tänkte jag.
Angående för snabba minnen så ska man välja "Alla hastigheter" istället för "Standardhastigheter" när man väljer ram.
Inet ser till att dina minnen kör i rätt hastighet i BIOS när de bygger ihop den förutsatt att det fungerar. De tittar på moderkortets QVL-lista för kompatibla minnen så vill du vara 100% på att det blir rätt bör du välja från QVL-listan. (Mitt bygge har inte ram från listan men räknar med att Inet hör av sig om det skulle krångla).

Angående 7800x3d så är jag personligen inte intresserad av den men det är väl bara en smaksak person till person.

Tack, missade helt den drop-down menyn. Verkar vara brist på processorn överallt vilket som, så en månad ser det ut som man får vänta vilket som. Kanske DDR5 hinner falla lite till i pris i alla fall. Finns någon poäng med de än mer extrema moderkorten? Eller är det bara för överklockning och extrema entusiaster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taboon:

Tack, missade helt den drop-down menyn. Verkar vara brist på processorn överallt vilket som, så en månad ser det ut som man får vänta vilket som. Kanske DDR5 hinner falla lite till i pris i alla fall. Finns någon poäng med de än mer extrema moderkorten? Eller är det bara för överklockning och extrema entusiaster?

De dyrare moderkorten har väl bättre komponenter, bättre stömfördelning, bättre kylning osv skulle jag gissa på.
Jag väljer ett mid-tier moderkort för just där kan priset verkligen skjuta högt och snabbt. Man vill dessutom kanske inte köra på det absolut billigaste.