Permalänk
Medlem

Keyboard stickers ENG->SWE

Hej,

Har en Dell XPS 9370 med engelskt keyboard. Utan att behöva byta hela tangentbordet undrar jag om det är någon som köpt keyboard stickers och klistrat på de tangenter som skiljer sig? Blev det bra? Finns det några som är lika/samma som på Dell XPS 9370?

Mvh
Philip

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

Utan att behöva byta hela tangentbordet undrar jag om det är någon som köpt keyboard stickers och klistrat på de tangenter som skiljer sig?

Svensk tangentbordsuppsättning har fler tangenter än US/GB, så har svårt att förstå hur du tänkt lösa det.

Själv hade jag bara valt att mappa in Å, Ä, Ö mha SharpKeys och fixat stickers till de tangenterna.

Som klistermärke hade jag valt att göra ett eget i Photoshop för att matcha det lite udda typsnittet på XPS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Svensk tangentbordsuppsättning har fler tangenter än US/GB, så har svårt att förstå hur du tänkt lösa det.

Själv hade jag bara valt att mappa in Å, Ä, Ö mha SharpKeys och fixat stickers till de tangenterna.

Som klistermärke hade jag valt att göra ett eget i Photoshop för att matcha det lite udda typsnittet på XPS:en.

Tack för bra svar! Tänker också Å, Ä, Ö och kanske , . och -. Har hittat siter som säljer stickers för specifika modeller testar det.

Permalänk
Medlem

Hade det ändå inte varit värt besväret att kontakta deras support och fråga? I majoriteten av laptops är tangentbordet är EN modul. Man byter inte ut alla knappar utan hela brädan. Tenderar även vara skillnader mellan ANSI och ISO layouterna.
https://www.parts-people.com/blog/2019/04/08/dell-xps-13-9370...

Det här med klisterlappar och limmande på slitage delar brukar inte vara värt besväret. I min mening enklare att träna sitt muskelminnet än hålla på och klegga.

Permalänk
Medlem

Om inte Dell svarar så t.ex. https://www.ebay.com/itm/143568265352 kanske finns fler,
Sen om det kostar 230kr + 500kr frakt? ingen aning, (kontakta försäljaren), men i min mening mer värt att göra det rätt och korrekt än lägga hundringar på klisterlappar som lossnar, flyttar på sig och lämnar knapparna klibbiga.

Permalänk
Medlem

Skulle såklart helst byta hela tgb-modulen men kollat videos och ser väldigt komplicerat ut. Ajja, tack för bra inspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Om inte Dell svarar så t.ex. https://www.ebay.com/itm/143568265352 kanske finns fler,
Sen om det kostar 230kr + 500kr frakt? ingen aning, (kontakta försäljaren), men i min mening mer värt att göra det rätt och korrekt än lägga hundringalar på klisterlappar som lossnar, flyttar på sig och lämnar knapparna klibbiga.

Jag har själv en Dell XPS 9380 (med nordisk tangentbordslayout) och där måste även hela ovandelen (palmrest) av datorn bytas ut, då antalet tangenter helt enkelt inte matchar.

Sen tillkommer spännande funktionalitet som fingeravtrycksläsare etc. som kanske inte är kompatibel med den specifika Dell-modellen (själv har jag exempelvis Developer-utgåvan som har vanlig power-knapp).