Permalänk

Segt internt 1000/1000Mbit/s?

Hej alla glada, har fiber 1000/1000 via Bahnhof som vi tecknat via föreningen.
Har inte lyckats få ut mer 240 Mbit/s över WiFi. Får ut runt 650 Mbit/s via kabel (ethernet) mellan datorn och router men kan glömma dessa siffror via WiFi. Får ut runt 800 Mbit/s när jag kör kabel direkt mellan datorn och fiberfördelaren (fiberdosan).

Har provat med följande routrar
Asus RT-AC5300 en Asus RT-AC68U, en Asus RT-AX88U och en Netgear Nighthawk R7000 men får samma resultat.

Hade 250/100 uppkoppling via Bredbandsbolaget innan och fick ut strax över 250 Mbit/s med samma hårdvara (RT-AC68U).

Har någon något tips på vad jag kan göra eller varför detta uppstår?

Vore oerhört tacksam för svar/lösning 🙏🏽🙏🏽🙏🏽😊

Rubrik lagad. // MOD
Permalänk
Medlem

Vad för enhet testar du ditt wifi med?

Står du i vägen för signalerna? Har du grannar med wifi?

Finns enormt med variabler för att få snabbare wifi men förvänta dig inte att få ut mycket mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vilka enheter med wifi har du testat med, bör alltid försöka testa med ett par olika samt även då givetvis kolla så att deras wifi-krets klarar upp till de hastigheter (reelt) som du är ute efter.

Se till att inte något annat ligger och äter av din trafik sammtidigt (ut mot nätet), kan vara värt att testa med iperf mot din kablade dator för att helt utesluta bahnhof då de verkar uppfylla sitt givet ditt test mot dosan direkt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vilken kanal ligger ditt wifi på? Testa att låsa den på te.x 80mhz kanal 44 i stället för att den skall va dynamisk och hoppa omkring.

Klart att det går att få ut mer än 240Mbit/s..får ut 489Mbit/s på mitt 500Mbit nät.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad testar du med för enhet? Dator/Telefon/Surplatta/etc?

Eftersom du har samma hastighet oavsett vad så går min första tanke till att enheten du använder för att testa med inte klarar mer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Hej och tack för alla svar. Har testat med såväl Bredbandskollen som DSLreports. Routern står helt fri högst upp på en garderob med mycket utrymme för kylning och inga hinder runt om. Kör Cat6e (1 meter) från fiberdosan till routern. Har testat med följande enheter:

Enhet 1, Gaming PC:
Mobo: Asus Tuf Gaming B550-plus
CPU: Ryzen 7 7700X
Ram: Vengeance DDR4 3600MHz 2x16GB
GPU: Asus rog strix RTX 3080 ti
Psu: Corsair HX1200

Enhet 2:
Lenovo Legion 5 I7 stock

Enhet 3:
Samsung galaxy s21

Får nästan identiska resultat via WiFi och kabel, har även kört usb c <-> Ethernet adapter till mobilen och får då samma resultat som för dator <->Ethernet.

Har inte testat att låsa kanal/frekvens. Samtliga i fastigheten har samma uppkoppling, får knacka dörr ikväll 😂😂😂

Permalänk
Medlem

Man ska alltid testa med kabel, även om det är tillfälligt för att se att man har tillräckligt hög fart som är godkänt för den hastigheten man betalar för.

Alla andra problem man kan ha är något man själv får fixa, de är bara hastigheten fram till överlämningspunkten som garanteras, eller bästa möjliga fast som ISPn anser är godkänt för den hastighet man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexiusen:

Hej och tack för alla svar. Har testat med såväl Bredbandskollen som DSLreports. Routern står helt fri högst upp på en garderob med mycket utrymme för kylning och inga hinder runt om. Kör Cat6e (1 meter) från fiberdosan till routern. Har testat med följande enheter:

Enhet 1, Gaming PC:
Mobo: Asus Tuf Gaming B550-plus
CPU: Ryzen 7 7700X
Ram: Vengeance DDR4 3600MHz 2x16GB
GPU: Asus rog strix RTX 3080 ti
Psu: Corsair HX1200

Enhet 2:
Lenovo Legion 5 I7 stock

Enhet 3:
Samsung galaxy s21

Får nästan identiska resultat via WiFi och kabel, har även kört usb c <-> Ethernet adapter till mobilen och får då samma resultat som för dator <->Ethernet.

Har inte testat att låsa kanal/frekvens. Samtliga i fastigheten har samma uppkoppling, får knacka dörr ikväll 😂😂😂

Nu får du allt specificera bättre (och börja med att reda ut din pc, menar du 5700X?), om du får samma resultat med wifi som kabel så stämmer inte det du skrev i början (240mbits wifi och 650mbits kablat, 800mbits direkt från fibern).

Speca vilka hastigheter du får med vilken enhet med vilken typ av koppling:

Galaxy S21, wifi, xxx mbits
Lenovo Legion 5, wifi, xxx mbits
Galaxy S21, kabel till router, xxx mbits
Lenovo Legion 5, kabel till router, xxx mbits
etc

testa även som jag sagt, att starta en iperf-server på din gaming-pc kopplad till routern, och kör ett test mellan din laptop på wifi och gaming-pcn, då testar du lan-sidan av wifi och switch på routern, förutsatt att alla komponenter fixar det så bör du ligga ganska nära gigabit där.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vem äger fibern hos dig?

Har ett ganska liknande problem. Har 1000/1000 men får endast ut ca 600-700 mbps.
Problemet är att en switch eller kabel behövs att bytas ut. IP-Only och alla leverantörer vet om detta nu men osäkert när det blir en lösning på det. Tydligen är det enligt teknikern ganska många drabbade.

Permalänk
Medlem

@NUT324 jaha, är det något känt fel som inte kan fixas med mjukvara.

Intressant, är det något man håller tyst om ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NUT324:

Vem äger fibern hos dig?

Har ett ganska liknande problem. Har 1000/1000 men får endast ut ca 600-700 mbps.
Problemet är att en switch eller kabel behövs att bytas ut. IP-Only och alla leverantörer vet om detta nu men osäkert när det blir en lösning på det. Tydligen är det enligt teknikern ganska många drabbade.

Skrivet av DennisOlof:

@NUT324 jaha, är det något känt fel som inte kan fixas med mjukvara.

Intressant, är det något man håller tyst om ?

Känns som att det inte riktigt stämmer i vad de säger. Antingen får du 100Mbps eller 1Gbps. Inte något däremellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Känns som att det inte riktigt stämmer i vad de säger. Antingen får du 100Mbps eller 1Gbps. Inte något däremellan.

nja, de säljs alltid som "upp till" hastigheter med olika stora garantier, vet att bahnhof har minst 80% upp till sin 250/250

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Känns som att det inte riktigt stämmer i vad de säger. Antingen får du 100Mbps eller 1Gbps. Inte något däremellan.

Oftast i såna sammanhang så är det för att switchen i fastigheten bara har en 1gbit upplänk, om du har en 48 portars switch med en 1gbits upplänk och flera aktiva kunder samtidigt så tappar du som slutkund hastighet, och då får du så mkt switchen kan ge men du länkar fortfarande i 1gbit mot switchen.

Om det är en låsning på 100 mbit så är det oftast en trasig kabel eller en fiberkonverter/mediakonverter som inte pallar högre

Sen har vi dom leverantörer som av någon anledning inte uppgraderat till gigabit switchar utan ligger kvar på gamla 100 mbit/s lite här o var i sina nät.

Permalänk
Medlem

Alltså, 800Mbit/s är en helt rimlig hastighet för 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad man har för intervaller men jag gissar på att man kan acceptera att man inte får ut mer än upp till 80% av den hastigheten man har som sämst, då syftar jag på genomsnitt. Har man t.ex. 100Mbit och bara får ut 30-40Mbit i genomsnitt är det något fel om det är mer permanent hastighet fördelat över dygnet, veckor etc.

Jag är iofs rätt säker på att man har koll på detta genom de mätningar som görs hela tiden i näten och där ser man trafiknivåerna. Uppgraderingar görs, man bygger ut osv allt för att det ska finnas tillräckligt med kapacitet när trafiken är som värst. Det är iofs en ekonomisk fråga vilket innebär att det blir en balansgång mellan investeringar, vad kunderna förväntar sig, prioriterad trafik och allt det där.

Det normala är att man har sämre hastigheter när det är högre belastningar eller trafik i nätet, det har jag själv märkt på mitt 250/250 som jag uppgraderade till. Med mitt 100/100 tidigare fick jag alltid ut maxfart men det får jag inte numera trots att jag kör på som vanligt med mina tjänster och det jag gör. Man märker att det är större variationer under dygnet och vilka dagar det är.