Förpackning bekräftar Nvidia Geforce RTX 4060 Ti

Permalänk
Melding Plague

Förpackning bekräftar Nvidia Geforce RTX 4060 Ti

En läckt design för kartongen gör gällande att Nvidia kan ha upp till tre grafikkort på gång inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad står Ti för? Turing increased?

Permalänk

$549 för kortet.

Prestanda som ett snart tre år gammalt RTX 3070 men dyrare.

Denna generation måste vara den sämsta generation sätt till pris kontra prestanda som Nvidia någonsin släppt. Det är tragiskt men det är den inriktningen Nvidia valt.

Permalänk
Medlem

Har det någonsin varit så liten prestandaökning mellan två generationer?

Turing fick kritik för att det inte var så mycket snabbare än Pascal, men 2060 Super (motsvarigheten till Ti) slog ändå GTX 1080 med ganska stor marginal och var ca. 20% snabbare än 1070. 4060 Ti borde minst matcha RTX 3080.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

$549 för kortet.

Prestanda som ett snart tre år gammalt RTX 3070 men dyrare.

Denna generation måste vara den sämsta generation sätt till pris kontra prestanda som Nvidia någonsin släppt.

Nvidia testar nog konsumenterna nu, hur hårt de kan pusha prislappen uppåt, hur mycket folk är redo att betala så det bästa man kan göra nu är att undvika. Hört att Blackwell troligen blir tillverkat på TSMC 3 nm: https://www.tomshardware.com/news/tsmc-might-cut-3nm-prices-t...

Misstänker Blackwell kommer bli ännu dyrare tyvärr men vi får se.

rtx 3060 ti landade på 4 790 kr i Sverige november 2020. Du fick motsvarande rtx 2080 super-prestanda (som låg på runt 8200 + vid lansering) lite mer än 2 år senare.

rtx 4060 ti, om rykten stämmer, landar på 5500-6000+ kr i Sverige? Om det stämmer är det en katastrofal prisutveckling såvida du inte får 3080-prestanda minst. Men ja, hela Ada Lovelace är ju ett stort skämt pris i förhållande till prestanda, nästan om inte värre än Turing.

Dessutom börjar 8 gb vram bli på gränsen i många nya spel. Detta märks tydligt i RE 4 remake och Hogwarts.
Frågan är om ökning av L2-cache är tillräckligt för att kompensera för den smala bussbredden även för det lägre segmentet?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har det någonsin varit så liten prestandaökning mellan två generationer?

But...but...4090

Sålänge det fortsätter säljas och AMD inte riktigt får ihop sin egen produktion så lär det inte förbättras tyvärr..

Edit*
Sedan har jag för mig stora lager av 3xxx-kort är en stor anledning till varför nya kort är så dyra.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jösses...

Gissar att 4060 får stryk av 3070 3060Ti.

Permalänk
Medlem

Detta är en mellangeneration, en slags reset på pris/prestanda, som kommer få 5000 serien att se väldigt bra ut då den faktiskt kommer erbjuda mer prestanda över 4000 serien för samma peng (5080 lär knappast öka 70% igen). Nvidia har råd att offra en generation för att kunna cementera priserna ordentligt och på så vis kunna utveckla pris/prestanda ökningar därifrån. Det är iaf min take på 4000 serien.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Men ja, hela Ada Lovelace är ju ett stort skämt, nästan om inte värre än Turing.

4090 är objektivt ett väldigt bra grafikkort. Hela serien är inte kass.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Vad står Ti för? Turing increased?

Turbo Intercooler

Permalänk
Inaktiv

Vi lutar oss tillbaka och väntar någon generation till ser det ut som

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

4090 är objektivt ett väldigt bra grafikkort. Hela serien är inte kass.

Menar pris/prestanda förhållandet, uttryckte mig lite klumpigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det enda som är säkert är du får en jätteliten krets till ett jättehögt pris…

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

4090 är objektivt ett väldigt bra grafikkort. Hela serien är inte kass.

Inte i förhållande till priset dock. 😊

Permalänk
Medlem

4050 för 3000kr when?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Menar pris/prestanda förhållandet, uttryckte mig lite klumpigt.

Nu har jag inte alls positiv för prisutvecklingen öht, men vill man se glaset som halvfullt så är ju faktiskt 4090 för 1599USD över 50% snabbare än tidigare topkortet 3090Ti som låg på 1999USD, och att 4070Ti för 799 presterar nästan i samma liga som 3090Ti. Än så länge så har prestandan ändå vart högre vid den prispunkten, eller priset lägre vid samma prestandapunkt, till och med 4080 som man kan se som en rätt rutten produkt är ju ett rejält kliv upp från 3080Ti vid 1199USD.

Ska bli extremt intressant och se vad som händer när vi kommer ner i prisklasserna där prestanda/kr brukar vara bättre, det ser ju dock onekligen mörkt ut. Priserna har än så länge absolut vart upptryckta, och en generationsbesvikelse, men än så länge har dom ju inte direkt lanserat kort som vart sämre vid samma prisnivå iaf så jag tror ändå man kan vara mer optimistisk än många här i tråden.

Sen är jag lite kluven till hur man ska se vissa av Amperes priser, är det rättvist att säga att 3080 var ett 699 kort när det låg över 1000USD i princip hela sin livslängd, eller när inga tredjepartskort hade det som riktpris? Dom få som såldes för det vid lansering var tidsbegränsatrabatterade, där dom billiga modellerna egentligen låg på 749-799. Prissättningen på Ampere var imo skit, det var priser som såg låga ut på papper för att det skulle se bra ut, och det verkade lyckas, vid lansering mottogs det positvt, och även nu i efterhand så verkar det vara det priset man använder för produkterna, trots att dom inte reflekterade i öht vad företagen faktiskt sålde och tjänade på dom, och vad dom flesta av oss faktiskt var tvugna att betala för dom. Och det säger jag inte för att 4000-seriens priser ska se bättre ut, utan för att jag tycker att 3000-seriens prissättning är en av dom sämsta och oärliga nvidia har haft, och jag struntar fullständigt i om man vill skylla på scalpers, corona eller mining.

Permalänk
Medlem

Jag har bara en sak att säga. Om ni inte absolut måste så köp inga nya kort i 4000-serien.
Nvidia förstår bara ett språk och den här prisgalenskapen kommer bara fortsätta om inte konsumentmakten nyttjas.

Det finns en hel del man kan ställa ned i inställningar till spel som gör liten skillnad för ögat, men en hel del för fps:en.
Därutöver (beroende på spel) så finns mer avancerad s k tweaking man kan pyssla med för att få ut ytterligare både kvalitativt och prestandamässigt. GeForce Experience i sig bygger på tidigare manuellt arbete och testning, och det går att gräva djupare, vilket borde intressera demografin på Sweclockers. Utöver det så brukar det finnas en hel del gamla pärlor i backloggen som det kan vara läget att introduceras till, och som definitivt inte kräver senaste grafikkorten.

För den som har gott om pengar och bara vill kunna ställa in Ultra och köra senaste spelen i valfri upplösning, så har jag naturligtvis full förståelse för det. Men för alla er som tvekar och knyter näven i byxan inför läget på marknaden är mitt råd att fortsätta tveka ett tag till. Fundera på om nu verkligen är bästa tiden att uppgradera, och om det är tvunget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

4090 är objektivt ett väldigt bra grafikkort. Hela serien är inte kass.

Håller med, det är ett sjukt dyrt kort men jag tycker ändå att det är det enda kortet i 4000 serien som faktiskt känns ok att det är så dyrt.
Man köper ju bästa entusiastkortet som verkligen presterar långt över de andra 4000 korten, det är ju ett RTX 4000 Titan.

Ser man till prestanda per krona (4k, upplösningen 4090 får jobba lite) så är det inte så himla långt ifrån de andra korten och jämfört med hur det varit tidigare mellan 1080 vs Titan X, 2080 vs Titan RTX och 3080 vs 3090 så känns det nästan prisvärt. Sett till MSRP vid release så har titan och 3090 korten väl varit uppåt 100% dyrare men 4090 är väl bara runt 40% dyrare.

Sen riktiga priser vs msrp kan man inte jämställa helt, speciellt i kryptotider men jag tycker 4090 ligger rätt ok från 21k det är de andra korten som ska ner bara.

Permalänk

Jag gjorde faktiskt som stege99 skriver. Förra generationen så köpte jag 3080 för det kändes såpass mycket bättre än 6800xt (Jag uppgraderade från 5700XT och trodde att Raytracing var the shit).
Nu när jag förstår hur oviktigt RT är för mig så uppgraderade jag till 7900XTX istället för 4090 enbart för att inte stödja Nvidia.
Hade produkterna kostat lika hade jag valt AMD hursomhelst. Hoppas fler röstar med plånboken!

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Vad står Ti för? Turing increased?

Titanium. Från waaay back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sen är jag lite kluven till hur man ska se vissa av Amperes priser, är det rättvist att säga att 3080 var ett 699 kort när det låg över 1000USD i princip hela sin livslängd, eller när inga tredjepartskort hade det som riktpris? Dom få som såldes för det vid lansering var tidsbegränsatrabatterade, där dom billiga modellerna egentligen låg på 749-799. Prissättningen på Ampere var imo skit, det var priser som såg låga ut på papper för att det skulle se bra ut, och det verkade lyckas, vid lansering mottogs det positvt, och även nu i efterhand så verkar det vara det priset man använder för produkterna, trots att dom inte reflekterade i öht vad företagen faktiskt sålde och tjänade på dom, och vad dom flesta av oss faktiskt var tvugna att betala för dom. Och det säger jag inte för att 4000-seriens priser ska se bättre ut, utan för att jag tycker att 3000-seriens prissättning är en av dom sämsta och oärliga nvidia har haft, och jag struntar fullständigt i om man vill skylla på scalpers, corona eller mining.

Nvidia skröt om det priset så det är det priset jag tänker jämföra med vid nästa generation. Det är deras problem och en sits dom satt sig i själva.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 4070ti kort för 11700kr och är riktigt nöjd med prestandan på det kortet.

Mitt gamla 3070 kort jag köpte för 8000kr via netonnet gav upp, så fick tillbaka hela summan. Betalade bara mellanskillnaden, annars hade jag nog inte uppgraderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmerlip:

Jag gjorde faktiskt som stege99 skriver. Förra generationen så köpte jag 3080 för det kändes såpass mycket bättre än 6800xt (Jag uppgraderade från 5700XT och trodde att Raytracing var the shit).
Nu när jag förstår hur oviktigt RT är för mig så uppgraderade jag till 7900XTX istället för 4090 enbart för att inte stödja Nvidia.
Hade produkterna kostat lika hade jag valt AMD hursomhelst. Hoppas fler röstar med plånboken!

RTX 3080 och RX 7900XTX är ju dock inte direkt klena instegskort från 2+ generationer sedan.

Om jag får byta mitt GTX 1650 mot ditt RTX 3080 så lovar jag att inte köpa ett RTX 4000 kort.

Permalänk
Skrivet av Farmerlip:

Jag gjorde faktiskt som stege99 skriver. Förra generationen så köpte jag 3080 för det kändes såpass mycket bättre än 6800xt (Jag uppgraderade från 5700XT och trodde att Raytracing var the shit).
Nu när jag förstår hur oviktigt RT är för mig så uppgraderade jag till 7900XTX istället för 4090 enbart för att inte stödja Nvidia.
Hade produkterna kostat lika hade jag valt AMD hursomhelst. Hoppas fler röstar med plånboken!

Svårt att veta om du är ironisk eller inte men att uppgradera till ett av värstingkorten varje generation är nog så långt ifrån att rösta med plånboken man kan komma, oavsett om du väljer nvidia eller amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Svårt att veta om du är ironisk eller inte men att uppgradera till ett av värstingkorten varje generation är nog så långt ifrån att rösta med plånboken man kan komma, oavsett om du väljer nvidia eller amd

Man kan se det som att rösta för att man vill ha mesta möjliga prestanda nästan oavsett pris.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Man kan se det som att rösta för att man vill ha mesta möjliga prestanda nästan oavsett pris.

Ja du har rätt, det är fortfarande att rösta, bara inte att rösta på det han tror sig rösta på.

Permalänk

Hej. Ett litet förtydligande, jag förstår vad ni menar, jag kom själv tillbaka till gaming 2020 efter ett uppehåll på 15år och kunde inte begripa att ett grafikkort kostade så mycket som 4000kr (som jag köpte mitt RX5700XT för). Sen förstår jag att jag spelar bägge företagen i händerna genom att konstant uppgradera, jag kanske bara motiverar det som ett moraliskt bättre beslut att ge pengar till AMD än Nvidia baserat på prissättningen för att lura mig själv, man är ju bevisligen inte speciellt smart

Permalänk
Medlem

Alltid kul och köpa nytt men med dessa priser och så lite vram på Nvidia korten blir det och vänta .brukar köpa för runt 10 k men finner inget kort intressant runt den prisklassen av dom som är släppta och o släppta . Sen brukar jag i ärlighetens namn köpa varannan serie men känner verkligen hur 8GB vram är på gränsen idag så visst hade varit kul men nej .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Nu är vi återigen här, klagande av priser på grafikkort och blabla. Jag tänker inte ge mig in i debatten och skriva ytterligare ett utförligare inlägg om prestanda per krona, utveckling av komponenter, av grafikmotorer och slutanvändare av grafikkort och så vidare och så vidare.

Jag tänker så här, jag swishar 200:- till valfri välgörenhet om du länkar mig en 1080P PC som idag kostar 10-15tkr som presterar sämre än en 1080P PC för 5-10 år sedan för samma pris. Kravet är att båda ska ha samma användningsområde, det vill säga beräkningskraft i CAD (Eller hur man nu mäter det) eller t.ex FPS i Diablo 3 och Diablo IV.

Kanske ett löjligt krav tänker du, men jag tycker man bör jämföra både pris och prestanda i nutid och dåtid och inte bara priset. Chansen finns ju dock att ni förlorar även vid jämförandet av bara priset då jag sett reklamblad med en Pentium II för 30-40tkr för en herrans massa år sedan.

Men jag lovar att stå vid mitt ord att donera 200:- till valfri välgörenhet om ni nu lyckas uppfylla dom krav ni själva ställer vid jämförelsen av detta satans jävla gnällande om priser, lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Jag tänker så här, jag swishar 200:- till valfri välgörenhet om du länkar mig en 1080P PC som idag kostar 10-15tkr som presterar sämre än en 1080P PC för 5-10 år sedan för samma pris.

Det som ska jämföras är hur en dator för 10 000:- för 5-10 år sedan klarade spelen som fanns för 5-10 år sedan, jämfört med hur en PC för 10 000:- idag klarar de senaste spelen.

T.ex. hur klarade en 10 000:- PC från 2015 Witcher 3 på max inställningar jämfört med hur klarar en 10 000:- PC idag Witcher 3 Remastered med allt på max inklusive ray tracing?
Hur klarade en PC från 2018 av Far Cry 5 på max vs hur klarar en 10 000:- PC idag av Hogwars Legacy på max?
osv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD