Windows 12 byggs om för snabbare uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror poängen är att kopplingen till Microsoft luckras upp kraftigt för väldigt många sedan webbtjänster började bli en grej - både på konsumentsidan och på utvecklarsidan.

Tack för ett annat perspektiv!

Ja, man kan ju hoppas det blir förändring i alla fall.
Jag tror ChromeOS / Motsvarande netbooks (*ugh*) lär ta över relativt fort, men gissar att företag är tveksamma jämfört med säkerheten som Apple medför.

Den som lever får se, jag blir överlycklig den dagen jag slipper Windows i alla delar av livet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag håller med - Jag säger absolut inget om hur vettigt det är att köra Windows, om man ska följa den rutten bör egentligen inget företag köra Windows utan istället Chrome OS , eftersom trenden just nu är att skita i lokal mjukvara för att köra allt via webbläsaren. Det är mycket billigare än OSx och du kan fortfarande använda samma leverantörer och kedjor för din hårdvara.

Problemet med statistiken är att den helt enkelt inte stämmer med verkligheten. Självklart kommer Pararells ange att 55% av små till medelstora företag använder Mac - Dem utvecklar mjukvar exklusivt för Mac, för att inte ens tala om att det är dem själva som genomfört den.
Studien går heller inte att läsa (Jag har inte hittat den någonstans), men det står ju rätt tydligt att majoriteten av Mac-enheter hos företag är ett resultat av C/BYOD. Antingen köper du din egna, eller så tvingar du företaget att köpa in en specifikt till dig.

Tittar man däremot på total försäljning av enheter hos ex. Statista så levererar Apple 10% av sålda datorer under 2022 (Jag vet att det lögn mha statistik, men det är lite där vi hamnar oavsett tyvärr).

Hela grunden för mitt tidigare argument har varit att företag har byggt sina processer kring användningen av Office365, och eftersom dem inte är korkade och lägger dubbla priset på datorer och kringutrustning till sina anställda så är det enda valet en windowsbaserad burk. Självklart finns det undantag och det är absolut ingen regel, men generellt är det ju så klimatet ser ut idag.

Det han skrev var att 55% av bolagen kör minst en mac, inte mac i majoritet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det han skrev var att 55% av bolagen kör minst en mac, inte mac i majoritet

Njae, läs länken.

Citat:

Today 55% of businesses use Mac devices themselves or explicitly approve of their use within the company.

55% siffran bygger på att de tillåter användningen av Macs, via B/CYOB.
Det intressanta är att man längre ner skriver att enbart 26% tillåter Mac på plats, då som en BYOB vilket vidare tar bort argumentet att det skulle vara ens i närheten en majoritet som använder OSx inom företagsammanhang.

Vilket, som diskuterats klart ovan, är helt annorlunda jämfört med vad företag köper in för enheter.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ska vi titta på hela kommentaren istället för att bara välja lite godtryckligt för att bevisa en poäng?
Jag kan till och med fetmarkera något jag gissar du missade så slipper vi missförstånd i framtiden

Organisationer, företag etc skiter fullständigt i hur bra Windows är, för Windows är Office365. Det är, och nu killgissar jag stenhårt, antagligen Office-paketet som driver de flesta inköp.
"Vadå, om vi inte har Word, Teams eller Excel, vad ska vi då med datorer till?"

Självklart finns det massvis med antaganden och annat, men kan du ärligt säga att Linux är ett rimligt alternativ för en organisation som redan idag kör Windows, har köpt in sig stenhårt i ekosystemet? Var är incitamentet att byta? Linux har licenskostnader precis som Windows, och har support precis som Windows så vad är skillnaden för ett företag egentligen

Vad hade du tänkt att det fetmarkerade skulle ändra? Poängen var att du i första kommentaren skrev att ingen kan lämna Windows för att i nästa kommentar skriva att 90% av företagen kör Windows. Så det jag pekade ut var att 10% av företagen enligt dina egna siffror vist kunde lämna Windows.

Och din fetmarkering ändrar inte det på något vis öht. Dessutom var det enbart en liten sidokommentar från min sida med tom en smiley. Huvudkommentaren var att du gnällde över att en linuxentusiast dök upp vilket ju inte var så konstigt när du mer eller mindre bad om det med den kommentaren.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Nerskalat skit som ligger under Windows home i funktionalitet är säkert bra för skolor och mindre företag.

Hade hellre sett nyheter kring Windows 12 som rör icke nerskalade system.