Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hur är egentligen paltid gamerock OC versionen utav 4090?

Jag införskaffade ett Palit 4090 OC kort förra veckan kan inte vara mer än nöjd, bra i pris jämfört mot andra 4090 om man ens kan säga det egentligen sett till priset.

Svalt och helt knäpptyst när jag spelar.

Får min 13900K i veckan som kommer så ska bli väldigt intressant och se vad det presterar då.

Visa signatur

Intel Core i9 13900K | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000MHz XMP 3.0 | Corsair HX1200 | ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB | Kingston KC3000 M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sephi:

Jag införskaffade ett Palit 4090 OC kort förra veckan kan inte vara mer än nöjd, bra i pris jämfört mot andra 4090 om man ens kan säga det egentligen sett till priset.

Svalt och helt knäpptyst när jag spelar.

Får min 13900K i veckan som kommer så ska bli väldigt intressant och se vad det presterar då.

Varför inte vänta på Amd Ryzen 7 7800X3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Känns som att man även behöver väsentligt snabbare processer också i det fallet. Grafikkortet får dra det tunga lastet men CPUn behöver också orka med.

Hade någon släppt något nytt snabbt så hade jag köpt. Inte riktigt motiverbart för mig med 13900K eller troligen 7800X3D från min 5900X.

CPU:n får inte högre last av högre upplösning så nej CPU:erna behöver inte bli snabbare för detta.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

CPU:n får inte högre last av högre upplösning så nej CPU:erna behöver inte bli snabbare för detta.

Cpu begränsar dock fortfarande gpuer i vissa spel.
Cpu är också orsaken med låg lägsta fps.

Tyvärr så måste cpuer bli snabbare så länge gpuer blir snabbare.
Nyste i9 begränsar 4090 i vissa spel redan nu i 4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nu har även jag joinat klubben. Det är lite skillnad i storlek mot 3080.
Inte det lättaste bygget måste jag säga men coolt blev det.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Cpu begränsar dock fortfarande gpuer i vissa spel.
Cpu är också orsaken med låg lägsta fps.

Tyvärr så måste cpuer bli snabbare så länge gpuer blir snabbare.
Nyste i9 begränsar 4090 i vissa spel redan nu i 4k

"Cpu är också orsaken med låg lägsta fps."
In en handfull spel visst, man absolut inte i en majoritet

Det är ofta spel som inte har krav på särskilt hög fps heller , tex strategi spel eller andra spel med mycket AI.

"Tyvärr så måste cpuer bli snabbare så länge gpuer blir snabbare."

Det är dock inte "kopplat" till GPU:n, CPU:er behöver bli snabbare så länge motorerna kräver mer av dem.

Att ett spel kräver mer av GPU innebär inte att det kräver mer av CPU.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Antar att jag hör hemma här! Någon mer som har ett GIGABYTE RTX 4090?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför inte vänta på Amd Ryzen 7 7800X3D?

Jag litar inte på AMDs egna siffror för fem öre, kollar man sweclockers test så skiljer det inte brutalt mellan 13900K och 7950X3D i 1440p/4k så det motiverar inte prisskillnaden.

Det du länka till är alla tester i 1080p, kan det vara så att dom är i den upplösningen just för att det gynnar deras egna siffror till det bättre? De har ju bokstavligt talat handplockat resultaten för bästa effekt.

I slutet på dagen tror jag helt enkelt att priset inte kommer skilja så mycket från ett 13900K och med intel har jag en bättre allround processor.

Visa signatur

Intel Core i9 13900K | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000MHz XMP 3.0 | Corsair HX1200 | ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB | Kingston KC3000 M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Antar att jag hör hemma här! Någon mer som har ett GIGABYTE RTX 4090?

Japp! Vad tycker du om kortet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sephi:

Jag litar inte på AMDs egna siffror för fem öre, kollar man sweclockers test så skiljer det inte brutalt mellan 13900K och 7950X3D i 1440p/4k så det motiverar inte prisskillnaden.

Det du länka till är alla tester i 1080p, kan det vara så att dom är i den upplösningen just för att det gynnar deras egna siffror till det bättre? De har ju bokstavligt talat handplockat resultaten för bästa effekt.

I slutet på dagen tror jag helt enkelt att priset inte kommer skilja så mycket från ett 13900K och med intel har jag en bättre allround processor.

Det ska bli spännande att se när den kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Japp! Vad tycker du om kortet?

Vad fint!

Tyst och svalt! Jag kör 55% fläktkurva mellan 45-80 grader C och märken inga volymskillnader i ljud från lägre % - den når cirka 70 grader C som max. Dock är det för att mitt chassi är relativt högljutt (men tyst samtidigt - min standard) jämfört med ljudnivå från NH-D15 och grafikkortet vilka är relativt tysta (även när NH-D15 går mot 50% fläktvarv). Min CPU är redan sval i design därför kör jag endast fläktkurvan på 20-30%.

Ska tillägga att chassit kyler väldigt bra med sina 140mm, speciellt med den gigantiska NH-D15 som brutal suger in luft från toppen. Eftersom jag hör allt från öppna chassit så hör jag coilwhine dock endast lite och i menyer fast jag har max FPS på 117.

Vad är dina erfarenheter?

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Vad fint!

Tyst och svalt! Jag kör 55% fläktkurva mellan 45-80 grader C och märken inga volymskillnader i ljud från lägre % - den når cirka 70 grader C som max. Dock är det för att mitt chassi är relativt högljutt (men tyst samtidigt - min standard) jämfört med ljudnivå från NH-D15 och grafikkortet vilka är relativt tysta (även när NH-D15 går mot 50% fläktvarv). Min CPU är redan sval i design därför kör jag endast fläktkurvan på 20-30%.

Ska tillägga att chassit kyler väldigt bra med sina 140mm, speciellt med den gigantiska NH-D15 som brutal suger in luft från toppen. Eftersom jag hör allt från öppna chassit så hör jag coilwhine dock endast lite och i menyer fast jag har max FPS på 117.

Vad är dina erfarenheter?

Kul, du verkar nöjd.

Jag har ägt två kort och skulle säga följande:

Positivt:
¤ Lite coil whine jämfört med andra kort. Hade ett ASUS TUF ett kort tag och det kortets coil whine var fruktansvärt. Man var tvungen att ha på sig lurar för att inte bli galen av oljudet, även läst att MSI lider av coil whine i stor utsträckning. Tyvärr har mitt nuvarande kort mer coil whine än mitt första men så är det med lotteriet.
¤ Tysta fläktar upp till en viss %
¤ Lågt pris (idag iaf) jämfört med andra märken
¤ Fläktarna har snygg RBG med halo effekt (om man gillar sådant)
¤ Nästan osynlig GPU bracket

Negativt:
¤ Löjlig plastkåpa ger ett billigt intryck
¤ Kassa fläktprofiler från fabrik (fläktarna är avstängda 0-60C utan det är direkt 1300RPM och uppåt) gör kortet onödigt högljutt
¤ Tveksam kvalitet på fläktarna (de vibrerade på mitt förra kort i vissa hastigheter)
¤ Fläktarnas minimum RPM nivå ligger högt och går man under nivån så snurrar de inte på ett normalt sätt
¤ GPU bracket orsakar vibrationer i chassit, kanske delvis pga. inkorrekt balanserade fläktar
¤ Fläktarnas hastighet är inte synkroniserade så kör man 50% i MSI AB kommer ena paret snurra i en hastighet och tredje fläkten i en annan
¤ Fläktarna är väldigt högljudda över en viss % (63-64 i mitt fall)

Jag är extremt känslig för oljud och gillar att lira med högtalare så kör därför fasta fläktprofiler beroende på spel samt Undervolt (eller 70% PL beroende på situation). Då funkar det OK men önskar att jag kunde använda en fläktkurva istället då jag stör mig på att behöva pilla med MSI AB varje gång jag ska spela. Det huvudsakliga skälet till varför jag valde Gigabyte är att de har minst coil whine.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kul, du verkar nöjd.

Jag har ägt två kort och skulle säga följande:

Positivt:
¤ Lite coil whine jämfört med andra kort. Hade ett ASUS TUF ett kort tag och det kortets coil whine var fruktansvärt. Man var tvungen att ha på sig lurar för att inte bli galen av oljudet, även läst att MSI lider av coil whine i stor utsträckning. Tyvärr har mitt nuvarande kort mer coil whine än mitt första men så är det med lotteriet.
¤ Tysta fläktar upp till en viss %
¤ Lågt pris (idag iaf) jämfört med andra märken
¤ Fläktarna har snygg RBG med halo effekt (om man gillar sådant)
¤ Nästan osynlig GPU bracket

Negativt:
¤ Löjlig plastkåpa ger ett billigt intryck
¤ Kassa fläktprofiler från fabrik (fläktarna är avstängda 0-60C utan det är direkt 1300RPM och uppåt) gör kortet onödigt högljutt
¤ Tveksam kvalitet på fläktarna (de vibrerade på mitt förra kort i vissa hastigheter)
¤ Fläktarnas minimum RPM nivå ligger högt och går man under nivån så snurrar de inte på ett normalt sätt
¤ GPU bracket orsakar vibrationer i chassit, kanske delvis pga. inkorrekt balanserade fläktar
¤ Fläktarnas hastighet är inte synkroniserade så kör man 50% i MSI AB kommer ena paret snurra i en hastighet och tredje fläkten i en annan
¤ Fläktarna är väldigt högljudda över en viss % (63-64 i mitt fall)

Jag är extremt känslig för oljud och gillar att lira med högtalare så kör därför fasta fläktprofiler beroende på spel samt Undervolt (eller 70% PL beroende på situation). Då funkar det OK men önskar att jag kunde använda en fläktkurva istället då jag stör mig på att behöva pilla med MSI AB varje gång jag ska spela.

Väldigt tydligt och informativt inlägg, tack för det

Har inte Nvidia likt AMD möjlighet att i sin egen mjukvara ställa in fläktkurvan? Har inte kört Nvidia sedan 3000 serien så har ej koll på hur det ser ut i nuläget.

AMD erbjuder möjligheten att skapa olika profiler med egen fläktkurva, PL, etc.

Så behöver du ej använda MSI afterburner.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Väldigt tydligt och informativt inlägg, tack för det

Har inte Nvidia likt AMD möjlighet att i sin egen mjukvara ställa in fläktkurvan? Har inte kört Nvidia sedan 3000 serien så har ej koll på hur det ser ut i nuläget.

AMD erbjuder möjligheten att skapa olika profiler med egen fläktkurva, PL, etc.

Så behöver du ej använda MSI afterburner.

Mvh

Nej, tyvärr inte. Där har väl AMD ett övertag isf.

MSI AB är definitivt bäst där. Enda kruxet när det gäller just fläktkurva är att programmet måste köras i bakgrunden för att fläktkurvan ska vara aktiv, alltså måste det autostartas med Windows, vilket inte är något problem.

Fast fläkthastighet däremot kan MSI AB ladda in i minnet utan att programmet behöver startas, på samma sätt som OC/UV värden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har suttit och tänkt på om jag skulle slå till på ett RTX 4090.

Jag undrar bara ni som kan bättre, ska man köpa ett FE eller ett med tredjepartskylare?

Har inte tänkt OCa kortet, så vad jag har förstått så kommer FE funka bra för mig?
Men läste även att det var något problem med vsync/framecaps och screen tearing på FE? Kan vara skumma grejer jag läste på reddit dock.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Sebathon:

Jag undrar bara ni som kan bättre, ska man köpa ett FE eller ett med tredjepartskylare?

Har inte tänkt OCa kortet, så vad jag har förstått så kommer FE funka bra för mig?
Men läste även att det var något problem med vsync/framecaps och screen tearing på FE? Kan vara skumma grejer jag läste på reddit dock.

Stora fördelen är möjligt lägre pris men framförallt ett något kortare grafikkort.

Edit: Hade jag köpt idag när 4090FE är tillgänglig här hade jag köpt den. Enklare att montera in i ett NR200P-chassi, även om den jag valde nätt och jämt ska gå in på något sjukt vis.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Prestanda ligger de rätt så lika alla, blir ju ingen direkt "wow" känsla om man tar nått av de dyrare 4090 mot de "billigare". Beroende på hur känslig du är för coilwhine så lider vissa mer av det än andra så läs på lite innan bara för vissa tillverkare verkar ha väldigt hög coilwhine.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sephi:

Prestanda ligger de rätt så lika alla, blir ju ingen direkt "wow" känsla om man tar nått av de dyrare 4090 mot de "billigare". Beroende på hur känslig du är för coilwhine så lider vissa mer av det än andra så läs på lite innan bara för vissa tillverkare verkar ha väldigt hög coilwhine.

Är nog mest sugen på att testa FE.
Jag har alltid köpt ASUS Strix modeller av grafikkort sen GTX 9xx serien, men känns lite väl mycket att lägga 6-7k extra bara för den kylaren.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Har själv köpt FE för 2 veckor sen ca, funkar helt prima. Sen är det kanske 2% snabbare fps med asus strix men inte värt 5000-6000 kr mer att lägga ut.

Jag rekommenderar FE iaf.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Jag har kört 3090 FE och 4090 FE , så jävla nöjd inge coilwhine eller liknande på 4090, hade lite på 3090 men misstänker att det var pga mitt gamla nätagg.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

"Cpu är också orsaken med låg lägsta fps."
In en handfull spel visst, man absolut inte i en majoritet

Det är ofta spel som inte har krav på särskilt hög fps heller , tex strategi spel eller andra spel med mycket AI.

"Tyvärr så måste cpuer bli snabbare så länge gpuer blir snabbare."

Det är dock inte "kopplat" till GPU:n, CPU:er behöver bli snabbare så länge motorerna kräver mer av dem.

Att ett spel kräver mer av GPU innebär inte att det kräver mer av CPU.

Enligt gammla skolan och vad jag alltid sagt så är det så. På senaste tiden är det dock många som säger att tung ray tracing kräver mycket av CPUer i 4k och sen har vi ju alltid DRM som måste tuggas igenom på PC sidan. Det finns ju t.ex. tester där 5800x3d tappar mycket mark mot snabbare cpuer med mindre minne när 4090 maxas i 4k och ray tracing. Jag är väldigt kluven i om jag ska satsa på x3D eller inte och då är det 4k gaming 60-120fps vi pratar inte CSGO i 1000fps. Det är förvånansvärt lite tester om det här, dom få som testar 4k testar i princip aldrig med maxad grafik och ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Enligt gammla skolan och vad jag alltid sagt så är det så. På senaste tiden är det dock många som säger att tung ray tracing kräver mycket av CPUer i 4k och sen har vi ju alltid DRM som måste tuggas igenom på PC sidan. Det finns ju t.ex. tester där 5800x3d tappar mycket mark mot snabbare cpuer med mindre minne när 4090 maxas i 4k och ray tracing. Jag är väldigt kluven i om jag ska satsa på x3D eller inte och då är det 4k gaming 60-120fps vi pratar inte CSGO i 1000fps. Det är förvånansvärt lite tester om det här, dom få som testar 4k testar i princip aldrig med maxad grafik och ray tracing.

För min del blir det en 7800X3D då jag bara vill sätta ihop grejerna och börja spela.
Tycker inte det är kul att överklocka minnen och testa stabilitet.
Av det jag hört ska det vara riktigt drygt med 13-serien också.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

@jeppe109

Jag har en 7950x3D beställd men den är restad till april och jag funderar på om man skulle avbeställa alternativt gå på 7800x3D istället. Kör 7950x nu och har ingen aning vilken av dom 3 som är bäst för spel med 4090, högst oklart.

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på FE kortet jämfört med de bästa AIB lösningarna såsom ex Strix eller Suprim X?

Har också läst att FE skall vara bättre binning, stämmer det?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur är ljudnivån på FE kortet jämfört med de bästa AIB lösningarna såsom ex Strix eller Suprim X?

Har också läst att FE skall vara bättre binning, stämmer det?

Mvh

Bytte från Gainward till FE nyss, men änsålänge går det tyst. Enligt Reviews är ju mer eller mindre alla 4090 "tysta".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har det börja dyka upp rykten om nvidia 5000 serien. Vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nu har det börja dyka upp rykten om nvidia 5000 serien. Vad tror ni om detta?

https://youtu.be/SsUTK084t-o?t=36

Tveksamt då nvidia allt som oftast tycker om att enbart släppa vad som behövs. Sen är 5000 serien MINST 1.5år bort... Sen är det 1sta april 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tveksamt då nvidia allt som oftast tycker om att enbart släppa vad som behövs. Sen är 5000 serien MINST 1.5år bort... Sen är det 1sta april 😊

Videon kom dock för 3 månader sedan och Nvidia ska ju släppa ny serie varannat år. Om det stämmer så bör ett 5090 dyka upp i oktober/november 2024.

Det har ju kommit en hel del tidiga rykten.

NVIDIA RTX 5090 will be a Technology Revolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Videon kom dock för 3 månader sedan och Nvidia ska ju släppa ny serie varannat år. Om det stämmer så bör ett 5090 dyka upp i oktober/november 2024.

Det har ju kommit en hel del tidiga rykten.

NVIDIA RTX 5090 will be a Technology Revolution

Gpuer släpps alltid mellan augusti - oktober om jag inte kommer ihåg fel (första batchen per gen) och det är ca 1. 5 år kvar tills dess....

Sen skapar dem hype för en produkt utan specs eller tester.
Nvidia kommet släppa exakt vad som behövs för att vara #1

Jag tror inte dem kommer behöva släppa ett sådant prestanda moster som artikeln vill få en att tro

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gpuer släpps alltid mellan augusti - oktober om jag inte kommer ihåg fel (första batchen per gen) och det är ca 1. 5 år kvar tills dess....

Sen skapar dem hype för en produkt utan specs eller tester.
Nvidia kommet släppa exakt vad som behövs för att vara #1

Jag tror inte dem kommer behöva släppa ett sådant prestanda moster som artikeln vill få en att tro

Den som lever får se, helt klart kommer dom förbättra ray tracing markant med nästa serie.