Test: Mountain Everest 60 – mycket tangentbord i litet paket

Permalänk
Melding Plague

Test: Mountain Everest 60 – mycket tangentbord i litet paket

Mountains kompakta minsting gör debut i testlabbet, där Noelia tar en titt på både tangentbordet och den tillhörande numpad-modulen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Woo! Första testet för @landmarks om jag inte är helt ute och cyklar! Bra test!

Tycker det är synd att Mountain valde att göra helt nya moduler till 60%-bordet och inte försöka hitta någon form av lösning för dom äldre modulerna, oavsett hur fult det skulle bli

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Kenneth:

Woo! Första testet för @landmarks om jag inte är helt ute och cyklar! Bra test!

Tycker det är synd att Mountain valde att göra helt nya moduler till 60%-bordet och inte försöka hitta någon form av lösning för dom äldre modulerna, oavsett hur fult det skulle bli

Haha jag vill se en modul till modulerna. För extra modularitet!

Annars väl rutet @landmarks! Passar ju bra att skriva om tangentbord när man klickar tangenter 90 procent av ens vakna tid.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett helt okej tangentbord för pengarna.
Bra test @landmarks !

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kenneth:

Woo! Första testet för @landmarks om jag inte är helt ute och cyklar! Bra test!

Tycker det är synd att Mountain valde att göra helt nya moduler till 60%-bordet och inte försöka hitta någon form av lösning för dom äldre modulerna, oavsett hur fult det skulle bli

Helt korrekt! Nu är jag som du, men i 60%-format.

Det verkar som att deras nyare moduler passar till båda, men lite tråkigt att den med mediakontrollern som passar till gamla Max inte funkade. Jag provade, men iom att det saknas utstickande kant på samma sätt var det no-go

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av landmarks:

Helt korrekt! Nu är jag som du, men i 60%-format.

Det verkar som att deras nyare moduler passar till båda, men lite tråkigt att den med mediakontrollern som passar till gamla Max inte funkade. Jag provade, men iom att det saknas utstickande kant på samma sätt var det no-go

Det medföljde en USB-C-förlängningskabel med Everest Max. Kan man göra en fullösning och koppla in den med kabeln och bara ha mediakontrollern liggandes någonstans?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kenneth:

Det medföljde en USB-C-förlängningskabel med Everest Max. Kan man göra en fullösning och koppla in den med kabeln och bara ha mediakontrollern liggandes någonstans?

Ooh, ska prova! Det finns en förlängningskabel på deras webbsida som ska funka, är det samma tro? Får gräva lite!

Permalänk
Medlem

själv föredrar jag TKL behöver ingen numpad men måste ha rätt "layout" på home/end och co, och piltangenterna.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det medföljde en USB-C-förlängningskabel med Everest Max. Kan man göra en fullösning och koppla in den med kabeln och bara ha mediakontrollern liggandes någonstans?

Om du bara visste vad jag letat efter den kabeln.. Borde fungera med en liknande kabel från annan tillverkare med.
Dock fungerar Everest Max numpaden bara med Everest, försökte köra enbart numpaden förut, gick inte.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

För dom pengarna förväntar jag mig att det ingår, mus, musmatta, hörlurar och databord eller skärm.
Ska man mosa in piltangenterna sådär så kan man lika gärna skippa dem och köra Shift+WASD.

Jag förstår att jag inte är målgruppen för detta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fenrisulvfan:

För dom pengarna förväntar jag mig att det ingår, mus, musmatta, hörlurar och databord eller skärm.
Ska man mosa in piltangenterna sådär så kan man lika gärna skippa dem och köra Shift+WASD.

Jag förstår att jag inte är målgruppen för detta.

Förstår känslan ändå, det är ju en slant

Det jag personligen gärna hade sett är ett handledsstöd liknande det som medföljer deras större.

Permalänk
Medlem

Roligt med ett tangentbordstest, bra test. Mer sådant!

@landmarks: Har du testat Shift+Win+s någon gång för skärmdump?

Jag klarar nog inte mindre är TKL och då skulle jag skulle försöka skriva siffror på musmattan bredvid av bara farten.

Och till SweC ledningen: Köp ett nytt tangentbord till landmarks, det ser trasigt ut:-D

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Lagers:

Och till SweC ledningen: Köp ett nytt tangentbord till landmarks, det ser trasigt ut:-D

Ledningen delade ut detta poppiga tangentbord till alla och sparade in stora summor på att ingen tog ett! Ett väldigt strategiskt och hållbart beslut. Hållbarhet på riktigt! 🤪

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Lagers:

Roligt med ett tangentbordstest, bra test. Mer sådant!

@landmarks: Har du testat Shift+Win+s någon gång för skärmdump?

Jag klarar nog inte mindre är TKL och då skulle jag skulle försöka skriva siffror på musmattan bredvid av bara farten.

Och till SweC ledningen: Köp ett nytt tangentbord till landmarks, det ser trasigt ut:-D

Det är det jag kört nu, men när det ska screenshottas fort (tänk typ livesändningar där man vill fånga snabbt och typ skriver samtidigt) är det så nice att köra Win+Printscreen och sen beskär man bara hela bunten i typ Lightroom eller nåt efteråt. Finns säkert ännu smidigare sätt, men man är ju ett sånt där vanedjur.

På tal om att skriva fel: Jag provade att sätta numpaden på "fel" sida för att vara ergonomisk och inte hålla musen 300 kilometer bort. Det var en dålig idé, eftersom jag genast började leta efter WASD på numpaden istället.

Min stackars uppåt-pil blev offer för en våldsam städattack för typ 2 veckor sen. Skulle torka av med putsduk som fastnade under, jag drog till, och självklart flög tangent och (trasig) saxbrytare åt alla håll. Rest in peperoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Ledningen delade ut detta poppiga tangentbord till alla och sparade in stora summor på att ingen tog ett! Ett väldigt strategiskt och hållbart beslut. Hållbarhet på riktigt! 🤪

<Uppladdad bildlänk>

Vad smarta ni är, sparade massor med pengar. Tänk om ni skulle tagit den rosa färgen. Då skulle alla ha viljat ha.

Skrivet av landmarks:

Det är det jag kört nu, men när det ska screenshottas fort (tänk typ livesändningar där man vill fånga snabbt och typ skriver samtidigt) är det så nice att köra Win+Printscreen och sen beskär man bara hela bunten i typ Lightroom eller nåt efteråt. Finns säkert ännu smidigare sätt, men man är ju ett sånt där vanedjur.

På tal om att skriva fel: Jag provade att sätta numpaden på "fel" sida för att vara ergonomisk och inte hålla musen 300 kilometer bort. Det var en dålig idé, eftersom jag genast började leta efter WASD på numpaden istället.

Min stackars uppåt-pil blev offer för en våldsam städattack för typ 2 veckor sen. Skulle torka av med putsduk som fastnade under, jag drog till, och självklart flög tangent och (trasig) saxbrytare åt alla håll. Rest in peperoni.

Tänkte inte på livesändningar, då är det ju bäst att kunna trycka på en knapp. Om du kör med ShareX så kan du auto spara i en specifik mapp också.

Jag skulle nog kunna vänja mig vid numpad på vänster, har hållit på att mata siffror på kassa-app och på tangentbord så mycket så det sitter nog lite i båda händerna. Synd att man har tendens att vilja städa ibland, förstör man ju sakerna. haha...:-D

Hoppas det blir fler tester av hårdvara!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Lagers:

Vad smarta ni är, sparade massor med pengar. Tänk om ni skulle tagit den rosa färgen. Då skulle alla ha viljat ha.

Tänkte inte på livesändningar, då är det ju bäst att kunna trycka på en knapp. Om du kör med ShareX så kan du auto spara i en specifik mapp också.

Jag skulle nog kunna vänja mig vid numpad på vänster, har hållit på att mata siffror på kassa-app och på tangentbord så mycket så det sitter nog lite i båda händerna. Synd att man har tendens att vilja städa ibland, förstör man ju sakerna. haha...:-D

Hoppas det blir fler tester av hårdvara!

Jag har lite fler tangentbord i den berömda pipen! Det är ju hyfsat tacksamt att testa, eftersom själva testandet kan pågå parallellt med annat Sen får vi se om det blir andra saker i framtiden, men det är kul med lite variation!

Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

Om du bara visste vad jag letat efter den kabeln.. Borde fungera med en liknande kabel från annan tillverkare med.
Dock fungerar Everest Max numpaden bara med Everest, försökte köra enbart numpaden förut, gick inte.

Hade numpadden till Max på den lilla sladden som hängde med och mediaspelaren funkar även via kabel, vilken som helst usb-c borde fungera oavsett märke. Tyvärr har jag ingen lättillgänglig för att testa.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför vissa tangentbord kör med jättelik shift-tangent, så att "<|>"-tangenten saknas? Det är ju den viktigaste tangenten på tangentbordet! I varje fall för mig som kodar en hel del html

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kan någon förklara varför vissa tangentbord kör med jättelik shift-tangent, så att "<|>"-tangenten saknas? Det är ju den viktigaste tangenten på tangentbordet! I varje fall för mig som kodar en hel del html

Fick tag på ett Deltaco tangentbord som va lite äldre. fint med metallram,trådlöst. tog hem det och testade. Det hade ingen shift på vänster sida! Bara en stor <|> . Det är omöjligt att inte ha Shift på vänster sida.
Ett tangentbord ska ha båda shift och <|> på vänster sida, men jag skulle klara att bättre att flytta på <|> än vänster shift.

Edit: På Mountain sitter <|> på höger sida.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Skoj!
Detta skulle jag vilja klämma och känna på lite!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Kan någon förklara varför vissa tangentbord kör med jättelik shift-tangent, så att "<|>"-tangenten saknas? Det är ju den viktigaste tangenten på tangentbordet! I varje fall för mig som kodar en hel del html

Sitter vid vänster shift på Max och höger om lilla shirt på 60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Fick tag på ett Deltaco tangentbord som va lite äldre. fint med metallram,trådlöst. tog hem det och testade. Det hade ingen shift på vänster sida! Bara en stor <|> . Det är omöjligt att inte ha Shift på vänster sida.
Ett tangentbord ska ha båda shift och <|> på vänster sida, men jag skulle klara att bättre att flytta på <|> än vänster shift.

Edit: På Mountain sitter <|> på höger sida.

Måste erkänna att ett tangentbort utan vänster-shirt låter snäppet värre än ett tangentbord utan vänster <|>!
Håller med om att båda knapparna behövs där till vänster, omöjligt att leva utan dem.

Skrivet av Hoggaforfan:

Sitter vid vänster shift på Max och höger om lilla shirt på 60

Tack, då vet jag
Du råkar inte koda html också? Så att du har en uppfattning om det känns naturligt att knappa <|> där ute till höger? Eller är 60-tangentbord bara att glömma för mig? (Det är de sannolikt ändå, man lär inte en gammal hund vare sig att sitta eller använda annan tangentbordslayout)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Måste erkänna att ett tangentbort utan vänster-shirt låter snäppet värre än ett tangentbord utan vänster <|>!
Håller med om att båda knapparna behövs där till vänster, omöjligt att leva utan dem.

Tack, då vet jag
Du råkar inte koda html också? Så att du har en uppfattning om det känns naturligt att knappa <|> där ute till höger? Eller är 60-tangentbord bara att glömma för mig? (Det är de sannolikt ändå, man lär inte en gammal hund vare sig att sitta eller använda annan tangentbordslayout)

Tyvärr inte, det var mest att du verkade missat den, men jag funder om man inte kan byta någon tangent tex vänstra windowsknappen eller capslock alt macro på musen? Finns även små macro keypads med +2 knappar