Italien blockerar Chat GPT – fler länder kan följa

Permalänk
Melding Plague

Italien blockerar Chat GPT – fler länder kan följa

När Chat GPT sprider sig över världen som en löpeld drar Italien i nödbromsen, vilket även får andra europeiska länder att tänka till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte se vad syftet skulle vara att blockera ChatGPT.

Jag prenumererar på ChatGPT 4 och använder den varje dag, den har varit ovärderlig för mig mht. jobbsökning och råd, samtidig med att den har gjort det lättare för mig att fixa saker i hemmet och sparat mig pengar vid att ge mig klara råd kring service som jag ska vara uppmärksam och saker som jag ska kolla, nåt Google inte klarar av då sökresultaten är 90 reklam för service inom det jag söker, och då drunknar DIY förslagen.

Om vi skulle censurera ChatGTP ville det vara ett stort steg i fel riktning för os alla.

Permalänk
Snusfri

Bra.
Vi är inte redo för detta ännu, med tanke på alla risker med AI i dagens läge medför då det är alldeles för färskt för att implementeras korrekt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

För mig kvittar det, livet före och efter chat GPT skiljer sig i så fall ingenting.

Kan tycka att en sådan här AI bidrar till att människor tänker mindre själva och falskt kanske förlitar sig blint på den i tid och otid.

Se bara på tentor i högskola/universitet - det kommer ju bara bidra till att man får tenta av allt på plats och där rök frihet under ansvar helt plötsligt på grund av denna s.k innovation till AI.

Man kan inte bara rosa saker utan att vara kritisk också. Jag tyckte det var kul att testa men jag tycker definitivt att livet blir minst lika roligt utan - vem vill fuska sig fram genom livet eller ta genvägar hela tiden?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

vem vill fuska sig fram genom livet eller ta genvägar hela tiden?

Du skulle bli förvånad hur många det finns som faktiskt vill det.

AI är säkert bra för vissa saker men tyvärr lär det göra folk mindre källkritiska och väldigt lata.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag prenumererar på ChatGPT 4 och använder den varje dag, den har varit ovärderlig för mig mht. jobbsökning och råd, samtidig med att den har gjort det lättare för mig att fixa saker i hemmet och sparat mig pengar vid att ge mig klara råd kring service som jag ska vara uppmärksam och saker som jag ska kolla, nåt Google inte klarar av då sökresultaten är 90 reklam för service inom det jag söker, och då drunknar DIY förslagen.

Om vi skulle censurera ChatGTP ville det vara ett stort steg i fel riktning för os alla.

Hade du lärt dig allt detta själv hade du utvecklats som person och säkert lärt dig mer om dig själv och snappat upp annat. Kanske hade du även kunna själv reflektera och även kunnat förstå varför du tänker som du gör och aggerar i vissa situationer. Allt detta missar du pga lättja. Att aldrig kämpa för något och få allt serverat är sällan bra, om inte annat för självkänslan av att ha klarat något själv.
Jag hoppas verkligen du kollade med flera källor så det chatGTP föreslog var det bästa och mest effektiva sättet. Den har get mig "råd" som jag har vetat om bättre sätt att tackla och vissa är ganska "generic".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tillgången till Chat GPT för italienska användare har stoppats då landets dataskyddsorgan Garante anser att verktyget bryter mot EU:s integritetsregler. Primärt är problemet att Chat GPT:s ålderskontroll är undermålig, men utredningen inleddes initialt på grund av en bugg där användares inmatningar, inklusive betalinformation, blev synliga för andra användare.

Dvs, stoppet har inget med generativ AI att göra?

edit: Men ändå vill författaren vinkla det till "startskottet till en större motreaktion mot generativ AI och liknande tjänster"? Vad är det här, är det Chat GPT som skrivit artikeln eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hade du lärt dig allt detta själv hade du utvecklats som person och säkert lärt dig mer om dig själv och snappat upp annat. Kanske hade du även kunna själv reflektera och även kunnat förstå varför du tänker som du gör och aggerar i vissa situationer. Allt detta missar du pga lättja. Att aldrig kämpa för något och få allt serverat är sällan bra, om inte annat för självkänslan av att ha klarat något själv.
Jag hoppas verkligen du kollade med flera källor så det chatGTP föreslog var det bästa och mest effektiva sättet. Den har get mig "råd" som jag har vetat om bättre sätt att tackla och vissa är ganska "generic".

Jisses, vem har pissat på din morgonmat?

Jag är gammal nog (50+) till att veta att jag inte vet allt, och då gäller alla källor, sen använder man sund förnuft och sorterar ur det man kan använda.

Permalänk
Medlem

Oj vad svårt det är att kringgå blockeringen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Håller med Chat GPT ger många rent av felaktiga svar baserat på hur resten av världen gör saker.
Ett hemmabygge kan lika görna följa USA-standard.
Ska du göra större projekt hemma är AMA en bättre investering då du följer samma standard som svenska byggbranschen, den har inte Chat GPT koll på.
Det kan bli dyra misstag när försäkringsbolag drar av stora belopp för hemmafixandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Håller med Chat GPT ger många rent av felaktiga svar baserat på hur resten av världen gör saker.
Ett hemmabygge kan lika görna följa USA-standard.
Ska du göra större projekt hemma är AMA en bättre investering då du följer samma standard som svenska byggbranschen, den har inte Chat GPT koll på.
Det kan bli dyra misstag när försäkringsbolag drar av stora belopp för hemmafixandet.

Absolut, ChatGPT är inte felsäkert, t.ex. gav den fel råd mh.t. vad man får och inte får göra vid el-installationer, det är max 48v som gäller, den tyckte 230v var helt okej (vilket är fatalt fel).

Men den kan hjälpa till med råd som kan vara svåra att hitta traditionella vägar.

T.ex. har jag en värmepanna med pellets eldning som jag har haft i mitt hus i 12+ år, jag vet inte mycket om det men det fanns grejer jag borde ha kollat men då det var svårt att söka på youtube och google kring hur dom olika systemen funkar, fick jag bara dryga och tråkiga svar eller reklam.

Jag frågade ChatGPT och den gav korrekt svar om hur jag bör kolla säkerhets ventiler, besörja luftning och kontroll och vad jag ska kika efter om det finns läkage.

Jag hade en rörmokare över som ville utföra renoveringar for 20-40K kronor, jag frågade ChatGPT om vad som bör bytas i mitt tillfälle, och den gav en riktig bra instruktion till vad som behövs och inte behövs bytas och vad man ska kolla på.

Gav detta resultat till rörmokaren, han blev chockerad av just hur precis informationen var, och räkningen hamnade på 10K istället, och han bytte alla ventiler, expansionskärl och det som var problemen. Noll problem efteråt, min värmeförbrukning sjönk drastisk, och min nya vattenmätare visar att det nu är 0 läckaget, och även vattenförbrukningen störtdök.

Det jag säger är:

ChatGPT kan vara en utmärkt extrakälla som gör att vi kan kolla enkla saker, vara bättre utrustad till att fråga fackfolk och experter så man inte betalar överpris.

Det är en välkänd sak att t.ex. bilverkstäder smör extra tjockt på m.ht. vad man måste byta och vad som behövs.

Permalänk
Medlem

Trodde inte det var så många Siewert Öholm som hängde här...

Till de som inte tror man lär sig något. Hur tror ni inlärning fungerar?

Moralpaniken sprider sig, "fuskar sig genom livet". WTF. Ni drog strecket mellan googla nyckelord och natural language?

Tycker det är skitkul även om jag vägrar kalla detta för AI. Machine Learning med Internet som källa blir så oerhört mycket mer intressant än specifika system.

Konservativa människor leder aldrig människan framåt, bara in i krig och svält. Internet innehåller sjukt mycket falsk information så man får verkligen ta ChatGPT med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad Italien har för rätt att utfärda böter? OpenAI är väl inte ett italienskt bolag och de har väl inte heller marknadsfört sig specifikt mot den italienska marknaden (om nu det spelar någon roll)? Förstår inte varför de skulle få böter?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Absolut, ChatGPT är inte felsäkert, t.ex. gav den fel råd mh.t. vad man får och inte får göra vid el-installationer, det är max 48v som gäller, den tyckte 230v var helt okej (vilket är fatalt fel).

Men den kan hjälpa till med råd som kan vara svåra att hitta traditionella vägar.

T.ex. har jag en värmepanna med pellets eldning som jag har haft i mitt hus i 12+ år, jag vet inte mycket om det men det fanns grejer jag borde ha kollat men då det var svårt att söka på youtube och google kring hur dom olika systemen funkar, fick jag bara dryga och tråkiga svar eller reklam.

Jag frågade ChatGPT och den gav korrekt svar om hur jag bör kolla säkerhets ventiler, besörja luftning och kontroll och vad jag ska kika efter om det finns läkage.

Jag hade en rörmokare över som ville utföra renoveringar for 20-40K kronor, jag frågade ChatGPT om vad som bör bytas i mitt tillfälle, och den gav en riktig bra instruktion till vad som behövs och inte behövs bytas och vad man ska kolla på.

Gav detta resultat till rörmokaren, han blev chockerad av just hur precis informationen var, och räkningen hamnade på 10K istället, och han bytte alla ventiler, expansionskärl och det som var problemen. Noll problem efteråt, min värmeförbrukning sjönk drastisk, och min nya vattenmätare visar att det nu är 0 läckaget, och även vattenförbrukningen störtdök.

Det jag säger är:

ChatGPT kan vara en utmärkt extrakälla som gör att vi kan kolla enkla saker, vara bättre utrustad till att fråga fackfolk och experter så man inte betalar överpris.

Det är en välkänd sak att t.ex. bilverkstäder smör extra tjockt på m.ht. vad man måste byta och vad som behövs.

Nu är detta inget att göra med chatgpt men menar du att din rörmokare gav dig kostnadsförslag på 20-40k men efter att du chatgpt:at och gav resultatet till rörmokaren så sänkte han fakturan till 10k?!

Herre gud, byt rörmokare.

Gällande pannan över lag så är det ju bara leta upp servicemanualen. En panna skall ju servas regelbundet och ex filter osv går man ju igenom varje år i alla fall. Så få tag på manual samt servicemanual och läs igenom dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu är detta inget att göra med chatgpt men menar du att din rörmokare gav dig kostnadsförslag på 20-40k men efter att du chatgpt:at och gav resultatet till rörmokaren så sänkte han fakturan till 10k?!

Gällande pannan över lag så är det ju bara leta upp servicemanualen. En panna skall ju servas regelbundet och ex filter osv går man ju igenom varje år i alla fall. Så få tag på manual samt servicemanual och läs igenom dem.

Det är rätt stor skillnad på "jag vet inte vad som är fel men laga den här" och "byt det här, det här och det här". Om du kan ge ett billigt och bra pris direkt på ett helt okännt objekt så är det bara att köra, du skulle få mängder med kunder direkt. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jisses, vem har pissat på din morgonmat?

Jag är gammal nog (50+) till att veta att jag inte vet allt, och då gäller alla källor, sen använder man sund förnuft och sorterar ur det man kan använda.

Alla gör knappast det. Många gör arbeten och mycket annat med denna och missunnar sig egenutveckling och känslan av att klara något själv. Ingen ilska i mitt inlägg vad jag kunde se?

Jag har följt alla chat bottar sen de kom och denna är givetvis bäst. Faran är att folk är i naturen lata och tar gärna "första bästa".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ja du, allt låter så lätt men verkligheten är oftast annorlunda (och varje sak individuell). Jag hade varit hos 3 rörmokare, men jag har ju givetvis inte inviterat alla hem för att fixa en grej. Jag använde en av landets största rörmokare kedjor.

För att besvära det hela var den en special installation gjord av ett firma som inte installerar pannor längre, och uppställningen var inte självskriven, även rörmokaren undrade sig varför det var extra ventiler här och där, det som ChatGPT gjorde enklare för mig var att förstå systemet (Manualen fanns inte, och absolut inte för hela uppställningen, du kan tro jag tittade på 10 olika youtubevideos förut, men lik förbannat blev jag inte mkt. klokare då dom inte liknade varann), men nog om det.

HELA poängen ÄR ju att det är BRA att ha OLIKA källor för information, och då kan ChatGPT vara en bra "frågeställare", chansen för att den vet mera om det än jag som lekman (och kan även hjälpa mig att lära det) är ohört mycket större än att bara förlita mig på företag som har att tjena pengar som syfte #1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Hela artikeln fokuserar ju på integritet, är väl inte så svårt att förstå att länder som Tyskland där integritet värderas högt vill säkerställa att denna tjänsten inte äventyrar det?
Står ju till och med: "Primärt är problemet att Chat GPT:s ålderskontroll är undermålig, men utredningen inleddes initialt på grund av en bugg där användares inmatningar, inklusive betalinformation, blev synliga för andra användare."

ChatGPT hade kunnat sälja tyska tubsockar och det hade varit samma problem - har inget med AI att göra så du kan vara lugn.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på hur man använder sig av saker. Hade igår problem att få ett knepigt SQL statement korrekt, genom massor med googlande fick jag det till sist men fattade i all ärlighet inte varför det fungerade. Istället för att bara vara nöjd med att den fungerade bad jag ChatGPT om en förklaring hur och varför det fungerade. 10 sekunder senare hade jag en steg för steg förklaring av koden, och alla frågetecken jag hade var uträtade.

Så visst finns det många risker med AI, men bara det används på rätt sätt kommer man att kunna ha stor nytta av den. Att helt blockera ChatGPT känns ju inte som en speciellt produktiv lösning.

Edit:
Själva integritetsproblemet är ju naturligtvis något som behöver åtgärdas, ingen fråga om saken.

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk

Jag gillar inte att Chat GPT kräver ens telefonnummer. När jag frågar folk som har tjänsten så har jag från alla personer fått svaret att de inte minns om de fick ange sitt telefonnummer. -Ja, de är väldigt säkerhetsmedvetna personer.

Om man bortser från alla risker p.g.a. implementationen så ser jag ingen större risk med Chat GPT än att fråga på internet. Speciellt om man frågar på dumma ställen som facebook.
På ett vanligt forum som detta finns det en viss kvalitetssäkring för mest idiotiska förslagen, detta har jag sett helt saknas på andra ställen i internet.

*edit*
Att tvingas ange ens telefonnummer, få ett sms och sedan bekräfta kommer med hur många säkerhetsproblem som helst. Det känns inte som om Chat GPT är en sådan tjänst som man ska acceptera detta på. Det första problemet är att de kan påstå att man har accepterat vissa villkor och försöka få en betala för något eller liknande, men sedan att det blir väldigt knytet till en själv. Och Chat GPT genom sin konstruktion känns inte som det mest robustade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Förstår inte vad Italien har för rätt att utfärda böter? OpenAI är väl inte ett italienskt bolag och de har väl inte heller marknadsfört sig specifikt mot den italienska marknaden (om nu det spelar någon roll)? Förstår inte varför de skulle få böter?

Vi ska bygga en mur! Och vi ska låta AI betala för den!

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Är AI-bros nya crypto-bros?

Med tanke på hur hårt folk krigar för hur bra AI är och att AI är lösningen på alla problem så verkar det så?
Lite underhållande

Folk gör "jag använder ChatGPT" som en orimligt stor del av deras person.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jag använder deras fria tjänst till programmering framförallt. Jag tycker ofta den skriver fel, speciellt om jag frågar den om komplett kod till en funktion eller program. Den har också svårt att följa instruktioner, speciellt om det är 2 eller mer. Men om jag håller den till små problem eller delar av problem samt information så är den för det mesta bättre än Google. ChatGPT gillar att göra jobbet åt en oavsett om man använder hel output eller inte, ibland tycker jag därför bättre om att använda You.com och Bing då dom känns mer som guider än vad man nu kan kalla ChatGPT.. Men dom två behöver bli bättre. Jag är kluven till blockering, det ansågs förr som oacceptabelt för allt utom barnporr, jag undrar vad som hände med den filosofin? Böter däremot, det är en normal rättslig fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

För mig kvittar det, livet före och efter chat GPT skiljer sig i så fall ingenting.

Kan tycka att en sådan här AI bidrar till att människor tänker mindre själva och falskt kanske förlitar sig blint på den i tid och otid.

Se bara på tentor i högskola/universitet - det kommer ju bara bidra till att man får tenta av allt på plats och där rök frihet under ansvar helt plötsligt på grund av denna s.k innovation till AI.

Man kan inte bara rosa saker utan att vara kritisk också. Jag tyckte det var kul att testa men jag tycker definitivt att livet blir minst lika roligt utan - vem vill fuska sig fram genom livet eller ta genvägar hela tiden?

Sa folk om internet också. Och om datorer... och om X och Y.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Min sambo jobbar som svenskalärare, nästan alla inlämningsuppgifter där hon ska testa svenska, är skrivet av chat GPT, därav har de fått sluta med precis alla inlämningsuppgifter och endast ha prov på plats vid borden. Detta då på högskolenivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Japps.
Lite typiskt att vilja förbjuda saker man inte förstår sig på.
Alla ser det som "problem" med alla inlämningsuppgifter skrivs av en AI.
Som Winston Churchill sa (*): se möjligheten och inte problemet.
Efter 1000 år är kanske dags att modernisera vårt utbildningssystem i grunden?

(*)
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.”
- Winston Churchill

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Min sambo jobbar som svenskalärare, nästan alla inlämningsuppgifter där hon ska testa svenska, är skrivet av chat GPT, därav har de fått sluta med precis alla inlämningsuppgifter och endast ha prov på plats vid borden. Detta då på högskolenivå.

Shit! Spännande att höra, sjukt vad snabbt saker får genomslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Skolan behöver förändras för att passa verkligheten, inte tvärtom. Med det sagt är det ju inte så enkelt eftersom allt skolan lär ut idag inom kort kommer kunnas bättre av AI. Svårt.

Jag avundas inte de som ska försöka lösa de här problemen, men att förbjuda ChatGPT i ett helt land hade inte varit min lösning. Det blir ju inte effektivt i en värld med VPN heller.

Permalänk
Skrivet av atego:

Min nuvarande åsikt om chatGPT är att det ska användas som ett av många verktyg men aldrig som det primära arbetsredskapet. Snart lär https://en.wikipedia.org/wiki/Google_effect få sällskap av "chatGPT_effect" eller som sagt var bli den andra stora primära orsaken till så kallad "digital amnesi".

Eleverna bör ju få ett allvarligt och skarpt snack om "handling och konsekvens". Tänk om samhällskritiska roller såsom sjukvård, byggnadsingenjörer, brandkår och dylikt endast lärt sig av chatGPT vilket kanske ökat antalet av felhanteringar och dödsfall på grund av ren och skär inkompetens för att de blint använt chatGPT som primärt arbetsredskap istället för ett av många verktyg?

De bör även få veta att om de fuskar sig igenom hela studielivet med chatGPT så kommer de att bli avslöjade som inkompetenta arbetstagare på arbetsmarknaden vilket de djupt kommer att ångra resten av sina liv. chatGPT är oerhört produktionseffektivt när det används på lämpligt vis men också "livsfarligt" när det används som en form av digital amnesi/lathet.

Eleverna bör sänka sitt Fortnite-spelande samt öka sin dagliga fysiska motion så kan de dra ned på sitt behov av Redbull-drickande vid "plugga dagen innan provet"-tillfällena!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Hah, artiklarna fick det att låta som en jättegrej, men det är bara en så simpel sak som att Chat GPT slarvat med kraven på ålders-inmatning. Är dom riktigt lata räcker det nog med att dom tillägger detta enbart för italiens ISP:er.