Geforce RTX 3060 intar förstaplats på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Vart hittar man det ? Köpte en 3060 för 3500 precis, billigast 6700xt ligger rundt 5k

Troligtvis så köpte du ett 3060 8GB i såfall som presterar upp till 27% sämre en vanliga 3060 12GB.

3060 12GB ligger i snitt på runt 4500kr för en vettig model och 6700XT på lite över 5000kr och då prestera 6700XT i snitt 30-40% bättre en 3060 12GB 6700XT ligger alltså i samma prestanda klass som 3070 fast det har 4GB mer vram och kostar drygt 1500kr mindre ett 3070.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Kör folk fortfarande Windows 10? Höhöhö....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Du menar alltså att det är rimligt att enligt Steam så har den kinesiska marknaden fördubblats på en månad? Från 25% till 50% av marknaden. Och att jag pga av mitt västerländska perspektiv har svårt att ta in det? Du drar väldigt många slutsatser om hur "irrelevant" jag tycker att Kina är.

Men oavsett, Steam Hardware Survey utger sig inte för att vara en undersökning av den kinesiska marknaden, utan att vara en undersökning av alla som använder Steam. Och då blir resultatet av en felaktig metodik i hur siffrorna tas fram - Irrelevans. Sen hur det påverkar din syn på hur min syn av Kina ser ut, det får stå för dig.

Det jag menade var att om något händer i Kina, så kommer det att få en större effekt på hur det ser ut i "världen" idag jämfört med tidigare.

Om nu undersökningen är en undersökning av alla som använder steam, och resultatet är ett stort hopp mellan månader pågrund av något fundamentalt som skett hos den största marknaden bland alla som använder Steam så blir ju resultatet det samma (Dvs, exempelvis en plötslig ökning av antalet RTX3060s pga avlastning av kryptofarmer i Kina)

Jag kan ha missuppfattat lite och dragit lite hög växel, men jag förstår inte riktigt problemet (även om jag såklart förstår att undersökningen ska tas med en hink med salt då vi inte riktigt vet metodiken bakom hur de samlar in information).

Om 25 personer av hundra helt plötsligt byter färg på sina tröjor så kommer det ha en signifikant effekt på snittet av färgerna på alla de 100 personer som utgör hela marknaden. Det i sig innebär inte att undersökningen enbart fokuserar på de 25 personerna, utan att förändringar av de 25 personerna har en större effekt på den resterande massan än om de bara var 10st

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Troligtvis så köpte du ett 3060 8GB i såfall som presterar upp till 27% sämre en vanliga 3060 12GB.

3060 12GB ligger i snitt på runt 4500kr för en vettig model och 6700XT på lite över 5000kr och då prestera 6700XT i snitt 30-40% bättre en 3060 12GB 6700XT ligger alltså i samma prestanda klass som 3070 fast det har 4GB mer vram och kostar drygt 1500kr mindre ett 3070.

6700XT är en speciellt bra deal just nu eftersom man kan hitta den för en god slant under 5000kr ibland (jag gjorde precis det själv). Om man skall bedöma dess prestanda så är det som en 3070 undantaget raytracing, så man får ha det i åtanke. Raytracing är helt meningslöst under en 3070 eftersom frameraten blir alltför låg, så i klassen "inte snabb nog för raytracing" så är det 3060 mot 6700XT för ungefär samma peng, och då är 6700XT väsentligt snabbare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det jag menade var att om något händer i Kina, så kommer det att få en större effekt på hur det ser ut i "världen" idag jämfört med tidigare.

Om nu undersökningen är en undersökning av alla som använder steam, och resultatet är ett stort hopp mellan månader pågrund av något fundamentalt som skett hos den största marknaden bland alla som använder Steam så blir ju resultatet det samma (Dvs, exempelvis en plötslig ökning av antalet RTX3060s pga avlastning av kryptofarmer i Kina)

Vi pratar om varandra. I siffrorna har kinesiska som språk ökat från 25% av användarna till 50% av användarna. Valves metodik för hur de skickar ut frågan om att vara med i undersökningen verkar vara problemet. För det är absolut inte alla som får frågan.

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD-köpare helt enkelt är mer benägna om sin integritet och inte vill låta sig scannas av Ånga.
Samtidigt är nog Windows 11 användare mer benägna att låta sig scannas.
Sitter man inte på sin egna personliga dator, så bryr man sig nog ännu mindre om integritet, café, skolor, kontor m.m. Där har man oftast otaliga GPS'er redan uppkörda i dimension X.

Sedan kommer ju 1060, 2060 & 3060 i flera varianter(3,5,6GB|6,12GB, Super?|8,12GB), vilket Ånga inte verkar ta någon som helst åtgärd för.

Jag tror man får bättre statistik om man frågar återförsäljare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag kan ha missuppfattat lite och dragit lite hög växel, men jag förstår inte riktigt problemet (även om jag såklart förstår att undersökningen ska tas med en hink med salt då vi inte riktigt vet metodiken bakom hur de samlar in information).

Om 25 personer av hundra helt plötsligt byter färg på sina tröjor så kommer det ha en signifikant effekt på snittet av färgerna på alla de 100 personer som utgör hela marknaden. Det i sig innebär inte att undersökningen enbart fokuserar på de 25 personerna, utan att förändringar av de 25 personerna har en större effekt på den resterande massan än om de bara var 10st

Problemet är att i kina finns ett stort antal "guldfarmare" som kör samma spel på flera olika konton samtidigt på en maskin, lägg också till att internetkaféer är mycket vanligare där än i väst och du har ett antal faktorer som gör att statistiken inte längre kan påvisa något gällande antal enheter av viss hårdvara. Vi kan faktiskt inte ens vara säkra på hur många "verkliga" användare som använder en viss hårdvara, då ett okänt antal konton endast existerar för exempelvis automatiserat guldfarmande. Dvs, datan från Steam hardware survey kan i nuvarande form förmodligen klassas som i stort sett irrelevant utan väldigt många förtydliganden från Valve.
Om undersökningen mot förmodan är närmare sanningen nu än för någon månad sedan så gör det inte saken mycket bättre, det betyder att den tidigare var väldigt missvisande och detta förmodligen sedan flera år tillbaka i tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felixark:

Förvånar mig fortfarande hur folk väljer att köpa RTX 3060 över RX 6700XT för samma pris. 6700XT är ju bättre på allt ju.

Det är det inte alls, 6700XT är betydligt dyrare och kanske folk prioriterar t.ex. G-sync, DLSS, shadowplay, Raytracing, Nvidia reflex och CUDA?

Med det sagt hade jag nog själv köpt ett 6700XT också ifall det är billigare eftersom jag använder få av ovannämnda funktioner och AMD har dugliga motsvarigheter i många fall.

Edit. Gjorde en priskoll nu och RTX 3060 kostar 3899kr medan 6700XT kostar 4890kr så ditt påstående håller inte riktigt, i alla fall inte i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD kanske gör som ni här i tråden. Stoppar huvudet i sanden, skyller på felaktig data och lyssnar hellre på senaste rapporten från Mindfactory. Kanon! 48% marknadsandel, bara att köra vidare.

Klarar man inte av att inse att det finns ett problem, då kommer det bara bli värre.

För er som tycker hela världen är upponer när alla köper NV kort. Ta reda på varför, på riktigt, och se tilll att AMD täpper dom hålen. Ligg på dom istället för att försvara allt dom gör, om ni tycker marknadsandelar är så viktigt.

Man undrar ju om AMD ens har drivrutiner på Kinesiska, då dom inte verkar ha några marknadsandelar där.

Det var vad du tog med dig från den här tråden - att 3060 har gått upp i topp, och att folk ifrågasätter studien på grund av det? De har inte med varandra att göra. Folk ifrågasätter studien av helt andra skäl. Språket har redan tagits upp. Andra grejer:

* Antalet 4-kärniga processorer har varit inom en halv procent sen november. Helt plötsligt gick de ner med 7,2 procentenheter på en månad
* Antalet 6-kärniga har på samma sätt legat inom en procent, och gick nu upp med drygt 12 procentenheter på en månad
* Också påpekat, Win 11 har gått ner med 10.3%, och de har blivit Win 10-användare
* Klockfrekvenserna för Intel har allihop hamnat i spannet 2.7-2.99GHz, med några i 3.0-3.29 GHz. Alla andra går ner.
* Mängden RAM verka ha standardiserats på 16GB eller 32GB, för dessa går upp kraftigt när alla andra går ner.
* Många har väldigt mycket ledigt lagringsutrymme - mer än 4TB.

Något är knepigt här. Det ser ut som om det finns en stor batch av datorer med en sexkärnig Intel runt 2.8GHz, 3060, kinesisk Win 10 och mer än 4 TB ledigt lagringsutrymme som har registrerats i surveyn och som inte funnits där tidigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

aha ok, jag tog hem et Asus 3060 12gb OC II , men forstår vad du menar då, er dom priser jag hittade på 6700XT med

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det är det inte alls, 6700XT är betydligt dyrare och kanske folk prioriterar t.ex. G-sync, DLSS, shadowplay, Raytracing, Nvidia reflex och CUDA?

Med det sagt hade jag nog själv köpt ett 6700XT också ifall det är billigare eftersom jag använder få av ovannämnda funktioner och AMD har dugliga motsvarigheter i många fall.

Edit. Gjorde en priskoll nu och RTX 3060 kostar 3899kr medan 6700XT kostar 4890kr så ditt påstående håller inte riktigt, i alla fall inte i Sverige.

Nu jämför du ett 3060 8GB mot 6700XT ganska stort prestanda skillnad mellan dessa två kort ett 3060 8GB prestera upp till 27% sämre en det vanliga 3060 12GB som prestera ungefär 30% sämre en 6700XT och 3060 12GB kostar drygt 4499kr om vill ha en modell med okej kylare och en 6700XT kostar precis över 5000kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det var vad du tog med dig från den här tråden - att 3060 har gått upp i topp, och att folk ifrågasätter studien på grund av det? De har inte med varandra att göra. Folk ifrågasätter studien av helt andra skäl. Språket har redan tagits upp. Andra grejer:

* Antalet 4-kärniga processorer har varit inom en halv procent sen november. Helt plötsligt gick de ner med 7,2 procentenheter på en månad
* Antalet 6-kärniga har på samma sätt legat inom en procent, och gick nu upp med drygt 12 procentenheter på en månad
* Också påpekat, Win 11 har gått ner med 10.3%, och de har blivit Win 10-användare
* Klockfrekvenserna för Intel har allihop hamnat i spannet 2.7-2.99GHz, med några i 3.0-3.29 GHz. Alla andra går ner.
* Mängden RAM verka ha standardiserats på 16GB eller 32GB, för dessa går upp kraftigt när alla andra går ner.
* Många har väldigt mycket ledigt lagringsutrymme - mer än 4TB.

Något är knepigt här. Det ser ut som om det finns en stor batch av datorer med en sexkärnig Intel runt 2.8GHz, 3060, kinesisk Win 10 och mer än 4 TB ledigt lagringsutrymme som har registrerats i surveyn och som inte funnits där tidigare.

Det absolut troligaste är förståss att Valve har börjat räkna fler av Kinesernas datorer, det är ju inte jätteknepigt och förklarar allt det du listade. Sen har vi inte mer insyn i varför Valve räknar annorlunda, så gissningsleken och konspirationsteorierna tar över.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fast det som har hänt här är inte att 25 personer ha bytt färg på sin tröja. Det som har hänt är att det brukade vara 25 personer i en grupp av 100 som hade röd tröja på sig. Helt plötsligt har det tillkommit 50 personer med röd tröja, så att gruppen nu innehåller 150 personer (för du tror väl inte att någon har bytt språk?) var hälften, 75 personer, har röd tröja.

All dessa nya användare som har en 3060 har också en sexkärnig Intel och mer än 4TB ledigt lagringsutrymme. Det sista är ett speciellt udda val. Någon talade om guldfarmare nedan, och det är kanske mer troligt - någon form av virtualisering där den fejkade hårdvaran blir något som antas vara väldigt vanligt bland användarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det absolut troligaste är förståss att Valve har börjat räkna fler av Kinesernas datorer, det är ju inte jätteknepigt och förklarar allt det du listade. Sen har vi inte mer insyn i varför Valve räknar annorlunda, så gissningsleken och konspirationsteorierna tar över.

Jo, det var väl där vi började - att något är knepigt här. Om Valve har ändrat vilka som får surveyn så är det helt meningslöst att jämföra med föregående månad.

Själv tycker jag att de nya siffrorna är knepigare än de gamla. Speciellt att ha så mycket ledigt lagringsutrymme verkar udda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fast det som har hänt här är inte att 25 personer ha bytt färg på sin tröja. Det som har hänt är att det brukade vara 25 personer i en grupp av 100 som hade röd tröja på sig. Helt plötsligt har det tillkommit 50 personer med röd tröja, så att gruppen nu innehåller 150 personer (för du tror väl inte att någon har bytt språk?) var hälften, 75 personer, har röd tröja.

All dessa nya användare som har en 3060 har också en sexkärnig Intel och mer än 4TB ledigt lagringsutrymme. Det sista är ett speciellt udda val. Någon talade om guldfarmare nedan, och det är kanske mer troligt - någon form av virtualisering där den fejkade hårdvaran blir något som antas vara väldigt vanligt bland användarna.

(@Novdid)

Jag fattar, jag var nog snabb på bollen tack!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felixark:

Nu jämför du ett 3060 8GB mot 6700XT ganska stort prestanda skillnad mellan dessa två kort ett 3060 8GB prestera upp till 27% sämre en det vanliga 3060 12GB som prestera ungefär 30% sämre en 6700XT och 3060 12GB kostar drygt 4499kr om vill ha en modell med okej kylare och en 6700XT kostar precis över 5000kr.

Även RTX 3060 12GB är billigare än 6700XT och dessutom skiljer inte Steams statistik på 8GB och 12GB modellerna, du jämför olika kort i olika prisklasser helt enkelt. En annan sak man kanske borde ta hänsyn till är att RTX3060 tillgänglighet nog har varit betydligt bättre än RX6600XT (som legat närmre i pris sedan launch och presterar mer i linje med RTX3060 också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Även RTX 3060 12GB är billigare än 6700XT och dessutom skiljer inte Steams statistik på 8GB och 12GB modellerna, du jämför olika kort i olika prisklasser helt enkelt. En annan sak man kanske borde ta hänsyn till är att RTX3060 tillgänglighet nog har varit betydligt bättre än RX6600XT (som legat närmre i pris sedan launch och presterar mer i linje med RTX3060 också).

Ja 3060 är biligare med drygt 500kr men med 6700XT får du även 30% mer prestanda om inte mer. Så lätt värt att lägga dessa extra 500kr för ett 6700XT.

Som referens så prestera 3060 12GB ungefär som 2070 medans att 6700XT prestera som ett 3070/2080Ti.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felixark:

Ja 3060 är biligare med drygt 500kr men med 6700XT får du även 30% mer prestanda om inte mer. Så lätt värt att lägga dessa extra 500kr för ett 6700XT.

Som referens så prestera 3060 12GB ungefär som 2070 medans att 6700XT prestera som ett 3070/2080Ti.

Bevisligen prioriterar kunderna annat eller så finns AMD's kort helt enkelt inte tillgängliga i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Skrivet av Felixark:

Jag skulle vilja säga att det är 6650 XT som ligger närmre 3060 8 GB i pris, tyvärr testar inte Sweclockers detta kort, utan jämför t ex i Intels Arc-testet med det äldre, utgångna 6600 XT som både är dyrare och sämre. Dagspriserna går lite upp och ner, själv köpte jag ett 6700 XT i november för 4699:- och fick då även "The Callisto Protocol" och "Dead Island 2" på köpet, så de kan ju räknas av från priset också. Nu tror jag man får "The Last of Us Part 1" hos vissa ÅF, vilket isf innebär ett mervärde.

I sammanhanget skulle jag också vilja flagga för att Sweclockers sätt att testa nya grafikkort med nya drivrutiner mot äldre grafikkort med äldre drivrutiner gör det vanskligt att göra jämförelser. Nya drivrutiner kan göra gamla resultat inaktuella, som för t ex Intels Arc som fick en stor uppdatering strax efter testet. För RX 6000/7000 är det främst Guardians of the Galaxy jag tänker på. GotG ingår i testsviten, både med och utan raytracing, och dess konstigt låga värden det har fått där verkar vara fixade nu. Tyvärr återspeglas detta alltså inte inte i Sweclockers tester pga gamla drivrutiner från förra året.

Testriggen för testsviten har ett 12900-KS på Z690, 32 GB DDR5 6400 MHz, Resizable Bar på, och värdena som presenteras där för 6700 XT i GotG (förinställt Ultra, raytracing Ultra, 1080p) är min 32 fps, max 50 fps.

På min dator, dvs som borde vara mycket sämre , ett 5600X på X570, 16 GB DDR4 3200 MHz, SAM på, får jag t ex på senaste Adrenalin 23.4.1 min 35 fps, max 56 fps. Alltså är min dator bättre än Sweclockers? Bildbevis:

Dold text

Det är lite synd, eftersom GotG totalt utgör 1/8 av testvärdena i testsviten blir jämförelser mer och mer inaktuella. Trist att inte kunna göra korrekta jämförelser nu när det kommer nya grafikkort som ska konkurrera med dessa äldre grafikkort i de lägre - för de flesta mer rimliga - prisklasserna. Kanske kan man önska ett "uppsamlingsheat" i juli där Sweclockers testar om alla grafikkort med nyare drivrutiner när testsviten fyller ett år (och även då byta ut utgångna 6600 XT mot 6650 XT) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Kanske är många som installerat steam nu när CS 2 är runt hörnet? förstår inte varför steam skulle börja räkna kinesernas datorer i någon större utsträckning än tidigare? låter konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Kanske är många som installerat steam nu när CS 2 är runt hörnet? förstår inte varför steam skulle börja räkna kinesernas datorer i någon större utsträckning än tidigare? låter konstigt

Istället för spionballonger har USA Steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förvånar mig fortfarande hur folk väljer att köpa RTX 3060 över RX 6700XT för samma pris. 6700XT är ju bättre på allt ju.

Jag håller med. Själv har jag ett 6750 xt som fungerar utmärkt. Många stirrar kanske sig blind på ray tracing (Control fungerade utmärkt med full ray tracing, högsta inställningar i 1080 på min GPU). Och namnet Nvidia är så inarbetat på marknaden att yngre personer inte ens känner till andra GPU märken. Ett exempel på mitt jobb, jag pratar speldatorer med en kille ca 20 år. Han berättar att han har ett 3060 ti. Nice säger jag. Själv har jag ett Radeon 6750 xt. Han bara tittar på mig och säger: känner jag inte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Istället för spionballonger har USA Steam?

haha, exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Du tycker det är troligare att miljontals människor köpt olika mid-end Nvidia kort på en månad och samtidigt nedgraderat till Windows 10? Och bytt ut resten av hårdvaran också? Man har hunnit med allt detta samtidigt som man gått en snabbkurs i "Simplified Chinese"

Ja, det måste vara så. Dumt av mig att tro annat.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Bättre på allt förutom Dlss.
Rt: ja det går att spela rt spel med 3060 ihop med dlss och optimerade inställningar.
Cuda för produktivitet.
Gsync om man fortfrande har en sådan skärm.

Och 6700xt var ju förut dyrare än 3060 så inte förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Du tycker det är troligare att miljontals människor köpt olika mid-end Nvidia kort på en månad och samtidigt nedgraderat till Windows 10? Och bytt ut resten av hårdvaran också? Man har hunnit med allt detta samtidigt som man gått en snabbkurs i "Simplified Chinese"

Du e la för go, jag ska försöka göra mig förstådd.

Om det finns folk som sitter på mid-end nvidia kort som iom offentliggörandet av CS2 installerar steam och går med i hårdvaruundersökningen så kommer dessa kort registreras under ganska kort tid. Jag säger inte att det är så det är utan att det kanske är en förklaring, sen behöver det inte vara en enda faktor bakom uppsvinget av nvidiakorten i undersökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Du e la för go, jag ska försöka göra mig förstådd.

Om det finns folk som sitter på mid-end nvidia kort som iom offentliggörandet av CS2 installerar steam och går med i hårdvaruundersökningen så kommer dessa kort registreras under ganska kort tid. Jag säger inte att det är så det är utan att det kanske är en förklaring, sen behöver det inte vara en enda faktor bakom uppsvinget av nvidiakorten i undersökningen.

De sitter också på 4TB ledigt lagringsutrymme, och lustigt nog har allihop sexkärniga Intel-prollar med exakt samma klockfrekvens. Lustigt hur det kan bli.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Om detta hade varit Februari statistiken istället och nyheten hade kommit ut för någon/några veckor sedan.
Då hade SweClockers kunna haft en artikel den första denna månad om att de påbörjar en övergång till Simplified Chinese

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

AMD kanske gör som ni här i tråden. Stoppar huvudet i sanden, skyller på felaktig data och lyssnar hellre på senaste rapporten från Mindfactory. Kanon! 48% marknadsandel, bara att köra vidare.

Klarar man inte av att inse att det finns ett problem, då kommer det bara bli värre.

För er som tycker hela världen är upponer när alla köper NV kort. Ta reda på varför, på riktigt, och se tilll att AMD täpper dom hålen. Ligg på dom istället för att försvara allt dom gör, om ni tycker marknadsandelar är så viktigt.

Man undrar ju om AMD ens har drivrutiner på Kinesiska, då dom inte verkar ha några marknadsandelar där.

Det här är stor komik. Folk är faktiskt inte speciellt rationella speciellt sociopsykologiskt. Det är väldigt mycket apa-efter-andra mentalitet som gäller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag gissar att någon kinesisk ISP har öppnat sitt nätverk för Steam Survey den senaste månaden.
Steams statistikserver ser då en massa nya användare, som blir prioriterade i statistiken när de syns för första gången.
Det är därför andelen "Simplified Chinese" har ökat kraftigt. Den har nämligen varit misstänkt låg tidigare.
Vi får se om president Xi stänger kranen till nästa månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus