Svenska Ryzen 7 7800X3D-leveranser försenade

Permalänk
Melding Plague

Svenska Ryzen 7 7800X3D-leveranser försenade

AMD:s färska spelprocessor har officiellt lanserats, men på de svenska butikshyllorna ekar det tomt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och jag som sålde bort mina 5800x3D komponenter innan påsklovet, som en tölp!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Sämsta lanseringen jag kan minnas.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

jahopp, blir en 13700k då.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av darrenj:

Och jag som sålde bort mina 5800x3D komponenter innan påsklovet, som en tölp!

Aj, fifan. Beklagar!

Permalänk

Från Inet på FB:

"Ok. Nya bud.
Vi kan ha fått felaktiga siffror om hur många som landar, så för säkerhets skull ändrar vi till "Meddela mig" så länge. Lagda beställningar kommer så klart ligga kvar, men vi tar inga nya tillsvidare.
Beklagar strulet, vi jagar information så gott vi kan och kommer uppdatera när vi vet"

Ändrat nu till : "Okänt lanseringsdatum"

Haha, första gången på flera år som jag skulle prova Amd o resten av sakerna som jag köpt har jag inte returrätt på längre, suck

Permalänk
Medlem

Fast varför skulle folk vilja ha 7800X3D efter att ha sett recensionerna? Lägger man ihop vad alla stora siter och kanaler skriver och visar upp så är det ju en högst medioker processor. Känns som 7700X är bättre. Tappade sugen helt efter att ha varit superhajpad.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fast varför skulle folk vilja ha 7800X3D efter att ha sett recensionerna? Lägger man ihop vad alla stora siter och kanaler skriver och visar upp så är det ju en högst medioker processor. Känns som 7700X är bättre. Tappade sugen helt efter att ha varit superhajpad.

Är väldigt nyfiken på hur du dragit den slutsatsen. Vill man ha en CPU till primärt gaming så är den överlägsen i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Från Inet på FB:

"Ok. Nya bud.
Vi kan ha fått felaktiga siffror om hur många som landar, så för säkerhets skull ändrar vi till "Meddela mig" så länge. Lagda beställningar kommer så klart ligga kvar, men vi tar inga nya tillsvidare.
Beklagar strulet, vi jagar information så gott vi kan och kommer uppdatera när vi vet"

Ändrat nu till : "Okänt lanseringsdatum"

Haha, första gången på flera år som jag skulle prova Amd o resten av sakerna som jag köpt har jag inte returrätt på längre, suck

@Rubberduckrof , sitter i samma sits. Köpte moderkort och allt och har inte returrätt längre heller.
Beställde 7950x3d när den lanserades och fick den i posten idag haha typiskt, byter ut den mot 7800x3d.
Har jag väntat i så många månader kan jag lika bra vänta på 7800x3d och spara pengar.....

Permalänk
Medlem

Papperslanseringar 💘

Permalänk
Medlem

Hur skyller man på påskhelgen när det inte varit än?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fast varför skulle folk vilja ha 7800X3D efter att ha sett recensionerna? Lägger man ihop vad alla stora siter och kanaler skriver och visar upp så är det ju en högst medioker processor. Känns som 7700X är bättre. Tappade sugen helt efter att ha varit superhajpad.

7700X är kanske mer value, men bättre är nog en stretch.. 7800X3D är extremt bra i fallen där cachen används och annars mer eller mindre lika bra när den inte används effektivt.

Då jag ofta spelar lite mer obskyra spel som diverse simulation games där 7800X3D brukar funka som bäst så känns det som rätt solklart köp för mig då jag antagligen inte kommer uppgradera datorn på rätt länge. Bara titta i min signatur vilken dator jag köpte senast. Föredrar att inte behöva uppgradera speciellt ofta även om jag betalar lite mer just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Och jag som sålde bort mina 5800x3D komponenter innan påsklovet, som en tölp!

Du gjorde som många när dom skulle köpa RTX 3080 dom sålde sina grafikkort innan dom fick något sedan fick många vänta länge på sitt kort.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatusa:

@Rubberduckrof , sitter i samma sits. Köpte moderkort och allt och har inte returrätt längre heller.
Beställde 7950x3d när den lanserades och fick den i posten idag haha typiskt, byter ut den mot 7800x3d.
Har jag väntat i så många månader kan jag lika bra vänta på 7800x3d och spara pengar.....

Samma här, 7950x3d i postlådan idag. Känns som om AMD gör allt för att kunderna ska tröttna på att vänta och bara köra på med den dyrare 7950x3d.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fast varför skulle folk vilja ha 7800X3D efter att ha sett recensionerna? Lägger man ihop vad alla stora siter och kanaler skriver och visar upp så är det ju en högst medioker processor. Känns som 7700X är bättre. Tappade sugen helt efter att ha varit superhajpad.

x3d processorerna ökar ju lowsen markant. Om du vill ha spel som flyter på extremt härligt utan drops, så är det cache som är det viktiga.

För att inte tala om tunga spel som simulatorer, MMO:s etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fast varför skulle folk vilja ha 7800X3D efter att ha sett recensionerna? Lägger man ihop vad alla stora siter och kanaler skriver och visar upp så är det ju en högst medioker processor. Känns som 7700X är bättre. Tappade sugen helt efter att ha varit superhajpad.

Ehm? har du läst om rätt cpu? eller tänker du för produktion?
ja då är den rätt medioker men för spel slår den ju allt, verkar vara sinnessjukt effektiv och bra pris(faktiskt)

Permalänk
Administrativ avgift

7950x3d blir bara bättre o bättre köp

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fast varför skulle folk vilja ha 7800X3D efter att ha sett recensionerna? Lägger man ihop vad alla stora siter och kanaler skriver och visar upp så är det ju en högst medioker processor. Känns som 7700X är bättre. Tappade sugen helt efter att ha varit superhajpad.

Det beror väl på vad du spelar? I vissa fall är den ganska överlägsen: https://static.techspot.com/articles-info/2657/bench/Fact-p_1.... Och att en 7700X är bättre har jag väl inte sett någon påvisa? Sett till FPS per krona kanske ja, men inte om du vill ha bästa prestanda

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av KroesusSork:

Fast varför skulle folk vilja ha 7800X3D efter att ha sett recensionerna? Lägger man ihop vad alla stora siter och kanaler skriver och visar upp så är det ju en högst medioker processor. Känns som 7700X är bättre. Tappade sugen helt efter att ha varit superhajpad.

Låg strömförbrukning, 3D cachen gör sig riktigt riktigt bra i vissa spel, kör du VR är den absolut bäst. Ja listan fortsätter, du köper en framtiddsäker plattform helt enkelt bra köp beroende på Kolla 0.1% på spel, det är allt som spelar roll inte högsta.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av edson:

Papperslanseringar 💘

Fram med högafflarna. Dags att starta revolution!

Det är ju lite konstigt detta med tanke på att se troligen inte har brist på chipp. Låter snarare som något i distributionen har fallerat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av General Nord:

Samma här, 7950x3d i postlådan idag. Känns som om AMD gör allt för att kunderna ska tröttna på att vänta och bara köra på med den dyrare 7950x3d.

Men hur går det till när det inte finns/fanns några 7950x3d sedan den släpptes för en månad sedan?

Permalänk
Medlem

Har man väntat 10 år kan man vänta nån vecka till, haha! Moderkortet jag beställt är även det försenat. Så hoppas de trillar in i slutet av nästa vecka eller liknande

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

det minns 12 + 2 dargar ich typ

Permalänk
Medlem

Själv blir jag förvånad att folk fortfarande blir överraskade att leveranser av något försenas.

Man borde ju lärt sig vid detta laget att risken för sånt här är högre än innan corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Själv blir jag förvånad att folk fortfarande blir överraskade att leveranser av något försenas.

Man borde ju lärt sig vid detta laget att risken för sånt här är högre än innan corona.

Det är ju det som är grejen, ingen är förvånad vi förväntade ju nästan det här därför alla sitter på låset.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd

Lika bra för min del så man inte slösar bort skatteåterbäringen i onödan. Den är hyfsad dyr ändå

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Även om jag redan har ett ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI och 32GB 6000Mhz ram så kommer jag antagligen vänta med cpu-köp ändå. Nästa generation ryktas släppas redan i år med en prestandaökning om runt 25%. Rätt brutalt kliv såpass nära inpå lansering av dagens modeller. Sitter ju inge i sjön med min 5600X direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Papperslanseringar 💘

Har jag missat något? Iom att dom finns i lager i USA, uk Tyskland?

Känns mer precis som dom skriver att det faktiskt är ett logistik problem och inte en Papperslansering för då hade den varit omöjlig att köpa överallt?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Även om jag redan har ett ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI och 32GB 6000Mhz ram så kommer jag antagligen vänta med cpu-köp ändå. Nästa generation ryktas släppas redan i år med en prestandaökning om runt 25%. Rätt brutalt kliv såpass nära inpå lansering av dagens modeller. Sitter ju inge i sjön med min 5600X direkt.

Du kan ju köra icke X model och köra med den tillfälligt och göra dig av med 5600x redan nu så den inte tappar värde

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Du kan ju köra icke X model och köra med den tillfälligt och göra dig av med 5600x redan nu så den inte tappar värde

Ah du tänker 7600 eller 7700 typ? Jo det har jag också övervägt. Lirar bara quake champions i princip och vet inte ens om spelet drar nytta av 3D-cachen så det är absolut ett alternativ faktiskt. Fast när jag kollar så kostar icke-X modellerna lika mycket som X-modellerna dumt nog. Tycker att dessa borde ha sjunkit mer i pris nu när all hype ligger på 3D-stackad cache? Kanske att inet droppar nån modell under en livestream? Får passa på att hugga en i så fall.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...