Inget ljud från internt ljudkort

Permalänk
Medlem

Inget ljud från internt ljudkort

LÅNG Historia:
Jag har dom senaste 15 åren använt en Asus Xonar Essence STX pci-e ljudkort men haft lite problem med microlag i UT2004.
Så i söndags tänkte jag sätta mig in i problemet och kopplade ur ljudkortet som ett första steg. Slog på interna ljudkortet på min MSI Mortar Titanium b450m men får inget ljud ut från hörlurarna. Windows visar att den spelar ljud.
Allt är uppdaterat, avinstallerat osv. Har i princip damsugit internet för att hitta lösning men jag kan inte klura ut det.
Känner mig som ett noob som inte kan få ett internt ljudkort att fungera.

Nu är det ju inte slut här.

Såå jag började utreda lite mer, Nvidia kommer ju med audio out via grafikkortet, hittade ett ljud-jack bak på min skärm. Kopplade in och ställde in ljudet och visst kommer det ljud men det är alldeles för låg volym. Jag har slagit på ljudet till max på skärmen, program och i Windows men får inte upp ljudet tillräckligt.

Här skulle jag normalt ge upp och jacka in mitt gamla ljudkort men i måndags gick fibern ner för mig. De har inte fått igång det än så grannen var snäll och lånade sin 4g modem till mig. Rotade fram ett gammalt wifi nätverkskort med pci-e stöd och pluggade in den så nu har jag internet, segt? - Ja. Men jag skriver ju på sweclockers så bättre än inget. Problemet är bara att jag hade endast en pci-e plats vilket gör att jag inte kan koppla tillbaka min pålitliga Xonar Essence.

Några tips hur jag kan få det perfekta ljudet från min dator?

Kortad version:
- Inget ljud från interna ljudkortet på en MSI Mortar Titanium b450m, men Windows indikerar att ljud kommer ut.
- Alldeles för låg volym med ljud från Displayport till skärmens ljud utgång.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Du är helt hundra att du kopplar in i rätt port på moderkortet? Så du inte kopplar in i line-out när du kör ljud till headphone-porten eller tvärtom? Du vet sån där enkel miss om det är dåligt färgkodat på baksidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

LÅNG Historia:
Jag har dom senaste 15 åren använt en Asus Xonar Essence STX pci-e ljudkort men haft lite problem med microlag i UT2004.
Så i söndags tänkte jag sätta mig in i problemet och kopplade ur ljudkortet som ett första steg. Slog på interna ljudkortet på min MSI Mortar Titanium b450m men får inget ljud ut från hörlurarna. Windows visar att den spelar ljud.
Allt är uppdaterat, avinstallerat osv. Har i princip damsugit internet för att hitta lösning men jag kan inte klura ut det.
Känner mig som ett noob som inte kan få ett internt ljudkort att fungera.

Nu är det ju inte slut här.

Såå jag började utreda lite mer, Nvidia kommer ju med audio out via grafikkortet, hittade ett ljud-jack bak på min skärm. Kopplade in och ställde in ljudet och visst kommer det ljud men det är alldeles för låg volym. Jag har slagit på ljudet till max på skärmen, program och i Windows men får inte upp ljudet tillräckligt.

Här skulle jag normalt ge upp och jacka in mitt gamla ljudkort men i måndags gick fibern ner för mig. De har inte fått igång det än så grannen var snäll och lånade sin 4g modem till mig. Rotade fram ett gammalt wifi nätverkskort med pci-e stöd och pluggade in den så nu har jag internet, segt? - Ja. Men jag skriver ju på sweclockers så bättre än inget. Problemet är bara att jag hade endast en pci-e plats vilket gör att jag inte kan koppla tillbaka min pålitliga Xonar Essence.

Några tips hur jag kan få det perfekta ljudet från min dator?

Kortad version:
- Inget ljud från interna ljudkortet på en MSI Mortar Titanium b450m, men Windows indikerar att ljud kommer ut.
- Alldeles för låg volym med ljud från Displayport till skärmens ljud utgång.

Öppna startmenyn och skriv " mmsys.cpl " eller kör det via "kör-ruta" (Winkey+R).
Kontrollera att rätt enhet för ljud är vald.

Sedan rekommenderar jag, om du inte redan gjort, installera mjukvaran för det interna ljudkortet från MSI:s sida för extra inställningsmöjligheter.

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Kortad version:
- Inget ljud från interna ljudkortet på en MSI Mortar Titanium b450m, men Windows indikerar att ljud kommer ut.
- Alldeles för låg volym med ljud från Displayport till skärmens ljud utgång.

hur pass tungdrivna lurar har du ?

generellt på inbyggda realtek chipet (ganska säker på att MSI kör med realtek ljudchip iaf) på moderkortet och vad det nu är som sitter i din skärm som översätter den digitala signalen till analogt brukar ha speciellt kraftfull förstärkning och lurar över 32-50ohm brukar kunna lida av ganska låg volym pga det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur pass tungdrivna lurar har du ?

generellt på inbyggda realtek chipet (ganska säker på att MSI kör med realtek ljudchip iaf) på moderkortet och vad det nu är som sitter i din skärm som översätter den digitala signalen till analogt brukar ha speciellt kraftfull förstärkning och lurar över 32-50ohm brukar kunna lida av ganska låg volym pga det.

Mina på 150ohm drivs av internt temporärt och jag är tvungen att köra på 15% volym.

Har ts satt interna som primär.
Har ts satt de som hörlurar om det går? Ibland blir det knas om de står som speakers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Du är helt hundra att du kopplar in i rätt port på moderkortet? Så du inte kopplar in i line-out när du kör ljud till headphone-porten eller tvärtom? Du vet sån där enkel miss om det är dåligt färgkodat på baksidan.

Jo, kollat i manualen och det sitter rätt.
Dessutom blir ljudkällan utgråad om man kopplar ur högtalare/hörlurar så den känner av att det sitter ljudenhet inkopplat.
Jag har också provat koppla in i fronten och det är samma effekt, den känner av att det sitter ljudenhet och kan spela mot den men inget ljud.

Skrivet av Viita:

Öppna startmenyn och skriv " mmsys.cpl " eller kör det via "kör-ruta" (Winkey+R).
Kontrollera att rätt enhet för ljud är vald.

Sedan rekommenderar jag, om du inte redan gjort, installera mjukvaran för det interna ljudkortet från MSI:s sida för extra inställningsmöjligheter.

Ingen skillnad.

- Kört troubleshooter.
- Provat 2 hörlurar och en högtalare med egen förstärkare
- Avinstallerat drivers. Installerat Windows egna från Windows update. Avinstallerat och installerat Realtek audio.
- Stängt av alla andra ljudkällor (tex Nvidias) i enhetshanteraren.
- Kollat igenom bios, det är aktiverat för HD audio och hittar inget annat med audio.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur pass tungdrivna lurar har du ?

generellt på inbyggda realtek chipet (ganska säker på att MSI kör med realtek ljudchip iaf) på moderkortet och vad det nu är som sitter i din skärm som översätter den digitala signalen till analogt brukar ha speciellt kraftfull förstärkning och lurar över 32-50ohm brukar kunna lida av ganska låg volym pga det.

Har provat med 2 hörlurar. Enligt internet så ser impendansen ut enligt nedan:
Sennheiser HD25 ii, 75 Ohm.
Pioneer DJ - HDJ-X10 Black, 32 Ohm.

Jag upplever att Pioneer spelar lägre, vilket ju är lite märkligt, borde väl vara tvärtom?
Kopplade in en högtalare med egen förstärkare, då kan jag maxa volymen gått och väl, men det är nog dålig test pga den egna förstärkaren.

Skrivet av Nozomi:

Mina på 150ohm drivs av internt temporärt och jag är tvungen att köra på 15% volym.

Har ts satt interna som primär.
Har ts satt de som hörlurar om det går? Ibland blir det knas om de står som speakers.

Det går inte att ställa in som hörlurar för Nvidia audio. Finns det något workaround?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Det är den röda ljudporten på baksidan du använder för ljudet?

Är ljudportarna i frontpanelen ansluta på moderkortet? Om ja, börja med att koppla ur dessa.

Istället för att använda "Configure", kontrollera inställningarna under "Properties" för den valda enheten i "Sounds"-panelen. (Kontrollera samtliga flikar.)

Kontrollera även inställningen under fliken "Communications" i "Sounds"-panelen, prova ändra till "Do nothing".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det är den röda ljudporten på baksidan du använder för ljudet?

https://i.imgur.com/HN2DQT5.png

Är ljudportarna i frontpanelen ansluta på moderkortet? Om ja, börja med att koppla ur dessa.

Jo, de är nog inkopplade. Bra tips, ska koppla ur dom och se vad det har för effekt!

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det är den röda ljudporten på baksidan du använder för ljudet?

https://i.imgur.com/HN2DQT5.png

Är ljudportarna i frontpanelen ansluta på moderkortet? Om ja, börja med att koppla ur dessa.

Istället för att använda "Configure", kontrollera inställningarna under "Properties" för den valda enheten i "Sounds"-panelen. (Kontrollera samtliga flikar.)

Kontrollera även inställningen under fliken "Communications" i "Sounds"-panelen, prova ändra till "Do nothing".

Tyvärr ingen skillnad.
- Frontpanelen är urkopplad på moderkortet
- Communications "Do nothing"
- Enhancements är inaktiverade

Jag tror allt det här är onormalt beteende, utifrån det jag läst från er har jag nog inte missa nåt. Troligtvis lika bra att blåsa om datorn, det var några år sen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Du skriver nvidia audio. Varför inte köra realtek?

För du kan ju inte få nvidia ljud genom realtek io.

Sedan har du kollat bios så realtek ens är aktiverat?
Heter ofta hd audio i bios någonstans i onboard devices