Botten ur för datorförsäljningen första kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Botten ur för datorförsäljningen första kvartalet

IDC har publicerat sin rapport över den globala datorförsäljningen för första kvartalet 2023, och den här gången slipper ingen tillverkare undan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja är inte direkt något man inte viste om redan q1 förra året att det skulle bli såhär. Känns dock som att företag varit helt blinda och inte fattat att det är självklart att försäljning och trycket som är under en världsomfattande pandemi där alla börjar jobba hemma är tillfälligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i förra kommentarsfältet, hur ser trenden ut över längre tid? Inte så orimligt att pandemiåren ger en viss skugga över kommande år. Är detta en trend som ser ut att hålla i sig? Är det någon som går emot strömmen?

Sedan 2009 säger dock en hel del, men det året kanske var bottennapp pga finanskrisen på hösten innan

Permalänk
Medlem

Konsumenterna är ju inte riktigt överens med företagen om vad som är rimliga priser, och företagen låtsas som det regnar, för det är tydligen det man ska göra som företag. Som tur är så är inte konsumenterna tvungna att köpa, och det gör de inte heller. Då blir det såhär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning ASUS var så enormt stora...

Det kanske är så att priserna inte riktigt stämmer överens med verkligheten? Bara en tanke...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Ja är inte direkt något man inte viste om redan q1 förra året att det skulle bli såhär. Känns dock som att företag varit helt blinda och inte fattat att det är självklart att försäljning och trycket som är under en världsomfattande pandemi där alla börjar jobba hemma är tillfälligt.

Skrivet av medbor:

Som jag skrev i förra kommentarsfältet, hur ser trenden ut över längre tid? Inte så orimligt att pandemiåren ger en viss skugga över kommande år. Är detta en trend som ser ut att hålla i sig? Är det någon som går emot strömmen?

Sedan 2009 säger dock en hel del, men det året kanske var bottennapp pga finanskrisen på hösten innan

Yes. Pandemin rörde om med mer teknikköp. Helt klart.

Men vi har en grej till nu som jag tror är ännu mer relevant. Hushållens ränteutgifter har väl i snitt ökat med 50-60.000 per år i snitt.
Plus då att varor och el blivit dyrare.
Det är ett gäng tusenlappar mindre i månaden för hushåll i snitt. Det där har vi inte sett hela effekten av ännu.
Det kommer bli billigare semestrar av det här, det kommer bli färre teknikköp, färre renoveringar - med mera.
Extra utgifter enstaka månader kan täckas av folks buffertar - men när det drar ut över tid så kommer sällanköpen bli påverkade en hel del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Svarta siffror? Röda siffror är det väl ändå om det är minus, uttrycket svarta siffror syftar ju på när man går plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag hade ingen aning ASUS var så enormt stora...

Det kanske är så att priserna inte riktigt stämmer överens med verkligheten? Bara en tanke...

Skulle tro det är kombination med den jättehöga efterfrågan under pandemin. En massa konsumenter har redan en relativt ny maskin -> färre som faktiskt behöver en ny nu. Nyinköp flyttades helt enkelt tidigaren. En laptop håller ju lätt 3 - 4 år, 6 - 7 år är inte precis svårt att få till för vardagsanvändande. Lägg på hög prisnivå och mindre pengar hos konsumenter så är det en perfekt storm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Pandemin rörde om med mer teknikköp. Helt klart.

Men vi har en grej till nu som jag tror är ännu mer relevant. Hushållens ränteutgifter har väl i snitt ökat med 50-60.000 per år i snitt.
Plus då att varor och el blivit dyrare.
Det är ett gäng tusenlappar mindre i månaden för hushåll i snitt. Det där har vi inte sett hela effekten av ännu.
Det kommer bli billigare semestrar av det här, det kommer bli färre teknikköp, färre renoveringar - med mera.
Extra utgifter enstaka månader kan täckas av folks buffertar - men när det drar ut över tid så kommer sällanköpen bli påverkade en hel del.

Få länder är lika känsliga för stigande räntor som Sverige. Och vi är en försvinnande liten marknad i sammanhanget.

Men tror, som de flesta andra, att pandemin drev upp förbrukningen och nu behöver väldigt få uppgradera. Många satt hemma och kunde inte spendera pengar på annat. Då la man kanske, i större utsträckning, pengar på teknik för underhållning eller hemmajobb. Nu är man nog mer intresserad av att spendera överskottet på sånt man inte kunde göra under pandemin.

Jag tror att marknaden sakta kommer att återhämta sig om några år när allt som köptes under pandemin börjar bli gammalt/går sönder.

Permalänk
Medlem

Många saker har ju sagts redan men en sak som jag tror påverkar på lång sikt är att telefoner/surfplattor är så pass avancerade att man inte behöver datorer i samma utsträckning. Nu jobbar jag ju inom IT men privat så är det sällan jag _behöver_ ta mig till en dator.

Man ser ju det på sin omgivning att sedan folk skaffade avancerade telefoner så har ju användandet/inskaffandet av datorer minskat radikalt.

Det är ju i princip nöje och regelrätta arbetsuppgifter som kräver en dator och där är det ju (precis dom typ alla redan sagt) så att folk köpte på sig/uppgraderade under pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Pandemin rörde om med mer teknikköp. Helt klart.

Men vi har en grej till nu som jag tror är ännu mer relevant. Hushållens ränteutgifter har väl i snitt ökat med 50-60.000 per år i snitt.
Plus då att varor och el blivit dyrare.
Det är ett gäng tusenlappar mindre i månaden för hushåll i snitt. Det där har vi inte sett hela effekten av ännu.
Det kommer bli billigare semestrar av det här, det kommer bli färre teknikköp, färre renoveringar - med mera.
Extra utgifter enstaka månader kan täckas av folks buffertar - men när det drar ut över tid så kommer sällanköpen bli påverkade en hel del.

Ja självklart men det är inte lika enkelt för företagen att förutse. liksom om företag nu planerat att dom ska sälja lika mycket i år som förra året så är dom inte alls relistiska och det är något man viste om skulle ske redan början på förra året att den ökning dom såg då var tillfällig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

@DerpMcDerp @norrby89 det är bra poänger från båda två. Helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Många saker har ju sagts redan men en sak som jag tror påverkar på lång sikt är att telefoner/surfplattor är så pass avancerade att man inte behöver datorer i samma utsträckning. Nu jobbar jag ju inom IT men privat så är det sällan jag _behöver_ ta mig till en dator.

Man ser ju det på sin omgivning att sedan folk skaffade avancerade telefoner så har ju användandet/inskaffandet av datorer minskat radikalt.

Det är ju i princip nöje och regelrätta arbetsuppgifter som kräver en dator och där är det ju (precis dom typ alla redan sagt) så att folk köpte på sig/uppgraderade under pandemin.

Ja det intressanta i det hela är hur mycket man faktiskt klarar sig med mobilen för. för min del kommer datorn aldrig ersättas då jag använder den för spel. Men för min del så gör 90% av allt annat på mobilen, surfning, video osv som jag tidigare gjorde vid datorn eller tvn gör jag mestadels på mobilen idag. Som film/serie så är det bara större lanseringar som vi faktiskt kollar på tvn hemma.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja självklart men det är inte lika enkelt för företagen att förutse. liksom om företag nu planerat att dom ska sälja lika mycket i år som förra året så är dom inte alls relistiska och det är något man viste om skulle ske redan början på förra året att den ökning dom såg då var tillfällig.

Hur vet du att företagen inte har förutsett nedgång? Framkommer ingenstans i artikeln vad jag kan se, snarare är det väl väldigt troligt att de har räknat med en nedgång jämfört med pandemiåren och planerat tillverkning mm därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Hur vet du att företagen inte har förutsett nedgång? Framkommer ingenstans i artikeln vad jag kan se, snarare är det väl väldigt troligt att de har räknat med en nedgång jämfört med pandemiåren och planerat tillverkning mm därefter.

inte i artikeln men slutet på förra året och början på detta år så var det fullt med artiklar där företag va tvugna att göra om deras prognoser. Så är inget nytt direkt att många företag kört på som om massköpandet skulle fortgå även nu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte någon jag känner, som inte antingen spelar, redigerar bilder eller programmerar, använder en dator privat längre. Mobiler och till mindre del surfplattor, har tagit över helt. Och som många skrivit tidigare, priserna har exploderat så pass mycket att man knappast kan köpa en laptop för att använda någon enstaka gång då och då längre.

Visst hade jag gärna haft en macbook när jag slösurfade i soffan, men inte 22k gärna.

Permalänk

Gårdagens datorer är gratis (om man redan köpt den förut) och ger 90% av prestandan mot dagens.

Permalänk
Medlem

Apple skjöt sig i foten med M1, folk tittar på M2 och ser att en extra skärm är inte direkt något man vill uppgradera för. Speciellt inte när datorerna är så pass välpresterande som dom är.

Går iofs att säga om alla datorer apple släppt iterativt senaste 10 åren..

Men när pöbeln börjar få ökade kostnader på 10k per månad så är nog en ny macbook det sista man tänker på.

Permalänk
Medlem

Kanske är tillverkarnas sötedagar förbi vilket i förlängningen förhoppningsvis leder till lägre priser (normala marginaler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som jag skrev i förra kommentarsfältet, hur ser trenden ut över längre tid? Inte så orimligt att pandemiåren ger en viss skugga över kommande år. Är detta en trend som ser ut att hålla i sig? Är det någon som går emot strömmen?

Sedan 2009 säger dock en hel del, men det året kanske var bottennapp pga finanskrisen på hösten innan

Denna har inte inne sista statistiken från detta kvartal men i slutet av 2022 så låg vi som innan pandemin ungefär. Pandemin gjorde att försäljningen gick upp en sådär 50%. Klart det blir tapp när folk redan köpt på sig men inflationen spär på den.

https://www.statista.com/statistics/264467/global-pc-shipment...

Permalänk
Medlem

Blev en ny färdigbyggd dator från MSI i mars.
I7 13700k RTX 4080 och 32GB ram, synd att det slutade med RMA pga DOA så sitter med min gamla trotjänare från 2017.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt då ett graffe kostar som en hel dator...

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Köpte en Apple MacBook Pro 14 M1 Pro innan nyår, då jag fick känslan av att M2-modellerna inte skulle innebära något större lyft.

Det var väl även första gången som Apple inte släppte några nya modeller i Q4, utan håll på släppet till efter årsskiftet?

Inte så konstigt att försäljningen påverkades. Urstark dollar lär inte heller hjälpt till med försäljningssiffrorna utanför staterna.

Permalänk
Medlem

Om man inte spelar så är en gammal Elitedesk med några år på nacken i princip den bästa datorn man kan få tag på. Ett par tusenlappar och många gånger så ligger det en win pro-licens knuten till datorns bios.

Permalänk
Sötast
Skrivet av walkir:

Köpte en Apple MacBook Pro 14 M1 Pro innan nyår, då jag fick känslan av att M2-modellerna inte skulle innebära något större lyft.

Det var väl även första gången som Apple inte släppte några nya modeller i Q4, utan håll på släppet till efter årsskiftet?

Inte så konstigt att försäljningen påverkades. Urstark dollar lär inte heller hjälpt till med försäljningssiffrorna utanför staterna.

Exakt samma här.
Köpte en 14" M1 Pro nån dag innan nyår, ersatte min desktop med den och byggde server av desktopen istället.

Prestandan i en Ryzen 5600x var samma som M1 Pro för dagligbruk, så man märkte inte ens att man bytte från sin 1 år gamla monster maskin till en laptop.

Apple Silicon är en så löjlig gamechanger att inte heller jag tänkte att M2 var värt det.
Tror denna datorn håller 10 år och med tanke på att gpun i princip är ett 3060 och att asahi linux pushar hårt så är det bara en tidsfråga innan Macbooken blir årets gamingpc. Lika bra prestanda men hälften av ljudnivå och värme. Epic.

De enda IT-inköp jag vill göra i närmsta framtiden är i min servermiljö, den är jätterolig att förändra.
Men att byta gpu i gamingservern för 15.000 kr för att få 35FPS mer är ju bara fjanteri och till att glömma. Blir väll ett 6070 eller något, om de gått ner i pris.

Permalänk

Dagens laptops är inte bara dyra utan även dåliga. Man får betala väldigt mycket för att ens få en laptop med uppgraderbart ram.
Problemet när man går upp i prisklass så borde ens krav också göra detsamma.
Liksom köper man en laptop för 5000kr, så är är olika brister mycket mer acceptabelt än om datorn kostade 25 000kr. Generellt tycker jag folk inte tänker så utan typ har lika låga krav på de dyra.

Nå att laptop försäljningen stagnerar ser jag som helt naturligt ur hur många saker som helst. Först att många under pandemin uppgradera sina laptops, inflationen gör det nu dyrt att köpa. Och det är naturligt att utvecklingen har gått så man inte behöver byta laptop hela tiden. De flesta laptops som sälja idag är inte dåliga för "svenssonanvändare", förr i tiden kanske 10år sedan. Så var många laptops slöa för de som inte gjorde något vid dem. (hddn var boven)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dagens laptops är inte bara dyra utan även dåliga. Man får betala väldigt mycket för att ens få en laptop med uppgraderbart ram.
Problemet när man går upp i prisklass så borde ens krav också göra detsamma.
Liksom köper man en laptop för 5000kr, så är är olika brister mycket mer acceptabelt än om datorn kostade 25 000kr. Generellt tycker jag folk inte tänker så utan typ har lika låga krav på de dyra.

Nå att laptop försäljningen stagnerar ser jag som helt naturligt ur hur många saker som helst. Först att många under pandemin uppgradera sina laptops, inflationen gör det nu dyrt att köpa. Och det är naturligt att utvecklingen har gått så man inte behöver byta laptop hela tiden. De flesta laptops som sälja idag är inte dåliga för "svenssonanvändare", förr i tiden kanske 10år sedan. Så var många laptops slöa för de som inte gjorde något vid dem. (hddn var boven)

Yes, största lyftet i datorhistorien när SSDn kom:) Vi har massor av bra Desktops, men jag behövde verkligen en ny Laptop, och det blev nu en returnerad Lenovo IdeaPad Pro 5 14" (r7-6800HS, 16GB(6400) + 1TB) sänkt med två papp. Den kommer räcka länge för mitt privata bruk, supernöjd efter att ha ersatt W11H med Pro, 11kkr tycker jag var rättså ok för denna.

Permalänk
Medlem

Senaste nya datorn 2018, sen uppgradering av grafikkortet till RTX 3080 OC 10 GB för ”intropriset”, en snabbare begagnad CPU, en extra 2 TB SSD. Prisökningar tycker jag är inte ett lika stort problem som att pris/prestanda holkats ur rejält i vissa fall.

Jag har varit på väg att köpa ny dator två gånger men har skjutit upp det p.g.a. direkt löjliga moderkortspriser samt oviljan att köpa ”första generationens grejer” för tidigt innan alla quirks har fixats till. Grafikkortens prisutveckling är också en starkt bidragande faktor till att jag kan överleva med ett 3080 ett bra tag till…

Det finns alltid den här kalkylen också med hur många procent snabbare en viss komponent gör datorn totalt, och hur stor kostnaden för den uppgraderingen är. Jag har andra fritidsintressen också, och även om datorn är ett av de större så uppgraderar jag behovsbaserat… inte för att det är så kul med nya grejer att jag behöver fylla kontot hos tillverkarna för att få nära samma pris/prestanda 4-5 år senare.