Chat GPT hjälper "överanställda" jonglera flera jobb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Men om vi säger att du fortsätter jobba så här med ChatGPT några år. Sedan försvinner ChatGPT.
Tror du att har tillräckligt mycket kunskaper då för att fortsätta?
Tror du att du hade blivit en bättre programmerare om du inte haft ChatGPT under de åren?
Försök gärna motivera ditt svar så bra som möjligt om du kan.

Låt oss säga 5 år.

Jag är heligt övertygad om att innan årets slut så finns det en open source-generator man kan köra lokalt som i många avseenden är nästan lika bra som GPT-4, så jag är inte orolig alls för att konceptet som så försvinner helt.
Sen är jag rätt säker på att man inte kommer ta bort kommersiella textgeneratorer heller, eftersom det ligger alldeles för mycket pengar i det.
Möjligen med någon lagändring i många länder, men då blir det proxy som gäller.

Men det är lite tveeggat det där.
Visst, min vana att bläddra runt på stackoverflow minskar markant, men samtidigt så upprätthåller jag med chatgpt ett snabbare flöde av dryftandet än jag hade gjort annars.
Har ändå lärt mig mycket mer senaste månaden när jag använt det här i jobbet än jag gjort på första halvåret på högskola i programmeringskurserna. Vad GIL är, vad asynk är, nackdelarna med flertrådning i pythons standardbibliotek är, alternativ att bygga UI med för.

Appropå ämnet, lite med dryftandet från GPT så fick jag snilleblixten att göra ett väldigt o-ortodoxt UI för C# som är helt OS-agnostiskt.

Eftersom mitt program jobbar mycket med selenium så insåg jag att jag lika gärna kan göra ett web-UI som använder selenium som API mellan webbläsaren och C#.
Alltså, jag använder selenium för att skjuta in JavaScript (som genererar ett UI) i ett tomt webläsarfönster.
Sedan loopar jag C# och läser av events i form av ändrade elementattribut med selenium, så att det blir ungefär precis som windows forms, fast bättre.

Traditionellt känns inte det som en lösning man vanligen rekommenderat, men den fungerar skitbra hittills, även om det är ett rätt manuellt arbete.

Så lite nyskapande kan ChatGPT ändå vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Du menar fullösningar? Man har praktiskt taget alltid mer att förlora än att vinna på dem, möjligen om det är temporär kod\mjukvara som skulle varit färdigt igår. Fullösningar har en tendens att bygga på och tillslut skapa komplexa och svårlösta fel som i regel alltid leder till refactoring. Dessutom är risken att man får en stink eye vid code reviewen.

Varför allt i värden gjorde du en sådan här lösning? Den skulle aldrig hålla i långa loppet? Va? Jag är bara junior och det är Chat GPT som kodat så det får ni ta med den

Hehe jag tror vi har väldigt olika syn på hur viktig det är att skriva bra och genomtänkt kod, troligen jobbar vi i olika bruncher. I mitt fall får det inte bli fel, då är risken stor att det hamnar på förstasidan i nyheterna. Och ja, man använder juniorer även här

Det blir ingen code review, det är bara jag på företaget som håller på med backend, så den enda som basar över mig är chefen som inte alls är så tekniskt insatt.
Så jag har i princip betalt för att experimentera efter eget huvud, vilket hittils fungerat okej.
Det är rätt schyssta villkor, då det är heldistans och helt flexibla arbetstider också.

Håller på bygga en databas på några miljoner personer/företag och ett CRM som säljarna ska kunna använda.

Blir det fel så är det värsta som händer att man tappar någon potentiell kund att ringa till, eller möjligen råkar ringa till samma person två gånger.

Permalänk
Medlem

Ganska korkade arbetsgivare som dreglar över att AI skulle ersätta personal, om nu Arbetsgivaren klarar sig utan personal så har det samtidigt blivit lättare att göra samma sak som arbetsgivaren med AI

Lite som när de stora byggföretagen skulle ersätta svensk arbetskraft med billigare utländsk dito, nu är det de stora byggföretagen som skriker högst att de vill reglera det så alla arbetar på samma villkor för det kom visst andra som också kunde anlita utländsk arbetskraft, eller utländsk arbetskraft som inte ens behövde de gamla drakarna.

Historien upprepar sig känns det som.

De som kommer klara sig längst är de som gjort komplexa system som operativsystem som man inte byter ut i en handvändning, resten kommer bli uppätna blixtsnabbt när AI väl börjar ta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Först nivån av diagnostik som en läkare gör kan nog ersättas rätt lätt av en AI redan nu. Ställ ett gäng frågor och dra rimlig slutsats om nästa steg... så har vi decimerat antalet läkare som behövs på vårdcentraler runt om i landet.

Ja, det kommer definitivt att finnas AI-läkare som gör mycket av informationshämtandet, etc, sedan kommer vårdcentralens enda läkare, om sådan finnes, att möjligen dubbelkolla allt som inte kan lösas med enkel medicin eller väntande.

Jag tror även att mycket undervisning kommer att ske via AI-lärare. Riktiga jävla expertprogram som kan anpassa pedagogiken efter kunden/eleven, det kommer att minska lärarbristen mycket - och mer på gymnasiet/högskolan än förskolan.

Alla jobb som går att sköta via distans kan absolut effektiviseras mycket, däremot är det nog rätt långt bort att få AI-rörmokare - även om sådana säkert kommer att kunna ta emot beställningar, ge offerter, etc.

Det är som sagt i sin linda, och vi kommer inte att ha 1-2-3 olika AI-bottar, vi kommer att ha tusentals, och fort går det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Här börjar girigheten visa sitt rätta ansikte, genom att nyttja Chat-GPT så andra mer seriösa omtänksamma blir utan jobb.
Förbjud Chat-GPT! Det är inget vi ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Här börjar girigheten visa sitt rätta ansikte, genom att nyttja Chat-GPT så andra mer seriösa omtänksamma blir utan jobb.
Förbjud Chat-GPT! Det är inget vi ska ha.

Förbjud vävstolarna!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Här börjar girigheten visa sitt rätta ansikte, genom att nyttja Chat-GPT så andra mer seriösa omtänksamma blir utan jobb.
Förbjud Chat-GPT! Det är inget vi ska ha.

Egentligen är det väl bara att hoppas att på något sätt så kommer det skapa nya arbetstillfällen. Men jag tror många (inkl mig själv) snart kommer behöva omskola sig. harsh reality...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Jag känner en busschaufför som kör två bussar parallellt i Malmö via Chat GPT.

Tror ni jag ljuger? Det stämmer faktiskt. Det gör jag.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Förbjud vävstolarna!

Då får du gå och frysa. Väveri är ett hederligt yrke som kräver kunskap, inte nån fjant som håller på med Chat-GPT och kan inget själv. Medge att det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad har man för jobb om Chat GPT kan göra 80% av jobbet?

Jag har standard kontorsjobb och svara/skicka email är typ 50% av jobbet. Ser inte hur ChatGPT kan hjälpa med något.

Är det programmering?

Som programmerare så har jag använt ChatGPT enbart till att skicka mail

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Camper7:

Då får du gå och frysa. Väveri är ett hederligt yrke som kräver kunskap, inte nån fjant som håller på med Chat-GPT och kan inget själv. Medge att det är stor skillnad.

Det verkar inte riktigt klicka att det han åsyftade var ludditerna under industriella revolutionen.
Vävande var något som kvinnor sysslade med ute i stugorna.
Sedan kom det mekaniska vävstolar och spinnrockar som kunde massproducera tråd och tyg, och då kvinnorna inte lika väl kunde försörja sig på vävande så var det ytterligare en orsak till att många flyttade in till städerna där jobben fanns.
Vävandet sköttes då av maskiner, och många som jobbade med detta behövde bara veta hur man trär tråden på rätt ställe och smörjer på lite lämpliga punkter.

Vissa motsatte sig detta, utan ville att folk skulle vara tvungna att göra monotont grisgöra hela dagarna, som att väva tyg.
Detta med hänvisning till att "man måste ju försörja sig", bland andra argument.

Just det argumentet stämmer, men bara man faktiskt beskattar industrierna som automatiserar en hög grad arbeten i tillräcklig omfattning så behöver de flesta människorna i samhället faktiskt inte jobba för mat på bordet.
Detta är något som historiskt sett inte har gått sådär jättebra, utan vinsterna för automatiska industrier landar till stor del i ägarnas fickor istället.
Det är därför Elon Musk är så rik att han har mer pengar än du hade haft om du tjänade 10.000 dollar per timme och jobbade dygnet runt ända sedan Jesus levde.

AI och robotisering kan möjliggöra att ingen behöver jobba om de inte vill det, för behovet av att underhålla och administrera saker kommer med råge att täckas av folk som vill ha något att göra, eller tjäna mer än medborgarlönen.
Däremot kommer det bli en tid med ännu mer oerhörda klasskillnader än nu, då politiker och kapitalägare ofta inte är rätt folk för att driva genom sådana förändringar i tillräckligt god tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det blir ingen code review, det är bara jag på företaget som håller på med backend, så den enda som basar över mig är chefen som inte alls är så tekniskt insatt.
Så jag har i princip betalt för att experimentera efter eget huvud, vilket hittills fungerat okej.
Det är rätt schyssta villkor, då det är heldistans och helt flexibla arbetstider också.

Håller på bygga en databas på några miljoner personer/företag och ett CRM som säljarna ska kunna använda.

Blir det fel så är det värsta som händer att man tappar någon potentiell kund att ringa till, eller möjligen råkar ringa till samma person två gånger.

Att köra wild western som ensam kodare fungerar hur bra som helst, iallafall de första åren. Värre blir det när mjukvaran man skriver blir en kritisk komponent i verksamheten samtidigt som man stöter på märkliga problem i produktionsmiljö. Än värre blir det när någon annan utvecklare ska försöka ta sig in i massan. Vi hade ett par sådana fall i början, som tur var fick vi fria händer att skriva om det mesta. Visst tog det tid men i förlängningen skulle det ta mer tid, frustration och pengar att försöka lappa och bygga ut det som någon spagetti kodare hade klippt och klistrat från nätet utan någon som helst tanke på kodstandard, arkitektur, best practices eller policies.

Har man hyfsat stora system som flera utvecklare jobbar med så betyder de där orden en hel del för att ge en bra arbetsmiljö.

Jag byggde en websida i början av karriären helt på egen kammare som drevs och byggdes ut under säkert 7 år, den nådda runt 10 000 unika besökare i månade vilket var helt okay med tanke på hur nishad den var. Men oj vilken röra koden var, tittar man tillbaka nu skäms man, men så är det nog alltid skulle jag tro.

Är du nöjd med din arbetsmiljö, du känner att du lär dig rätt saker inför framtiden så kör på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

AI och robotisering kan möjliggöra att ingen behöver jobba om de inte vill det, för behovet av att underhålla och administrera saker kommer med råge att täckas av folk som vill ha något att göra, eller tjäna mer än medborgarlönen.
Däremot kommer det bli en tid med ännu mer oerhörda klasskillnader än nu, då politiker och kapitalägare ofta inte är rätt folk för att driva genom sådana förändringar i tillräckligt god tid.

Det är just det som är felet. Ska företagen gå med mer vinst genom att robotisera och arbetsfolket stå utan inkomst? Är det rätt enligt dig? Robotar i industrin kan användas i farliga och precisionskrävande moment som opereras av människan, så som idag. Det räcker. Ingen självtänkande och uppkopplad AI ska igentligen inte driftsättas, du vet vad som händer sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men om vi säger att du fortsätter jobba så här med ChatGPT några år. Sedan försvinner ChatGPT.
Tror du att har tillräckligt mycket kunskaper då för att fortsätta?
Tror du att du hade blivit en bättre programmerare om du inte haft ChatGPT under de åren?
Försök gärna motivera ditt svar så bra som möjligt om du kan.

Låt oss säga 5 år.

Tycker någon kan ta och fråga ChatGPT. Personligen så håller jag mig för nuvarande från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det blir ingen code review, det är bara jag på företaget som håller på med backend, så den enda som basar över mig är chefen som inte alls är så tekniskt insatt.
Så jag har i princip betalt för att experimentera efter eget huvud, vilket hittils fungerat okej.
Det är rätt schyssta villkor, då det är heldistans och helt flexibla arbetstider också.

Håller på bygga en databas på några miljoner personer/företag och ett CRM som säljarna ska kunna använda.

Blir det fel så är det värsta som händer att man tappar någon potentiell kund att ringa till, eller möjligen råkar ringa till samma person två gånger.

Skulle det vara rimligt att säga att databasen innehåller personuppgifter?
Ett intrång kan kosta företaget en hel del, inte minst viten med anledning av GDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Då får du gå och frysa. Väveri är ett hederligt yrke som kräver kunskap, inte nån fjant som håller på med Chat-GPT och kan inget själv. Medge att det är stor skillnad.

Ser att du missat den historiska referensen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Att köra wild western som ensam kodare fungerar hur bra som helst, iallafall de första åren. Värre blir det när mjukvaran man skriver blir en kritisk komponent i verksamheten samtidigt som man stöter på märkliga problem i produktionsmiljö. Än värre blir det när någon annan utvecklare ska försöka ta sig in i massan. Vi hade ett par sådana fall i början, som tur var fick vi fria händer att skriva om det mesta. Visst tog det tid men i förlängningen skulle det ta mer tid, frustration och pengar att försöka lappa och bygga ut det som någon spagetti kodare hade klippt och klistrat från nätet utan någon som helst tanke på kodstandard, arkitektur, best practices eller policies.

Har man hyfsat stora system som flera utvecklare jobbar med så betyder de där orden en hel del för att ge en bra arbetsmiljö.

Jag byggde en websida i början av karriären helt på egen kammare som drevs och byggdes ut under säkert 7 år, den nådda runt 10 000 unika besökare i månade vilket var helt okay med tanke på hur nishad den var. Men oj vilken röra koden var, tittar man tillbaka nu skäms man, men så är det nog alltid skulle jag tro.

Är du nöjd med din arbetsmiljö, du känner att du lär dig rätt saker inför framtiden så kör på.

Ja, jag har åtminstone hyfs att lägga in kommentarer i koden då och då.
Backend är så gott som färdigt för just projektet jag sysslar med nu, det är bara att klippa in det i segment för att jobba mot nya UI:t som är kvar, plus någon liten felhantering jag glömde lägga in, som får ske i samma veva jag bakar om det för nytt UI.
Sen när det är färdigt så tar jag och skriver ett A4 om den övergripande strukturen, bara utifall det blir något större som fler personer hamnar på sen.

I teorin är det ett program som skulle kunna användas av ett säljteam på 100 pers samtidigt, men det är klart, lite mer handlag behövs innan dess om det inte ska strula med att folk får upp adresser någon ringde till för 3 minuter sedan.

Skrivet av warp64:

Skulle det vara rimligt att säga att databasen innehåller personuppgifter?
Ett intrång kan kosta företaget en hel del, inte minst viten med anledning av GDPR.

Det vore förstås förargligt.
Jag får kolla på det, men då det ligger hos seriöst webbhotell och access är låst till vissa IP-adresser så känns det som att det ändå räcker en bit på vägen tills vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Camper7:

Det är just det som är felet. Ska företagen gå med mer vinst genom att robotisera och arbetsfolket stå utan inkomst? Är det rätt enligt dig? Robotar i industrin kan användas i farliga och precisionskrävande moment som opereras av människan, så som idag. Det räcker. Ingen självtänkande och uppkopplad AI ska igentligen inte driftsättas, du vet vad som händer sen...

Ska och ska, du är som en bekant till mig som inte tolererar att man säger att någon som gjort något dumt har andra bra egenskaper, eller möjligen rätt i en enskild sak.
Hitler värnade om djur, så ska vi därför vara elaka med djur så att vi inte riskerar att bli som Hitler?

Nog om fånigheter:
All automatisering är bra, där det kan leda till ett bra resultat.
Bara för att det finns tusentals busschaufförer i Sverige idag förhindrar det inte att man kanske ser på sådant om några decennier som "haha, tänk vilket grisgöra de fick jobba med förr i tiden, behöva sitta och köra samma rutt dag in och dag ut".

Tanken på att man måste jobba i ett sorts samhällsmaskineri med saker man egentligen inte vill för att bli lycklig, det tycker jag är en av de värsta formerna av stockholmsyndrom.
Visst, en AI kan utan problem göra mycket snyggare bilder än jag kan med papper och penna.
Hindrar det mig från att tycka det är kul ändå att rita?
Visserligen gillar inte just att rita, men du förstår tanken.

Och om man resonerar för att det är fel att automatisera jobb som folk gillar:
När blev det en mänsklig rättighet att kunna försörja sig med något man tycker är kul?
Varför skulle man ens behöva försörja sig med något som inte är kul i ett samhälle där det i praktiken finns nog med resurser till att de flesta ska kunna sitta på arslet, äta och göra vad de vill resten av tiden, så länge de har resurserna till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jag är heligt övertygad om att innan årets slut så finns det en open source-generator man kan köra lokalt som i många avseenden är nästan lika bra som GPT-4, så jag är inte orolig alls för att konceptet som så försvinner helt.
Sen är jag rätt säker på att man inte kommer ta bort kommersiella textgeneratorer heller, eftersom det ligger alldeles för mycket pengar i det.
Möjligen med någon lagändring i många länder, men då blir det proxy som gäller.

Men det är lite tveeggat det där.
Visst, min vana att bläddra runt på stackoverflow minskar markant, men samtidigt så upprätthåller jag med chatgpt ett snabbare flöde av dryftandet än jag hade gjort annars.
Har ändå lärt mig mycket mer senaste månaden när jag använt det här i jobbet än jag gjort på första halvåret på högskola i programmeringskurserna. Vad GIL är, vad asynk är, nackdelarna med flertrådning i pythons standardbibliotek är, alternativ att bygga UI med för.

Appropå ämnet, lite med dryftandet från GPT så fick jag snilleblixten att göra ett väldigt o-ortodoxt UI för C# som är helt OS-agnostiskt.

Eftersom mitt program jobbar mycket med selenium så insåg jag att jag lika gärna kan göra ett web-UI som använder selenium som API mellan webbläsaren och C#.
Alltså, jag använder selenium för att skjuta in JavaScript (som genererar ett UI) i ett tomt webläsarfönster.
Sedan loopar jag C# och läser av events i form av ändrade elementattribut med selenium, så att det blir ungefär precis som windows forms, fast bättre.

Traditionellt känns inte det som en lösning man vanligen rekommenderat, men den fungerar skitbra hittills, även om det är ett rätt manuellt arbete.

Så lite nyskapande kan ChatGPT ändå vara.

Känns lite som du undvek frågan där genom att direkt gå på "ersättning för ChatGPT" kommer finnas. Jag menade såklart andra liknande tjänster också. Att de helt bara försvinner.
Men aja

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

jag har åtminstone hyfs att lägga in kommentarer i koden då och då.

Behöver man kommentera kod så har man troligen gjort fel, kod ska vara självbeskrivande och tydlig vilket Chat GPT ofta failar på, egentligen främst för att den inte har kontextet. Visst finns det fall där man tvingas skriva ologisk kod och därmed behöver kommentera men det är ovanligt oftast kan man omstrukturera eller namnge på annat vis för att förtydliga.

Vad är problemet med kommentarer? Det är tidsödande och svårt att hålla i synk! När man kommer till en funktion med kommentarer bjuds man in att börja med att läsa kommentarerna, efter det måste man ändå läsa koden för att verifiera att det verkligen stämmer med kommentaren. Dessutom är oftast koden bättre och enklare att förklara funktionen. Att göra ändringar i kod utan att updatera kommentarer sker förr eller senare i alla projekt.

Vi hade en utvecklare som skrev kommentarer på ALLT under flera år, det var inget kul att jobba i hens kod! Till slut vande man sig att ignorera kommentarer och bara läsa koden. Idag har vi kodstandard att endast ha kommentarer i extrema nödfall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Behöver man kommentera kod så har man troligen gjort fel, kod ska vara självbeskrivande och tydlig vilket Chat GPT ofta failar på, egentligen främst för att den inte har kontextet. Visst finns det fall där man tvingas skriva ologisk kod och därmed behöver kommentera men det är ovanligt oftast kan man omstrukturera eller namnge på annat vis för att förtydliga.

Vad är problemet med kommentarer? Det är tidsödande och svårt att hålla i synk! När man kommer till en funktion med kommentarer bjuds man in att börja med att läsa kommentarerna, efter det måste man ändå läsa koden för att verifiera att det verkligen stämmer med kommentaren. Dessutom är oftast koden bättre och enklare att förklara funktionen. Att göra ändringar i kod utan att updatera kommentarer sker förr eller senare i alla projekt.

Vi hade en utvecklare som skrev kommentarer på ALLT under flera år, det var inget kul att jobba i hens kod! Till slut vande man sig att ignorera kommentarer och bara läsa koden. Idag har vi kodstandard att endast ha kommentarer i extrema nödfall.

Självförklarande kod, det hade varit något

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

All byråkratin och IT är hotas, samma folk som gav fan i när det robotiseras på våra fabriker och gav arbetslöshet under 80 -90 - tal. Nu får man smaka på samma medicin, noll empati från mitt håll.
Ni gav inte ett skit då och nu ger vi andra inte ett skit.

Välkommen till framtiden

Väldigt storsint av dig. Applåder.

/s

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Haha, bring it on bara. ChatGPT-beroende kodare versus senior utvecklare utan krav på bothjälpmedel - jag vet vem jag väljer att anställa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Känns lite som du undvek frågan där genom att direkt gå på "ersättning för ChatGPT" kommer finnas. Jag menade såklart andra liknande tjänster också. Att de helt bara försvinner.
Men aja

Det är så osannilikt att det finns knappt.
Om alla lokalt renderade varianter skulle bli omöjliga att köra så beror det på att vi helt enkelt inte har ström, eller att datorer blivit förbjudna, eller något sådant.
Och i det läget så spelar det ändå ingen roll hur bra det går för mig att programmera, då jag inte kan göra det heller.

Skrivet av Jimmy:

Behöver man kommentera kod så har man troligen gjort fel, kod ska vara självbeskrivande och tydlig vilket Chat GPT ofta failar på, egentligen främst för att den inte har kontextet. Visst finns det fall där man tvingas skriva ologisk kod och därmed behöver kommentera men det är ovanligt oftast kan man omstrukturera eller namnge på annat vis för att förtydliga.

Vad är problemet med kommentarer? Det är tidsödande och svårt att hålla i synk! När man kommer till en funktion med kommentarer bjuds man in att börja med att läsa kommentarerna, efter det måste man ändå läsa koden för att verifiera att det verkligen stämmer med kommentaren. Dessutom är oftast koden bättre och enklare att förklara funktionen. Att göra ändringar i kod utan att updatera kommentarer sker förr eller senare i alla projekt.

Vi hade en utvecklare som skrev kommentarer på ALLT under flera år, det var inget kul att jobba i hens kod! Till slut vande man sig att ignorera kommentarer och bara läsa koden. Idag har vi kodstandard att endast ha kommentarer i extrema nödfall.

Nja några kommentarer är ändå schysst att ha för att ha en snabbare överblick på strukturen.
Eftersom det är webscraping jag sysslar mycket med så underlättar det mycket bara för mig själv också att ha kommentarer, i händelse av att jag behöver gå in och leta bland 40 xpaths och ändra en av dem. För xpaths är en grej som oftast är helt onödig att komma ihåg utantill mer än 10 sekunder.
Eller för all del allihop, ifall hemsidan som scrapas blir uppdaterad.
Så därför skriver jag något i stil med // Omsättning eller // Sökruta i samband med den driver.find_element(By.Xpath, xpath)) som används.

Har själv haft förväntningar på mig att rodda i en gigantisk wordpressida på jobbet, som är rätt slö, men då det finns absolut noll dokumentation och han som är ordinarie pulare på den hemsidan är lite... svår att prata med... så sade jag kort och gott att "det där visade sig vara något jag inte kan med och som kommer ta oerhört många timmar innan jag fått rätsida på, så det är bättre att du sätter mig på att göra något annat som jag vet att jag åtminstone har en liten aning om hur det fungerar", och så blev det så. Har de fortfarande inte fått till det om en månad eller två ska jag nog rekommendera chefen att han hellre bör lägga någon tusenlapp på att en riktigt skicklig person får det gjort på några enstaka timmar, istället för att en halvmesyr som jag ska sitta i flera månader och inte få något gjort ändå.
Och då ska jag åtminstone tillgodose med en sådan dokumentation att man på 3 minuter kan få lite översikt på hur strukturen ser ut, och vid noggrannare inblick så har man kommentarer i löpande kod.

Ja, bra kod är i bästa fall självdokumenterade.
Men jag vet att det inte finns några garantier för att nästa person som sitter med det här projektet är en dunderguru på allt.
Framförallt inte på den märkliga skapelsen jag håller på frammana nu, att bygga ett Web-UI med javascript och selenium.
Det är väldigt oortodoxt, och en sådan sak behöver dokumentation.

Men jag menar, min lön är knappt en tia högre per timme än jag har som personlig assistent.
Jag har ingen orsak att klaga, för det är ändå betalt lärotid. Jag är så less på högskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det är så osannilikt att det finns knappt.
Om alla lokalt renderade varianter skulle bli omöjliga att köra så beror det på att vi helt enkelt inte har ström, eller att datorer blivit förbjudna, eller något sådant.
Och i det läget så spelar det ändå ingen roll hur bra det går för mig att programmera, då jag inte kan göra det heller.

Vet inte om du förstår det jag försöker säga eller inte.

Jag ber dig att tänka/låtsas att det inte finns ChatGPT eller liknande.

Tror Du att Du hade varit en bättre programmerare om 5 år då? Motivera varför du tror som du tror.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Ska och ska, du är som en bekant till mig som inte tolererar att man säger att någon som gjort något dumt har andra bra egenskaper, eller möjligen rätt i en enskild sak.
Hitler värnade om djur, så ska vi därför vara elaka med djur så att vi inte riskerar att bli som Hitler?

Nog om fånigheter:
All automatisering är bra, där det kan leda till ett bra resultat.
Bara för att det finns tusentals busschaufförer i Sverige idag förhindrar det inte att man kanske ser på sådant om några decennier som "haha, tänk vilket grisgöra de fick jobba med förr i tiden, behöva sitta och köra samma rutt dag in och dag ut".

Tanken på att man måste jobba i ett sorts samhällsmaskineri med saker man egentligen inte vill för att bli lycklig, det tycker jag är en av de värsta formerna av stockholmsyndrom.
Visst, en AI kan utan problem göra mycket snyggare bilder än jag kan med papper och penna.
Hindrar det mig från att tycka det är kul ändå att rita?
Visserligen gillar inte just att rita, men du förstår tanken.

Och om man resonerar för att det är fel att automatisera jobb som folk gillar:
När blev det en mänsklig rättighet att kunna försörja sig med något man tycker är kul?
Varför skulle man ens behöva försörja sig med något som inte är kul i ett samhälle där det i praktiken finns nog med resurser till att de flesta ska kunna sitta på arslet, äta och göra vad de vill resten av tiden, så länge de har resurserna till det?

Med ditt tänk så strävar vi åt fel håll. Automation kan vara bra, men så länge som människan har kontrollen, inte nån AI.
Det finns ingen äkthet i bilder skapade av AI, ingen mänsklig faktor, men du kanske inte ser sånt.
Så som samhället är så måste man jobba för att försörja sig, alla behöver mat på bordet. Därför ska AI inte in och ersätta jobben. Klart som korvspad!

Permalänk
Skrivet av ronz:

Men om vi säger att du fortsätter jobba så här med ChatGPT några år. Sedan försvinner ChatGPT.
Tror du att har tillräckligt mycket kunskaper då för att fortsätta?
Tror du att du hade blivit en bättre programmerare om du inte haft ChatGPT under de åren?
Försök gärna motivera ditt svar så bra som möjligt om du kan.

Låt oss säga 5 år.

Det är en intressant fråga. ChatGPT är en AI-modell som kan hjälpa användare att hitta information och svara på frågor. Om ChatGPT skulle försvinna skulle det vara svårt att hitta information snabbt och effektivt. Men det betyder inte att användare inte skulle ha tillräckligt med kunskap för att fortsätta lära sig och utvecklas på egen hand.

Som för mig personligen, jag tror att jag hade blivit en bättre programmerare om jag inte hade haft ChatGPT under de åren. Detta beror på att jag skulle ha varit tvungen att söka efter information själv och därmed lära mig mer genom att göra det. Men det betyder inte att ChatGPT inte har varit till hjälp för mig i min utveckling som programmerare.

Hoppas detta svarar på din fråga! Låt mig veta om du har några andra frågor eller om jag kan hjälpa dig med något annat.

(copyright Bing chattfunktion)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Vet inte om du förstår det jag försöker säga eller inte.

Jag ber dig att tänka/låtsas att det inte finns ChatGPT eller liknande.

Tror Du att Du hade varit en bättre programmerare om 5 år då? Motivera varför du tror som du tror.

Det är en jättebra fråga, även om jag tror att jag inte riktigt förstår den till fullo som du vill mena.

Å ena sidan:
Ja, jag blir ganska lat. Jag använder nästan aldrig dokumentation eller stack overflow längre, för grejerna gör blir riktigt bra gjorda med ChatGPT, plus lite lite handlag från mig när jag behöver ändra små detaljer som missförståtts, för att jag inte skrivit mina krav tillräckligt detaljerat.
Men fördelen är att jag tar mig framåt rätt snabbt, så jag får ändå en viss översikt i hur saker kan göras fortare än om jag hade programmerat helt på egen hand.

Så nackdelen är att jag kanske inte får samma direkta inblick i felsökning av nya funktioner, på relativt låg nivå.
Men fördelen är att jag fräser genom en större mängd ämnen, och får en större mängd högnivåöverblick på en kortare tid. Framförallt för att jag numera inte tappar lusten att koda lika mycket, för att det blir för kämpigt. Det tar aldrig stopp för att jag inte vet hur jag ska gå framåt längre, och bara det gör mig väldigt mycket mer produktiv i praktisk mening.

Skrivet av Camper7:

Med ditt tänk så strävar vi åt fel håll. Automation kan vara bra, men så länge som människan har kontrollen, inte nån AI.
Det finns ingen äkthet i bilder skapade av AI, ingen mänsklig faktor, men du kanske inte ser sånt.
Så som samhället är så måste man jobba för att försörja sig, alla behöver mat på bordet. Därför ska AI inte in och ersätta jobben. Klart som korvspad!

Nä det där argumentet gillar jag inte.

Det att "det finns ingen äkthet i bilder av AI", jag kan hålla med om det under en väldigt specifik premiss, och det är under premissen att vi som människor har en sorts livsgnista förlänt av gud, och att vi förmedlar fragment av denna genom de alster vi skapar.
Så visst, tror man på Gud, samt en viss inriktning av hur vi är skapade, då köper jag det.
Jag tror själv på Gud, att vår anfader Adam är skapt av honom, och att vi än idag har en viss livsgnista genom vilken vi har förmågan att kanalisera en sorts gudomlig vilja. Så i praktiken kan jag köpa argumentet under vissa premisser.
Men det kanske inte är jätterelevant i sammanhanget, kan man tycka.

Men ur produktivitetsperspektivet, då är AI objektivt bättre.
Folk gillar att spela spel, AI kan hjälpa till abnormt mycket med att producera det tråkiga skitgörat när man producerar spel, d.v.s. att sätta textur på stenar och träd, med annat lullull.

För i all välmening, när du spelar ett spel, hur intresserad är du egentligen av att ett träd är helt handmålat av en människa?
Vill du att alla träd är unika och ser riktigt bra ut, men är gjorda av AI, eller vill du att utvecklarna har suttit med Blender och handgjort typ tre olika träd så snabbt som möjligt och kopierat dessa i olika storlekar, och ser lite sådär ut?
Svara ärligt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Självförklarande kod, det hade varit något

Va? Ja? Är koden inte läsbar utan kommentarer ska den skrivas om. Allt handlar om arkitektur, struktur, namngivning och till viss del teamets preferenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andelf:

Va? Ja? Är koden inte läsbar utan kommentarer ska den skrivas om. Allt handlar om arkitektur, struktur, namngivning och till viss del teamets preferenser.

Det är också relativt mot läsarens förmågor.

Vill du att den ska vara läsbar av någon som läst programmering 1 på komvux och hobbykodat lite halvhjärtat i tre månader, eller ska den vara läsbar av någon som jobbat 80 timmar per vecka med programmering ända sedan COBOL var nytt och spännande?