Google: "Stäng av samtal över Wifi och VoLTE med Exynos-telefoner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag brukar alltid få uppdateringen direkt på morgonen när den släpps, hittills idag ingen updatering så jag är tveksam att den kommer nu.

Google släpper i regel sina månadsuppdateringar första måndagen kl. 19 svensk tid.
Den här gången har uppdateringen blivit försenad men bör dyka upp ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Räknas A51 till serien som nämns som A53 i artikeln?

A51 använder Exynos 9611 medan A53 använder Exynos 1280, så de är baserade på helt olika hårdvara. Ingen modell baserad på Exynos 9611 verkar nämnas i rapporten, så eventuellt gäller problemet inte A51.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

A51 använder Exynos 9611 medan A53 använder Exynos 1280, så de är baserade på helt olika hårdvara. Ingen modell baserad på Exynos 9611 verkar nämnas i rapporten, så eventuellt gäller problemet inte A51.

Tack, då slipper jag skrämma upp morsan i onödan

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Connections -> wifi calling
Samt
Connections > mobile networks > VoLTE

Har inte alternativet volte som beskrivet, kanske saknas om stöd hos operatören saknas? (Hallon)

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig mindre.

Kommer inte stänga av något.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Får du fortfarande säkerhetsuppdateringar till din S8+? Om inte så hade jag varit restriktiv med att använda den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Har inte alternativet volte som beskrivet, kanske saknas om stöd hos operatören saknas? (Hallon)

Ja hos vissa så saknas funktionen och vissa har så det inte går att stänga av.
Tror Hallon saknar och på Comviq så brukar man inte kunna stänga av det.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kunde inte bry mig mindre.

Kommer inte stänga av något.

Skrivet av Dizzö:

<Uppladdad bildlänk>

Varför göra narr av någon som tar säkerhet på allvar. Foliehatt är något reserverat för pseudovetenskapliga föreställningar (ofta med paranoida inslag). Det finns gott om exempel på attacker mot smart-telefoner. När man dessutom gör bankärenden, legitimerar sig etc. är väl försiktighet knappast något att förakta?

Att du aktivt väljer att köra dina system osäkrade är oansvarigt. Bryr du dig inte om egen säkerhet kanske du åt åtminstone kan tänka på alla de kontakter du har i telefonen som anförtrott sig med personuppgifter med mera till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Har inte alternativet volte som beskrivet, kanske saknas om stöd hos operatören saknas? (Hallon)

Då saknar du nog alternativet helt enkelt hos operatören.
offtopic men rekommenderar starkt att byta från Hallon till t.ex Fello.

Vet iofs inte vilka kampanjer de har nu, men man kunde byta till Fello student etc utan att behöva uppvisa något.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Då saknar du nog alternativet helt enkelt hos operatören.
offtopic men rekommenderar starkt att byta från Hallon till t.ex Fello.

Vet iofs inte vilka kampanjer de har nu, men man kunde byta till Fello student etc utan att behöva uppvisa något.

Nej, Samsung har valt att ta bort inställningen för VoLTE på nyaste OneUI 5.1 (iallafall på S23 serien) och det kan mycket väl också gälla andra modeller som får OneUI 5.1.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Samsung har valt att ta bort inställningen för VoLTE på nyaste OneUI 5.1 (iallafall på S23 serien) och det kan mycket väl också gälla andra modeller som får OneUI 5.1.

Inställningen för VoLTE finns kvar på min S20 Note iaf (OneUI 5.1).
Tror mer det beror på vilken telefonoperatör man har.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Samsung har valt att ta bort inställningen för VoLTE på nyaste OneUI 5.1 (iallafall på S23 serien) och det kan mycket väl också gälla andra modeller som får OneUI 5.1.

Inställning finns på min Fold 3 med OneUI 5.1 också så är nog mer operatörs baserat om den finns eller inte

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nix, 6-serien har inte fått marsuppdateringen än.

Skrivet av evil penguin:

Ryktena säger väl att det är idag den ska rullas ut, men vi blir väl varse.

Skrivet av MatteN:

Jag brukar alltid få uppdateringen direkt på morgonen när den släpps, hittills idag ingen updatering så jag är tveksam att den kommer nu.

Skrivet av psp123:

Google släpper i regel sina månadsuppdateringar första måndagen kl. 19 svensk tid.
Den här gången har uppdateringen blivit försenad men bör dyka upp ikväll.

Verkar vara släppt nu.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Inställningen för VoLTE finns kvar på min S20 Note iaf (OneUI 5.1).
Tror mer det beror på vilken telefonoperatör man har.

Skrivet av Zippeer:

Inställning finns på min Fold 3 med OneUI 5.1 också så är nog mer operatörs baserat om den finns eller inte

Vilken operatör har ni? För det är en hel del folk i en tråd på Swedroid för S23 Ultra som inte har VoLTE inställningen och där har folk bland annat Fello. En person skrev till o med till Samsung och fick följande svar:

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilken operatör har ni? För det är en hel del folk i en tråd på Swedroid för S23 Ultra som inte har VoLTE inställningen och där har folk bland annat Fello. En person skrev till o med till Samsung och fick följande svar:
https://swedroid.se/forum/attachments/screenshot_20230208_125445_samsung-members-jpg.153318/

Telia och Televox och det står ju även i det du skickde. "Funktionen är operatörsbunden, om operatören har stöd för funktionen så finns den tillgänlig i enheten i fråga"

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Telia och Televox och det står ju även i det du skickde. "Funktionen är operatörsbunden, om operatören har stöd för funktionen så finns den tillgänlig i enheten i fråga"

Ja, tillgänglig i form att den automatiskt är på och finns ingen inställning för det. Personen som ställde frågan har Fello och Fello har stöd för VoLTE. Han skrev i frågan "att han saknar själva inställningen i SIM menyn för att stänga av eller slå på VoLTE". Dvs det finns ingen på eller av inställning i iallafall S23 serien.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

<Uppladdad bildlänk>

Skall jag tolka dig som så att det som Google säger är nonsens och inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Verkar vara släppt nu.

Jepp, min är nedladdad. 270 Mb.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Varför göra narr av någon som tar säkerhet på allvar. Foliehatt är något reserverat för pseudovetenskapliga föreställningar (ofta med paranoida inslag). Det finns gott om exempel på attacker mot smart-telefoner. När man dessutom gör bankärenden, legitimerar sig etc. är väl försiktighet knappast något att förakta?

Att du aktivt väljer att köra dina system osäkrade är oansvarigt. Bryr du dig inte om egen säkerhet kanske du åt åtminstone kan tänka på alla de kontakter du har i telefonen som anförtrott sig med personuppgifter med mera till dig.

Det här inlägget fick mig att inse att det inte är osannolikt att det kommer att dyka upp maskar och/eller telefon-baserade botnät på grund av det här problemet. Om granne röds folk bestämmer sig för att utnyttja detta så riskerar det att ställa till duktigt med kaos.

Permalänk
Skrivet av perus:

Nu har min Pixel 6A vilat sista veckan men enligt PZ och AA skulle uppdateringen för Pixel 6-serien varit senarelagd när denna information släpptes därav min kommentar. Kanske är detta överspelat nu och alla (drabbade) Pixels fått sin uppdatering...får hoppas på det.

https://www.youtube.com/watch?v=FKyrni9s8Ew

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Skrivet av perus:

Nu har min Pixel 6A vilat sista veckan men enligt PZ och AA skulle uppdateringen för Pixel 6-serien varit senarelagd när denna information släpptes därav min kommentar. Kanske är detta överspelat nu och alla (drabbade) Pixels fått sin uppdatering...får hoppas på det.

https://www.youtube.com/watch?v=FKyrni9s8Ew

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Om man söke "volte" på Samsuck hittar man nada om man kör svenska. Sök "lte" i inställningar så hamnar direkt "LTE-röstsamtal" överst. Men som vissa säger är det operatörsbundet så inte säkert man hittar det på samma sätt.

Mitt problem är snarare att Samsung S22 och S21 stänger av WiFi-samtal när jag är på ett nätverk där det inte fungerar, alltså inaktiverar det tills jag aktiverar det. Väldigt väldigt irriterande och många har skrivit frågor men aldrig fått svar om detta senaste åren på interweebs. Jag bor i en radioskugga men har fiber så vore väldigt bra att en funktion jag väljer att använda inte stängs av... när jag kör mot den router det fungerar funkar det felfritt.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Om man söke "volte" på Samsuck hittar man nada om man kör svenska. Sök "lte" i inställningar så hamnar direkt "LTE-röstsamtal" överst. Men som vissa säger är det operatörsbundet så inte säkert man hittar det på samma sätt.

Mitt problem är snarare att Samsung S22 och S21 stänger av WiFi-samtal när jag är på ett nätverk där det inte fungerar, alltså inaktiverar det tills jag aktiverar det. Väldigt väldigt irriterande och många har skrivit frågor men aldrig fått svar om detta senaste åren på interweebs. Jag bor i en radioskugga men har fiber så vore väldigt bra att en funktion jag väljer att använda inte stängs av... när jag kör mot den router det fungerar funkar det felfritt.

Har aldrig märkt av detta. Kanske för att jag tunnlar all trafik som går från telefonen. Kanske är en lösning för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Har aldrig märkt av detta. Kanske för att jag tunnlar all trafik som går från telefonen. Kanske är en lösning för dig?

Tror inte det hjälper, ibland fungerar det från min "bra" router och så efter 30 minuter när jag gått runt lite så är det inaktiverat, men inte så länge jag håller mig till min andra "dåliga" router. Detta händer även med seriekoppling till den fungerande routern med DMZ aktiverat osv. har testat allt känns det som, skulle jag börja tunnla med "låg latens" istället är det lika bra att skaffa separat telefontjänst. (Så sambon får ta del av det och kostnaden inte skenar, på hennes och barnens iPhones stängs inte WiFi-samtal av men fungerar bara på ena routern återigen)

Får bli ny router (den som fungerar för WiFi-samtal är en gammal ADSL2-modemgrunka från Telesnor) och denna får bli min Extender/AP med eget SSID för barnen.

Kan tillägga att jag aldrig lyckats gå från WiFi-samtal sömlöst till vanligt nät utan får ringa upp igen då, vart jag än gjort detta och rört mig.

Jag skyller på Samsuck ändå, deras blåtandsfunktionalitet är också bottenskrap ofta Exynos R.I.P ej saknat av mig ;P

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Tror inte det hjälper, ibland fungerar det från min "bra" router och så efter 30 minuter när jag gått runt lite så är det inaktiverat, men inte så länge jag håller mig till min andra "dåliga" router. Detta händer även med seriekoppling till den fungerande routern med DMZ aktiverat osv. har testat allt känns det som, skulle jag börja tunnla med "låg latens" istället är det lika bra att skaffa separat telefontjänst. (Så sambon får ta del av det och kostnaden inte skenar, på hennes och barnens iPhones stängs inte WiFi-samtal av men fungerar bara på ena routern återigen)

Får bli ny router (den som fungerar för WiFi-samtal är en gammal ADSL2-modemgrunka från Telesnor) och denna får bli min Extender/AP med eget SSID för barnen.

Kan tillägga att jag aldrig lyckats gå från WiFi-samtal sömlöst till vanligt nät utan får ringa upp igen då, vart jag än gjort detta och rört mig.

Jag skyller på Samsuck ändå, deras blåtandsfunktionalitet är också bottenskrap ofta Exynos R.I.P ej saknat av mig ;P

Trist! Du verkar ha ägnat mycket tid till problemet. Hoppas att det löser sig med ny router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

Om man söke "volte" på Samsuck hittar man nada om man kör svenska

Svenska?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För intresserade: En intressant sida hos "samsungmobile.com" (samma domän som länkas i infon för systemuppdateringar till Samsung-telefoner) som listar vilka telefoner som inkluderas[1] i Samsungs uppdateringar, samt vilka CVE'er som fixats[2].

[1] https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb
[2] https://security.samsungmobile.com/securityUpdate.smsb

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Som systemspråk.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är det inte patchat i Samsungs april-updatering heller, men jag kanske missat något.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Vad jag kan se så är det inte patchat i Samsungs april-updatering heller, men jag kanske missat något.

Ska vara fixat.
https://www.androidcentral.com/phones/samsung-wi-fi-calling-v...

Visa signatur

Stuff and things!