Permalänk
Medlem

Frätande handdiskmedel ny grej?

Vem använder skyddsglasögon när man handdiskar? Vissa kanske använder handskar, men inte jag. Är det någon ny märkning på produkten för att dom ska friskriva sig om någon får skada? Ett handdiskmedel borde kunna hanteras av händer.

Permalänk
Medlem

Noterar att det står koncentrerat på framsidan.
Med det sagt, märklig produkt från Änglamark Coop...

Permalänk
Medlem

Informationen tycks stämma överens med MSB data för natriumlaurylsulfat: https://rib.msb.se/fa/Substance/Index?id=5470

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vem använder skyddsglasögon när man handdiskar? Vissa kanske använder handskar, men inte jag. Är det någon ny märkning på produkten för att dom ska friskriva sig om någon får skada? Ett handdiskmedel borde kunna hanteras av händer.

Jag tror mer att det bara är baserat på hur produkter med vissa ingredienser skall märkas än att någon specifikt försöker friskriva sig vad gäller just denna produkt.

Varningstexten verkar ju i detta fall iaf huvudsakligen fokuserat på att du inte ska hälla diskmedel i ögonen, så undvik åtminstone det.
Och om inte annat kan du ju överväga handskar åtminstone om huden blir irriterad (men om du använt samma diskmedel tidigare vet du kanske att så ej är fallet).

Hittade en gammal pressrelease på samma tema: https://www.mynewsdesk.com/se/coop/pressreleases/coop-foerst-...
Kanske blivit ännu hårdare regler kring märkningen sedan dess, jag vet inte.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304