Netflix stoppar lösenordsdelning på bred front

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LeVvE:

Jag tycker Kodi är mycket bättre men jag använder endast lokalt.

Jag kör 99 % inte lokalt så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Poängen är ju att du inte tvingas betala någonting alls. Skippa Netflix om deras erbjudande inte passar dig.

Jag förstår inte vad du argumenterar om i ärlighetens namn. Det är det just "skippa deras erbjudande" folk skriver om. Ingen har pratat om tvång, netlix är inte som Public Service-avgiften, det är alla medvetna om.

Folk klagar för att Netflix gör tjänsten sämre och mindre prisvärd, och det är efter många av år av väldigt mycket undermåliga serier.

Andra tjänster är mycket billigare, och inkluderar bra saker som t ex gratis frakt från Amazon som du tar upp. Jag har amazon prime och hade nog kunnat betala det bara för det ena av de två saker man får (gratis frakt / amazon video).

Netflix är orimligt dyrt för det man får. Ser inte problemet med att visa sitt missnöje med detta, nu när de ska göra tjänsten ännu mindre prisvärd för många, på ett diskussionsforum

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Det borde inte vara så svårt att ge fler valmöjligheter på abonnemangen. Till exempel att man kan välja bildkvalitet och antal användare separat. Det skulle kanske få några som nu kommer att avsluta sitt abonnemang att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det borde inte vara så svårt att ge fler valmöjligheter på abonnemangen. Till exempel att man kan välja bildkvalitet och antal användare separat. Det skulle kanske få några som nu kommer att avsluta sitt abonnemang att stanna.

Håller med. Varför inte bara ha några boxar man kan kryssa i vad för upplösning / bitrate och antal enheter man vill ha på sitt konto och få en prisuppgift efter det?

Många här som försvarar att man ska betala för saker man inte vill eller kommer att kunna använda. Enda "lösning" de ger är att man ska inte ha något alls istället, "men använd inte Netflix då". Förstår inte varför de inte vill ha det så bra som möjligt? Varför advokera för ett ansiktslöst företag istället för sig själva, speciellt då det borde finnas rimliga lösningar som gör bägge nöjda?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilken tjänst är bättre än Plex?

Jellyfin löser samma problem (vissa sätt bättre andra sätt sämre beroende på usecase)

Edit*
Jag pratar då 100% lokala filer vilket är väl grunden för Plex, har inte testat dem andra funktionerna själv

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

There, fixed it
Testat både jellyfin och Emby, och ingen av dem fungerade lika bra som Plex imo, krävde mer handpåläggning eller workarounds.
Enda fördelen är att de har stöd för m3u

Ptja, kanske har att göra med vad som sitter bakom spakarna. Jag har då inte upplevt mer "handpåläggning eller workarounds". Däremot funkar de, till skillnad från Plex.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ptja, kanske har att göra med vad som sitter bakom spakarna. Jag har då inte upplevt mer "handpåläggning eller workarounds". Däremot funkar de, till skillnad från Plex.

Kan ju bero på vad som är bakom spakarna, har inga större problem med plex, det fungerar.
Största problemet med Jellyfin var att autostarten inte fungerade först på den, och det gick inte att manuellt starta servicen igen (även om en startade om datorn eller dödade processen), lösningen var att installera exakt samma version av Jellyfin igen, och sedan dess har det fungerat felfritt.
Tycker dessutom att det är betydligt klumpigare med att behöva ange IP-adresser och portar för att komma åt den utifrån nätverket istället för plex mer automagiska funktion (som dock även den kräver forwarding i routern)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Betalar jag för att flera skärmar ska titta samtidigt så har Netflix inte ett skit att göra med var fan de skärmarna befinner sig, blir uppsägning så fort jag får felmeddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Betalar jag för att flera skärmar ska titta samtidigt så har Netflix inte ett skit att göra med var fan de skärmarna befinner sig, blir uppsägning så fort jag får felmeddelandet.

Precis. Det där är en av de mer irriterande detaljerna. Hemma kör jag på min stationära, när jag är utomlands på min laptop. Allt rullar väl på vad jag förstår om man bara är borta max en månad. Men jag är oftast borta längre perioder. Att komma hem och "logga in på min primära enhet en gång i månaden" är ju inte görligt. Den stationära används inte alls under min tid utanför Sveriges gränser. Min laptop blir den enda enhet som används. Irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det borde inte vara så svårt att ge fler valmöjligheter på abonnemangen. Till exempel att man kan välja bildkvalitet och antal användare separat. Det skulle kanske få några som nu kommer att avsluta sitt abonnemang att stanna.

Detta! Är så korkat som de använder nu, en standard och ultradeluxe-lösning. Dock inte så delux med tanke på att 4k/HDR och flera använder ingår i andra bolags standardlösning...

Permalänk
Medlem

Jag betalar i dagsläget för fyra samtidiga streams i 4K. Enda anledningen till att jag betalar Netflix är just så att jag och min familj ska kunna se det på olika platser samtidigt. Och än så länge funkar det. När den här ändringen slår igenom så säger jag upp mitt abbonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Jag betalar i dagsläget för fyra samtidiga streams i 4K. Enda anledningen till att jag betalar Netflix är just så att jag och min familj ska kunna se det på olika platser samtidigt. Och än så länge funkar det. När den här ändringen slår igenom så säger jag upp mitt abbonemang.

+1

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Jag/vi har två boenden undra hur man gör då? är det då man måste logga in var 30:e dag eller nåt?

Du får väl ta med TVn hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan ju bero på vad som är bakom spakarna, har inga större problem med plex, det fungerar.
Största problemet med Jellyfin var att autostarten inte fungerade först på den, och det gick inte att manuellt starta servicen igen (även om en startade om datorn eller dödade processen), lösningen var att installera exakt samma version av Jellyfin igen, och sedan dess har det fungerat felfritt.
Tycker dessutom att det är betydligt klumpigare med att behöva ange IP-adresser och portar för att komma åt den utifrån nätverket istället för plex mer automagiska funktion (som dock även den kräver forwarding i routern)

Ja om du kallar det för workarounds, då förstår jag…

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ja om du kallar det för workarounds, då förstår jag…

oavsett vad man kallar det så är min åsikt att plex på de flesta punkerna är långt överlägsen Jellyfin, samt betydligt smidigare att komma igång med

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Så om Netflix ger dig 4 timmar per månad för 50 kronor så hade du gått med på det?

Jag skulle absolut kunnat tänkt mig en liknande lösning. Istället för hela utbudet, 4K och 4 användare skulle jag helt klart kunnat nöjt mig med 4K, en användare och max 3-4 serier/filmer per månad. Pris - en femtiolapp kanske? Eller vad som nu är relevant för någon som vill ha tillgång till hela utbudet men endast kommer använda en bråkdel av det varje månad.

4K vs 1080p är bara en löjlig segmentering, att skicka en 4K-ström - som ändå måste lagras för de som betalar för det - kostar i praktiken lika mycket som en 1080p-ström.

Permalänk
Medlem

Problemet med netflix är att de höjt priserna samtidigt som de tagit bort disney, marvel och star wars mm. Det försvinner serier och filmer hela tiden från netflix. Märker det när jag laddat ner nått för att se senare på t.ex. en flygresa och sen går det inte att se för att serien är borttagen från netflix =(
Gör Spotify likadant att de tar bort låtar/album hela tiden eller fyller de på utbudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Betalar jag för att flera skärmar ska titta samtidigt så har Netflix inte ett skit att göra med var fan de skärmarna befinner sig, blir uppsägning så fort jag får felmeddelandet.

Skulle du säga samma sak om ett gymkort? Två personer kan inte använda gymkortet samtidigt. Och en person kan använda det 24 timmar per dag om denne så önskar. Alltså borde två personer kunna använda det 12 timmar var. Och 8 personer 3 timmar per person och dag.

Permalänk
Medlem

Tjänsten är ju för dyr, det är problemet. Tycker det är skevt att man måste betala för familjepaketet om man vill ha 4K.
Sänk priset till 99:- och lås det till en person/profil så får dom nog in fler kunder.

Kommer aldrig betala 179kr/månad.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Kollar så lite på Netflix att jag inte är säker på att deras algoritm kommer plocka upp mig. I vilket fall, jag betalar för 4 skärmar, 180kr i månaden. Detta mest för att mina föräldrar och syster vill ha det. Detta abonnemang antog jag t.om först var menat att delas.

Mer än så här betalar jag i varje fall inte så kontot får ryka isåfall.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Skulle du säga samma sak om ett gymkort? Två personer kan inte använda gymkortet samtidigt. Och en person kan använda det 24 timmar per dag om denne så önskar. Alltså borde två personer kunna använda det 12 timmar var. Och 8 personer 3 timmar per person och dag.

Jämförelsen är nog bättre om du tänker sig att du köpt ett gymkort där du tillåts att ta med dig frugan/gubben och de två barnen in till gymmet om du vill. Det är alltså tillåtet att 4 personer samtidigt tränar, på ditt kort.
När ni kommer nästa gång till gymmet, får frugan inte komma in bara för att hon veckopendlar till grannkommunen där ni har en övernattningslägenhet. Dottern, som börjat på idrottsgymnasium 10 mil bort får också stanna utanför. Andra barnet får följa med in, för han bor hemma.

Men väljer ju inte ett abonnemang som tillåter flera streams samtidigt för att man själv vill titta på flera olika saker samtidigt. Poängen är ju att flera personer ska kunna titta samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vad tror ni det kommer att kosta oss som har det stora paketet och vill dela?
Då antar jag att dela är egen profil?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jämförelsen är nog bättre om du tänker sig att du köpt ett gymkort där du tillåts att ta med dig frugan/gubben och de två barnen in till gymmet om du vill. Det är alltså tillåtet att 4 personer samtidigt tränar, på ditt kort.
När ni kommer nästa gång till gymmet, får frugan inte komma in bara för att hon veckopendlar till grannkommunen där ni har en övernattningslägenhet. Dottern, som börjat på idrottsgymnasium 10 mil bort får också stanna utanför. Andra barnet får följa med in, för han bor hemma.

Men väljer ju inte ett abonnemang som tillåter flera streams samtidigt för att man själv vill titta på flera olika saker samtidigt. Poängen är ju att flera personer ska kunna titta samtidigt.

Man betalar för flera streams för att det ska vara i samma "hushåll", är samma sak på flera andra strömningstjänster. Det är mer att se som ett paketerbjudande/bonus än att man ska kunna ge bort sina förmåner.

Poängen är också mer hur Netflix och liknande måste betala för filmer och serier, royalites etc. när man sitter och tittar en familj tillsammans på en serie eller film så "kostar" det Netflix bara 1 ström (data + royalite) men när du har flera som strömmar separat så blir det mer data och royalties. Poängen var aldrig att alla i en kommun ska dela på ett konto, men nu verkar det ha blivit någon form av ide att det ska vara så. Försäkringar är ofta på samma sätt, de är för de som "tillhör hemmet", men man måste nog anses ganska svagbegåvad om man t.ex. tycker en standard hemförsäkring ska täcka andra människor i andra hem (men för Netflix så verkar det som att så ska det vara).

Jag själv har lösenordet utdelat med familj utanför mitt hem och jag har använt Netflix ända sen de skickade fysiska paket i USA... Men jag har inga problem med att de faktiskt begränsar så som deras avtal säger det ska vara. Att klaga på att man måste betala mer för 4K eller liknande är bara helt larvigt. Det är simpel marknadsföring där man bara helt enkelt försöker göra det mer attraktivt, så för 4K så får man även fler strömmar, etc...

Varför inte bara kunna betala för 4K och skräckfilmer, sen slippa få TV-serier? - Därför ingen orkar med unika snöflingor.

Har också avbrutit mitt Amazon Prime då de generellt bara haft riktiga skitserier och filmer... Eventuellt så lägger jag ned Netflix o HBO Max också. Disney är redan uppsagt. Har haft alla mest för breda familjens skull (men märker att det är Netflix som barnen i familjen dras mest till), jag själv tittar hyffsat sällan och har inga större problem eller skrupler med att tanka (men jag försöker i den mån betala för saker, men är det för dåligt gjort för kund "mig" så blir det pirat).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

oavsett vad man kallar det så är min åsikt att plex på de flesta punkerna är långt överlägsen Jellyfin, samt betydligt smidigare att komma igång med

Ja, du verkar vara en typisk fanboy som tror att din "åsikt" = sanning. Så kör på det du! Jag går och vilar lådan jag.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Eh, vadå "Netflix problem med lösenordsdelning"? De har ju själva gått ut och uppmanat oss att dela för inte alls så länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ja, du verkar vara en typisk fanboy som tror att din "åsikt" = sanning. Så kör på det du! Jag går och vilar lådan jag.

Ja, då säger vi så. Du har ju inte själv kommit med något konkret om varför det inte skulle vara så, så du behöver nog vila lite extra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Du får väl ta med TVn hem

Två adresser, två appletvs, två tvs

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

När ni kommer nästa gång till gymmet, får frugan inte komma in bara för att hon veckopendlar till grannkommunen där ni har en övernattningslägenhet. Dottern, som börjat på idrottsgymnasium 10 mil bort får också stanna utanför. Andra barnet får följa med in, för han bor hemma.

Fast med Netflix regler så kommer frugan kunna titta på Netflix även när hon är borta på jobb. Och om dottern har sin egen lägenhet så betyder det att hon har sitt eget hushåll och då får hon skaffa sitt eget abonnemang. Det var trots allt aldrig meningen att ett abonnemang skulle kunna användas av fyra olika hushåll utan att ett hushåll skulle kunna ha fyra olika profiler.

Permalänk
Medlem

Folk har inga problem med att lägga tusentals kronor per vecka på cigaretter, snus, alkohol, restaurang, lunch, kaffe etc, men att lägga 179 kr per månad för tillgång till tusentals filmer och serier är alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toranaga:

Folk har inga problem med att lägga tusentals kronor per vecka på cigaretter, snus, alkohol, restaurang, lunch, kaffe etc, men att lägga 179 kr per månad för tillgång till tusentals filmer och serier är alldeles för mycket.

Om du har så mycket pengar att du tycker att det bränner hål i fickan på dig så kan ju du betala för mitt Netflix istället för att gnälla över vad jag väljer att lägga mina pengar på.