Nytt Unreal Engine 5-spel kräver minst Geforce RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Skulle vara najs med ett nytt Unreal Tournament med UE5.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Någon gång måste ju hårdvaran bli för gammal.. Eller tror du att du kommer kunna spela för evigt samma hårdvara?
Vore ju väldigt fint dock om det vore så.

Givetvis.. men då vill man väl faktiskt se förbättring och inte bara med vivid colors och neoneffekter?

Filter ska inte kräva så mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Tycker det är helt rimligt att ha som "krav" med lika många kärnor som konsolerna har.

Jag förstår om utvecklare helst vill att spelet ska rulla på med färre, för det är fler som kan spela och köpa spelet då.
Men samtidigt tycker jag ingen som har färre kärnor än konsolerna har någon rätt att klaga när det inte räcker.

Ps4 har 8st kärnor.. slöa som en snigel på torr asfalt men..

Permalänk
Medlem

Antar man är rökt framöver med 3080 och 10 gig minne om jag minns rätt för 4K. Minns garanterat fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det lilla vi såg av level design var helt fantasilöst. Modellerna saknade karaktär. Effekterna såg påklistrade ut. Gräset? Var det ett skämt? Såg ut som platta polygoner med en genomskinlig textur som gungade fram o tillbaka!

Om moddat Skyrim såg bättre ut för 10 år sedan så har man inte lyckats om syftet var att skapa hype kring UE5.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Den där 'trailern' lämnade mig helt oimponerad både vad det gällde grafiken och spelet. Endera är UE5 en otroligt tungdriven grafikmotor eller så har de här utvecklarna totalt missat hur man använder den för att göra snygg grafik. Ser helt sterilt och dött ut.

Permalänk
Medlem

Playstation 5 kan köra spelet?? så ett RX 6600 bör funka utan problem. Varför skulle kraven vara högre på PC?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det eviga tjatet om input lag kommer garanterat att vara hot. Tillägg som Frame Gen och DLSS ger ju rätt bra med input lag vilket skrämmer de som är känsliga. Många spelar hellre med 60 fps utan tillägg än med 144 fps med alla tillägg.

DLSS minskar input lag

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som fick heretic vibbar? Grafikkraven går upp men spelen är de samma

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Nej, för deras rekommendationer är inget man ska följa..

En konsol kör väl spelet i lägre inställningar och oftast med den tekniken att upplösningen sänks under spelgång för att behålla 30 eller 60FPS.

En Ps5 grafikkort kan jämföras med ett RX 5700XT. Xbox XxX 6600XT.

Skulle iofs säga att PS5 är mest likt 6600XT och att XSX ett snäpp ovanför det (även om det rätt ofta inte märks i praktiken...).

Permalänk

Såg intressant ut fram tills man fick se att de var i fps view....
Varför kan man inte erbjuda 3rd person också?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Trevligt men kommer säkert som 100 tals spel efter detta kallas för dålig portning av besvikna människor som inte kan spela spelet på hög upplösning . jag tycker det är Kul att dom pressar hårdvara för o skapa något nytt .

Vad ser nytt ut? Som kräver så mycket?
När kommer ett modernt Crysis 2007?
När kommer dagens spel se bättre ut än Ryse Son of Rome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad ser nytt ut? Som kräver så mycket?
När kommer ett modernt Crysis 2007?
När kommer dagens spel se bättre ut än Ryse Son of Rome?

Du har nog rätt tycker du att det är en dålig portning precis som alla andra spel som kräver mycket ? Jag kommer nog inte spela det men jag gillar att man testar gränser för vad devs klarar av .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Blev lite orolig där ett tag, men spelet ser ju riktigt mediokert ut både spelmässigt och grafiskt.
Ett spel som kräver 2080 super för lägsta inställningarna, förväntar jag mig att bli golvad av.

Den ursprungliga nyheten måste varit felskriven/felöversatt.
Eller så är det nått form av PR jippo.

Permalänk
Medlem

Jag är (sist på pucken som vanligt) inne på sluttampen av Suits och reagerade på att jag tyckte en av dom i trailern såg ut som Jessica, nu lyssnade jag på trailern också och insåg att hon låter ju som Jessica också. Var tvungen att googla och visst var det så

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Du har nog rätt tycker du att det är en dålig portning precis som alla andra spel som kräver mycket ? Jag kommer nog inte spela det men jag gillar att man testar gränser för vad devs klarar av .

Fast vilka gränser testas här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

DLSS minskar input lag

Enbart tack vare mer fps ja...
DLSS i sig själv ökar input lag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Enbart tack vare mer fps ja...
DLSS i sig själv ökar input lag.

Hm? Alla tester jag sett indikerar motsatsen. Samt min egna erfarenhet. Bara DLSS dvs. DLSS3+FG ger ungefär lika input lag som att köra native samt utan FG. Men kanske det är något jag missat.

För mig är detta lite voodoo men jag kan ju inte frånse vad jag själv känt då jag slagit igång dlss. Men jag kan inte mycket om detta...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Skulle iofs säga att PS5 är mest likt 6600XT och att XSX ett snäpp ovanför det (även om det rätt ofta inte märks i praktiken...).

jo, men PS5 GPU verkar inte vara 100% rDNA2 baserat, saknar vissa egenskaper. Xbox har rDNA2 och all dess support inom mjukvaran.

om man nu ska tro på dessa analytiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

jo, men PS5 GPU verkar inte vara 100% rDNA2 baserat,

Ja men det innebär är att RDNA1 är en bättre liknelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Enbart tack vare mer fps ja...
DLSS i sig själv ökar input lag.

Det är väll klart att flera instruktioner tar längre tid att utföra, men man måste tänka på helheten.

DLSS resulterar ju i en viss overhead, dock så pass liten att man tjänar på att rendera betydligt färre pixlar och skala upp dom till ursprungsupplösningen, än att rendera en native bildruta (det totala antalet instruktioner blir färre). I slutändan så blir ju fördröjningen från knapptryck till bildruta på skärmen kortare och det är ju det som bidrar till reducerad fördröjning. Dvs en 1080p/1440p-bildruta + DLSS overhead är betydligt snabbare än en native 4k-bildruta och kommer därför att minska fördröjningen.

Teoretiskt bör DLSS ha lägre fördröjning även om du är CPU-begränsad, du får inte högre framerate men du bör se bildrutan på skärmen något tidigare från att du trycker på knappen.

Det är ju inget nytt att komprimera/packa upp data så att det går snabbare att överföra över ett långsammare medium, data som komprimeras on-the-fly och skickas över någon vidrig internetsnslutning.

Permalänk
Medlem

Meh
För mycket starka bländade ljus och magi

Jag väntar Doom Eternal Unreal Engine 5

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Enbart tack vare mer fps ja...
DLSS i sig själv ökar input lag.

Men dlss ger ju mer fps oavsett? Så alltid en vinst i inputlag?

Permalänk
Medlem

Blir illamående bara man kollar några sekunder. Varför gör folk spel med en så förbannat trång field of view och händer intryckta i ögonen? Kan ni ens se vad som händer i denna scenen?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Var det bara jag som fick heretic vibbar? Grafikkraven går upp men spelen är de samma

Det handlar nog mycket om att Nvidia och amd ska kränga nya grafikkort. Nya spel har inte förbättrats grafiskt på flera år men blir mer krävande kan det va en tillfällighet ??? I don't think so...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja, men då är det mao inget krav på 8 kärnor i detta spel då?

Nej, bara orimligt höga CPU-krav.

Permalänk

Jag kör ju fortfarande 1080P IPS skärm, och är nöjd med det faktiskt. Tjatet om pris, och vilket grafikkort som är värt pengarna eller inte? Ja, där kan man konstatera enligt prestandaindex. Att i 1080p, är det nästan exakt samma mellanrum mellan 4070, 4070ti, 4080, och 4090. Men prisskillnaden mellan 4080, och 4090. Är nästan dubbelt så hög, som mellan övriga kort. Då övriga kort speglar prestandan ganska bra.

Och då alla dessa kort har ca samma ökning i fps, så blir ju 4090 det sämsta i 1080p.

Varför bry sig, i 1080p kan man ju fråga sig? Titta på RT resultaten på vissa spel, framförallt Cyberpunk! Där 4070 fick 61 fps i 1080p. Och 4080 fick 61 fps i 2560p. Och det var gårdagen, man köper väl kort för morgondagen? Stannar vid 1080p av ekonomiska skäl. Om man behöver gå upp två nivåer, för samma fps, bara från 1080p till 2560p!

Så frågan är? Vad ska jag köpa för minst 60 fps i 1080p, med allt på max, inklusive RT. Fram till 60xx serien kommer, eller motsvarande från AMD/Intel? Ca 3-4 år?

Cyberpunk idag med RT, är väl ett minimum att gå på om 3 år. Där behövs mer marginal, för framtiden. Dyrt, men kul att det händer saker!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Det handlar nog mycket om att Nvidia och amd ska kränga nya grafikkort. Nya spel har inte förbättrats grafiskt på flera år men blir mer krävande kan det va en tillfällighet ??? I don't think so...

Redan vid Witcher 3 och Shadow of the Tomb Raider så såg spel rätt hyfsade ut.
Visst går det göra förbättringar, men de har mest med texturer, ljussättning och ansiktsuttryck att göra. Hjälper inte att slänga in 100x så många polygoner hejvilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Redan vid Witcher 3 och Shadow of the Tomb Raider så såg spel rätt hyfsade ut.
Visst går det göra förbättringar, men de har mest med texturer, ljussättning och ansiktsuttryck att göra. Hjälper inte att slänga in 100x så många polygoner hejvilt.

Det blir ju ett fall av "diminishing returns". Det blir svårare att göra enorma kliv. Dock så gör RT stor skillnad för ljussättning. Witcher 3:s senaste patch är ett jättekliv rent grafiskt, synd bara att det är kodat av ett gäng praktikanter så det blir oanvändbart.

Permalänk

Precis köpt ny dator, har rtx 3080 och spelar på ultrawide 2k skärm. La runt strax under 40000 på datorn, skärm, mus tangentbord. Om en nyköpt dator för dom pengarna inte klarar spelet lär dom inte sälja många ex🤣