Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur många är det egentligen som nappar på mäklares erbjudanden om gratis bostadsvärdering?

Permalänk
Medlem

Hur många är det egentligen som nappar på mäklares erbjudanden om gratis bostadsvärdering?

Jag blir då och då uppringd av mäklare som vill komma och ge mig en gratis värdering av min lägenhet. Ibland får jag även frågan om jag planerar att flytta inom de närmsta två åren.

Jag har hittills alltid avböjt att få en gratis värdering, dels eftersom att jag kan ju se vad andra lägenheter i området sålts för och därmed få ett hum om värdet på min egen, dels eftersom att jag inte planerar att flytta i närtid, och dels eftersom att jag antar att de på något sätt vill få mig på säljtankar (det är ju vad de lever på) vilket känns som slöseri med tid.

Är det någon som har en uppfattning om hur stor andel av de som blir uppringda som nappar på deras kallringningar med erbjudande om gratis värdering? Tänker då framförallt på personer som inte planerar att sälja i närtid.

Permalänk
Medlem

Har inga siffror. Men jag skulle gissa på att du blir uppringd kanske för att mäklaren vet att folk letar bostad i det område du bor i. Eller att du kanske bor i en bostad med rätt antal rum och lagom yta som mäklaren vet att många är ute efter.
Nappar du på en värdering, är det lättare att locka dig till försäljning, och då är det antagligen stor chans att du väljer just den mäklaren.
Om det är en nystartad eller mindre byrå så kan det ju också vara ren marknadsföring, för att få igång lite word-of-mouth bland nöjda "kunder" som fått ett bra bemötande, en rättvis och bra värdering, gratis dessutom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Om du är påväg att sälja så tror jag nog ganska många nappar på det, annars är det nog ingen som vill ha folk o gå runt i sitt hem "för skojs skull".

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det en gång när man fick 500:- i presentkort på Restaurangen "Två små svin" som är helt fantastisk.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har gjort det två gånger för att hålla kolla på husvärdet. Även om jag håller koll på villor i närområdet är det så stor skillnad på hus, tomter och lägen att det är svårbedömt.
Andra gången använde jag värderingen vid omplacering av lånen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ett par gånger när de bjuder på en veckas gratis matkasse. Och ett par gånger har jag pratat till mig en gratis skriftlig värdering istället.

Permalänk
Medlem

Vi gjorde en gratis värdering av vårt hus via vår banks mäklare då vi funderade på att ta ett renoveringslån någon gång i framtiden. Har för mig att vi fick en flyer i brevlådan från bankmäklaren och det var det som utlöste det hela...

Permalänk
Medlem

Värderat 2 gånger, gratis såklart.

En gång inför att vi skulle öka lånebeloppet på huset och för att enklare motivera lånet till banken.

En gång när vi började fundera på att köpa nytt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Fria matkassar åt folket!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har en gång blivit uppringd av en mäklare som frågade om hon fick komma och värdera lägenheten. Har nu inte nån tanke på att sälja innan jag går i pension, men tänkte att det det kunde väl vara kul och veta vad en mäklare tycker. Hon tyckte inte jag skulle lägga ner pengar på att renovera och stajla inför försäljningen då många vill tydligen sätta egen sk "prägel". Kostar mer än det smakar tydligen.
Bra tips tycker jag, så helt ok för min del om de vill ge mig nåt gratis.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.