Vad händer om man inte betalar faktura för att förnya försäkring av Elgigantens hörlurar?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man inte betalar faktura för att förnya försäkring av Elgigantens hörlurar?

Jag köpte för ett och ett halvt år sedan trådlösa hörlurar (in-ear) hos Elgiganten, och tog då med, lite obetänksamt kanske, deras försäkring som kostar 129 kr i halvåret för dem. Lurarna, Bose QuietComfort Earbuds, kostade ca 1800 kr när jag köpte dem, men det var vid någon rea, egentligt pris var ca 2200 kr.

Om jag väljer att inte betala den faktura som kom nu, kommer de då att skicka påminnelser (eventuellt med avgifter) och sen skicka vidare till inkasso, eller kommer de bara att droppa försäkringen?

Lit märkligt att de själva vill försäkra hörlurar så länge efter köp. Det är en typ av produkt som enligt min tidigare erfarenhet inte brukar hålla speciellt länge. Att dessa fortfarande är fullt dugliga är lite av ett mirakel, känns det som.

Hade ni förnyat försäkringen, eller inte?

Något som är väldigt konstigt är att webbadressen för villkoren till försäkringen som anges i brevet, www.trygghetsavtal.se/faq inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Försäkringar avslutas om man inte betalar premien, så ingen risk för inkasso/fogden.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag köpte för ett och ett halvt år sedan trådlösa hörlurar (in-ear) hos Elgiganten, och tog då med, lite obetänksamt kanske, deras försäkring som kostar 129 kr i halvåret för dem. Lurarna, Bose QuietComfort Earbuds, kostade ca 1800 kr när jag köpte dem, men det var vid någon rea, egentligt pris var ca 2200 kr.

Om jag väljer att inte betala den faktura som kom nu, kommer de då att skicka påminnelser (eventuellt med avgifter) och sen skicka vidare till inkasso, eller kommer de bara att droppa försäkringen?

Lit märkligt att de själva vill försäkra hörlurar så länge efter köp. Det är en typ av produkt som enligt min tidigare erfarenhet inte brukar hålla speciellt länge. Att dessa fortfarande är fullt dugliga är lite av ett mirakel, känns det som.

Hade ni förnyat försäkringen, eller inte?

Något som är väldigt konstigt är att webbadressen för villkoren till försäkringen som anges i brevet, www.trygghetsavtal.se/faq inte fungerar.

Inte konstigare än att företag byter leverantörer ibland. Om du instället öppnar rooten på adressen, så pekar den på https://www.elgigantenforsakring.se/

Jag skulle ha hört av mig dit jag köpte varan/tjänsten för att vara säker på min sak.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Dessa försäkringar en mycket fin extraintäkt vilket också visar sig i att elektronikförsäljarna är väldigt på att sälja dessa i mina ögon meningslösa försäkringar. Men det är ju ett sätt att täcka upp för eventuell förlorad förtjänst på andra prylar under black friday och dylikt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag köpte för ett och ett halvt år sedan trådlösa hörlurar (in-ear) hos Elgiganten, och tog då med, lite obetänksamt kanske, deras försäkring som kostar 129 kr i halvåret för dem. Lurarna, Bose QuietComfort Earbuds, kostade ca 1800 kr när jag köpte dem, men det var vid någon rea, egentligt pris var ca 2200 kr.

Om jag väljer att inte betala den faktura som kom nu, kommer de då att skicka påminnelser (eventuellt med avgifter) och sen skicka vidare till inkasso, eller kommer de bara att droppa försäkringen?

Lit märkligt att de själva vill försäkra hörlurar så länge efter köp. Det är en typ av produkt som enligt min tidigare erfarenhet inte brukar hålla speciellt länge. Att dessa fortfarande är fullt dugliga är lite av ett mirakel, känns det som.

Hade ni förnyat försäkringen, eller inte?

Något som är väldigt konstigt är att webbadressen för villkoren till försäkringen som anges i brevet, www.trygghetsavtal.se/faq inte fungerar.

Jag fick försäkring till mina lurar jag fick i födelsedagspresent några år sedan.
Slängde nästkommande års faktura och allt är frid och fröjd.

Edit: Också köpta på Felgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag köpte för ett och ett halvt år sedan trådlösa hörlurar (in-ear) hos Elgiganten, och tog då med, lite obetänksamt kanske, deras försäkring som kostar 129 kr i halvåret för dem. Lurarna, Bose QuietComfort Earbuds, kostade ca 1800 kr när jag köpte dem, men det var vid någon rea, egentligt pris var ca 2200 kr.

Om jag väljer att inte betala den faktura som kom nu, kommer de då att skicka påminnelser (eventuellt med avgifter) och sen skicka vidare till inkasso, eller kommer de bara att droppa försäkringen?

Lit märkligt att de själva vill försäkra hörlurar så länge efter köp. Det är en typ av produkt som enligt min tidigare erfarenhet inte brukar hålla speciellt länge. Att dessa fortfarande är fullt dugliga är lite av ett mirakel, känns det som.

Hade ni förnyat försäkringen, eller inte?

Något som är väldigt konstigt är att webbadressen för villkoren till försäkringen som anges i brevet, www.trygghetsavtal.se/faq inte fungerar.

https://www.elgigantenforsakring.se/forsakringsvillkor/ är nog den relevanta adressen vad det verkar.

Och att de är intresserade av att fortsätta sälja försäkring av även för en så pass utsatt produkt måste väl bottna i att de tjänar bra pengar på det.
De allra vanligaste felen är kanske "normalt slitage" så att de slipper betala ut något.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

om du läser fakturan igen står det säkert att det är ett erbjudande att betala så fortsätter försäkringen att gälla, om du inte betalar upphör den