Intel uppdaterar Core-namnen – prefixet "i" kan stryka på foten

Permalänk
Melding Plague

Intel uppdaterar Core-namnen – prefixet "i" kan stryka på foten

När Core Ultra 5 1003H dyker upp i prestandatest lyser välkända "i" med sin frånvaro, medan ett "Ultra" gör entré.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad gör man när man nått vägs ende? Dekaltrimma!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Kanske är det bara min nördiga sida, men har alltid föredragit unika produktnamn, inte en massa nonsensord som plus, ultra, mega, pro etc som ett sätt att särskilja olika modeller. Efter ett tag sitter man då och funderar över skillnaden mellan en Huawei Mediapro Tab Maxi Ultra och en Huawei Maxi Ultra Tab Pro Media..

Sedan kanske det är läge för Intel att starta om numreringen och dela upp stationära och mobila processorer på ett tydligare sätt.

Permalänk
Medlem

Mmm ultra är väl så uttjatat som det kan bli, och det blir ju än mer krystat om de i praktiken kommer ha den beteckningen på typ alla chip?
Då är det bättre att skippa ordet helt istället.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Vad gör man när man nått vägs ende? Dekaltrimma!

AMD kör ju med äkta magisk rök, så några eldsflammedekaler kan vi väl få från Intel i alla fall?

Permalänk
Medlem

Artikeln säger core 5 ultra men bilden säger core ultra 5. Gillar personligen ingen av varianterna. Ordet Ultra får mig bara att tänka på reklam från 90-talet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

ush, är det så dåligt hos intel nu att man få även spara på bokstavar? 😆

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte på är att det handlar om det där Uet i många av processornamnen, som en gång stod för ultra low power och som Intel sedan återanvände till ”Ultrabook”. Om Meteor Lake nu bara hamnar i bärbara så kan det ju i så fall vara ett tecken på att det här är en processor för speciellt tunna sådana, istället för att bara skriva U.

Å andra sidan hade ju det varit logiskt, och Intels marknadsföring har aldrig varit logisk förr…

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Artikeln säger core 5 ultra men bilden säger core ultra 5. Gillar personligen ingen av varianterna. Ordet Ultra får mig bara att tänka på reklam från 90-talet.

Själv reser jag tjugo år tillbaka till 2003 då jag hade ett Nvidia GeForce FX 5950 Ultra

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Första jag tänkte på är att det handlar om det där Uet i många av processornamnen, som en gång stod för ultra low power och som Intel sedan återanvände till ”Ultrabook”. Om Meteor Lake nu bara hamnar i bärbara så kan det ju i så fall vara ett tecken på att det här är en processor för speciellt tunna sådana, istället för att bara skriva U.

Aha intressant resonemang!
Isåfall om detta gäller just bärbara ”ultrabook” CPU:er så kan jag nog faktiskt köpa namnsättningen - är ju ganska logisk

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken var din första Core i-processor? Dela med dig i kommentarstråden!

Core i7 4770K.
8GB RAM (32GB)
GTX 660 2GB (GTX 1060 6GB)
I Q4 blir det 10 år sen jag skaffade den.

Sen skaffade jag en MacBook Pro 13" Coffe Lake med Core i5 som också är 4C/8T.
Det är de två jag köpt nya med Intel Core i processor.

Sen har jag begagnade laptops, en NUC och en annan stationär dator jag bytt moderkort i som har Core i processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken var din första Core i-processor? Dela med dig i kommentarstråden!

Core i7 920 var min första.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken var din första Core i-processor? Dela med dig i kommentarstråden!

En Core i3 2100. Bara dual core, men användes primärt för Starcraft, Skyrim och andra dåligt trådade spel, så den kändes som ett bättre val än en fyrkärnig Phenom II

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Core i7 2600K var min första och den höll måttet fram tills jag bytte till nuvarande Core i7 8700.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Första var Core i7 920, D0 har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Core i7 920 var min första.

Om man skulle svara på det också… Core i7-860. Imponerande liten processor, speciellt eftersom den låg fast förankrad på någon av de två översta turbo-stegen (3.46 och 3.33 GHz) egentligen hela tiden och hade HT att ta till om det kom för många trådar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Jag ha en mycket bättre dålig idé. Innan år 2000 skulle ju allt som var tufft och framtiden heta något med 2000 på slutet.

Core 9 14900k2000. Det hade varit "snyggt"

Permalänk

Dom blev väl tvingade att lämna tillbaka i:et till Apple nu när dom inte längre använder Intel cpu:er?
Apple har säkert patent på bokstaven i...

Permalänk
Medlem

Core 2 Duo E6400!

EDIT: Jaha, med "i" inuti.. i5 750! Dvs Lynnfield

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av MagnusJ_78:

Dom blev väl tvingade att lämna tillbaka i:et till Apple nu när dom inte längre använder Intel cpu:er?
Apple har säkert patent på bokstaven i...

Jup! Nu har de bara F U och K kvar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken var din första Core i-processor? Dela med dig i kommentarstråden!

Aldrig ägt.
Senaste jag köpte från Intel var två Celeron till det roliga moderkortet Abit BP6. Det var skoj att leka med
https://en.wikipedia.org/wiki/ABIT_BP6

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Fy vad jag avskyr alla dessa PRO ULTRA MAX EXTREME ULTIMATE etc. Tillför absolut ingenting, låter bara fånigt, och dessutom är det inte logiskt eller enkelt att förstå vilken av alla dessa som är bäst osv.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
99:e percentilen

En ändring till det sämre. Dagens "i𝑥", samt härledda försvenskningar som "en i7:a", har fördelen att de är naturliga att använda i talat språk och samtidigt entydiga i kontexten datorer. "En 7:a" betyder ju ingenting, och "en Ultra 7" eller liknande rullar ju inte av tungan precis.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att "Turbo" ska bli i ropet igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja Apple har patenterat i och de har ju dumpat Intel så varför fortsätta betala licenser för att få använda i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Core i7 920 var min första.

Vilken var min andra, om inte minnet sviker.
Min första var en C0/C1 stepping som byttes mot en D0 stepping. Fungerar den fortfarande? Är väl en 15-16 år sedan köp vid det här laget.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja Apple har patenterat i och de har ju dumpat Intel så varför fortsätta betala licenser för att få använda i.

Vem borde då stämma vem?
https://en.wikipedia.org/wiki/I386#/media/File:KL_Intel_i386D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vilken var min andra, om inte minnet sviker.
Min första var en C0/C1 stepping som byttes mot en D0 stepping. Fungerar den fortfarande? Är väl en 15-16 år sedan köp vid det här laget.

Helt rätt! Den fungerar ännu så vitt jag vet, men är pensionerad sen ganska många år tillbaka.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Bedrövligt om så är fallet. Fortsätt med nuvarande namn och skippa Ultra, Extreme och alla dessa ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kanske är det bara min nördiga sida, men har alltid föredragit unika produktnamn, inte en massa nonsensord som plus, ultra, mega, pro etc som ett sätt att särskilja olika modeller. Efter ett tag sitter man då och funderar över skillnaden mellan en Huawei Mediapro Tab Maxi Ultra och en Huawei Maxi Ultra Tab Pro Media..

Sedan kanske det är läge för Intel att starta om numreringen och dela upp stationära och mobila processorer på ett tydligare sätt.

Tror inte det är bara du.

När jag läste artikel tänkte jag direkt på Nvidia.

Har fortfarande en dator med mitt FX5900 Ultra kvar. Fans många Ultra kort från Nvidia, var lite deras "Super" förut.
På tal om Super, förvånad att intel inte kallade dom "Super 7" och "Super 9" istället, lika värdelöst det men i alla fall då är ju Nvidia referensen fulländad.

Både Ultra och Super får mig bara att tänka på Dyra Nvidia kort så blir lite avtändande med Ultra prefix kan jag säga, inte för det BÖR spela roll men med Ryzen som AMD kör är det unikt namn i alla fall så man associerar det med rätt produkter.

Man får lite signaler att Intel totalt tappat sin identitet och inte riktigt vet vem dom gör produkter till eller vem som vill ha deras skit numera.

Vad var det för fel på Pentium namnet tex? Unikt, betyder intels top of the line.
Men nej det gjorde man till nya celeron.
Förr om du köpte "Pentium M" så visste du att du fick det bästa intel hade för mobile och dom var bäst i prestanda per Watt.

Nej intel har tvättat sig rent från all association med bra varumärken och numera när skutan börjat gå dåligt så har dom identitetskris också.