Anmäl dig till Roborock Challenge!

skoluppgift om linux nätverk (lärare har skrivit att studenter får och uppmuntras att ta hjälp)

Permalänk
Inaktiv

skoluppgift om linux nätverk (lärare har skrivit att studenter får och uppmuntras att ta hjälp)

Hej igen. Tackar för tidigare hjälper och märker att ni linux kunniga hjälper mig att förstå mer och mer. Använder bilder i fortsättningen för att mina och era ögon ska slippa lida av den oordning som ibland kommer av kopierad och inklistrad text. Kommandona som står här under och terminalens info ska användas för att lösa uppgifterna här under.
Har tagit med teori som ska användas för att lösa uppgifterna, uppgifternas instruktion och mina svar på uppgifterna. Här under är en bild på körda kommandon som man skulle använda i kommandoskalet.

Teori: För att nå andra nätverk och Internet, så kommer datorer som inte sitter på samma nätverk som
mottagaren skicka datat till en speciell dator som har en funktion som heter router(vägväljare eller
vägvisare). Dessa datorer brukar kalla router. Det är dess uppgift att skicka data till rätt maskin,
eller i vart fall åt rätt håll för att komma till mottagaren. För att se vilka routrar som en maskin
känner till, och vilka nätverk de når, så använder man kommandot ip route list (eller det
äldre route). Har man statisk adress, så anges det i /etc/network/interfaces

Uppgift: Vilka routrar känner er maskin till och vilken är den router som är standardroutern?
(default router)

Svar: Är säker på att standardroutern är något eller flera saker i rad "default via 172.27.144.1 dev eth0 proto kernel" för default
står med i raden. Är standardroutern eth0, dev eth0, 172.27.144.1 dev eth0, 172.27.144.1 dev eth0 proto kernel, eth0 proto kernel eller är och heter den något helt annat? Är något i rad "172.27.144.0/20 dev eth0 proto kernel scope link src 172.27.152.176" och rad "172.27.144.0 0.0.0.0 255.255.240.0 U 0 0 0 eth0" också en router? Vad heter/benämns den routern som? Vet inte vilka namn som jag ska använda för att benämna routrarna( eller är det bara en router?) och svara på uppgiften.

Teori: MAC-adresser
Datorer använder normalt Ethernet för att kommunicera med varandra. I ett Ethernet har varje
nätverkskort en unik 6-byte lång adress som kallas Media Access Control Address (MAC address).
Denna adress används när datorer på lägsta nivå skickar data mellan varandra. Detta data skickas
normalt i paket om 42 till 1500 bytes.
För att skicka mer data, så delas datat upp i flera paket som skickas över och sätts samman igen på
mottagarsidan. När man exempelvis byter nätverkskort i en dator, så byter datorn även MAC-
adress. För att man bland annat inte skall behöva ändra adress överallt där man vill prata med
samma dator efter bytet så använder man IP-adressen, som är en logisk adress. Så till varje MAC-
adress hör en IP-adress. Den aktuella informationen spar varje dator i en tabell. Den tabellen med
grannarna i det lokala nätverket kan man se med kommandot ip neighbour show (eller det
gamla kommandot arp(8)).
För att denna tabell skall få innehåll, så måste de maskiner man är intresserad av kontaktas. Detta
kan man göra med kommandot ping(8). Så för att se hur det fungerar så kan man först titta på
tabellen, sedan göra ping mot en maskin som inte finns i tabellen för att sedan titta på innehållet
efter ping.

Uppgift: Vilka MAC- och IP-adresser har de andra maskinerna som finns på datorns nätverk?

Svar: Är det så att det finns en annan maskin på datorns nätverk och att den har iP addressen 172.27.144.1 och MAC- addressen
00:15:5d:b6:1d:cd?

Permalänk
Inaktiv

Del 2 i skoluppgift

Om nån kunde lösa denna uppgiften och posta bilder från terminal som förklarar vore det jätteschysst. Tycker att den är svår. Har installerat ipcalc och sipcalc men hur de ska användas vet jag inte.

Del två
Här antar vi att ni har två maskiner, m1 och m2, som är anslutna till samma lokala nätverk.
Nätverket har en router, med namnet router, med adressen 192.168.133.162/25. Antag att
maskinen m1 har nodadressen 15 och maskin m2 har nodadressen 16 i samma nät som routern
ovan. Maskin m1 skall ha statisk inställning av nätverket eth0 och maskinen m2 skall ha
dynamisk (dhcp) inställning av nätverket på eth0.

Uppgift: Hur skulle ni skriva /etc/network/interface för respektive maskin m1 och m2?
Ange hur ni har kommit fram till innehållet i filen. Ta hjälp av programmen sipcalc(1) eller
ipcalc(1).

Permalänk
Inaktiv

Visade sig vara strunt samma med denna uppgiften då jag till slut hittade svaren på det som jag behövde hjälp med. Annars skriver jag här om uppgiften skulle underkännas.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är enklare att lägg till flaggan "-n" på kommandot route för att få den att skriva ut IP-adresser istället. Då är det enklare att läsa routingtabellen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349222:

Om nån kunde lösa denna uppgiften och posta bilder från terminal som förklarar vore det jätteschysst. Tycker att den är svår. Har installerat ipcalc och sipcalc men hur de ska användas vet jag inte.

Del två
Här antar vi att ni har två maskiner, m1 och m2, som är anslutna till samma lokala nätverk.
Nätverket har en router, med namnet router, med adressen 192.168.133.162/25. Antag att
maskinen m1 har nodadressen 15 och maskin m2 har nodadressen 16 i samma nät som routern
ovan.

Vän av ordning undrar hur det ska gå till. 192.168.133.162/25 lär ligga på ett nät som heter 192.168.133.128 och kan dela ut adresser på 192.168.133.129-254?

192.158.133.15 och 16 ligger ju med andra ord inte på samma nät som routern.

Permalänk
Inaktiv

Lugnt med denna uppgift jag löste den själv.