Låg hastighet vid trådad uppkoppling på 2 av 4 datorer

Permalänk

Låg hastighet vid trådad uppkoppling på 2 av 4 datorer

Hej,

har nyligen uppstått ett problem som jag inte har någon idé hur jag ska felsöka.
Jag har 4 datorer (2 stationära, 2 laptops) och en 1000/1000 uppkoppling.

Den ena stationära datorn är ny och kom i Fredags och det har varit problem hela helgen utom några timmar på lördagen.
Båda stationära datorerna landar runt 200/1000 på tptest med en responstid på 8s trådat, olika nätverkskablar.
Den nya har WiFi och når upp i 900/900 ungefär

Den ena laptopen har bara WiFi men når upp till 500/1000 med 2ms. Den andra ligger på exakt samma.
När jag kör trådat på den med någon av de nätverkskablarna från som de stationära kör på så ligger den oftast på 900/900mbit och 2ms

Jag bytte routern från Telia utan skillnad.

Det värsta av allt är att den cappar ut på 2mb/s på Steam om jag kör trådat på båda stationära och internet blir segt som sirap.
Medan om jag slår på WiFi på datorn som har det så tankar den i 115mb/s utan problem.

Så rörigt inlägg, men försökte få med all information.
Nu undrar jag helt enkelt efter tips hur jag ska felsöka vad det är som gör att just den trådande kommunikationen felar på de båda stationära.
Moderkortet på stationära är Asus Z490-F och Z790-F.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla inställningarna för varje nätverkskort så att begränsningen inte ligger där.
900/900 över wifi ser jag inte som ett problem.

Sen är väl inte tp test det bästa att köra test mot, använd https://www.speedtest.net/sv istället eller ta ner appen från MS store.

Permalänk
Avstängd

Få rätt på dina enheter. Omöjligt att hjälpa till annars.