Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med att skärmarna temporärt blir svarta

Permalänk
Medlem

Problem med att skärmarna temporärt blir svarta

Hej

Har byggt ihop min första dator för nu snart en månad sen.
Specifikationer:
CPU: Intel core i5 13600kf
GPU: Powercolor amd rx 7900xt
CPU-kylare: corsair h100i elite capellix
Case: corsair 4000D airflow
SSD: WD black sn850x 1tb
Ram: corsair vengeance rgb pro rt 32gb
PSU: corsair rm850e

Sen jag byggde ihop min dator så har jag haft ett återkommande problem vilket är att den helt plötsligt gör båda skärmarna svarta och tar ett par sekunder innan bild är tillbaka. I vissa fall leder detta även till att program kraschar.

Jag undrar om det är något som ni känner igen eller vet en lösning på detta?

Som sagt så var detta min första dator som jag byggde ihop så jag är rätt ny inom detta. Tack på förhand

//Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

Hej

Har byggt ihop min första dator för nu snart en månad sen.
Specifikationer:
CPU: Intel core i5 13600kf
GPU: Powercolor amd rx 7900xt
CPU-kylare: corsair h100i elite capellix
Case: corsair 4000D airflow
SSD: WD black sn850x 1tb
Ram: corsair vengeance rgb pro rt 32gb
PSU: corsair rm850e

Sen jag byggde ihop min dator så har jag haft ett återkommande problem vilket är att den helt plötsligt gör båda skärmarna svarta och tar ett par sekunder innan bild är tillbaka. I vissa fall leder detta även till att program kraschar.

Jag undrar om det är något som ni känner igen eller vet en lösning på detta?

Som sagt så var detta min första dator som jag byggde ihop så jag är rätt ny inom detta. Tack på förhand

//Viktor

Sker detta när du använder datorn, eller försöker skärmarna vila efter du varit borta?

Märkte du detta direkt efter installationen, eller började det krångla senare?

Har du uppdaterat alla drivrutiner/operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Sker detta när du använder datorn, eller försöker skärmarna vila efter du varit borta?

Märkte du detta direkt efter installationen, eller började det krångla senare?

Har du uppdaterat alla drivrutiner/operativsystem?

Det sker mitt under användning.

Jag har haft små krångel från början med att spel kraschat med mera men detta problemet med att skärmarna blivit svarta började inte med installationen av systemet.

Alla drivrutiner som jag är medveten om har jag uppdaterat. Finns där något enkelt sätt att veta om alla drivrutiner är uppdaterade eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

Det sker mitt under användning.

Jag har haft små krångel från början med att spel kraschat med mera men detta problemet med att skärmarna blivit svarta började inte med installationen av systemet.

Alla drivrutiner som jag är medveten om har jag uppdaterat. Finns där något enkelt sätt att veta om alla drivrutiner är uppdaterade eller inte?

Det är möjligt att din moderkortstillverkare har någon mjukvara som kan kolla drivrutinerna åt dig, kika på deras hemsida bland din modells drivrutiner.

Grafikdrivrutinerna kan du kolla direkt i AMD-mjukvaran. Om du redan har de senaste grafikdrivrutinerna installerade kan det vara värt att testa en gammal version.

Permalänk
Medlem

Låter som AMD GPU i combo med Chrome buggen.
Hade också detta problem med mitt 7900XTX, hjälpte att stänga av hwencoding i chrome.
Annars kan det vara en överklockning på GPU som kraschar, för varmt.
Kan vara massa saker men tippar på ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Låter som AMD GPU i combo med Chrome buggen.
Hade också detta problem med mitt 7900XTX, hjälpte att stänga av hwencoding i chrome.
Annars kan det vara en överklockning på GPU som kraschar, för varmt.
Kan vara massa saker men tippar på ovan.

Det är mycket möjligt att det kan vara detta då den inte är överklockad och de spontana svartskärmarna dyker upp när jag använder chrome. Hittar jag hwencoding i chromes inställningar?

Ska testa detta när jag kommer hem tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det är möjligt att din moderkortstillverkare har någon mjukvara som kan kolla drivrutinerna åt dig, kika på deras hemsida bland din modells drivrutiner.

Grafikdrivrutinerna kan du kolla direkt i AMD-mjukvaran. Om du redan har de senaste grafikdrivrutinerna installerade kan det vara värt att testa en gammal version.

Jag har ett gigabyte z790 d ddr4 moderkort och jag har gigabyte control center och där har jag laddat ner alla nödvändiga drivrutiner som den föreslog.

Tack för tipset ska testa detta om det inte funkar med att stänga av hwencoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

Det är mycket möjligt att det kan vara detta då den inte är överklockad och de spontana svartskärmarna dyker upp när jag använder chrome. Hittar jag hwencoding i chromes inställningar?

Ska testa detta när jag kommer hem tack så mycket

Yes det finns under inställningar någonstans, kan ligga under advanced.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Yes det finns under inställningar någonstans, kan ligga under advanced.

Tack. Ska kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Yes det finns under inställningar någonstans, kan ligga under advanced.

Nu har jag testat att stänga av det och skärmarna har inte blivit svarta. Tack för hjälpen

Stavning