Snabbkoll: Delbetalar du hårdvaruköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Hade det inte varit så vansinnigt mycket dyrare med avbetalning hade jag förmodligen handlat varenda grej på just det. Men som det är nu, nej.

"räntefri avbetalning" lol

Administrationsavgift/fakturaavgift är den nya räntan.

Permalänk
Medlem

Jag tar aldrig lån med undantag för utbildning, böcker, bil, hus, lägenhet, vitvaror, sjukvård, teknik, resor, datorprylar, mat, elektronik, kläder

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Till hårdvaruköp: Nej. Tror faktiskt aldrig det hänt.

Till bilar/motorcyklar/cyklar etc: Nej.

Till bostad: Ja.

Till kostnadsbesparande renoveringar, dvs. saker som drar ner dina fasta kostnader mer än vad räntan kostar dig: Ja.
(I dessa fall för att det kostar mig mer att sälja värdepapper etc.)

Till utlägg som göra i jobb etc: Ja, då använder jag mig av 60dagar fri kridit för att slippa ligga ute med pengar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Yes! Min plan/mönster när det gäller bil är att köpa en var 10:e år. Senaste kostade 127k. För att göra så lägger man undan ca 1000kr/månad för ändamålet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tog ett litet lån för att köpa ett hus som innehöll en hel del elektronik, räknas det? Värdet steg och jag sålde 5 år senare med 2 miljoners vinst. Inte alltid dumt med avbetalning

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Maaxan:

Administrationsavgift/fakturaavgift är den nya räntan.

Ja, den måste ju räknas in (och gör i "effektiv ränta").

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

När du gör detta, jämför du då kostnad via BNPL vs kreditkort eller väger bekvämligheten med kreditkortet tyngre?

Lättare att hantera om man har allt från samma plats, vist du får betala ränta om det gått mer en 1,5 månad efter köpt pryl men använder den inte allt för ofta så det är sällan det tar mer en 2 månader att betala tillbaka, så att bråka om några kronor är bara jobbigt. Vist man kan använda sitt sparkonto också men det kostar att ta ut från det efter 2 ggr per år så personligen ser jag kreditkort som bättre alternativ än att röra sparkontot.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Jag vill att SweC:s nästa snabbkoll blir. Köper du ditt RTX 4090 kontant eller med delbetalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

"En färsk Novus-undersökning från oss på Svea visar att hela 27 procent av svenska folket inte klarar en oväntad utgift på mer än 5 000 kronor."

Som man frågar får man svar, jag är lite lätt skeptisk till denna typ av undersökningar. Det finns en uppenbar risk att det folk tänker på är "har jag 5000kr på kontot som inte är öronmärkt till annat just nu?" Ja/Nej. Att faktiskt klara en oväntad utgift på 5000kr är helt annat, det tror jag att betydligt fler än 73% av vuxna befolkningen klarar av. Man drar ner på något, man säljer lite prylar o.s.v. Med all respekt för de som faktiskt har det ekonomiskt tufft, jag vet, jag växte upp under sådana förhållanden.

Det finns ju t.o.m. folk som säger att de har slut på pengar mot slutet av månaden trots att de sparar x antal tusen per månad. Det de menar är att lönekontot är tomt för att de har en automatisk överföring till någon form av sparande, inte att de har slut på pengar...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Köper till 95% allt kontant.
Större summor tas endast på delbetalning om räntan är försvinnande liten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Det är högst situationenellt.. Finns inget rakt ja/nej på frågan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Köper inget på avbetalning. Blev uppväxt av en mor som var väldigt emot lån och skulder.
Hade jag inte råd med det jag ville ha så var det bara att spara eller jobba ihop pengarna. Uppkom en skuld, betalas den av så fort som möjligt.
Så än idag köper jag bara det jag har råd med. Finns mycket man vill ha, men behöver man ha det just nu?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det finns ju t.o.m. folk som säger att de har slut på pengar mot slutet av månaden trots att de sparar x antal tusen per månad. Det de menar är att lönekontot är tomt för att de har en automatisk överföring till någon form av sparande, inte att de har slut på pengar...

Eller slut på pengar dom får spendera av.

Permalänk
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Ja, men aldrig köpt någon "dyr". Dyraste var strax under 100k.

Permalänk
Medlem

Man märker tydligt av en lånespiral hos många där dom en gång börjat köpa saker på avbetalning vilket leder till att dom inte har ekonomi nog att lägga undan pengar och sedan får fortsätta köpa på avbetalning gång på gång. Samma slags människor har det alltid tufft ekonomiskt.

Jag upplyser alltid dessa personer i min omgivning att det räcker att spara ihop till en pryl 1 gång för att bryta denna ekonomiskt jobbiga karusell, men det verkar lättare sagt än gjort och kreditkarusellen fortsätter.

Folk får väl göra som dom vill, men goda råd är inte alltid dyra.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Alltid Klarna 30 dagar, på allt. Finns inte Klarna som alternativ använder jag deras kort och tar 30 dagar genom det. Så fort jag får hem prylarna/kläderna/vad det nu är så går jag in och betalar beloppet direkt, på det sättet så blir det helt avgiftsfritt och jag ligger aldrig ute med pengar.

Blev utan en Nintendo 3DS från CDON en gång i tiden som posten tappade bort, låg ute med pengarna i 2 månader utan att få en ny 3DS innan tillslut CDON återbetalade beloppet, efter det så kommer jag aldrig betala innan jag fått hem varan igen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Alltid Klarna 30 dagar, på allt. Finns inte Klarna som alternativ använder jag deras kort och tar 30 dagar genom det. Så fort jag får hem prylarna/kläderna/vad det nu är så går jag in och betalar beloppet direkt, på det sättet så blir det helt avgiftsfritt och jag ligger aldrig ute med pengar.

Blev utan en Nintendo 3DS från CDON en gång i tiden som posten tappade bort, låg ute med pengarna i 2 månader utan att få en ny 3DS innan tillslut CDON återbetalade beloppet, efter det så kommer jag aldrig betala innan jag fått hem varan igen.

Är nog något som många missar, dvs den ganska bra försäkring som kortutgivarna ger på kreditkort när man använder dem.
Då behöver man aldrig oroa sig för att bli av med pengar om butiker går i konkurs etc.

Många har även en ganska bra "lägsta-pris-garanti" i 90 dagar där du får pengar tillbaka om priset på varan hinner gå ner under denna tid.

Den korta versionen, finns en del bra saker med att nyttja kreditkort.

Permalänk
Medlem

Antingen direkt eller gratis faktura på 30 dagar som oftast betalas samma dag man fått varan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det har hänt någon gång när något kritiskt pajjat mitt i en trång månad eller två, men undviker det om möjligt. Undantaget är telefoner som jag oftast delar upp.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

En fråga, bil cashar ni dom också?

Även det, var dyraste blippen jag någonsin gjort med x20 säkert. Men så får det vara.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jobbar i en (dator) butik. Tycker själv att antalet människor som köper på delbetalning är myyyycket mer än 12%.

Permalänk
Medlem

svar, nej. alltid allt på en gång.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Kan jag inte slanta för leksaker direkt så har jag inte råd och då får jag avstå. Aldrig att man vill hamna i Klarnas klor.

Precis så jag tänker med. Bolån, bil lån (vilket jag också är emot) är okej men komsument avbetalningar är ett big no. Samma med mobilabonnemang och får med en mobil på köpet. Normalt fall betalar du asmycket mer samt andrahandsvärdet sjunker avservärt.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Lättare att hantera om man har allt från samma plats, vist du får betala ränta om det gått mer en 1,5 månad efter köpt pryl men använder den inte allt för ofta så det är sällan det tar mer en 2 månader att betala tillbaka, så att bråka om några kronor är bara jobbigt. Vist man kan använda sitt sparkonto också men det kostar att ta ut från det efter 2 ggr per år så personligen ser jag kreditkort som bättre alternativ än att röra sparkontot.

Sen när kostade det pengar att ta ut från sitt sparkonto? Har aldrig hört talas om faktiskt. Visst, fastränta etc. Men då har man nog fel sparform skulle jag säga. Själv har jag en årslön på ett Fasträntekonto och sedan resterande på ett öppet sparkonto.

Skrivet av Mindfighter:

Som man frågar får man svar, jag är lite lätt skeptisk till denna typ av undersökningar. Det finns en uppenbar risk att det folk tänker på är "har jag 5000kr på kontot som inte är öronmärkt till annat just nu?" Ja/Nej. Att faktiskt klara en oväntad utgift på 5000kr är helt annat, det tror jag att betydligt fler än 73% av vuxna befolkningen klarar av. Man drar ner på något, man säljer lite prylar o.s.v. Med all respekt för de som faktiskt har det ekonomiskt tufft, jag vet, jag växte upp under sådana förhållanden.

Det finns ju t.o.m. folk som säger att de har slut på pengar mot slutet av månaden trots att de sparar x antal tusen per månad. Det de menar är att lönekontot är tomt för att de har en automatisk överföring till någon form av sparande, inte att de har slut på pengar...

Har man 5000 till övers för oförutsedda utgifter, totalt sett, inte per månad alltså, så har man jävligt trång ekonomi med ett stort feltänk skulle jag säga.

Nej, jag är inte speciellt rik skulle jag säga, har ersättning från FK. Men jag lyckas ändå krydda tillvaron en del. Till skillnad från dom som köper badkar med Coca-Cola i lyxfällan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Ja, annars har man valt för dyr bil.

Eller så vill man inte ha likvida medel upplåsta i en bil. Historiskt så har man helt klart tjänat på att ta billån (2-3% ränta), under förutsättningen att man placerar pengarna vettigt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

För att hitta nått positivt i skit, mina ångestproblem gör att jag inte klarar av att skuldsätta mig. Livrädd för att inte kunna betala eller att det blir något fel som gör att de blir anmärkningar och andra konsekvenser som obetalda skulder innebär (har dock bostadslån).

Så jag sparar hellre ihop så jag kan punga ut hela summan på en gång.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Precis så jag tänker med. Bolån, bil lån (vilket jag också är emot) är okej men komsument avbetalningar är ett big no. Samma med mobilabonnemang och får med en mobil på köpet. Normalt fall betalar du asmycket mer samt andrahandsvärdet sjunker avservärt.

Varför skulle andrahandsvärdet påverkas alls?

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Varför skulle andrahandsvärdet påverkas alls?

Tänker mobilens andrahandsvärde är ju lite efter 24 månaders abonnemang sänkt i förhållandet till vad som finns nu

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

För att undvika dubbelt moral så har jag två svar, ett gammalt och ett relativt nytt:

När jag var under 30 år gammal så brukade jag köpa en hel del på kredit (alltså vackert uttalat - delbetalning), jag var inte bra på att spara upp pengar och jag hade ganska mkt. studieskuld, det var ett sett att roa mig med datorer och prylar medan jag arbetade hårt på att beta av studieskulden, arbeta och leva med.

Men - jag tröttnade på att alltid ligga bakut, och när jag blev 30+ så insåg jag att med min livsstil skulle jag nog aldrig få råd med hus, och om jag fick, skulle jag riskera bli av med allt om jag hamnade i arbetslöshet (som har inträffat några ggr. i mitt långa liv).

Så sen bestämde jag mig för att aldrig mera köpa på kredit (jovisst har jag lånat till mina bilar, men direkt betat av dom i loppet av ett år eller mindre, så det gick riktig snabbt), så min inställning efter 30+ har varit att alltid ha minst 100K på kontot och ALDRIG köpa elektronikprylar på avbetalning och absolut inte senaste nya pryl vid lansering, men heller avvakta tills priset faller nån 6 mån. senare, och i bästa fall köpa det begagnat (typ 6 mån, max 1 år) då jag får det ännu billigare.

På det viset har jag alltid sparade pengar så jag kan slå till vid ett rejält klipp, sparat upp buffert så jag kan lösa in evt. billån direkt vid uppsägning så jag inte kommer i nån slags klämma som tvingar mig förlora STORT på nåt, och prylar som är betalda kontant och därvid helt mina egna och med reserv på konton för oförutsedda utgifter (som livet alltid bjuder på, tänder, arbetsförhållande, reparationer på hus grejer) etc.

Så det ändrade sig. Har aldrig varit så "rik" som när jag betalar kontant och helst inte det sista nya direkt, folk är ofta förvånat, hur fa.... har du råd med allt det där? Ju serru... när du går och köper en telefon till 15-20K direkt, så får du bara en grej, när du väntar 6-12 mån, så får du en riklig modern grej och samma upplevelse till oftast 3-5 mindre pris plus du sparar räntorna och får därvid extremt mkt. mera för dom surt tjänade slantarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Tänker mobilens andrahandsvärde är ju lite efter 24 månaders abonnemang sänkt i förhållandet till vad som finns nu

Du kan sälja telefonen dag ett om du vill det.

Sen är det just för att det är billigare som jag brukar köpa mobil med abbonemang. Annars hade jag aldrig gjort det. Men då är det på rea och inte ordinarie pris, men ändå billigare än rea på att köpa bara telefonen.

När jag gjort det på två år så har en telefon kostat ungefär 5000kr mindre än i butik och abbonemanget kostar ca 2400kr mer än billigaste motsvarande så det blir ändå ett par tusen billigare.