Microsoft Defender slöar ned datorn mer än andra antivirusprogram

Permalänk
Medlem

Det är bara två utöver Microsoft Defender som får full pott i testerna, Trend Net och Kaspersky. Kaspersky är svartlistat av USA så återstår bara Trend Micro. Resten har false positives eller missar någon zero day vuln. Jag vet inget om företaget bakom Trend Micro så återstår bara gratisalternativet Microsoft Defender. Suck on that haters.

Permalänk
Medlem

Jag använder defender för att det är inbyggt och jag är väl en av få som inte har fattat varför folk installerar andra mjukvaror som redan finns (läs chrome/firefox etc) när fullt fungerande verktyg redan existerar. Jag har noll problem med t.ex. MS Edge. Trodde dock som många, antar jag, att det inbyggda skulle vara mest optimerat till att inte sega ner systemet. Känns som om microsoft vet nått som de andra inte gör och därför är det segare ELLER så kanske MS är inkompetenta och inte klarar skriva optimerad kod för sitt eget system. (höhö)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De mäter ju dock inte hur mycket CPU-tid antiviruslösningen använder utan just hur stor påverkan det har på det användaren försöker göra (starta program, kopiera filer, osv).

Ja men det beror ju på vad man har för lagringsmedia och CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Aldrig upplevt det som ett problem faktiskt. Tror det är svårt att mäta sånt här, hur vet man att alla mjukvaror som är "snabbare" är lika bra på att upptäcka saker?

Det är ju vad båda de länkade sajterna testar i huvudsak. Titta på deras övriga testresultat?

Och det är ju inget självklart samband åt varken det ena eller andra hållet. Men testet av prestandapåverkan är ju intressant som motpol till de direkt funktionella testerna.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Måste vara sponsrat av någon utvecklare som tappat sitt existensberättigande. 😂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Jag är av den gamla skolan när allt som ingick i Windows ansågs dåligt.
Man skulle ha ett separat antivirusprogram.
Jag hade det och växlade mellan 2 eller 3st genom åren och kände aldrig att man behövde köpa. men för några år sen började det kännas som antivirusprogramen som fanns var i sig ett "virus" det var uppmaningar om uppgradering och det tramsades om att datorn är slö och måste fixas. Det blev falska varningar osv. Det kändes som det var dags att byta till Windows inbyggda.
Som alla sa innan också, det fungerar bra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tycker Defender duger bra, väldigt snabbt och enkelt att använda och väl integrerat med Windows.

De flesta har tillräckligt kraftfulla datorer idag, så det märks nog ingen skillnad om man använder ett annat program som är 3% "lättare".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är av den gamla skolan när allt som ingick i Windows ansågs dåligt.
Man skulle ha ett separat antivirusprogram.
Jag hade det och växlade mellan 2 eller 3st genom åren och kände aldrig att man behövde köpa. men för några år sen började det kännas som antivirusprogramen som fanns var i sig ett "virus" det var uppmaningar om uppgradering och det tramsades om att datorn är slö och måste fixas. Det blev falska varningar osv. Det kändes som det var dags att byta till Windows inbyggda.
Som alla sa innan också, det fungerar bra.

Så kände jag redan på XP-tiden, minns ett otal med ’gratis’ ’scanners’, det enda de gjorde var att installera egna hot och upptäcka andra antivirusprogram och säga att de var farliga

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det är bara två utöver Microsoft Defender som får full pott i testerna, Trend Net och Kaspersky. Kaspersky är svartlistat av USA så återstår bara Trend Micro. Resten har false positives eller missar någon zero day vuln. Jag vet inget om företaget bakom Trend Micro så återstår bara gratisalternativet Microsoft Defender. Suck on that haters.

Enligt Wikipedia så blev Kaspersky aldrig bannlyst i slutändan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaspersky_Lab

Har kört Defender sen det släpptes och har aldrig blivit besviken. Värre var det förut när antivirusprogrammen var som ett enda stort popup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju vad båda de länkade sajterna testar i huvudsak. Titta på deras övriga testresultat?

Och det är ju inget självklart samband åt varken det ena eller andra hållet. Men testet av prestandapåverkan är ju intressant som motpol till de direkt funktionella testerna.

Nu sitter jag med telefonen, men inte ser jag några redovisade resultat av prestandpåverkan förutom på en ordinal skala likt dåligt-bättre-bäst.

Det är väl ingen som köper ett grafikkort enbart på stämpeln utan man vill också veta hur mycket bättre ett kort är i ett speln eller program man tycker är relevant.

Samma sak här - vad är filkopieringstestet, och hur mycket långsammare är defender? Är det en för mig relevant skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så kände jag redan på XP-tiden, minns ett otal med ’gratis’ ’scanners’, det enda de gjorde var att installera egna hot och upptäcka andra antivirusprogram och säga att de var farliga

Om jag inte minns fel var det på XP tiden jag just körde andra antivirus.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Skulle inte ge mkt för det där testet iaf, också notera att detta testas på en "Baseline system: Intel Core i3 machine with 4GB RAM and SSD drive"

Det där är ju slött redan utan något antivirus. Med mer modern/snabbare hårdvara så blir det nog inga prestandaskillnader att skriva om.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Tycker att Windows Defender är "good enough", även om jag kompletterar med VirusTotal.com samt MalwareBytes emellanåt.

Vill man leva farligt, så funkar det även fint att köra Defender Control för att stänga av antiviruset tillfälligt:
https://www.sordum.org/9480/defender-control-v2-1/

Själv litar jag på brandvägg och antivirus i min router, så kör bitvis med Windows Defender helt avstängt. Dock inget jag rekommenderar för normala användare.

Permalänk
Medlem

Det problemet jag har med Defender är när den kör sin "weekly scan". Sen kan det säkert vara att det bara är felkonfigurerat på min arbetsdator från jobbet.

När scannen drar igång så tar Defender-processen all tillgänglig CPU (typ 97%) vilket gör att datorn blir i stort sett obrukbar tills scannen gått klart.

Och jo, jag har felanmält detta femtielva gånger till IT-avdelningen utan förbättring

Skrivet av 925a:

Jag använder defender för att det är inbyggt och jag är väl en av få som inte har fattat varför folk installerar andra mjukvaror som redan finns (läs chrome/firefox etc) när fullt fungerande verktyg redan existerar. Jag har noll problem med t.ex. MS Edge. sitt eget

Edge har börjat bli bra när dom bytte till Chromium, och det var väl inte jättelänge sedan?
https://redmondmag.com/articles/2020/01/15/first-stable-chrom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det problemet jag har med Defender är när den kör sin "weekly scan". Sen kan det säkert vara att det bara är felkonfigurerat på min arbetsdator från jobbet.

När scannen drar igång så tar Defender-processen all tillgänglig CPU (typ 97%) vilket gör att datorn blir i stort sett obrukbar tills scannen gått klart.

Och jo, jag har felanmält detta femtielva gånger till IT-avdelningen utan förbättring

Låter som en policy på din arbetsplats Vi kör McAfee (eller ja, "Trellix") och varje onsdag körs en scan igång 08:00 och håller på tills 16:00-ish när den blir klar. Tar upp en sisådär 80-90% CPU hela dagen. Ringer till IT-avdelningen som menar att detta är normalt. Det är härligt att jobba med IT

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Låter som en policy på din arbetsplats Vi kör McAfee (eller ja, "Trellix") och varje onsdag körs en scan igång 08:00 och håller på tills 16:00-ish när den blir klar. Tar upp en sisådär 80-90% CPU hela dagen. Ringer till IT-avdelningen som menar att detta är normalt. Det är härligt att jobba med IT

Trist, men nu blev jag glad över att jag inte är ensam över att lida detta problem, ha ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Samma med min IT på jobbet. Ibland undrar man vem som jobbar för vem...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket av dessa som ger mest poäng i 3dmark.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Samma med min IT på jobbet. Ibland undrar man vem som jobbar för vem...

I sammanhanget jobbar väl IT-avdelningen för någon chef eller grupp av chefer som ställt krav för att minimera säkerhetsrisker och/eller uppfylla kravställning i upphandlingar, kontrakt, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Enligt Wikipedia så blev Kaspersky aldrig bannlyst i slutändan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaspersky_Lab

Har kört Defender sen det släpptes och har aldrig blivit besviken. Värre var det förut när antivirusprogrammen var som ett enda stort popup.

Lite som att säga OJ Simpson aldrig mördat någon. Det är fortfarande ryskt.

EDIT:
Sorry skickade lite i förtid, såklart har du rätt och jag hade fel men att man inte kunde bevisa kopplingar mellan Kaspersky och FSB har för mig noll betydelse.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BasseBaba:

Trist, men nu blev jag glad över att jag inte är ensam över att lida detta problem, ha ha!

Det är för dom inte kan configa antivirus rätt beroende på core count så dom kör en policy över hela brädet.
Så har du då en 2 core 4 HT PC så kommer den gå på knäna om du har en policy som är satt via core %.

Detta hade vi också problem med för vi körde en standard profil för workstation men dom har 10 core så därav märkets det inte men på laptop vid den tiden va visa 2 core 4 HT PCs så dom gick ej använda pga dom gick i 100 % core usage vid antivirus för den tog den profilen i GPon.

Så det man måste göra är configa antivirus för var je PC modell och inte för hela kontoret om det inte så att alla PCs har exakt samma core count eller överdrivet mycket core count.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pamudas:

Tar den så långtid va har ni ens cpus och diskar? våran virus check går på snitt 20-30 min vid fast och vid total så går den på runt 1 timma vid 50 % last men flyttar sig till högre last % av cpun ifall inget görs.

Tror ni har sjukt dålig policy som är en microsoft generel policy för det är enkelt.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Som andra sagt - totalt uselt test, som inte säger något!
Och som andra sagt - gratis och det fungerar perfekt, till mig!

Skulle Aldrig lägga en krona, på annat överprisat skit!

Permalänk

Bara jag som tänker på Nortons Antivirus på tidiga 2000-talets datorer?

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tar den så långtid va har ni ens cpus och diskar? våran virus check går på snitt 20-30 min vid fast och vid total så går den på runt 1 timma vid 50 % last men flyttar sig till högre last % av cpun ifall inget görs.

Tror ni har sjukt dålig policy som är en microsoft generel policy för det är enkelt.

13" bärbar + myndighet = 👍 ... eller något sådant

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Roligt att Windows Defender är bra. Jag är dock tveksam att det täcker hela säkerhetsområdet ( tar bort all virus) och tillräcklig snabbt skickar ut uppdateringar. Jag köper Norton 360 då det säljs för 99 kr. Det fungerar bra och är giltigt för 5 st enheter (datorer, mobiltelefoner eller surfplattor). Dock är jag trött på att uppoppade fönster med förslag på uppgradering, och försök att binda kunderna med auto-betalningar.

Permalänk
Medlem

Är det testet som är fel som andra säger eller har Panda blivit mycket bättre?
Morsan körde Panda LÄNGE. Jag försökte länge få henne att köra Comodo. Men hon tyckte Panda funkade bra, trots att det sög musten ur datorn.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Oklart om man orkar bry sig? Har verkligen ingen lust att börja kriga med antivirus-program igen.

Permalänk
Medlem

Använder det för att det är smidigt! Har fungerat utan krångel för mig.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Hade kanske varit relevant om inte de andra tillverkarna hade utformat sina program som rena malwareprodukter själva. Skulle aldrig installera en fristående produkt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB