Vad heter låten/filmen-tråden

Permalänk
Medlem

Jag minns en reklamfilm jag tyckte var jäkligt roligt, troligen från mitten/slutet av 90-talet. Minns inte vad den var för, men premissen är att en liten kyrkoförsamling på typ 6 personer sitter och lyssnar på prästen, som säger:

"Om vi får in 2000 kronor i kollekten i dag, så bjuder jag på en korv på vägen hem."

Sedan sjunger de "Han har öppnat pärleporten, så att jag kan komma in."

Nån som minns den och vet vad den var för?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Hjäääälp

Jag blir galen när jag inte kommer på vad låten heter.
Den är från 90 talet, det är en tjej som sjunger, hon är både ond(svartklädd) och god (vitklädd) och sen är det med en kille i musikvideon som är döende.
Har för mig att de sjunger typ "into the wrong world" nånstans i låten.
Vad kan den heta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakulla2:

Jag blir galen när jag inte kommer på vad låten heter.
Den är från 90 talet, det är en tjej som sjunger, hon är både ond(svartklädd) och god (vitklädd) och sen är det med en kille i musikvideon som är döende.
Har för mig att de sjunger typ "into the wrong world" nånstans i låten.
Vad kan den heta?

Måste vara Shakespear sisters, Stay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det var minst ett halvår sedan jag hörde låten men jag letar en svensk rock-låt där de sjunger något i stil med "att dö för sin kung." Just något om att dö för sin kung var definitivt med i texten. Handlar om gamla tiders slagfält och att slåss för kung och rike alltså. Lite i stil med Sabaton, men vad jag minns så lät det inte som Sabaton (minnet kanske sviker). Det var inte Carolus Rex med Sabaton iaf eller nån annan låt från det albumet.

Har försökt googla upp det men kan helt enkelt inte hitta låten.

Låter nästan som en Ultima Thule låt 🤔

Permalänk
Skrivet av Otori:

Måste vara Shakespear sisters, Stay.
https://youtu.be/YCYaALgW80c

TACK 😊🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det var minst ett halvår sedan jag hörde låten men jag letar en svensk rock-låt där de sjunger något i stil med "att dö för sin kung." Just något om att dö för sin kung var definitivt med i texten. Handlar om gamla tiders slagfält och att slåss för kung och rike alltså. Lite i stil med Sabaton, men vad jag minns så lät det inte som Sabaton (minnet kanske sviker). Det var inte Carolus Rex med Sabaton iaf eller nån annan låt från det albumet.

Har försökt googla upp det men kan helt enkelt inte hitta låten.

Låter som valfri låt av Völund Smed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Låter nästan som en Ultima Thule låt 🤔

Skrivet av Razken:

Låter som valfri låt av Völund Smed.

Det var lite mer episkt ljud typ som Sabaton och en röst som var hyfsat snarlik men jag har då inte kunnat hitta någon Sabaton-låt som stämmer. Det var inte någon av dessa två ni nämnde iaf. Jag brukar alltid kunna hitta låtar jag söker men just den här var då stört omöjlig att hitta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det var lite mer episkt ljud typ som Sabaton och en röst som var hyfsat snarlik men jag har då inte kunnat hitta någon Sabaton-låt som stämmer. Det var inte någon av dessa två ni nämnde iaf. Jag brukar alltid kunna hitta låtar jag söker men just den här var då stört omöjlig att hitta!

Med "svensk rock låt", menar du att den sjöngs på svenska eller menar du att bandet är svenskt?
Du nämner Sabaton men jag antar att de flesta av deras låtar är på engelska? (har aldrig lyssnat, så därav gissningen).

Om du menar en svensk rock låt som anspelar på gamla tider om slagfält osv så kan du kolla på genren VikingaRock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det var minst ett halvår sedan jag hörde låten men jag letar en svensk rock-låt där de sjunger något i stil med "att dö för sin kung." Just något om att dö för sin kung var definitivt med i texten. Handlar om gamla tiders slagfält och att slåss för kung och rike alltså. Lite i stil med Sabaton, men vad jag minns så lät det inte som Sabaton (minnet kanske sviker). Det var inte Carolus Rex med Sabaton iaf eller nån annan låt från det albumet.

Har försökt googla upp det men kan helt enkelt inte hitta låten.

Kan det vara Vintersorg - "För Kung och Fosterland" (1998)? Den avviker lite från artistens övriga textteman som är mer naturromantiska, så den kan vara lite svårplacerad.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Med "svensk rock låt", menar du att den sjöngs på svenska eller menar du att bandet är svenskt?

Den sjöngs på svenska.

Ska kolla upp lite vikingarock som du nämner.

Skrivet av Oegat:

Kan det vara Vintersorg - "För Kung och Fosterland" (1998)? Den avviker lite från artistens övriga textteman som är mer naturromantiska, så den kan vara lite svårplacerad.

Lyssnade på den men, nej, det är inte den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det var minst ett halvår sedan jag hörde låten men jag letar en svensk rock-låt där de sjunger något i stil med "att dö för sin kung." Just något om att dö för sin kung var definitivt med i texten. Handlar om gamla tiders slagfält och att slåss för kung och rike alltså. Lite i stil med Sabaton, men vad jag minns så lät det inte som Sabaton (minnet kanske sviker). Det var inte Carolus Rex med Sabaton iaf eller nån annan låt från det albumet.

Har försökt googla upp det men kan helt enkelt inte hitta låten.

Något med Månegarm kanske? Kan inte komma på någon låt med exakt dom orden men t.ex. Stridsgalten har ju med både kungar och slag och är en jäkligt bra låt om inte annat

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som känner till den här gamla acid-house-remixen av temat från 007 !?

Hade en kassett med just den här låten på, men har slarvat bort den någonstans. Skulle behöva låten i sin helhet i ett projekt, men kan inte hitta en enda ledtråd om var den kommer ifrån eller vem som gjort den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razken:

Finns det någon här som känner till den här gamla acid-house-remixen av temat från 007 !?
https://youtu.be/sQKIIr5x6HQ

Hade en kassett med just den här låten på, men har slarvat bort den någonstans. Skulle behöva låten i sin helhet i ett projekt, men kan inte hitta en enda ledtråd om var den kommer ifrån eller vem som gjort den.

Jämförde inte fullt ut och vet inte om det är hela, men kan "The Equalizer – Double-O-Seven Is In Heaven" vara rätt?

https://www.discogs.com/master/237824-The-Equalizer-Double-O-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jämförde inte fullt ut och vet inte om det är hela, men kan "The Equalizer – Double-O-Seven Is In Heaven" vara rätt?

https://www.discogs.com/master/237824-The-Equalizer-Double-O-...

https://www.youtube.com/watch?v=CsDlkpSFbeY

Åh! Helvete! Jag älskar dig! <3
Hade inte en tanke på att söka med "Double-O-Seven". Har försökt att hitta på alla möjliga sökord... snacka om att google kan vara värdelöst trots att det är så nära. Tack så hemskt mycket!
Får jag nyfiket fråga hur du klurade fram den? Försökte själv med både musikigenkänning på mobilen och sökfraser på google.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razken:

Åh! Helvete! Jag älskar dig! <3
Hade inte en tanke på att söka med "Double-O-Seven". Har försökt att hitta på alla möjliga sökord... snacka om att google kan vara värdelöst trots att det är så nära. Tack så hemskt mycket!
Får jag nyfiket fråga hur du klurade fram den? Försökte själv med både musikigenkänning på mobilen och sökfraser på google.

Fint att det var rätt.

Jag sökte på Google på titeln "007 is in Heaven" från videon du länkade (inklusive citattecknen). Citattecknen tvingar google att söka på exakt fras, så då blev det bara fyra träffar. En av träffarna listade Equalizer- 007 Is In Heaven. Equalizer räknade jag med att det var artisten/bandet. Så då googlade jag på Equalizer- 007 Is In Heaven (utan citattecken för att bredda sökningen) och de första träffarna var de länkar jag gav dig.

Så det var en ganska enkel sökning som tog ett par minuter. Men jag har jobbat med att söka fram information på nätet så det kanske underlättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Fint att det var rätt.

Jag sökte på Google på titeln "007 is in Heaven" från videon du länkade (inklusive citattecknen). Citattecknen tvingar google att söka på exakt fras, så då blev det bara fyra träffar. En av träffarna listade Equalizer- 007 Is In Heaven. Equalizer räknade jag med att det var artisten/bandet. Så då googlade jag på Equalizer- 007 Is In Heaven (utan citattecken för att bredda sökningen) och de första träffarna var de länkar jag gav dig.

Så det var en ganska enkel sökning som tog ett par minuter. Men jag har jobbat med att söka fram information på nätet så det kanske underlättar.

Fan va sjysst! Blev så himla glad. 😃
Bra tips också. 👍

Permalänk
Medlem

För ett par år sen såg jag på en musikvideo på yt med en kyrkogård i dagsljus. I början av videon går en tjej igenom en begravningsprocession, mot strömmen (hon armbågar sig fram nästan) ut mot kyrkogården.Där hittar hon ett kassettband som hon stoppar i sin walkman och börjar dansa till. Hon dansar till musiken i större delen av videon.
I slutet av videon när bandet är slut så lägger hon ifrån sig antingen bandet eller hela walkmanen och en äldre man påträffar denna och plockar upp och sätter på sig hörlurarna.

Det kan vara ett franskt band / att det sjungs på franska. Genren är "rock". (jag har frågat Bing men det är som andra frågor jag ställt, när man väl inte finner några svar online så kan inte llm hjälpa till heller, tyvärr)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

90-tals tecknat; TV4 hade i mitten/slutet på 90-talet eget barnprogram och där visades bl.a. en tecknad serie som jag tycker mig minnas hette "Kapten Flanell" och de hade något typ av huvudkontor uppe bland molnen och flög runt på madrass/säng.
Jag hittar nada om detta och det hade såklart hjälpt om jag vetat original titeln, men det är 30 år sedan

Någon som minns och har mer info? Nostalgi! Citera mig isfl vid svar

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Warcraft
Finns det inte en teckand serie?

Jag vet att det finns ett nedlagt peka och klicka spel som är tecknat. Så det kanske bara är där ifrån jag sett bilder och trott det är en serie.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

90-tals tecknat; TV4 hade i mitten/slutet på 90-talet eget barnprogram och där visades bl.a. en tecknad serie som jag tycker mig minnas hette "Kapten Flanell" och de hade något typ av huvudkontor uppe bland molnen och flög runt på madrass/säng.
Jag hittar nada om detta och det hade såklart hjälpt om jag vetat original titeln, men det är 30 år sedan

Någon som minns och har mer info? Nostalgi! Citera mig isfl vid svar

Kan det vara Nemos äventyr i Drömmarnas land?

https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=26...

https://m.imdb.com/title/tt0104740/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

För ett par år sen såg jag på en musikvideo på yt med en kyrkogård i dagsljus. I början av videon går en tjej igenom en begravningsprocession, mot strömmen (hon armbågar sig fram nästan) ut mot kyrkogården.Där hittar hon ett kassettband som hon stoppar i sin walkman och börjar dansa till. Hon dansar till musiken i större delen av videon.
I slutet av videon när bandet är slut så lägger hon ifrån sig antingen bandet eller hela walkmanen och en äldre man påträffar denna och plockar upp och sätter på sig hörlurarna.

Det kan vara ett franskt band / att det sjungs på franska. Genren är "rock". (jag har frågat Bing men det är som andra frågor jag ställt, när man väl inte finner några svar online så kan inte llm hjälpa till heller, tyvärr)

Kanske redan hittad, men om inte, så är det kanske "Grave Pleasures - Joy Through Death" du tänker på: https://www.youtube.com/watch?v=xvdnT4esPzQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Kanske redan hittad, men om inte, så är det kanske "Grave Pleasures - Joy Through Death" du tänker på: https://www.youtube.com/watch?v=xvdnT4esPzQ

Inte hittad, sakta sorterad till "förevigt förlorad" ..tack som bara faen! Fem tummar upp!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Söker ett namn på en film som jag har ett svagt minne av, skriver det jag kommer på, kan vara vissa saker som jag minns fel.

Gammal film, grynig kvalitet, inte otroligt att den är 50 år gammal
Producerad i öst, troligen rysk?
Tror den utspelade sig i "exclusion zone" runt Chernobyl.
Indelad i flera kapitel, där varje skiljs åt av en "cutscene", svart bakgrund, vit text.
Minns att ett kapitel börjar med att huvudpersonen vaknar i gräset, det är soligt och fint, han ligger på rygg?
Långsamt tempo i filmen.

Först trodde jag det var Stalker - men när jag tittar på klipp från den så känner jag verkligen inte igen något alls!
https://www.imdb.com/title/tt0079944/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Svensk låt

Söker namnet på en låt…
Lite lik Lars Winnerbäck…
Har bara svaga minnen av låten, men ”De cyklar ner för en backe och spelar internationalen men vet inte varför”

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Söker namnet på en låt…
Lite lik Lars Winnerbäck…
Har bara svaga minnen av låten, men ”De cyklar ner för en backe och spelar internationalen men vet inte varför”

Kan det vara Blues för Ann Katarin av Cornelis Vreeswijk?

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Kan det vara Blues för Ann Katarin av Cornelis Vreeswijk?

Tyvärr inte, fått för mig att det är en ganska ny låt(i alla fall bara några år gammal)

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Här kommer en riktigt klurig film jag försöker hitta. Tveksamt att någon kommer kunna hitta den åt mig då jag har extremt lite att gå på. En film jag såg som liten. Har egentligen bara ett par korta sekvenser från filmen i minnet.

Äldre film, gissningsvis 80-90 talet, kanske tidigare.
Skräck/Thriller/Serie mördare
Amerikansk, eventuellt "western" men inte säker.
Åldern på personerna är väl typ 25-60 men det är iaf inte en grupp tonåringar.

Det ska finnas en mörkhyad man i filmen.
En doktor av något slag.
Flera tält, typ som ett läger. Inte i skogen utan typ lite mer öken plats har jag för mig. Eventuellt klippor och så i närheten.

Minns egentligen bara en kort scen. En man (eventuellt den mörkhyade mannen) får en yxa i bakhuvudet och hittas i ett av tälten, sittandes av de andra i gruppen.

Ja det var allt. Gl

Typ denna stil av tält och yxa:

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Söker en film, vet ni?

Tjena Swecerz,

Jag letar efter en film där följande scen utspelar sig: Vår hjälte kommer in skadad (ev. skottskadad) till en äldre man som sitter och målar modellfigurer i sin källare, vill minnas att det är små soldater. Den äldre mannen plåstrar om hjältens skador....

Jag har sökt med ljus och lykta efter vilken film scenen tillhör men utan framgång.

Någon här kanske vet?

Tack för hjälpen,

Mathias

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Tjena Swecerz,

Jag letar efter en film där följande scen utspelar sig: Vår hjälte kommer in skadad (ev. skottskadad) till en äldre man som sitter och målar modellfigurer i sin källare, vill minnas att det är små soldater. Den äldre mannen plåstrar om hjältens skador....

Jag har sökt med ljus och lykta efter vilken film scenen tillhör men utan framgång.

Någon här kanske vet?

Tack för hjälpen,

Mathias

Jag provade att fråga ChatGPT, vad tror du, kan det stämma med Gran Torino (2008)?

Lade in citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av adamxyz:

Jag provade att fråga ChatGPT, vad tror du, kan det stämma med Gran Torino (2008)?

<Uppladdad bildlänk>

Det är inte Gran Torino. Jag tror eventuellt att filmen är äldre än 2008.

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]