Snabbkoll: Agerar du IT-support åt nära och kära?

Permalänk
Medlem

Klassiker när man hjälper folk:

Jag trodde du kunde datorer. Varför vet du inte alla inställningar i alla program som någonsin skapats. Och varför vet du inte vad mitt problem är, även fast jag inte själv kan förklara det.

Permalänk
Medlem

Beror på vem det är, vissa hatar jag mindre än andra minst en familjpizza som tack för hjälpen.

Som någon annan nämnde inget man nämner på jobbet eller sånt, sitter man och tittar på och små skrattar när de andra kliar sig i huvudet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Försöker undvika i största möjliga mån. Ger inte ens tips på program längre.
Som yngre hjälpte jag tom storasysterns ridkompis familj.

Tur man inte är doktor, misstänker det är värre där, alla har någon problem...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk

Bara folk som jag känner att jag får tillbaka något av mervärde.

Permalänk
Medlem

Ligger alltid en handskriven fin lista med saker som behöver fixas när man besöker familjen.

Permalänk
Medlem

Hjälper oftast till om jag kan men mycket mindre nu för tiden.

Dock brukade jag få frågor om hur Facebook eller Instagram fungerade.. Hur ska jag veta?

Permalänk
Medlem

Ja men bara till närmaste familjen, övrig släkt och vänner vet inte om mina "kunskaper"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Toarulle:

Klassiker när man hjälper folk:

Jag trodde du kunde datorer. Varför vet du inte alla inställningar i alla program som någonsin skapats. Och varför vet du inte vad mitt problem som jag inte kan förklara är.

Amen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Klassiker när man hjälper folk:

Jag trodde du kunde datorer. Varför vet du inte alla inställningar i alla program som någonsin skapats. Och varför vet du inte vad mitt problem som jag inte kan förklara är.

Brorsans mac krånglade - ”jobbar du inte med data?”.

Jag fick ge tillbaka när han jobbade på ett stort infrastrukturprojekt och jag hänvisade till att han tidigare kört grävmaskin så han borde kunna allt som sker under mark 🤪 Han blev tyst och la på telefonen.

Permalänk
Medlem

Hjälper min far så mycket det går med istortsett allt som har med data/dator att göra. Han har hjälp mig mycket med bilar, båtar och 2hjulsdrivna fordon så man gör så gott man kan

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Hur har dessa 4% lyckats? Tell me, plz.

Permalänk
Medlem

Jotack, det har man varit i alla år. De värsta var kategorin okunniga men intresserade gubbar, som installerade allt som fanns på skivorna som följde med PC för alla, och undrade varför datorn blev som en snigel i kontaktlim. Ominstallation, rinse and repeat, och ett halvår senare peps det igen.

Smartphones är typ det bästa som hänt oss närmast drabbade, det är ytterst sällan man behöver befatta sig med andras datorer längre

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"Ja", men håller det så begränsat jag kan. Är bara morsan som jag hjälper på regelbunden basis.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jotack, det har man varit i alla år. De värsta var kategorin okunniga men intresserade gubbar, som installerade allt som fanns på skivorna som följde med PC för alla, och undrade varför datorn blev som en snigel i kontaktlim. Ominstallation, rinse and repeat, och ett halvår senare peps det igen.

Smartphones är typ det bästa som hänt oss närmast drabbade, det är ytterst sällan man behöver befatta sig med andras datorer längre

Hahaha😄
Ja den kategorin tillhörde man själv en gång i tiden på det glada 90-talet. Min första ”Multimedia pc” en 486DX2 66, installerade jag banne mej det mesta som följde med datortidningar. Sen insåg jag själv, att det var ganska onödigt 😁😂

Permalänk
Medlem

Ja, men blev betydligt mindre samtal efter att vi skaffade en Mac åt morsan. När hon körde Windows var det något problem hela tiden, varje dag. Någon konstig dialogruta eller vad som.
Hon ringer ju så klart på andra grejer också, typ att tvn inte går igång när det varit strömavbrott osv.

Hon försökte sälja ut mig till hennes vänner och bekanta förut också men jag sa ifrån. Jag pallar inte hjälpa varenda jävel, det gör jag redan på jobbet.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Bästa platsen att vara IT-support är med pappas vänner, de betalar väl och är tacksamma ändå! Inte så ofta de behöver hjälp, men de är så välkomna!

Permalänk
Medlem

Jag får inte hjälpa farmor längre pga att en enda gång, när jag var 17, råkade jag göra något med hennes laptop som lätt var 6-7år gammal då.
Det var alltså 16år sedan nu...

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Försöker undvika i största möjliga mån. Ger inte ens tips på program längre.
Som yngre hjälpte jag tom storasysterns ridkompis familj.

Tur man inte är doktor, misstänker det är värre där, alla har någon problem...

Jag är både doktor och IT-nörd. Så jo, det blir frågor om båda det ena och det andra. Datorn, TVn, ont i vänster knä, strul med inloggningen och så hosta sedan i julas. 🤪

/LinuxSam

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Nästan alla röstade ja 😂

Vad ligger lönen på är frågan? 💩

En bra relation till sina föräldrar och sina svärföräldrar. Det tycker jag är värt mycket.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag slutade att hjälpa folk med datorer då de tyckte att jag gjorde dem en tjänst för att jag fick hjälpa dem med deras dator.... -"Du tycker ju det är kul med datorer". Fick inte ens ett tack efteråt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Har på senare år sagt nej och mer eller mindre tvingat folk att köpa supportavtal samtidigt som ny pryl alt. påminna att bredbandsföretaget faktiskt har fri support för sina kunder. Det bästa jag gjort på senare år är att gå tillbaka från mac till PC igen efter att alla i min familj hade gjort motsatt resa.

Vågar inte ens börja tänka på hur mycket tid jag lagt på detta…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Har inte varit nåt större på länge men i föra veckan kom min farbror med flyget och plocka fram 2 paddor. En Windows Trekstor som krashat och en HP Android 3 nånting som skulle fabriksåterställas men de sluta med att allt raderades. Perfekt mitt i vabbandet

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Jag slutade att hjälpa folk med datorer då de tyckte att jag gjorde dem en tjänst för att jag fick hjälpa dem med deras dator.... -"Du tycker ju det är kul med datorer". Fick inte ens ett tack efteråt.

Jo lite så är det tyvärr.
Hade dom behövt betala för tjänsten hade det kostat minst 500kr timmen.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Har stor familj och får hjälpa alla utom en familj som har en "nörd" i sig så gissar vi gör nog endel åt dom... Dock har jag inget problem med det får alltid tillbax hjälp. Morbror är bilmekaniker vi har bytt support ofta så win-win

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk

Grannen i huset bredvid är änka och behöver ibland hjälp med att starta om routern. Det är en mystisk apparat som hon inte vågar röra. I gengäld passar hon gärna barnen vid behov.

Permalänk
Medlem

Händer att jag får frågan om vilken dator det ska köpas. Jag rekommenderar alltid en Mac, eller snarare håller med i deras tro att det är ett bra val. Senare när något strular av olika anledningar (och det gör det) så kan jag med gott samvete säga att "Sorry, jag vet inget om Mac". Och det är faktiskt sant, har i princip aldrig använt en Mac.

Permalänk
Medlem

Ja, men extremt begränsat, i praktiken enbart åt min farsa.

För många år sedan var det populärt bland släkt & övriga parasiter att missbruka min hjälp gratis, men till slut fick det vara nog, och efter ett tag insåg de att det inte längre var värt att ens försöka. Mycket skönt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mot betalning så löser jag det.
Har ju ingen lust att ta med jobbet hem precis.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

"IT-support" är milt uttryckt, jag skulle snarare säga total-entreprenad..

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk

Ja. Och tydligen öppet 24/7. Roligaste är samtalen.

Det har kommit upp en ruta där det står att Windows Update vill starta om datorn för att slutföra uppdateringar. Ska jag trycka Starta om eller skjut upp.

Ja… suck.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS