Permalänk
Medlem

Använda olika wlan på router

Hej,

Jag har en Ubiquiti UniFi Security Gateway och ett par AP:s till den. Den gör gör mer eller mindre olika wlan automatiskt. LAN brukar få 192.168.1.xxx och wifi får 192.168.2.xxx. Innan brukade jag köra wifi på Wlanet fast nu kör jag allt på default (192.168.1.xxx).

Är det någon mening eller fördel att köra wifi på wlanet?

Jag tyckte mest det var besvärligt och hade ingen större nytta av det för mina behov tyckte jag. Tappar jag något i säkerhet eller liknande när jag väljer bort det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

WLAN är ju trådlöst LAN, alltså WiFi. Menar du VLAN? iom olika nät.

För gemene hemanvändare behövs inte separering med VLAN, IoT (dumsmarta saker) kan vara bra att ha på eget utan internetåtkomst pga lägre säkerhet och inte lika uppdaterat

Permalänk
Medlem

Om du inte vill separera dina wifi klienter från de som är anslutna med kabel så nej, sen är det vlan du pratar om och inte wlan.

Permalänk
Medlem

VLAN menade jag såklart. Slant med fingrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hej,

Jag har en Ubiquiti UniFi Security Gateway och ett par AP:s till den. Den gör gör mer eller mindre olika wlan automatiskt. LAN brukar få 192.168.1.xxx och wifi får 192.168.2.xxx. Innan brukade jag köra wifi på Wlanet fast nu kör jag allt på default (192.168.1.xxx).

Är det någon mening eller fördel att köra wifi på wlanet?

Jag tyckte mest det var besvärligt och hade ingen större nytta av det för mina behov tyckte jag. Tappar jag något i säkerhet eller liknande när jag väljer bort det?

Om det fungerar så är det bra men kanske inte nödvändigt. Gött att slippa bonjour-trafik osv.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Yo!

Rekommenderar denna läsning: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/222183968-Intro-to-Netw...

Kan vara användbart att köra flera olika VLAN + WLAN, men utgå först och främst från dina behov.

Visa signatur