Ny tillverkare ger bort TV till reklamälskare

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Hahaha snälla säg att du skrev om din onlyfans när du sökte

Fick inte ens ladda ned appen man ansöker i. Så tvivlar på att det lönar sig att köra in en apk på den om man hittar den på apkmirror eller liknande.

Men tänk så smidigt, tv där uppe, kamera i mitten, en skärm där nere så man ser meddelanden.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag kan inte släppa tanken att annonsörer generellt överskattar värdet av reklam. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin (medvetet) har fattat ett köpbeslutet baserat på opåkallad reklam.

nyckelordet här är "medvetet". Reklam handlar ganska sällan om att göra dig omedelbart sugen på produkten, det är knappast som att Coca Cola eller McDonalds förväntar sig att folk ska sitta framför TVn under en fotbollsmatch och mitt i reklampausen bara springa ut till bilen och åka till närmsta restaurang.

Det handlar om att hjärntvätta in en medvetenhet om produkten och märket, så att när du väl vill ha den, så tänker du först på dom. När du behöver diskmedel tänker du "Yes", när du är törstig tänker du "Cola", när du behöver kläder tänker du "H&M", inte nödvändigtvis för att du gillar specifikt dom, utan för att du inte känner till konkurrenten.

ALLA påverkas av reklam, att tycka att man inte "medvetet" påverkas av den är ofta bara ett tecken på att den fungerar som den ska, jag har inte rökt en cigarett i mitt liv, men trots det så dyker namnet "Marlboro" upp i mitt huvud när jag tänker på tobak. Dricker inte kaffe men känner ändå till både Gevalia och Löfberg lila, bor i Sverige men känner ändå till amerikanska Bud Light... och där har du den effekt som reklam vill uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag kan inte släppa tanken att annonsörer generellt överskattar värdet av reklam. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin (medvetet) har fattat ett köpbeslutet baserat på opåkallad reklam.

Marknadsförare är särskilt duktiga på att marknadsföra sig själva. Det är kärnan i deras jobb.
De säljer tjänsten att skicka din signal över bruset, ett brus de själva skapar. De kan misslyckas redan i det, men vad som också naturligtvis är en faktor är hur attraktiv produkten är i sig. Men det är någonting som marknadsförare mestadels bortser ifrån i sin kommunikation med annonsörer. Dels för att det generellt sett inte intresserar dem, de marknadsför i princip vad som helst kunden vill, dels för att de naturligtvis inte kan vara så insatta i allt. Så reklamen blir väldigt generisk. Brus, som är väldigt likt det brus de sålde till kunden att de skulle höja sig över.

Väldigt ofta genererar inte reklamkampanjer försäljning som motiverar den totala kostnaden som lagts ner på marknadsföring. Det är egentligen självklart, men inte data som marknadsföringsföretag någonsin kommer att föra till torgs (och heller inte ofta har till hands heller, annonsören är bäst skickad att värdera det).

Som utomstående betraktare av reklambranschen är den, och de som arbetar i den, påtagligt amoraliska - de kan intala sig själva att det de gör är viktigt, att det inte påverkar människor negativt, och att det de gör har artistiska kvaliteter (de är "kreatörer"), och är glada i interna klapp-på-axeln utmärkelser. Antar att det kan behövas när det är ett faktum att det blivit en handelsvara att människor är beredda att betala för att slippa se det man skapar….

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag kan inte släppa tanken att annonsörer generellt överskattar värdet av reklam. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin (medvetet) har fattat ett köpbeslutet baserat på opåkallad reklam.

Du har redan fått väldans bra svar här så jag skriver inte det en gång till.
Men jag kan ge ett boktips på området.

Tänka snabbt och långsamt.

Psykolog som fått nobelpris för sitt arbete så det är inte vilket ihopplock som helst.

Om hur vi tror att vi sitter i förarsätet alltid och tar aktiva beslut - men mycket sköts egentligen av autopiloten. Vi sitter ofta i baksätet utan att vi märker det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du har redan fått väldans bra svar här så jag skriver inte det en gång till.
Men jag kan ge ett boktips på området.

Tänka snabbt och långsamt.

Psykolog som fått nobelpris för sitt arbete så det är inte vilket ihopplock som helst.

Om hur vi tror att vi sitter i förarsätet alltid och tar aktiva beslut - men mycket sköts egentligen av autopiloten. Vi sitter ofta i baksätet utan att vi märker det.

Jo, jag är medveten om subtiliteten kring marknadsföring och varumärkesbyggande. Jag har läst marknadsföring och framförallt nationalekonomi (läste Kahneman innan han fick nobelpriset). Icke desto mindre. Jag håller fast vid att mycket marknadsföring ger dålig RoI.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jo, jag är medveten om subtiliteten kring marknadsföring och varumärkesbyggande. Jag har läst marknadsföring och framförallt nationalekonomi (läste Kahneman innan han fick nobelpriset). Icke desto mindre. Jag håller fast vid att mycket marknadsföring ger dålig RoI.

Aha. Nice!

Det ser ut att vara två olika frågeställningar här ;).
Får säga att du med all tydlighet redan klargjort att du inte medvetet fattat köpbeslut utifrån reklam.
Det är utifrån den premissen folk svarat. Hur marknadsföring når fram till oss - yadda yadda. Det är avhandlat med råge.

Frågan om RoI per reklamkampanj ja... Det har jag för dålig insikt i. Det kan säkerligen vara så att en rimlig andel marknadsföringskanjer inte ger bra RoI. Det låter väl högst troligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tror inte detta blir en stor och lyckad grej men uppskattar när någon faktiskt gör något annorlunda. Generellt så älskar alla gratis och så hatar man reklam. Så var går gränsen för när man accepterar det man hatar för att få något gratis?

Sedan tycker jag det förvisso är tråkigt att det första man läser i forumtråden är hur folk skall få en TV gratis men samtidigt undvika reklamen genom diverse trix. Då dör lite av det som verkligen är spännande i detta koncept vilket enligt mig är folks beteende när de står inför ge/ta , hata/älska osv.

Mer innovation likt detta och mindre (vi har ökat antalet pixlar eller laddhastighet) när det kommer till teknisk innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag kan inte släppa tanken att annonsörer generellt överskattar värdet av reklam. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin (medvetet) har fattat ett köpbeslutet baserat på opåkallad reklam.

Du köper mer än vad du tror till följd av reklam. Kanske inte till den grad att du ser en reklam och tänker "Den måste jag ha", men när du ska köpa något så kommer du med stor sannolikhet att välja en produkt från en tillverkare som du känner igen, från reklam.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi