Råd för setup av hemmaserver

Permalänk

Råd för setup av hemmaserver

Hej,

Jag behöver er hjälp!

Nu är det dags att dra igång en amd 3900x med 4x8tb diskar som hemmaserver.
Det jag skulle behöva hjälp av mer erfarna än mig med är att välja mjukvara för det jag önskar göra.

Tanken var att köra flera VM's med en för Truenas eller Synology Virtual DSM. En VM för Home assistant samt en för windows (hosting av diverse windowsbaserade grejer)

Har lite dålig koll på hur man smartas bör sätta upp detta, några förslag?

Ös på med förslag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

Tanken var att köra flera VM's med en för Truenas eller Synology Virtual DSM. En VM för Home assistant samt en för windows (hosting av diverse windowsbaserade grejer)

Vad är det primära syftet?

Om du primärt ska använda det som NAS så kör Truenas och kör dina virtuella maskiner på Truenas. Minst krångel med att tilldela diskar och dylikt.

Om du primärt ska använda det till annat än NAS så kör Proxmox och installera övriga maskiner (Truenas, HA, Windows) på det. Kom ihåg att t.ex. Truenas vill ha direktaccess till hårddiskar så du måste sätta upp det rätt när du sätter upp Truenas.

Om du är osäker, kör Proxmox, det är mest flexibelt, lite mer pill bara.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Vad är det primära syftet?

Om du primärt ska använda det som NAS så kör Truenas och kör dina virtuella maskiner på Truenas. Minst krångel med att tilldela diskar och dylikt.

Om du primärt ska använda det till annat än NAS så kör Proxmox och installera övriga maskiner (Truenas, HA, Windows) på det. Kom ihåg att t.ex. Truenas vill ha direktaccess till hårddiskar så du måste sätta upp det rätt när du sätter upp Truenas.

Om du är osäker, kör Proxmox, det är mest flexibelt, lite mer pill bara.

Tack för tipsen!

Primära syftet blir NAS men Home assistant liksom diverse dedikerad hosting på windows är lika viktigt
Finns det några nackdelar med att köra virtuella maskiner i Truenas eller i virtual DSM?

Min erfarenhet kring VM's är endast på windowsmiljöer sedan tidigare....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

Finns det några nackdelar med att köra virtuella maskiner i Truenas eller i virtual DSM?

Jag har ingen erfarenhet av virtual DSM men jag är lite smått allergisk mot att köra hackiga projekt av den typen. Det finns bra dedikerade opensource-lösningar så jag ser inte poängen. Med det sagt kör jag DSM på min 'riktiga' Synology och är hur nöjd som helst. VM-hanteringen är dock så simpel den kan bli på gott och ont. Det fungerar toppen och är svårt att göra fel, men är inte så mycket man ens kan göra fel på..

Men vad gäller TrueNAS så är det helt enkelt primärt en NAS och sekundärt en plats att hosta VMar. Sen är det byggt ovanpå bhyve så kompetent är det fortfarande. Jag har inte använt det på flera år men på en snabb googling så kvalar det nog in på att man kan göra allt man skulle kunna tänka sig vilja göra som hemanvändare.

Är målet att labba och lära sig, och få erfarenhet av något som är mer likt en riktig produktionsmiljö hos ett företag? Definitivt Proxmox!

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med Trunas och VMar är att det inte går att köra backuper på dom utan du måste ta snapshot på volymen där VMarna bor.
Det är inte alls lika smidigt som tex Proxmox, Hyper-V och Vmware
Så jag rekommenderar Proxmox och sen virtualisera tex Openmediavault som NAS

Permalänk
Medlem

Kör på VMware annars. Finns ju gratis (man reggar sig och får en nyckel hos VMware, går inte att köra vCenter och sånt bara). Klockrent om man vill lära sig lite mer Enteprise-produkter

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Om du ska köra ett smart hem att lita på skulle jag verkligen inte rekommendera att lägga Home Assistant på samma fysiska enhet som resten. Det är precis som en router, man vill lägga det på dedikerad hårdvara som man inte behöver starta om, som är driftsäker mm. Att emulera och kombinera med annat kommer förr eller senare leda till att du inte kan stänga av AC för att HA säger att det är varmt...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Kör på VMware annars. Finns ju gratis (man reggar sig och får en nyckel hos VMware, går inte att köra vCenter och sånt bara). Klockrent om man vill lära sig lite mer Enteprise-produkter

Jag gjorde det förut och det funkar bra men skillnaden mellan vCenter och en standalone ESXi är så stor att jag tror man lär sig mer om enterprise-delarna av proxmox än av ESXi Free

Skrivet av Sweex:

Att emulera och kombinera med annat kommer förr eller senare leda till att du inte kan stänga av AC för att HA säger att det är varmt...

Håller inte med alls. Att köra virtuellt gör det så enkelt att ta och återställa backuper, migrera till ny hårdvara och fixa med allt det som gör HA driftsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Håller inte med alls. Att köra virtuellt gör det så enkelt att ta och återställa backuper, migrera till ny hårdvara och fixa med allt det som gör HA driftsäkert.

Självklart ska man ha backups oavsett hur man väljer att hosta.
För de allra flesta kommer HA vara set and forget och då skulle I alla fall jag inte vilja rulla på VM-mjukvara som behöver uppdateras och startas om, man bytte ut nätverkskortet för att NAS skulle få mer bandbredd och nu fungerar inte nätverk i HA och så vidare.

Sure det behöver inte vara problem att köra VM men ville i alla fall inflika att det finns anledning att tänka om man verkligen ska lägga alla ägg i samma korg.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Självklart ska man ha backups oavsett hur man väljer att hosta.

Jo men virtualiseringen underlättar backuperna. Du kan t.ex. ta en snapshot i timmen, om hela servern exploderar och inte bootar så är man 30 sekunder från att boota från en snapshot från när det funkade.
Råkar man konfa sönder sin installation på HA på en fysisk burk måste man flasha ett USB-minne, eventuellt plugga i skärm och tangentbord, läsa tillbaka all konfig och så vidare..

Skrivet av Sweex:

För de allra flesta kommer HA vara set and forget och då skulle I alla fall jag inte vilja rulla på VM-mjukvara som behöver uppdateras och startas om

Euuuhh.. Home assistant behöver definitivt uppdateras och startas om. Att bara installera det och lämna det är ett recipe for disaster, både ur säkerhets och funktionssynpunkt. Det kommer en funktionsuppdatring en gång i månaden ungefär och bugfixar oftare än så. Och oavsett körs HA ofta på ett vanligt OS som i sin tur behöver patchas.

Jag skulle säga att en strippad och nedlåst hypervisor behöver patchas mycket mer sällan än HA..

Skrivet av Sweex:

man bytte ut nätverkskortet för att NAS skulle få mer bandbredd och nu fungerar inte nätverk i HA och så vidare.

Det här är något exempel på vad som kan vara problem i en virtuell miljö menar du? Och det skulle inte vara ett problem att byta nätverkskort i en standalone server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jo men virtualiseringen underlättar backuperna. Du kan t.ex. ta en snapshot i timmen, om hela servern exploderar och inte bootar så är man 30 sekunder från att boota från en snapshot från när det funkade.
Råkar man konfa sönder sin installation på HA på en fysisk burk måste man flasha ett USB-minne, eventuellt plugga i skärm och tangentbord, läsa tillbaka all konfig och så vidare..

Euuuhh.. Home assistant behöver definitivt uppdateras och startas om. Att bara installera det och lämna det är ett recipe for disaster, både ur säkerhets och funktionssynpunkt. Det kommer en funktionsuppdatring en gång i månaden ungefär och bugfixar oftare än så. Och oavsett körs HA ofta på ett vanligt OS som i sin tur behöver patchas.

Jag skulle säga att en strippad och nedlåst hypervisor behöver patchas mycket mer sällan än HA..

Det här är något exempel på vad som kan vara problem i en virtuell miljö menar du? Och det skulle inte vara ett problem att byta nätverkskort i en standalone server?

Vi verkar se det på väldigt olika sätt och ingen kommer övertyga den andra så vi släpper det tänker jag 😅

TS får göra sina egna val och nu kanske han i alla fall får en tanke på hur man kan göra det på olika sätt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag gjorde det förut och det funkar bra men skillnaden mellan vCenter och en standalone ESXi är så stor att jag tror man lär sig mer om enterprise-delarna av proxmox än av ESXi Free

Vad är HA?

Permalänk

Många bra diskussioner, ger en lite mer perspektiv på olika val 😀

Lutar åt att prova proxmox och truenas samt en Windows VM.

Om man väljer truenas, finns det något vettigt alternativ till automatiskt backup av bilder på luren så som ex synology har?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är HA?

Basearat på vad som står i tråden så är nog en kvalificerad gissning Home Assistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är HA?

Som nämnts, HA=HASS=hass.io=Home Assistant.

Citat:

migrera till ny hårdvara och fixa med allt det som gör HA driftsäkert.

HA är också en rätt vedertagen förkortning på High Availlibility, vilket gör det extra olämpligt att använda förkortningar i en diskussion om hur man kör Home Assistant på ett sätt så att man får hög tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

Om man väljer truenas, finns det något vettigt alternativ till automatiskt backup av bilder på luren så som ex synology har?

Truenas är en NAS, och bara en NAS, och det är en av styrkorna. Sen kan man köra VMar och plugins men dessa är inte direkt relaterade till Truenas så det du söker är helt enkelt en mjukvara för att ta backup på mobilen. Tänkte bara nämna det, så är det nog lättare att googla sig fram när man tänker bort att det ska vara Truenas-specifikt

Jag kör Nextcloud (fast mest av andra anledningar än backup) för det men skulle jag bara vilja ha en kopia av sakerna är Syncthing bra och populärt. Man får hålla tungan rätt i mun när man sätter upp det bara så man ser till att det är envägssynk, så du inte raderar saker i din backup om du raderar dem på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

HA är också en rätt vedertagen förkortning på High Availlibility, vilket gör det extra olämpligt att använda förkortningar i en diskussion om hur man kör Home Assistant på ett sätt så att man får hög tillgänglighet.

Och NAS är en rappare men när hela konversationen berör Home Assistant och det redan innan man nämnde tillgänglighet förkortades till HA så booorde man kunna klura ut det utifrån kontext

Permalänk
Medlem

Va försiktig med att virtualisera Truenas, det kan bli en hel del knepigheter.
Min droppar pool´s lite nu o då, men inte nå jätteviktigt på den. Medan min truenas som ligger rakt på hårdvaran inte har dessa effekter - även om pool´s från den virtuella körs i vanliga.

Men det är inte alltid man får issues men ha det i baktanken att det kan bli krångel.
Dra upp en lekmiljö först innan du börjar spara hyperviktiga saker 👌

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HCP:

Va försiktig med att virtualisera Truenas, det kan bli en hel del knepigheter.
Min droppar pool´s lite nu o då, men inte nå jätteviktigt på den. Medan min truenas som ligger rakt på hårdvaran inte har dessa effekter - även om pool´s från den virtuella körs i vanliga.

Men det är inte alltid man får issues men ha det i baktanken att det kan bli krångel.
Dra upp en lekmiljö först innan du börjar spara hyperviktiga saker 👌

Varför läste jag hyperviktiga som Hyper-V till en början:D

Ja, bra tips alla innan ni börjar skyffla över viktig/personlig data.
Sätt upp en enkel labbmiljö först där ni lär er grunderna och se alltid till att ha backups på allt!

Permalänk
Skrivet av Quart:

Det tråkiga med Trunas och VMar är att det inte går att köra backuper på dom utan du måste ta snapshot på volymen där VMarna bor.
Det är inte alls lika smidigt som tex Proxmox, Hyper-V och Vmware
Så jag rekommenderar Proxmox och sen virtualisera tex Openmediavault som NAS

Bara för att ge lite perspektiv på ovanstående: Mina serverbackuper hemma består helt av filsystemssnapshots av VM:arnas arbetskataloger på hosten: Proxmox kunde åtminstone på den tiden då jag körde det bara göra fullbackuper, så ur just det perspektivet var jag inte imponerad av Proxmox i jämförelse med att bara ha två ZFS-servrar (en primär, en backup på annan plats), och Sanoid och Syncoid för att hålla reda på snapshots respektive flytta dem över linjen på ett tryggt sätt.

Dessa verktyg borde gissningsvis funka finfint på TrueNAS också, men jag har ingen erfarenhet av BHyve kontra KVM/libvirt.

Med allt detta sagt: En Proxmoxinstallation är definitivt ett bekvämt sätt att nosa på ganska kraftfulla koncept inom hyperkonvergerad serverdrift.

Permalänk

Körde TrueNas först, men just för avsaknad usb passthrough (iaf då jag körde det) gjorde det väldigt tråkigt med home assistant VM. Gick över till unRaid som fixar det galant. unRaid tycker jag var smidigare ur alla aspekter men extra just för usb-passthrough var så simpelt. Finns plugin för zfs också som möjliggjorde import av TrueNas poolen. Men det kommer som nativestöd i nästa version. Tycker virtualisering funkat fint. Dock så överväger jag att sätta proxmox för bara virtualisering i den servern och flytta nas-delen till en klenare och då med ecc-minnen. (Pga resursomfördelning).