Nvidia avtäcker trio i Geforce RTX 4060-familjen

Permalänk
Medlem

Tänk om det kunde komma ett kort med 16GB och bra prestanda till ett vettigt pris. Drömma kan man ju.

Permalänk
Medlem

Extremt tröttsamt att Nvidia fortsätter att jämföra DLSS3 mot icke frame gen. I övrigt helt som förväntat. 4060 ti 8gb lär vara det svarta fåret med för lite vram men för högt pris. 4060 ti 16gb kostar nog egentligen för mkt men sticker inte lika mycket i ögonen. 128bits bussen lär dock strypa dessa kort i 1440p+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Förstår ärligt talat inte. I dagsläget finns det absolut noll anledning till att välja låt säga ett 3080 för 8000kr mot ett 4070 för samma pris, eller ett 3060ti mot 4070 med dagens skillnad i pris.

Att sänka hela 3000-serien en tusenlapp hade inte dödat 4000-serien.

För er andra som tror att allt blir bättre och billigare med åren är ni helt fel ute.
Inom industrin är sorcing gigantiskt, och jakten på billigare material är ständig. Så att tro att det inte sparas på olika sätt, kan ni börja tänka om. Det gäller såklart alla tillverkare, stora som små.

Det jag menar är att 4xxxs hela prisvärdhet bygger på att ett 3080 kostar 8000kr "För jag får mer prestanda för samma pris med 4xxx".

Sänker du priset på 3xxx så förlorar 4xxx hela anledningen till att vara så dyr den är

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Tänk om det kunde komma ett kort med 16GB och bra prestanda till ett vettigt pris. Drömma kan man ju.

6950 XT presterar 15% bättre än 4070 för samma pris

6800 presterar något sämre men är någon tusenlapp billigare

Edit*
Men ja, vi behöver verkligen AMDs grepp om mellanklassen de hade 2010.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det jag menar är att 4xxxs hela prisvärdhet bygger på att ett 3080 kostar 8000kr "För jag får mer prestanda för samma pris med 4xxx".

Sänker du priset på 3xxx så förlorar 4xxx hela anledningen till att vara så dyr den är

Jag håller inte med.
För det första är det ingen serie som är prisvärd. Miningboomen sabbade GPU-marknadem för evigt.
För det andra så finns det ingen anledning att sitta på höga lager. Det är ett big no, helst ska det inte finnas ett lager. Lagerhållning kostar extremt mycket pengar.

Lagerhållning av gamla produkter kostar mer än att sänka och sälja ut gamla produkter, vilket nu kommer hända när dom blir ersatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

6500000 låter dyrt ja.

Tänk mycket små laxar, typ smolt

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag håller inte med.
För det första är det ingen serie som är prisvärd. Miningboomen sabbade GPU-marknadem för evigt.
För det andra så finns det ingen anledning att sitta på höga lager. Det är ett big no, helst ska det inte finnas ett lager. Lagerhållning kostar extremt mycket pengar.

Lagerhållning av gamla produkter kostar mer än att sänka och sälja ut gamla produkter, vilket nu kommer hända när dom blir ersatta.

Absolut, men vem är det som sitter på lager?
ÅF får ju inte sänka priserna innan Nvidia sänker från sin sida (som nämnt av EVGA)

Jag håller med ifall det är så att Nvidia sitter på stora lager (sannolikt), men samtidigt kan bulken redan vara ute på ÅF vilket inte bör (?) beröra tillverkaren alls.

Som sagt, jag killgissar bara. Har noll tillit till någon av tillverkarna kvar efter att de massakrerat mellanklassen under miningboomen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Vilket svammel, VRAM är redan idag en reell begränsning i flera titlar för 3080 och det kommer bara bli värre i takt med att fler spelar i 4K/1440p. Hade du klarat att förhålla dig objektivt hade du också sett att denna skara produkter mycket snart kommer att höra hemma på elektronikskroten. Det är inte försvarbart att snåla med VRAM från nVidias håll.

Utöver fiaskot med EXPO så verkar det också ha förbigått dig att AMD i nuläget levererar bättre produkter på CPU-sidan än intel när det kommer till spel.

AMDclockers? Not so much...

Läste du ens vad jag skrev? Jag har inte sagt någonting någonvart om att VRAM inte är en begränsning (dock endast egentligen i 3 titlar hittills). Det är du som sätter ord i mun på en.

Jag citerar:

Citat:

Folk sa samma sak när 3060 12gb kom. Men det blir ingen skillnad mot 8gb!!! Hur tänker nvidia???
Visade sig vara tvärtom och idag så ter den sig mycket bättre tack vare mer minne framförallt i 1440p.

Så kan du läsa igen.
Du kanske märker att den övre delen är mer av ett citat från förr.
Medans det senare är verkligheten är 12GB varianten >>>>>>>>>>> 8GB. Men det förstod du säkert redan. Så jag vet inte var du får ditt "svammel" ifrån.

Och klart forumet är AMDClockers dessutom, jämför antalet aktiva trådar i AMD vs Intel sedan typ 2018. Finns inte en enda samlingstråd i intels forumdel.

Och enligt dig är ett kort med 16GB något för elektronikskroten.
Bra att veta.

8GB korten är dessutom inte ens tänkta för Ultra Gaming.
Majoriteten gamers sitter dessutom på 4GB kort än idag.
Ser inte så många av er klaga på AMDs 7600 som ska komma med 8GB.
Men såklart så har man olika standarder och krav för olika märken.
Nvidia släpper grafikkort till höga priser. BUU!
AMD gör precis samma sak: Det är Nvidias fel! AMD är jättebäst och oskyldiga!

Men Sweclockers representerar ju hela planetens gamers såklart. För alla spelar på Ultra i 4K med minimikrav på 120fps, med Raytracing! Så det är ju helt otänkbart att det finns en marknad för olika prestandakrav. En person som köper ett grafikkort för 4k har inte samma krav som en som köper ett för 10 eller 24k. Och därmed kvittar säkert High/Ultra/1440p/4K/120fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Varför har den inte en VANLIG SATANS 6/8PIN?!!!

Alla partnermodeller kör vanlig 8-pin.
E g https://www.asus.com/motherboards-components/graphics-cards/t...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Läste du ens vad jag skrev? Jag har inte sagt någonting någonvart om att VRAM inte är en begränsning (dock endast egentligen i 3 titlar hittills). Det är du som sätter ord i mun på en.

Jag citerar:
Så kan du läsa igen.
Du kanske märker att den övre delen är mer av ett citat från förr.
Medans det senare är verkligheten är 12GB varianten >>>>>>>>>>> 8GB. Men det förstod du säkert redan. Så jag vet inte var du får ditt "svammel" ifrån.

Och klart forumet är AMDClockers dessutom, jämför antalet aktiva trådar i AMD vs Intel sedan typ 2018. Finns inte en enda samlingstråd i intels forumdel.

Och enligt dig är ett kort med 16GB något för elektronikskroten.
Bra att veta.

8GB korten är dessutom inte ens tänkta för Ultra Gaming.
Majoriteten gamers sitter dessutom på 4GB kort än idag.
Ser inte så många av er klaga på AMDs 7600 som ska komma med 8GB.
Men såklart så har man olika standarder och krav för olika märken.
Nvidia släpper grafikkort till höga priser. BUU!
AMD gör precis samma sak: Det är Nvidias fel! AMD är jättebäst och oskyldiga!

Men Sweclockers representerar ju hela planetens gamers såklart. För alla spelar på Ultra i 4K med minimikrav på 120fps, med Raytracing! Så det är ju helt otänkbart att det finns en marknad för olika prestandakrav. En person som köper ett grafikkort för 4k har inte samma krav som en som köper ett för 10 eller 24k. Och därmed kvittar säkert High/Ultra/1440p/4K/120fps.

Det finns dock en tydlig skillnad mellan 7600 och 4060Ti: priset. Om 7600 lägger sig under 300$ är det knappast en skandal att den kommer med 8GB, det är snålt men acceptabelt. Precis lika mediokert som 4060. Som du själv säger duger säkert 8GB för många esport gamers men då ska också priset reflektera det, vilket 4060Ti inte gör. Den kommer få begränsad livslängd pga sin brist på VRAM.

En person som lägger 5000k på en GPU förväntar sig nog säkerligen High/Ultra i 1080p. Allt annat vore väl konstigt tycker jag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

$299/3899 SEK är riktpriset på 4060, om nån missat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Absolut, men vem är det som sitter på lager?
ÅF får ju inte sänka priserna innan Nvidia sänker från sin sida (som nämnt av EVGA)

Jag håller med ifall det är så att Nvidia sitter på stora lager (sannolikt), men samtidigt kan bulken redan vara ute på ÅF vilket inte bör (?) beröra tillverkaren alls.

Som sagt, jag killgissar bara. Har noll tillit till någon av tillverkarna kvar efter att de massakrerat mellanklassen under miningboomen.

Det är naturligtvis Nvidia själva som sitter på det stora lagret GPUer om så är fallet.
Sen finns det inget som säger att butiken/ distributör (grossist) får rea ut produkter. Sen hur stor marginal, möjlighet dom har att sänka priserna kraftigt vet jag inte.
Däremot vet jag att tillverkaren tillsammans med grossist och butik gör sänkningar tillsammans då och då, där tillverkaren tar kostnaden för sänkningen.
Detta är inget unikt för komponentmarknaden, utan fungerar på samma sätt i mer eller mindre alla branscher.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Det finns dock en tydlig skillnad mellan 7600 och 4060Ti: priset. Om 7600 lägger sig under 300$ är det knappast en skandal att den kommer med 8GB, det är snålt men acceptabelt. Precis lika mediokert som 4060. Som du själv säger duger säkert 8GB för många esport gamers men då ska också priset reflektera det, vilket 4060Ti inte gör. Den kommer få begränsad livslängd pga sin brist på VRAM.

En person som lägger 5000k på en GPU förväntar sig nog säkerligen High/Ultra i 1080p. Allt annat vore väl konstigt tycker jag.

Som en annan sagt är riktpriset 299 för 4060, samma som 6600. Vad är problemet där? Obefintligt!

Ni får gnälla på svag krona och inflation istället för nvidia för amerikanerna har det jättebra när det gäller grafikkort

8GB duger för mer än bara esport. 8GB duger än idag för alla som inte måste spela just 3-4 spel med raytracing aktiverat på ultra och se noll visuell vinst för en nedsättning prestandamässigt med uppemot 30% beroende på spel oavsett vram.

Förövrigt så släpps väl 4060Ti till ett lägre pris än vad 3060Ti kostar än idag i Sverige? Eller har jag missat någonting? Finns 3060Ti modeller här fortfarande för 6.5k+

En person som lägger 5k på ett grafikkort väntar sig nog att kunna spela spelen ja. Och vad ÄR skillnaden mellan High och Ultra annat än måste måste? Ingen i blindtest kan se skillnad mellan High och Ultra i tex Cyberpunk.
DigitalFoundry tror jag gjorde en optimerings video där de gick igenom varenda inställning i Cyberpunk och vissa av de ser man inte ens skillnad på ända ner till Medium/Low. Detsamma i Red Dead 2.

Hela Ultra hetsen måste dö någon gång.

Och VRAM påverkas ju mest av Texturer och Raytracing ihop med upplösning. Så en person med ett <8GB kort kommer ändå kunna spela på Ultra med kanske endast Texturer ett snäpp ner, inte för att de flesta ser skillnad ens där. Spelutvecklare måste oavsett försöka optimera sina spel så att äldre grafikkort och datorer kan spela, annars blir ju det bra mycket färre sales där. Och då är vi tillbaka i "PC Gaming is Dying" fasen.

Permalänk
Medlem

Beställde nyss ett RX 6700 till grabben för 3500kr. Ska man kanske vänta och köpa ett RTX 4060 för 4000kr istället? Om det nu går att få för det priset?

Permalänk
Medlem

*gäsp*

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Beställde nyss ett RX 6700 till grabben för 3500kr. Ska man kanske vänta och köpa ett RTX 4060 för 4000kr istället? Om det nu går att få för det priset?

Nej, det tycker jag inte. 4060ns enda fördel är väl DLSS, samt att det återstår att se om RT är snabb nog att vara användbar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

+ Se nedan

Det var ju verkligen inget imponerande.

1060 6GB presterade ungefär som 980 ti (toppkortet) kostade ca 2500kr
2060S (2000-serien var blek när det gällde prestanda) ungefär som 1080 kostade 3000?
3070 (inte 60 serien) presterar som 2080 ti skulle kosta 499USD (men få fanns till det priset)

Man ser nästan ett mönster?

Tyvärr imponerar inte 4000 serien till priset.

1060 presterar ungefär 40% sämre än ett 980ti. 1070 är jämnt med ett 980ti

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Som en annan sagt är riktpriset 299 för 4060, samma som 6600. Vad är problemet där? Obefintligt!

Ni får gnälla på svag krona och inflation istället för nvidia för amerikanerna har det jättebra när det gäller grafikkort

Notera att min jämförelse gäller 4060Ti. 4060 med 8GB för 300$ är återigen fine.

Citat:

8GB duger för mer än bara esport. 8GB duger än idag för alla som inte måste spela just 3-4 spel med raytracing aktiverat på ultra och se noll visuell vinst för en nedsättning prestandamässigt med uppemot 30% beroende på spel oavsett vram.

Förövrigt så släpps väl 4060Ti till ett lägre pris än vad 3060Ti kostar än idag i Sverige? Eller har jag missat någonting? Finns 3060Ti modeller här fortfarande för 6.5k+

En person som lägger 5k på ett grafikkort väntar sig nog att kunna spela spelen ja. Och vad ÄR skillnaden mellan High och Ultra annat än måste måste? Ingen i blindtest kan se skillnad mellan High och Ultra i tex Cyberpunk.
DigitalFoundry tror jag gjorde en optimerings video där de gick igenom varenda inställning i Cyberpunk och vissa av de ser man inte ens skillnad på ända ner till Medium/Low. Detsamma i Red Dead 2.

Hela Ultra hetsen måste dö någon gång.

Och VRAM påverkas ju mest av Texturer och Raytracing ihop med upplösning. Så en person med ett <8GB kort kommer ändå kunna spela på Ultra med kanske endast Texturer ett snäpp ner, inte för att de flesta ser skillnad ens där. Spelutvecklare måste oavsett försöka optimera sina spel så att äldre grafikkort och datorer kan spela, annars blir ju det bra mycket färre sales där. Och då är vi tillbaka i "PC Gaming is Dying" fasen.

Det handlar inte om att det är bara är lite problem idag. Det är dock ganska oroväckande att så många spel under 2023 har problem med 8GB. Även om det är ooptimerad skit spelar det ju ingen roll, snart kommer det inte gå att optimera bort. Dagens Ultra kommer ju bli morgondagens High osv. Problemet kommer alltså bara bli värre med tiden och för ett kort som 4060Ti, som besitter vettigare prestanda är vad VRAMen ger sken av, blir det olyckligt.

Sen tror jag devsen inte kommer hejda sig för alla 8GB användare, de bryr sig garanterat mer om konsolerna. Precis som i alla tider har de säkert förväntat sig att VRAM ska öka med nya generationer grafikkort. Vi är alltså kvar på 8GB sedan 2016 (!). Jag har otroligt svårt att förstå varför man skulle vilja försvara det.

Det bottnar väl i vad man anser vara en rimlig mängd. Du och jag har väl helt enkelt bara olika syn på vad man kan förvänta sig vid en viss prislapp. And thats fine. :>

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så du tror att det finns hopp för vår civilisation trots allt?! Det verkar ofantligt svagbegåvat att applådera någon part vars primära syfte är att göra största möjliga vinst för minsta möjliga ansträngning och där du själv tillhör den grupp de försöker kapitalisera på.

Om det är ute med våran art som Homo Sapiens? Nej! Men det kommer troligtvis komma en tid när moder natur eller oss själva tar kol på våran civilisation. Sen om det sker om i morgon eller om 1000 år eller varför inte 200.000 år låter jag vara osagt.

Sen ja, det mesta som finns på marknaden idag inklusive där du jobbar, om du nu inte jobbar gratis eller inte så. Så finns det typ allting med en tanke på att tjäna pengar. Sen om man är ute efter att nyttja systemet som vi flesta gör eller få som istället utnyttjar systemet så kommer du knappast vara utanför systemet. Om vi nu tar detta grafikkort 4060 som ett exempel. 2060 Super, 3060 och nu 4060, alla tre kostar 399 USD. Om nu 20xx gör typ 40 fps i Cyberpunk 2077 i ultra settings 1080p. Och 3060 gör 80 fps och sedan 4060 gör 120 fps. Fortfarande samma pris i USD. Samtidigt som dom får ner elförbrukningen till en lägre nivå än 2060 Super. Varför skulle detta vara DOA? Vill du ha ett fantasi grafikkort med 4090 prestanda fast lika liten som ett 1 slot och max 225 w till max 3000 SEK? Då får du nog vänta ett antal generationer till vi kommer dit. Troligtvis får vi vänta med att industrin har hittat ett bättre material än Kisel och därefter gå ner till 1 A(Ångström) i storlek. Nja tyvärr kommer detta inte ske i nutid (2023).

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Får en känsla att många tror att xx60 är ett självklart val för att spela dom tyngsta AAA i 4K native, RT ultra, ej DLSS och 120 FPS+ och får max kosta 1-3000 SEK. Känns som om dom kör samma princip med bilar? Koenigsegg Gemera prestanda i Volvo 244, rostig som fan på blocket pris.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Det handlar inte om att det är bara är lite problem idag. Det är dock ganska oroväckande att så många spel under 2023 har problem med 8GB. Även om det är ooptimerad skit spelar det ju ingen roll, snart kommer det inte gå att optimera bort. Dagens Ultra kommer ju bli morgondagens High osv. Problemet kommer alltså bara bli värre med tiden och för ett kort som 4060Ti, som besitter vettigare prestanda är vad VRAMen ger sken av, blir det olyckligt.

Sen tror jag devsen inte kommer hejda sig för alla 8GB användare, de bryr sig garanterat mer om konsolerna. Precis som i alla tider har de säkert förväntat sig att VRAM ska öka med nya generationer grafikkort. Vi är alltså kvar på 8GB sedan 2016 (!). Jag har otroligt svårt att förstå varför man skulle vilja försvara det.

Det bottnar väl i vad man anser vara en rimlig mängd. Du och jag har väl helt enkelt bara olika syn på vad man kan förvänta sig vid en viss prislapp. And thats fine. :>

Så många, av utvecklare som använder typ tredjepart till att porta spelen till PC.
Och är det ingen som tycker det är passande att spelen helt plötsligt kräver löjligt mycket VRAM? Typ som ett försök att tvinga folk att uppgradera sina datorer vilket AMD och Nvidia tjänar på. Conspiracy, dont question it! Hush hush!

Vem försvarar specifikt 8GB? Man försvarar optimerade spel där alla kan vara med och spela.

Varför ska VRAM användningen ens öka? Vad tjänar vi som spelar spelen på detta? Grafiken ser ju likadan ut trots den ökade mängden VRAM. Jag bryr mig inte alls och det gör nog inte 99% av gamers om varenda enskild liten sten och lavblöd har unika enskilda texturer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mörksuggan:

Om det är ute med våran art som Homo Sapiens? Nej! Men det kommer troligtvis komma en tid när moder natur eller oss själva tar kol på våran civilisation. Sen om det sker om i morgon eller om 1000 år eller varför inte 200.000 år låter jag vara osagt.

Sen ja, det mesta som finns på marknaden idag inklusive där du jobbar, om du nu inte jobbar gratis eller inte så. Så finns det typ allting med en tanke på att tjäna pengar. Sen om man är ute efter att nyttja systemet som vi flesta gör eller få som istället utnyttjar systemet så kommer du knappast vara utanför systemet. Om vi nu tar detta grafikkort 4060 som ett exempel. 2060 Super, 3060 och nu 4060, alla tre kostar 399 USD. Om nu 20xx gör typ 40 fps i Cyberpunk 2077 i ultra settings 1080p. Och 3060 gör 80 fps och sedan 4060 gör 120 fps. Fortfarande samma pris i USD. Samtidigt som dom får ner elförbrukningen till en lägre nivå än 2060 Super. Varför skulle detta vara DOA? Vill du ha ett fantasi grafikkort med 4090 prestanda fast lika liten som ett 1 slot och max 225 w till max 3000 SEK? Då får du nog vänta ett antal generationer till vi kommer dit. Troligtvis får vi vänta med att industrin har hittat ett bättre material än Kisel och därefter gå ner till 1 A(Ångström) i storlek. Nja tyvärr kommer detta inte ske i nutid (2023).

DOA för att det inte har tillräckligt med VRAM.

Om Nvidia klarar av att komprimera texturer https://www.tomshardware.com/news/nvidia-uses-neural-network-... såpass så varför kan inte spelutvecklare?
Verkar som att bilderna är döda där https://research.nvidia.com/labs/rtr/neural_texture_compressi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så många, av utvecklare som använder typ tredjepart till att porta spelen till PC.
Och är det ingen som tycker det är passande att spelen helt plötsligt kräver löjligt mycket VRAM? Typ som ett försök att tvinga folk att uppgradera sina datorer vilket AMD och Nvidia tjänar på. Conspiracy, dont question it! Hush hush!

Vem försvarar specifikt 8GB? Man försvarar optimerade spel där alla kan vara med och spela.

Varför ska VRAM användningen ens öka? Vad tjänar vi som spelar spelen på detta? Grafiken ser ju likadan ut trots den ökade mängden VRAM. Jag bryr mig inte alls och det gör nog inte 99% av gamers om varenda enskild liten sten och lavblöd har unika enskilda texturer.

Mmmmhh kan det ha att göra med att de börjar överge PS4 i takt med att PS5 blir mer etablerat.
Jag tycker sannerligen inte grafiken ser likadan ut som förr i alla fall.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Mmmmhh kan det ha att göra med att de börjar överge PS4 i takt med att PS5 blir mer etablerat.
Jag tycker sannerligen inte grafiken ser likadan ut som förr i alla fall.

Har inte ps5 och xbox delat minne? Totalt 16? Där det används som både ram och vram?
Tycker de flesta spelen har svårt att slå Crysis, Ryse, AC unity, Battlefront; BF1 mfl.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att läsa nyheter om hårdvara numera när man vet att det inte kommer vara värt att ens överväga ett köp.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

DOA för att det inte har tillräckligt med VRAM.

Om Nvidia klarar av att komprimera texturer https://www.tomshardware.com/news/nvidia-uses-neural-network-... såpass så varför kan inte spelutvecklare?
Verkar som att bilderna är döda där https://research.nvidia.com/labs/rtr/neural_texture_compressi...

Så hur mycket är "tillräckligt"? För på vanligt RAM så nyttjar datorn typ allt ram oavsätt om du har 16 GB ram eller 128 GB ram. Sen om datorn är i behov av allt hela tiden. För 8 GB i 1080p så är det något få spel som kräver mer än 8 GB

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Om nu 20xx gör typ 40 fps i Cyberpunk 2077 i ultra settings 1080p. Och 3060 gör 80 fps och sedan 4060 gör 120 fps.

Hur fås den siffran?

Inser nu att det är frame generation som blandas in i siffrorna som citeras. Vilket blir lite äpplen mot päron jämförelse?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Läste du ens vad jag skrev? Jag har inte sagt någonting någonvart om att VRAM inte är en begränsning (dock endast egentligen i 3 titlar hittills). Det är du som sätter ord i mun på en.

Jag citerar:
Så kan du läsa igen.
Du kanske märker att den övre delen är mer av ett citat från förr.
Medans det senare är verkligheten är 12GB varianten >>>>>>>>>>> 8GB. Men det förstod du säkert redan. Så jag vet inte var du får ditt "svammel" ifrån.

Och klart forumet är AMDClockers dessutom, jämför antalet aktiva trådar i AMD vs Intel sedan typ 2018. Finns inte en enda samlingstråd i intels forumdel.

Och enligt dig är ett kort med 16GB något för elektronikskroten.
Bra att veta.

8GB korten är dessutom inte ens tänkta för Ultra Gaming.
Majoriteten gamers sitter dessutom på 4GB kort än idag.
Ser inte så många av er klaga på AMDs 7600 som ska komma med 8GB.
Men såklart så har man olika standarder och krav för olika märken.
Nvidia släpper grafikkort till höga priser. BUU!
AMD gör precis samma sak: Det är Nvidias fel! AMD är jättebäst och oskyldiga!

Men Sweclockers representerar ju hela planetens gamers såklart. För alla spelar på Ultra i 4K med minimikrav på 120fps, med Raytracing! Så det är ju helt otänkbart att det finns en marknad för olika prestandakrav. En person som köper ett grafikkort för 4k har inte samma krav som en som köper ett för 10 eller 24k. Och därmed kvittar säkert High/Ultra/1440p/4K/120fps.

För 5000kr borde man få bättre så här långt senare. Jag kommer klaga på 7600 också om det har för lite minne, men troligen ligger det i en ganska mycket lägre prisklass än detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Hur fås den siffran?

Inser nu att det är frame generation som blandas in i siffrorna som citeras. Vilket blir lite äpplen mot päron jämförelse?

Det ser du på den första bilden av fem bilder under...

"Liten prestandaskillnad mellan de två RTX 4060 Ti-modellerna Nvidia ställer inte de två olika RTX 4060 Ti-varianterna mot varandra, utan presenterar istället två separata grafer där de ställs mot föregångarna RTX 3060 Ti och RTX 2060 Super. Det rör sig dock om samma uppställning spel och till synes identiska inställningar, både med och utan DLSS 3 och interpolering aktiverat. ".

Jag ser nu att det var typ 70 FPS på 3060.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det ser du på den första bilden av fem bilder under...

"Liten prestandaskillnad mellan de två RTX 4060 Ti-modellerna Nvidia ställer inte de två olika RTX 4060 Ti-varianterna mot varandra, utan presenterar istället två separata grafer där de ställs mot föregångarna RTX 3060 Ti och RTX 2060 Super. Det rör sig dock om samma uppställning spel och till synes identiska inställningar, både med och utan DLSS 3 och interpolering aktiverat. ".

Jag ser nu att det var typ 70 FPS på 3060.

Mitt problem med jämförelsen (Nvidias) är att det inte presenteras något "rent" resultat för 4060 Ti. Det inkluderar frame generation och är därav inte en rak jämförelse.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.