Nvidia och Microsoft inleder tioårigt Geforce Now-samarbete

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och Microsoft inleder tioårigt Geforce Now-samarbete

Därmed blir speltitlar från Xbox Game Studios och Bethesda tillgängliga genom den strömmande speltjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Starten för strömmat spelande månne?

Jag gillade starten med Geforce Now att hela ens steambibliotek var tillgängligt, synd att inte det fick fortsätta

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Spännande. Kört en del Geforce Now Ultimate sen de uppgraderade till RTX 4080 och har varit riktigt imponerad än så länge.

Permalänk
Medlem

Så kanske ny Nvidia Shield Pro 2023 SNART?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Bildruteinterpolering borde ju fungera fint med strömmande, då svarstid ändå har kastats ut genom fönstret. Lex Stadia.
Det fungerar säkert bra för interaktiv film, men branschen borde sätta ner foten och sätta en standard för vad som är minsta svarstid för att det ska få klassas som spel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bildruteinterpolering borde ju fungera fint med strömmande, då svarstid ändå har kastats ut genom fönstret. Lex Stadia.
Det fungerar säkert bra för interaktiv film, men branschen borde sätta ner foten och sätta en standard för vad som är minsta svarstid för att det ska få klassas som spel.

Eller så sätter kunderna ner foten

Permalänk
Skäggig legend

Hur gick det med Stadia..? För lite mer chillspelande är detta kanske framtiden men för fps njaaa.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Administrativ avgift

Jag har verkligen aldrig förstått när spelutvecklare bannlyste spel från GeForce now... Det är en fucking virtuell maskin som du sedan fjärrstyr. Då bör jag väl rimligen få spela vad jag vill ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av andra94:

Jag har verkligen aldrig förstått när spelutvecklare bannlyste spel från GeForce now... Det är en fucking virtuell maskin som du sedan fjärrstyr. Då bör jag väl rimligen få spela vad jag vill ?

Aja baja göra som man vill nej nej....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Varför kan inte MS hålla vantarna från hårdvaran och låta den utvecklas parallellt... nu blir det väl nvidia som får nån slags gräddfil in till Windows och AMD behandlas som nåt katten dragit in...

jo jag vet, det blir samtidigt allt svårare att sätta några gränser för vad utecklingen av det ena skall tas över av utvecklingen av det andra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Varför kan inte MS hålla vantarna från hårdvaran och låta den utvecklas parallellt... nu blir det väl nvidia som får nån slags gräddfil in till Windows och AMD behandlas som nåt katten dragit in...

Visste inte ens att AMD hade någon strömningstjänst för spel. Men såvitt jag vet kan du strömma till en dator som har AMD-gpu, så ser inte riktigt problemet du ser.

Permalänk
Skrivet av andra94:

Jag har verkligen aldrig förstått när spelutvecklare bannlyste spel från GeForce now... Det är en fucking virtuell maskin som du sedan fjärrstyr. Då bör jag väl rimligen få spela vad jag vill ?

Kan vara så enkelt att utgivaren tänkte att smartphone- och tabletägare skulle vara mer benägna att köpa en konsol istället för en kraftfull pc (i en värld där strömmande av spel inte är etablerat). Utgivaren tjänar kanske mer om deras spel säljs på konsol istället för till pc, och då "förlorar" de pengar.

Permalänk

Fungerar tjänsten även med Linux, för de som vet? Alltså, att man inte behöver Wine etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Hur gick det med Stadia..? För lite mer chillspelande är detta kanske framtiden men för fps njaaa.

Om du oftast spelar singel player spel som inte är latency begränsade borde detta vara okej. I storstäder med servers borde även de du pratar om fungera acceptabelt bortsett från om man försöker spela på högsta nivå i PvP.

Senaste spelen jag spelat, turn based RPG, visual novel. Båda titlar skulle jag vara helt okej med att streama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Därmed blir speltitlar från Xbox Game Studios och Bethesda tillgängliga genom den strömmande speltjänsten.

Läs hela artikeln här

Inte för att vara den. Men är en nyhet som kom slutet av februari, fortfarande en nyhet?

https://nvidianews.nvidia.com/news/microsoft-and-nvidia-annou...

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Varför kan inte MS hålla vantarna från hårdvaran och låta den utvecklas parallellt... nu blir det väl nvidia som får nån slags gräddfil in till Windows och AMD behandlas som nåt katten dragit in...

jo jag vet, det blir samtidigt allt svårare att sätta några gränser för vad utecklingen av det ena skall tas över av utvecklingen av det andra

Men har inte AMD typ dominans när det gäller gräddfilen hos Xbox Och Playstation?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Men har inte AMD typ dominans när det gäller gräddfilen hos Xbox Och Playstation?

+ Cpu delen av GeForce Now

Visa signatur

i7 3770k@4800mhz 16gb Gskill Ripjaws Gtx 690@1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Varför kan inte MS hålla vantarna från hårdvaran och låta den utvecklas parallellt... nu blir det väl nvidia som får nån slags gräddfil in till Windows och AMD behandlas som nåt katten dragit in...

jo jag vet, det blir samtidigt allt svårare att sätta några gränser för vad utecklingen av det ena skall tas över av utvecklingen av det andra

Nästa XBOX-generation med bara Intel och Nvidia-hårdvara. Kostnad till slutkund: 30 000 kr per enhet. Givetvis går det att få den mot ett Gamepass-abb i tio år med totalpriset 45 000 kr. Bara spekulerar här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Varför kan inte MS hålla vantarna från hårdvaran och låta den utvecklas parallellt... nu blir det väl nvidia som får nån slags gräddfil in till Windows och AMD behandlas som nåt katten dragit in...

jo jag vet, det blir samtidigt allt svårare att sätta några gränser för vad utecklingen av det ena skall tas över av utvecklingen av det andra

Skrivet av Elixx:

Men har inte AMD typ dominans när det gäller gräddfilen hos Xbox Och Playstation?

Skrivet av NyLLoW:

+ Cpu delen av GeForce Now

Jag tänker mer som så att detta kanske minskar risken för dåliga ports till PC framöver, iallfall från Xbox men kanske även PS5?

Just att microsoft och nvidia då har motivation att se till att förbättra arbetsflöder för utvecklare att optimera för både AMD-hårdvaran i konsolerna samt vad som nu sitter i nvidias serverhallar?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyLLoW:

Inte för att vara den. Men är en nyhet som kom slutet av februari, fortfarande en nyhet?

https://nvidianews.nvidia.com/news/microsoft-and-nvidia-annou...

Verkar som din källa är från när man utannonserade att samarbetet skulle bli av medan källan till Sweclockers artikel nämner att det är nu är en färdig integration att vissa spel kan börja streamas nu.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Men har inte AMD typ dominans när det gäller gräddfilen hos Xbox Och Playstation?

Deras önskemål har även gräddfil i linuxkärnans optimeringar tilsammans med intel då de båda erbjuder sina drivers som opensource. Nvidia envisas med sin binary blob och neuveau har utvecklats utan deras hjälp om man vill köra opensource, och den presterar inte helle i samma liga som deras binära version.

Flera prominenta linux-utvecklare har gått ut och rekomenderat att man köper intel eller amd istället om man vill slippa ofri mjukvara.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag är så totalt extremt ointresserad att jag inte vet om det ens är möjligt att vara mindre sugen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fungerar tjänsten även med Linux, för de som vet? Alltså, att man inte behöver Wine etc

Funkar fint på min fedora i varje fall, behövs bara en browser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Varför kan inte MS hålla vantarna från hårdvaran och låta den utvecklas parallellt... nu blir det väl nvidia som får nån slags gräddfil in till Windows och AMD behandlas som nåt katten dragit in...

jo jag vet, det blir samtidigt allt svårare att sätta några gränser för vad utecklingen av det ena skall tas över av utvecklingen av det andra

Undra när AMD kommer ut med sin Geforce Now kopia

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Undra när AMD kommer ut med sin Geforce Now kopia

"Radeon Later"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

"Radeon Later"

Radeon zenare? 🤔

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304