Logitech bantar G Pro Superlight – under 50 gram

Permalänk
Melding Plague

Logitech bantar G Pro Superlight – under 50 gram

Logitechs oändligt populära trådlösa lättviktare kan komma att ersättas med en ännu lättare Hyperlight-modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har en superlight och "bottenplattan" är inte helt plan så den kan vicka lite fram och tillbaka. Tydligen är detta ett vanligt problem med superlight, så bättre att införskaffa icke-superlight.

Permalänk
Medlem

Jag har en superlight och jag har plockat bort bottenplattan. Ännu lättare!

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jag har en superlight och "bottenplattan" är inte helt plan så den kan vicka lite fram och tillbaka. Tydligen är detta ett vanligt problem med superlight, så bättre att införskaffa icke-superlight.

Kontakta Logitech och be om en ny, så ska det inte vara.

EDIT: BTW så verkar det inte vara en ny mus som ska släppas utan ett nytt headset.

"Hear more"
https://twitter.com/LogitechG/status/1660412697429540864

Såg lite annat igår men orkar inte leta.

Permalänk
Medlem

Älskar min Logitech PRO X Superlight på 63g. Känner dock inte att jag är i behov av ännu lättare...

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Älskar min Logitech PRO X Superlight på 63g. Känner dock inte att jag är i behov av ännu lättare...

Jag sitter med Logitechs G903 på 110 lätta gram.. Nästa mus blir lite lättare hade jag tänkt för att prova på det ni snackar om. 110 är den lättaste musen jag haft. Trådlös så den har ju ganska stort batteri på 200h och tidigare bara haft trådbundna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag köper bara om det är USB-C.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Älskar min Logitech PRO X Superlight på 63g. Känner dock inte att jag är i behov av ännu lättare...

Du kan vara lugn, de kommer inte släppa en lättare version. Runt 60g är i princip den perfekta vikten. Hört många FPS spelare säga att det känns fel när man kommer ner alldeles för lågt i vikt (jag håller med). Låg vikt är bättre, men för låg så får du andra problem i stället, speciellt med en så dålig form som GPX som knappt går att greppa. Lägre vikt är en trend atm, precis som DPI var förr, där högre siffra kunde marknadsföras som bättre så marknadsförs nu lägre vikt som bättre. Men samma grej där, bör finnas en balans.

Som jag förstått så säljer GPX fortfarande som smör, den har allt som "behövs", har fortfarande bäst batteritid osv. Att Logitech plötsligt skulle släppa en ny version med väldigt nischade funktioner som i princip inte gör någon större skillnad (förutom drar slut på batteriet otroligt mycket fortare (8khz polling) ) ser jag som väldigt otroligt. Det vore att skjuta sig själv i foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag sitter med Logitechs G903 på 110 lätta gram.. Nästa mus blir lite lättare hade jag tänkt för att prova på det ni snackar om. 110 är den lättaste musen jag haft. Trådlös så den har ju ganska stort batteri på 200h och tidigare bara haft trådbundna.

Ja batteritiden på logitechs trådlösa sortiment är överlag väldigt bra!

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Du kan vara lugn, de kommer inte släppa en lättare version. Runt 60g är i princip den perfekta vikten. Hört många FPS spelare säga att det känns fel när man kommer ner alldeles för lågt i vikt (jag håller med). Låg vikt är bättre, men för låg så får du andra problem i stället, speciellt med en så dålig form som GPX som knappt går att greppa. Lägre vikt är en trend atm, precis som DPI var förr, där högre siffra kunde marknadsföras som bättre så marknadsförs nu lägre vikt som bättre. Men samma grej där, bör finnas en balans.

Som jag förstått så säljer GPX fortfarande som smör, den har allt som "behövs", har fortfarande bäst batteritid osv. Att Logitech plötsligt skulle släppa en ny version med väldigt nischade funktioner som i princip inte gör någon större skillnad (förutom drar slut på batteriet otroligt mycket fortare (8khz polling) ) ser jag som väldigt otroligt. Det vore att skjuta sig själv i foten.

Ja men lite så, eller hur. Det är ju klart viktigare hur den ligger i handen, än vikten på den. Hade ju x-antal Razer Deathadder pga. att den passade som handen i handsken /-:
Batteritiden är ju också fenomenal för alla Logitechs trådlösa produkter som jag varit i kontakt med.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Kontakta Logitech och be om en ny, så ska det inte vara.

EDIT: BTW så verkar det inte vara en ny mus som ska släppas utan ett nytt headset.

"Hear more"
https://twitter.com/LogitechG/status/1660412697429540864

Såg lite annat igår men orkar inte leta.

Yes. Ingen ny mus. Informationen är ”fejk”

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Älskar min Logitech PRO X Superlight på 63g. Känner dock inte att jag är i behov av ännu lättare...

Det faller nog mer på att du inte är behov av en ny mus helt enkelt. Att Superlight inte var något lättare, polling rate på 1000 fortfarande men framförallt att passformen inte riktigt är min smak gjorde att jag då valde huvudkonkurrenten.

Skrivet av Extrapaj:

Du kan vara lugn, de kommer inte släppa en lättare version. Runt 60g är i princip den perfekta vikten. Hört många FPS spelare säga att det känns fel när man kommer ner alldeles för lågt i vikt (jag håller med). Låg vikt är bättre, men för låg så får du andra problem i stället, speciellt med en så dålig form som GPX som knappt går att greppa. Lägre vikt är en trend atm, precis som DPI var förr, där högre siffra kunde marknadsföras som bättre så marknadsförs nu lägre vikt som bättre. Men samma grej där, bör finnas en balans.

Som jag förstått så säljer GPX fortfarande som smör, den har allt som "behövs", har fortfarande bäst batteritid osv. Att Logitech plötsligt skulle släppa en ny version med väldigt nischade funktioner som i princip inte gör någon större skillnad (förutom drar slut på batteriet otroligt mycket fortare (8khz polling) ) ser jag som väldigt otroligt. Det vore att skjuta sig själv i foten.

8KHz Polling rate får vissa spelmotorer att balla ur totalt men man kan alltid kompensera och köra 4khz istället om man vill det.

Hade gärna sett att Logitech ändå behåller Superlight och låter Hyperlight samexistera för de som inte vill ha extra funktionerna och således slipper finansiera det

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk

Blir så här när de visar sig att konsumenterna inte har några större problem att lägga 2000kr+ på en gamingmus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Kontakta Logitech och be om en ny, så ska det inte vara.

EDIT: BTW så verkar det inte vara en ny mus som ska släppas utan ett nytt headset.

"Hear more"
https://twitter.com/LogitechG/status/1660412697429540864

Såg lite annat igår men orkar inte leta.

Kanske blir både mus och headset? Grejen är ju att Logitech ligger efter Razer och andra gällandes möss, så det vore inte helt ologiskt att de släpper en ny. Tror väldigt många blir besvikna om det endast är ett nytt headset.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Oavsett vikt så bör de släppa en Pro Superlight med USB-C. MicroUSB känns inte så jävla "pro"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Jag köper bara om det är USB-C.

Är osäker, men ingår inte laddningsbara möss i EU lagen? I så fall bli de tvingade byta efter den trätt i kraft. Logitech har kört micro USB så länge att man undrar om det var någon inköpare på Logitech som gjorde ett misstag och beställde 10 miljoner för många.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fulci:

Är osäker, men ingår inte laddningsbara möss i EU lagen? I så fall bli de tvingade byta efter den trätt i kraft. Logitech har kört micro USB så länge att man undrar om det var någon inköpare på Logitech som gjorde ett misstag och beställde 10 miljoner för många.

Har för mig att möss är ett av de tillägg som gjordes precis innan det röstades igenom, så det är inte en helt orimlig teori!

Edit: Japp, både trådlösa möss och tangentbord omfattas av lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Är osäker, men ingår inte laddningsbara möss i EU lagen? I så fall bli de tvingade byta efter den trätt i kraft. Logitech har kört micro USB så länge att man undrar om det var någon inköpare på Logitech som gjorde ett misstag och beställde 10 miljoner för många.

Nu för tiden så kör de väl redan USB-C? Det är i alla fall USB-C på min MX Master 3S, så jag antar att de kör det på nya modeller.

Enbart batterierna i min 3S väger för övrigt mer än den här musen

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu för tiden så kör de väl redan USB-C? Det är i alla fall USB-C på min MX Master 3S, så jag antar att de kör det på nya modeller.

Enbart batterierna i min 3S väger för övrigt mer än den här musen

Den mus som är nämnd i artikeln har det inte, jag har en Superlight själv. Men den har funnits några år nu.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna en väldigt lätt mus men mina händer funkar inte med små möss som Superlight, handen släpar i musmattan och har problem med att trycka i misstag på sidoknapparna då det finns inte tillräckligt med utrymme för tummen (lite för låg mus för mig). Så därför kör jag idagsläget en G502 X Lightspeed men hade det funnits lättare mus (kanske något mindre kan funka men inte så liten som Superlight) utan massa extra knappar och grejjer så hade det klart varit intressant.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChristofferC:

Jag har en superlight och "bottenplattan" är inte helt plan så den kan vicka lite fram och tillbaka. Tydligen är detta ett vanligt problem med superlight, så bättre att införskaffa icke-superlight.

Är det den lilla runda i mitten? Jag har plockat bort den helt på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag tar gärna en väldigt lätt mus men mina händer funkar inte med små möss som Superlight, handen släpar i musmattan och har problem med att trycka i misstag på sidoknapparna då det finns inte tillräckligt med utrymme för tummen (lite för låg mus för mig). Så därför kör jag idagsläget en G502 X Lightspeed men hade det funnits lättare mus (kanske något mindre kan funka men inte så liten som Superlight) utan massa extra knappar och grejjer så hade det klart varit intressant.

Höjden är ju lika, skiljer 1mm. Men det du vill ha är en bredare mus som har det där ”tumstödet” på sida. Finns inte så många möss att välja mellan då men G502X och Razer Basilisk är det två vanligaste.
Tyvärr är de tunga

Annars är det ju vanlig ergo mus som gäller som DeathAdder eller Pulsar Xlite. De är lätta, men saknar stödet för just tummen.

Kanske GLORIOUS Model I 2

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en 10 g vikt och satte på undersidan av min G Pro Wireless (ej Superlight) då det kändes för konstigt med en så lätt mus.

Grym mus dock, så förstår att Superlight-modellen är populär bland de som gillar den lägre vikten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Blir så här när de visar sig att konsumenterna inte har några större problem att lägga 2000kr+ på en gamingmus.

Ja det är helt vansinne. Men folk har väl pengar antar jag. Som tur är så finns det ju billigare.

Själv kör jag Xlite 2 som jag köpte för 500 spänn för några år sen. Tycker den är superb. https://www.pulsar.gg/products/xlite-v2-wireless-gaming-mouse

Permalänk
Medlem

Kör med en trådlös mus på ca 45 gram, hade gärna haft ännu lättare!
Har gått från SteelSeries ca 80 gram till razer viper mini på 61 gram till ninjutsu sora på ca 45 gram.

Permalänk
Medlem

Kul hoppas dem kan slänga på en USB C också så man slipper den där j*vla kabeln.
Men mest för att mitt trådlösa tangentbord från logi har usb C men inte musen....

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se en viktnedbrytning av dessa lätta möss, är det skalet som väger mest, batteriet,...?

Permalänk
Medlem

Hade varit awesome om de bantade g305, sjukt mycket bättre än super lighten om man frågar mig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Kan tillverkarna snälla släppa fler möss med fyra tumknappar.