Vi vägrar jobba på kontoret - oense med kunden

Permalänk

Vi vägrar jobba på kontoret - oense med kunden

Hallå!

Jag ska försöka fatta mig kort... Jag och min kollega har jobbat som konsulter i sju år på ett företag, med ungefär lika många kontorsbyten. Senaste skedde i vintras. Vi sitter nu i ett tidigare lunchrum med allmän toalett, kokvrå, kylskåp och utan kontorsdörr. Toaletten används flitigt av övriga på kontoret (ca 50st) och det är ju trevligt att lyssna på, när kollegor ska lägga en kabel inne på ditt kontor...

Nu sker det dessutom renoveringar i lokalerna (beräknas ta 2-3 månader) och då har dom även valt att ställa in kaffemaskinen på vårat kontor, iom att det var färdigdraget vatten osv. På tre dagar har 52 personer kommit in på vårat kontor alltså, 38 gånger har kaffemaskinen startats och 6 gånger har toaletten använts. Ca 2 meter från våra skärmar med en enkel skärmvägg som begränsning.

Hade ni accepterat det? Vår chef hos kunden (som sitter ca 80 mil ifrån oss) säger att vi ska vara på plats och kan använda hörlurar. Men vi har helt enkelt vägrat och jobbar nu hemifrån (vilket vi ändå gör 2 dagar i veckan i vanliga fall). Vi har krävt ett kontor utan allmänna ytor om vi ska vara på plats under renoveringarna.

Bör vi kontakta facket om vi blir tvingad att sitta där? Enligt Arbetsmiljöverket: "58 § Ett personalutrymme får inte användas för verksamhet". Det är väl precis det vårat kontor blivit nu? Ett personalutrymme?

Permalänk
Medlem

Ja ta kontakt med facket för ni behöver juridiska råd. Dels vilka lagar som gäller och dels vad för åtgärder ni har rätt till utan att riskera att bli av med jobbet.

Permalänk
Medlem

Det låter helt åt helvete, byt jobb

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Kontakta facket! Det är inte OK!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Absolut ett ärende för facket men jag hade även övervägt att byta arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ja ta kontakt med facket för ni behöver juridiska råd. Dels vilka lagar som gäller och dels vad för åtgärder ni har rätt till utan att riskera att bli av med jobbet.

Detta är viktigt. Det är inte säkert ni får göra som ni vill bara för att er arbetsgivare gjort fel.

Personligen jobbar jag 99% hemifrån just p.g.a. liknande (men inte lika illa) kontorsmiljöer.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Detta är viktigt. Det är inte säkert ni får göra som ni vill bara för att er arbetsgivare gjort fel.

Personligen jobbar jag 99% hemifrån just p.g.a. liknande (men inte lika illa) kontorsmiljöer.

Var nog otydlig men med "chef" menade jag inte vår arbetsgivare utan chefen hos kunden/företaget vi sitter hos. Vi är ett litet företag och den här kunden är en av våra största, tyvärr. Vår chef tycker vi gör rätt som kräver förändring. Men ja, blir det mer tjall om att vi jobbar hemifrån kontaktar vi facket direkt.

Permalänk
Medlem

Känns som du sätter din chef lite i kläm om du drar i facket.

Din chef borde ta diskussionen med kunden. Eftersom ni redan jobbar hemma bör det inte vara ett så stort avsteg, tills ni kan erbjudas en normal plats att jobba på?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem

När ni sitter på kundens kontor så är det kunden som är ansvarig för er arbetsmiljö, så ni kan också prova att kontakta företagets skyddsombud. Det enda sättet som kunden kan slippa detta ansvar är att ni får jobba hemifrån, då är istället din arbetsgivare ansvarig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Byt kund? För h-e.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Känns som du sätter din chef lite i kläm om du drar i facket.

Din chef borde ta diskussionen med kunden. Eftersom ni redan jobbar hemma bör det inte vara ett så stort avsteg, tills ni kan erbjudas en normal plats att jobba på?

Vi har såklart pratat med vår chef om situationen och han är helt med oss i det här.
Ja exakt det vi menar också och har uttryckt men kunden verkar tycka annorlunda. Större delen av veckan ska vara på plats oavsett.

Permalänk
Medlem

Hör med kunden om ni kan byta plats med två av de som är fast anställda. Då får ni se hur fort det går att få ordning på saker och ting.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Det märkliga är att kontorsansvarig hos kunden har gett oss tillåtelse att jobba hemifrån under denna tid, men vår avdelningschef (som vi jobbar tätast med och sitter 80 mil bort) säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngorongoro:

Vi har såklart pratat med vår chef om situationen och han är helt med oss i det här.
Ja exakt det vi menar också och har uttryckt men kunden verkar tycka annorlunda. Större delen av veckan ska vara på plats oavsett.

Då är det bara gå till facket i min mening. Säg till din chef att du kontaktar facket nu eftersom problemet inte löser sig.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngorongoro:

Det märkliga är att kontorsansvarig hos kunden har gett oss tillåtelse att jobba hemifrån under denna tid, men vår avdelningschef (som vi jobbar tätast med och sitter 80 mil bort) säger nej.

Så du sitter ändå bara i teams-möte? Ta en bild på kontoret och använd som bakgrund och sitt sen hemma.

Permalänk
Medlem

Ni alla verkar väldigt säkra på vad som ska göras, så ni har säkert rätt…

Men facket hanterar ju konflikter mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Är ni med i facket? (då är det såklart bara dra iväg ett mail till dom och fråga)

Det här är ju en konflikt mellan ett företag och deras kund. Vad står det i avtalet som ditt företag har med kunden som du sitter hos?

Det är ju det primära.

Vill ni ha kvar kunden? Det är i princip aldrig en bra idé att tjafsa med sina kunder, då är det bättre att helt enkelt sluta ha dom som kunder.

Vill/behöver man ha dom som kunder får man tyvärr kanske bita ihop. Jag har svårt att se att det här är på nivån att det skulle vara olagligt eller att arbetsvillkoren är så dåliga.

Skrivet av ngorongoro:

Vår chef tycker vi gör rätt som kräver förändring.

Är du säker på att det är vad din chef tycker, eller är det vad chefen säger?

Om hen tycker det, varför kontaktar inte hen ”sin” kund och kräver förändringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngorongoro:

Vi har såklart pratat med vår chef om situationen och han är helt med oss i det här.
Ja exakt det vi menar också och har uttryckt men kunden verkar tycka annorlunda. Större delen av veckan ska vara på plats oavsett.

Nånstans är det på sin plats att chefen på det företag du är anställd av - som håller med er - kravställer gentemot kunden. Som jag tolkar det säger han ungefär "aa grabbar det är förjävligt" och lutar sig tillbaka vilket verkar konstigt. Att ni erbjudit er att jobba hemifrån 100% tills en rimlig arbetsplats ordnats menar jag är något kunden borde uppskatta i stället för att gnälla på.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Använd en omniriktad bordsmic placerad på kaffemaskinen, och "glöm" att mute'a dig under möten

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå till facket med det. Helt oacceptabelt!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det kommer med all sannolikhet sluta med att ni antingen får ett vettigt arbetsrum eller att ni inte behöver vara där. Ren arbetsmiljöfråga, spelar ingen roll om ni är inhyrda konsulter, men som redan är sagt så är det facket nästa om kunden fortsätter bråka.

Skrivet av Haptic:

Använd en omniriktad bordsmic placerad på kaffemaskinen, och "glöm" att mute'a dig under möten

Ja, det + "HRRRRRRRRRRRRRRRNNNGGGGG!!!!!!!!!!!! ...... PLUMS" borde göra susen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nej, det där låter inget kul. Visst, man kan få räkna med att sitta på en provisorisk arbetsplats en kortare tid vid ombyggnationer etc, och att sitta i närheten av toaletter är ingen höjdare såvida man själv inte är lös i magen, och tyvärr är det i många fall så att man som konsult får räkna med att vara den förste att ge avkall på bekvämligheterna (även om närheten till kaffemaskinen närmast borde räknas som förmån ).
Sedan tycker inte jag att 38 koppar kaffe på tre dagar och sex(!) toalettbesök är så värst mycket att tjuta över, men jag har även viss förståelse för att olika personer har olika nivåer av störningstålighet och att det faktiskt är möjligt att någon kan vara mer störningskänslig än jag (även om det låter osannolikt ).

Därmed inte sagt att ni bara bör "gilla läget". Snarare bör, som tidigare nämnts, kunden vara glad att ni erbjuder er att jobba remote tills dess att renoveringsarbetet är avklarat. Vissa företag/chefer brukar kunna vara lite gnälliga på konsulter som jobbar remote (även när ingen annan är på kontoret), men jag kan tycka att ni efter sju år där med råge torde ha förtjänat kundens förtroende.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngorongoro:

Hallå!

Jag ska försöka fatta mig kort... Jag och min kollega har jobbat som konsulter i sju år på ett företag, med ungefär lika många kontorsbyten. Senaste skedde i vintras. Vi sitter nu i ett tidigare lunchrum med allmän toalett, kokvrå, kylskåp och utan kontorsdörr. Toaletten används flitigt av övriga på kontoret (ca 50st) och det är ju trevligt att lyssna på, när kollegor ska lägga en kabel inne på ditt kontor...

Nu sker det dessutom renoveringar i lokalerna (beräknas ta 2-3 månader) och då har dom även valt att ställa in kaffemaskinen på vårat kontor, iom att det var färdigdraget vatten osv. På tre dagar har 52 personer kommit in på vårat kontor alltså, 38 gånger har kaffemaskinen startats och 6 gånger har toaletten använts. Ca 2 meter från våra skärmar med en enkel skärmvägg som begränsning.

Hade ni accepterat det? Vår chef hos kunden (som sitter ca 80 mil ifrån oss) säger att vi ska vara på plats och kan använda hörlurar. Men vi har helt enkelt vägrat och jobbar nu hemifrån (vilket vi ändå gör 2 dagar i veckan i vanliga fall). Vi har krävt ett kontor utan allmänna ytor om vi ska vara på plats under renoveringarna.

Bör vi kontakta facket om vi blir tvingad att sitta där? Enligt Arbetsmiljöverket: "58 § Ett personalutrymme får inte användas för verksamhet". Det är väl precis det vårat kontor blivit nu? Ett personalutrymme?

tror det får vara 15 pers max per toalett så det kan ni också utgå från.

Permalänk
Hedersmedlem

Rigga era mickar så de plockar upp all stök med kaffemaskin och kabel-läggande, blir säkert poppis i teams-mötena.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Vill/behöver man ha dom som kunder får man tyvärr kanske bita ihop. Jag har svårt att se att det här är på nivån att det skulle vara olagligt eller att arbetsvillkoren är så dåliga.

Är du säker på att det är vad din chef tycker, eller är det vad chefen säger?

Om hen tycker det, varför kontaktar inte hen ”sin” kund och kräver förändringar?

Tyvärr är det så, större delen av oss sitter hos nämnda företag på olika avdelningar. Hen har en tendens att agera väldigt passivt i sånna här lägen, därför vi tagit diskussionen själva med kunden och vidarebefordat till chefen med ett "det är bra, ni gör rätt" som svar.

Skrivet av Parmenides:

Som jag tolkar det säger han ungefär "aa grabbar det är förjävligt" och lutar sig tillbaka vilket verkar konstigt.

Ganska spot on...

Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, det där låter inget kul. Visst, man kan få räkna med att sitta på en provisorisk arbetsplats en kortare tid vid ombyggnationer etc, och att sitta i närheten av toaletter är ingen höjdare såvida man själv inte är lös i magen, och tyvärr är det i många fall så att man som konsult får räkna med att vara den förste att ge avkall på bekvämligheterna (även om närheten till kaffemaskinen närmast borde räknas som förmån ).
Sedan tycker inte jag att 38 koppar kaffe på tre dagar och sex(!) toalettbesök är så värst mycket att tjuta över, men jag har även viss förståelse för att olika personer har olika nivåer av störningstålighet och att det faktiskt är möjligt att någon kan vara mer störningskänslig än jag (även om det låter osannolikt ).

Därmed inte sagt att ni bara bör "gilla läget". Snarare bör, som tidigare nämnts, kunden vara glad att ni erbjuder er att jobba remote tills dess att renoveringsarbetet är avklarat. Vissa företag/chefer brukar kunna vara lite gnälliga på konsulter som jobbar remote (även när ingen annan är på kontoret), men jag kan tycka att ni efter sju år där med råge torde ha förtjänat kundens förtroende.

Det här är ju vårat permanenta kontor, enda tillfälliga är ju kaffemaskinen vilket fått bägaren att rinna över så att säga. Såklart driver man in på kontoret i klungor när man hämtar sitt kaffe och det ska pratas högt om hur bakis man var i helgen. Inga hörlurar kan utesluta dessa oväsen och gör ju att man tappar koncentrationen ganska omgående. Vid ett tillfälle fick vi be dom fortsätta sina diskussioner utanför vårat kontor eftersom vi JOBBAR där inne...

Permalänk
Medlem

Den ordning jag skulle försökt lösa problemet.

1. be eran chef kontakta er kunds chef och se om han kan lösa det.(Jag anser att det är er konsult chefs ansvar att hans konsulter behandlas sjysst)
2. avsluta era uppdrag hos kund
3. byt konsult bolag.

Er kund kan ju inte värdesätta er direkt..

Permalänk
Medlem

Ansvaret för arbetsmiljön för anställda i er situation är enligt arbetsmiljölagen delat mellan de bägge företagen. Ansvaret kan inte förhandlas bort

Vänd er till skyddsombudet på arbetsplatsen - alltså skyddsombudet på kontoret/företaget dit ni är uthyrda. Hen kan i sin tur ha en dialog med skyddsombudet på ert konsultföretag om ni har någon sådan. Skyddsombudet kan därefter boka ett gemensamt möte med båda er "konsult-chef" och er "kund-chef" där ni får redogöra för hur ni upplever arbetsmiljön

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ni behöver bara gå 2 meter till kaffemaskinen och toan och ni klagar?? Bättre kan man inte ha det. skojar bara, fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngorongoro:

Det här är ju vårat permanenta kontor, enda tillfälliga är ju kaffemaskinen vilket fått bägaren att rinna över så att säga. Såklart driver man in på kontoret i klungor när man hämtar sitt kaffe och det ska pratas högt om hur bakis man var i helgen. Inga hörlurar kan utesluta dessa oväsen och gör ju att man tappar koncentrationen ganska omgående. Vid ett tillfälle fick vi be dom fortsätta sina diskussioner utanför vårat kontor eftersom vi JOBBAR där inne...

Vad som är temporärt är dock i sammanhanget egalt. Det är en temporär lösning oavsett.
Att folk pratar är också något man tyvärr kan få finna sig i, och det isolerat är inget ni kan komma dragandes med, tyvärr (annars hade jag gjort det sååååå många gånger), oavsett om det handlar om hur bakis de var eller om det är jobbsnack. Precis som ni gjorde, så är det just att uppmärksamma folk på att de stör erat arbete och hoppas på att era kollegor är förstående som gäller. En vänlig lapp i stil med "Arbete pågår, ta erat kaffe i tystnad" utanför för att påminna kanske kan vara en idé? (Kanske en "skit i tystnad" på toan också? )

Min poäng är som du säkert förstår inte att förringa er upplevelse av det hela (man ska inte jämföra lidande, har jag hört), utan att det är sällan någon vill någon annan illa. Folk vill sannolikt inte störa er i ert arbete mer än ni vill bli störda, och er uppdragsgivare vill givetvis att ni får så mycket jobb gjort som möjligt av så god kvalitet som möjligt då ni inte är gratis att ha där.
Kommunikation och att inse att myntet har fler sidor även om man själv tycker att man sitter på sämsta sidan av myntet (för det gör alla ) brukar kunna lösa den här typen av konflikter rätt så lätt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngorongoro:

Hallå!

Jag ska försöka fatta mig kort... Jag och min kollega har jobbat som konsulter i sju år på ett företag, med ungefär lika många kontorsbyten. Senaste skedde i vintras. Vi sitter nu i ett tidigare lunchrum med allmän toalett, kokvrå, kylskåp och utan kontorsdörr. Toaletten används flitigt av övriga på kontoret (ca 50st) och det är ju trevligt att lyssna på, när kollegor ska lägga en kabel inne på ditt kontor...

Nu sker det dessutom renoveringar i lokalerna (beräknas ta 2-3 månader) och då har dom även valt att ställa in kaffemaskinen på vårat kontor, iom att det var färdigdraget vatten osv. På tre dagar har 52 personer kommit in på vårat kontor alltså, 38 gånger har kaffemaskinen startats och 6 gånger har toaletten använts. Ca 2 meter från våra skärmar med en enkel skärmvägg som begränsning.

Hade ni accepterat det? Vår chef hos kunden (som sitter ca 80 mil ifrån oss) säger att vi ska vara på plats och kan använda hörlurar. Men vi har helt enkelt vägrat och jobbar nu hemifrån (vilket vi ändå gör 2 dagar i veckan i vanliga fall). Vi har krävt ett kontor utan allmänna ytor om vi ska vara på plats under renoveringarna.

Bör vi kontakta facket om vi blir tvingad att sitta där? Enligt Arbetsmiljöverket: "58 § Ett personalutrymme får inte användas för verksamhet". Det är väl precis det vårat kontor blivit nu? Ett personalutrymme?

Enkelt, bara stänga av kaffemaskinen och toaletten för övrig personal de dagar ni måste vara på kontoret. Då borde det lösa sig ”skitsnabbt” 😜

Permalänk

Kunden bestämmer alltid. Ja det är skit, men lite så är det. Det som kan motivera kund att förbättra sig är att hänvisa till att produktiviten minskas.

Men många chefer är trögfattade ofta beroende på att de har en korkad chef ovanför som ger direkta ordrar som de måste följa. Vilket kan leda till att chefen i verkligheten inte är så dum.