RCS aktiverad men kan inte skicka reaktioner/emojis

Permalänk
Medlem

RCS aktiverad men kan inte skicka reaktioner/emojis

Kortfattat: Om jag får en RCS reaktion, så står det bara det som text, jag vet inte vad sändaren har pekat på.
Och jag själv kan inte få fram symboler genom hålla fingret på något en stund, då blir bara en meny hur jag hanterar exempelvis fotot (tex kopiera).

Långfattat:

Jag har länge duckat för google-inloggning och valt andra vägar för uppdatera appar osv.
Tills nu, när jag har kontakt med en kär person som glatt sänder rcs-reaktioner på mina meddelanden.
Då får jag bara veta att personen har gillat något, men ser inte vad.

Så för att snabbspola i historien så är jag nu:

1) Jag har uppgett ett gmail så jag är inloggad mot google.
2) Appen Messages, RCS inställningarna, visar att den är uppkopplad.
3) Jag har installerat om Messages, samt tömt cache osv i den såväl Carrier services (som jag kan ha ominstallerat, minns ej)
4) Jag har installerat om Gboard för jag började spekulera om det var den. Hjälpte ej.
5) Jag har testat att logga in utan wifi på.
6) Jag har testat installera om inställningar ifrån comviq.

Nu skickar jag förvisso till mig själv för inte göra folk galna. [uppdatering: jag fick ett mess nu ifrån käresta men kunde inte reagera på den nu heller]
Om jag skickar en bild, och jag kollar info om mottagna bilden, så står det att den mottagits som mms. Ska det stå så?
Ser webb-antydningar att RCS ska listas som dataöverförd?

Mobilen är Redmi note 11 pro med android 12, allt uppdaterat.

Funderar på fabriksåterställa hela mobilen för att försäkra mig att min själ säljs helt till google. Men ingen vill nolla sin kompis så bäst vore att hitta enskilda felet. Några förslag?

//En möjlighet är att jag "inte godkänt tillträde" för nödvändiga appar för jag är flitig på välja att alla ska fråga om lov för att snoka i mitt liv. haha. Men jag ominstallerade ju Gboard? Men den frågade mig nu om den fick spela in mitt tal(till text) så.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har din käresta för telefon?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har din käresta för telefon?

Det är förmodligen det som syns tydligast i TS inlägg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stelex:

Det är förmodligen det som syns tydligast i TS inlägg

Jag tolkar det som att det är TS telefon som är i fetstil.

Anledningen till att jag frågar är att vi inte fick detta att fungera mellan min iPhone och min flickväns Slamsug. Nu är ingen av oss så kunniga på Android att vi kunde gräva oss ner i problemet, så vi gav upp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har din käresta för telefon?

Jag får höra med henne sen, men under tiden så frågar jag er ifall ni kan skicka till er själva och göra reaktioner på det?

Jag har Redmi. Men bland inställningarna så är det aktiverat att kunna taemot iphone också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av faber:

Jag får höra med henne sen, men under tiden så frågar jag er ifall ni kan skicka till er själva och göra reaktioner på det?

Jag har Redmi. Men bland inställningarna så är det aktiverat att kunna taemot iphone också.

Hon har alltså iPhone?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tolkar det som att det är TS telefon som är i fetstil.

Anledningen till att jag frågar är att vi inte fick detta att fungera mellan min iPhone och min flickväns Slamsug. Nu är ingen av oss så kunniga på Android att vi kunde gräva oss ner i problemet, så vi gav upp.

iFån har inte stöd för RCS, så där är erat problem

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

iFån har inte stöd för RCS, så där är erat problem

Den ska som sagt översätta iPhones reaktioner till RCS emojis så det ska funka ändå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den ska som sagt översätta iPhones reaktioner till RCS emojis så det ska funka ändå.

Ja, ta emot, men du kan inte, än så länge, skicka reaktioner till en iPhone, vilket verkar delvis vara vad TS försöker göra

@faber Skickar du RCS meddelanden står det inte MMS. Sedan stödjer inte iPhone RCS så det kommer du inte kunna göra överhuvudtaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, ta emot, men du kan inte, än så länge, skicka reaktioner till en iPhone, vilket verkar delvis vara vad TS försöker göra

@faber Skickar du RCS meddelanden står det inte MMS. Sedan stödjer inte iPhone RCS så det kommer du inte kunna göra överhuvudtaget

Jo man kan visst skicka men på iPhone kommer det synas som text "X gillar ditt meddelande..."

https://www.macrumors.com/2022/10/20/android-emoji-reactions-...

Edit: men det kanske inte är aktiverat hos Google än? Jag kan inte heller skicka emoji reaktion ner till iPhone användare märker jag. Funkar bra till andra RCS användare

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jo man kan visst skicka men på iPhone kommer det synas som text "X gillar ditt meddelande..."

https://www.macrumors.com/2022/10/20/android-emoji-reactions-...

Edit: men det kanske inte är aktiverat hos Google än? Jag kan inte heller skicka emoji reaktion ner till iPhone användare märker jag. Funkar bra till andra RCS användare

Jag har bara funktionen "Visa iPhone-reaktioner som emoji" på min telefon (Finns under Inställningar i Messages appen -> Avancerat) däremot kan jag inte skicka reaktioner. Vad jag vet är den inte aktiverad i Sverige, tror det bara är USA än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har bara funktionen "Visa iPhone-reaktioner som emoji" på min telefon (Finns under Inställningar i Messages appen -> Avancerat) däremot kan jag inte skicka reaktioner. Vad jag vet är den inte aktiverad i Sverige, tror det bara är USA än så länge

Så är det nog 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det är nog som ni säger att hon har iphone.
Nu när en släkting skrev så kunde jag sända reaktioner på hans meddelande, samt det står ovanför bubbland att det är en rcs-chatt vilket det inte gör ovanför tjejens meddelanden.