AMD Radeon RX 7600 – bra prestanda för pengarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hembrygd:

Tror ni det här kortet påverkar begagnat marknaden?

Nej

Permalänk
Medlem

[quote postid="20055138" userid="282927" name="sweisdapro"]
är ju typ bara att lägga på moms så är du på de svenska priserna, så inte så bananas ändå
[/quote

Thailand har salestaxes på 7% så priserna i swe är verkligen bananas!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Känns precis lika mycket av en "uppgradering" från förra generationen som Nvidias 4060Ti.

Mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Thailand har salestaxes på 7% så priserna i swe är verkligen bananas!

Om de ändå vore det så hade jag köpt ett par hekto!

36000 THB * 0.31 (SEK/THB)* 1.25 / 1.07 = 13035 kr

Billigast 4080 på prisjakt 13990 kr, 7% högre. Inte så farligt stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Synd att AMD inte tar chansen när produkter som "4070" och "4060ti" har tagits emot väldigt illa av konsumenter. Ännu en besvikelse. Håller med Hardware Unboxed om att detta borde ha haft ca $230 som MSRP (helst lägre) för att vara bra.

Den har ju en msrp på $239 efter sänkningen, eller kanske jag som läst fel källor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Den har ju en msrp på $239.

Nej? 269$.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nej? 269$.

My bad. Läste att den skulle sänkas till $239 från $269.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Det är ändå positivt med grafikkort som lanseras nära 3000 kr gränsen, finns ju iaf. potential att kortet kommer kunna falla mer i pris framöver. Att AMD redan i tidigt skede sänkt priset får ju ses som positivt, även om det från AMDs sida verkar vara klumpigt genomfört med tanke på hur det mottagits av media, men för mig som kund spelar det mindre roll. Att priset blivit lägre är det viktigaste.

Förhoppningsvis kan det bli mer konkurrens mellan AMD och Nvidia i prissättningen när 4060 väl lanseras. För att inte tala om att det definitivt finns en väg in på marknaden för Intel i framtiden så länge som de prissätter korrekt.

Får väl hoppas att AMDs grafikkort i glappet mellan 7600 och 7900XT prissätts aggressivt när de väl lanseras...

Permalänk
Medlem

Synd att inte zwormz eller Owen verkar ha fått ett kort. Har så svårt för dom där supernegativa testerna HUB och GN kör nuförtiden.

Jag vill bara veta vad korten klarar, sen kan jag bestämma själv om jag vill köpa det. Behöver ingen som talar om för mig hur jag skall spendera mina pengar.

Sweclockers tester är bra på den fronten. Sakligt.

Permalänk
Medlem

Värt att notera att AMD har de senaste veckorna helt tagit bort RDNA2 baserade GPU's på sin egna site, så gissar väl på att när 6000 serien är slut på hyllorna är det endast 7000 serien det kommer gå att få tag på. Så hade vair bta om AMD skyndar på lansering av 7600 XT 7700 XT etc. (förutsatt att de ens är påtänkta).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Vad i? Helt otroligt att ett 7600 med 2048 sp med dual issue som jag tror nämns tidigare, kan vara så lite bättre än 6600 xt med 2048 RDNA2 sp. (4 096 st.) sp som nämns i specifikationerna skylla antyda att AMD gjort ett liknande steg här som NVIDIA gjorde mellan Turing och Ampere. Inget jag kollat upp noga om det äns är rätt benämning men prestanda vinsten verkar enormt svag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Synd att inte zwormz eller Owen verkar ha fått ett kort. Har så svårt för dom där supernegativa testerna HUB och GN kör nuförtiden.

Jag vill bara veta vad korten klarar, sen kan jag bestämma själv om jag vill köpa det. Behöver ingen som talar om för mig hur jag skall spendera mina pengar.

Sweclockers tester är bra på den fronten. Sakligt.

Ja det har blivit lite väl "sensationsartat" hos youtuberecensenterna. Allt för att jaga klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Precis, priserna är helt i linje med vad de borde vara i Sverige med tanke på rådande dollarkurs.

Personligen tycker jag AMD borde satsa på en större marknadsandel för större framtida vinster. Men jag styr inte företaget och uppenbarligen så är strategin som CPU-divisionen använde för att bryta Intels dominans (otroligt mycket mer för pengarna) inte relevant för GPU-divisionen för AMDs ledning.

Denna hade sålt som smör om den släpptes för $229.

En liten GPU är ju iofs en förutsättning för att kunna kränga många kort => Hög marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Synd att inte zwormz eller Owen verkar ha fått ett kort. Har så svårt för dom där supernegativa testerna HUB och GN kör nuförtiden.

Jag vill bara veta vad korten klarar, sen kan jag bestämma själv om jag vill köpa det. Behöver ingen som talar om för mig hur jag skall spendera mina pengar.

Sweclockers tester är bra på den fronten. Sakligt.

Så bra sagt. GN verkar ha som image att såga ALLT. Tyvärr verkar det ju vara av en anledning då JTC fick ta ner sin video om 4060Ti som var för positiv...🙄 Hatstormen som pågår mot Nvidia börjar spåra ur ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Så bra sagt. GN verkar ha som image att såga ALLT. Tyvärr verkar det ju vara av en anledning då JTC fick ta ner sin video om 4060Ti som var för positiv...🙄 Hatstormen som pågår mot Nvidia börjar spåra ur ordentligt.

Fast Gamers Nexus största problem med grafikkortet verkar väl främst vara att de förväntar sig att AMD kommer sänka priset ännu mer i framtiden? I övrigt verkade de väl tycka det var ett okej grafikkort? Snarlikt till Hardware Unboxed som också tyckte priset på grafikkortet borde ha varit lägre?

Att det inte är tillräckligt bra prissatt jämfört med AMDs egna grafikkort från den äldre generationen?

Permalänk
Medlem

För 3600:- får väl kortet anses okej.

Samtidigt är det inte direkt superspännande.

Permalänk
Medlem

Rastreringsprestandan ligger där jag hade förväntat mig, däremot hade jag också förväntat mig ett större lyft för spelen med blandad raytracing/rastrering, med tanke på ökningen av råprestandan i raytracing i 3D Mark. Samma ökning kunde vi ju se i 7900-serien jämfört med toppkorten i 6000-serien, och jag trodde att 7600 därför skulle ta sig upp till bättre nivåer, precis som 7900-serien tog sig upp till förra generationens toppkort i RTX 3000-serien.

7600 verkar ligga över 6700 XT i 3D Mark, och rejält över 6600 XT, men potentialen realiseras inte i spelen, utan det harvar runt kring 6600 XT (visserligen sker det testet i 1440p, och Sweclockers testar bara raytracingen i mer realistiska 1080p). Vad håller tillbaka 7600? Minnet? Minnesbussen? Drivrutiner? Eller något annat? Om nu inte även 6000-serien höjt sig i 3D Mark med nyare drivrutiner sedan maj-22, då är jämförelsen skev från början såklart.

Inte undra på att det 6700 (utan XT) med 10 GB som fanns på Netonnet för 3490: tidigare i veckan sålt slut...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simcon:

Fast Gamers Nexus största problem med grafikkortet verkar väl främst vara att de förväntar sig att AMD kommer sänka priset ännu mer i framtiden? I övrigt verkade de väl tycka det var ett okej grafikkort? Snarlikt till Hardware Unboxed som också tyckte priset på grafikkortet borde ha varit lägre?

Att det inte är tillräckligt bra prissatt jämfört med AMDs egna grafikkort från den äldre generationen?

Stora kritiken de har för 4060ti är ju främst priset.

I Sverige så är ett 4060ti av the billigare modellerna, billigare än 3070. Och aningen snabbare än 6700xt

Permalänk
Medlem

Usel generational uplift men mindre vansinnigt prissatt än nvidia men håller med HU och GN att det gott kunde vara billigare. Sjukt att AMD inte bara släpper 7700/800 och justerar deras priser för 7900xt också. 7700XT för 4-4.5k med iaf 12 gb och raster närmare 6800XT fast med bättre RT och och AV1 känns som ett kort som skulle kunna sälja rätt bra. Det här vette fan. Bra instegskort kanske om det kommer under 3 lax.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Släpp minst denna prestanda i integrerad grafik.
Grafikkort borde vara mest för ultra-prestanda och kylaren ska ta upp minst 4 kortplatser.

Permalänk

AMD sket nog på sig när dom såg högafflarna mot Nvidias lansering igår. Eftersom flera rykten spekulerat att ordinarie MSRP skulle ligga runt 329-349 USD.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Om de ändå vore det så hade jag köpt ett par hekto!

36000 THB * 0.31 (SEK/THB)* 1.25 / 1.07 = 13035 kr

Billigast 4080 på prisjakt 13990 kr, 7% högre. Inte så farligt stor skillnad?

Hmm,hur är det med räkningen?.Jag betalade 36000 bath,dvs c:a 11100 sek for kortet INKLUSIVE tax.Skiljer ju nästan 3000 i pris,så jo,priserna är bananas i swe.4070ti har ännu bättre prissättning här,går att få for 27500 bath dvs runt 8500 sek MED tax.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

7600x verkar ligga i mitt 2080's segment.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

36000 THB * 0.31 (SEK/THB)* 1.25 / 1.07 = 13035 kr

Skrivet av tEan:

Hmm,hur är det med räkningen?.Jag betalade 36000 bath,dvs c:a 11100 sek for kortet INKLUSIVE tax.

Faktorn 1.25/1.07 tar just hänsyn till att 36000 bath inkluderar 7% thailändsk moms men inte 25% svensk. Just räkning är bland det jag brukar ha minst problem med Eller är det faktumet att Sverige har högre moms än Thaliand du har problem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Så bra sagt. GN verkar ha som image att såga ALLT. Tyvärr verkar det ju vara av en anledning då JTC fick ta ner sin video om 4060Ti som var för positiv...🙄 Hatstormen som pågår mot Nvidia börjar spåra ur ordentligt.

Så du tycker 4060ti var en bra uppgradering från 3060ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Lika usel lansering som 4060ti.Är typ bara 4090 som känns som en bra lansering so far.Köpte precis ett 4080 till sonen här i thailand för 36000 bath~11000 kr,priserna i sverige är fullständigt bananas!

Svenska kronan och moms gör oss inga tjänster. 11 för 4080 är fenomenalt. För det priset är det svårslaget och ett självklart val om man har pengarna 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Kanske bara e jag, men jag ser det mer 1080p och neråt som lowend, 1440p midend och 4k+ highend. Skall jag köpa något idag, så är det för 1440p och jag uppfattar mig själv endast köpa midend-produkter.

720p är low end, 1080p-1440p är mellanklass, då ofta som en avvägning fps vs bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Så du tycker 4060ti var en bra uppgradering från 3060ti?

Om man värdesätter prestanda/watt så är 4060Ti en ganska stor uppgradering över 3060Ti och 3070.

Om man struntar i det och bara ser till prestanda så är 3060Ti till 4060Ti inte så stor uppgradering och 3070 till 4060Ti tveksamt om det ens är en uppgradering, om man inte bryr sig om saker som strömförbrukning, AV1, DLSS3 och vad mer som skiljer utöver "råprestanda".

Permalänk
Medlem

Lika dåliga släpp från båda aktörer denna vecka. Känns som båda företag sover och tror det fortfarande är 2021.

Varken 7600 eller 4060ti är bra kort. Alldeles för höga priser för prestandan och för lite VRAM för framtiden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2