AMD Radeon RX 7600 – bra prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Presterar bättre än ett 3070 i 1080/1440 med 25% mindre effektförbrukning = svalare och kostar 100 dollar mindre. Vad är dåligt med det?

Det där är ju inte sant. Du kan hitta 3070 för 5500 kr nytt, dvs samma pris som 4060ti. Prestandan är ytterst enstaka fall i 1080p till fördel 4060ti, men oftast sämre - i 1440p har jag inte sett några exempel på fördel 4060ti. Vad har du för data egentligen?!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Samma prestanda som 6650 XT alltså till 20 % högre pris? Lär bli en braksuccé!

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det där är ju inte sant. Du kan hitta 3070 för 5500 kr nytt, dvs samma pris som 4060ti. Prestandan är ytterst enstaka fall i 1080p till fördel 4060ti, men oftast sämre - i 1440p har jag inte sett några exempel på fördel 4060ti. Vad har du för data egentligen?!

Fast vad man "kan hitta" kortet för är ju inte relevant. Finns säkert någon butik i världen som säljer 4060 Ti på super rea under lanseringspris.
Ska man prisjämföra så får man gå på lanseringspris. 4060 Ti har lanseringspris på 399 dollar. 3070 hade lanseringspris på 499 dollar, det var därför jag skrev i dollar och inte kr.

Enligt prestandaindex här på Sweclockers så är 4060 Ti snabbare i 1080 och precis likvärdigt (inom felmarginal) på 1440, men då är fortfarande 4060 Ti ett bättre val då det har DLSS 3, är 25% strömsnålare, svalare och 100 dollar billigare.
Inte jättestor skillnad i 4K heller men i den upplösningen bör man kolla på en starkare GPU.

Om du anser att Sweclockers tester visar fel så får du börja använda källor själv.

https://www.sweclockers.com/test/36420-test-nvidia-geforce-rt...

Intressant att prestandan som det hyllade 3070 presterar nu anses vara otillräckligt på ett billigare och svalare kort?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av DLM:

Fast vad man "kan hitta" kortet för är ju inte relevant. Finns säkert någon butik i världen som säljer 4060 Ti på super rea under lanseringspris.
Ska man prisjämföra så får man gå på lanseringspris. 4060 Ti har lanseringspris på 399 dollar. 3070 hade lanseringspris på 499 dollar, det var därför jag skrev i dollar och inte kr.

Vad kortet kostar i USD är relativt sett ointressant i Sverige, då det är prissättningen här som är relevant för de flesta.
Riktpriset för 3070 var för övrigt 5625 SEK och för 4060 Ti 5199 SEK. Oavsett anledningar är det relativt mindre skillnad jämfört med i USA, vilket färgar åsikterna om kortet. Riktpris är för övrigt mindre intressant är vad korten faktiskt kostar i butik, i och med att det är prisnivåerna av korten som går att köpa nya nu som utgör den aktuella konkurrensen, inte prisnivåerna 2020 när korten lanserades.

Billigaste 3070 kan du få tag i för 5490 SEK "överallt", det rör sig inte om enstaka ex med Super Duper-Rea eller skumma butiker med avvikande prissättning.
https://komponentkoll.se/produkt/147155-asus-geforce-rtx-3070...
https://komponentkoll.se/produkt/148252-asus-geforce-rtx3070-...
Visserligen kan du också få tag i 4060Ti för 5190 SEK "överallt" också.
https://komponentkoll.se/produkt/1378387-asus-dual-geforce-rt...

Skrivet av DLM:

Intressant att prestandan som det hyllade 3070 presterar nu anses vara otillräckligt på ett billigare och svalare kort?

Det har gått tre år, det finns en förväntan att prestanda/pris ökar med varje generation, med tanke på hur det har sett ut under större delen av historien, denna grafikkortsgeneration har i 3000-5000 kr-segmentet inte direkt levererat på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Intressant att prestandan som det hyllade 3070 presterar nu anses vara otillräckligt på ett billigare och svalare kort?

För resonemangets skull kan vi säga att det presterar som ett 3070 (vilket det inte gör). Två och ett halvt år (!!!) senare till samma pris. Dina hundra dollar syns inte i Sverige i alla fall. Vad har du svalt för skinnjackepiller för att tycka att det är bra?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

För resonemangets skull kan vi säga att det presterar som ett 3070 (vilket det inte gör).

Sweclockers prestandaindex bevisar motsatsen och allt jag har sett från dig är ditt eget tyckande vilket är värt noll som källa. Tror jag förstår problemet här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Sweclockers prestandaindex bevisar motsatsen och allt jag har sett från dig är ditt eget tyckande vilket är värt noll som källa. Tror jag förstår problemet här...

Sweclockers har ju inte med de nya krävande spelen...

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Sweclockers har ju inte med de nya krävande spelen...

Och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Det kan påverka prestandaindex. I andra recensioner med nya spel ser inte 4060Ti lika bra ut.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Sweclockers prestandaindex bevisar motsatsen och allt jag har sett från dig är ditt eget tyckande vilket är värt noll som källa. Tror jag förstår problemet här...

Två och ett halvt år senare tycker du det är toppen att betala samma peng för samma prestanda (åter för resonemangets skull, jag ger dig ju det). Men du är en guldkund för Nvidia, jag borde köpa mer aktier, det finns garanterat fler som du!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Det kan påverka prestandaindex. I andra recensioner med nya spel ser inte 4060Ti lika bra ut.

Då får du gärna länka till de recensionerna. Det är redan för mycket personligt tyckande i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Vad kortet kostar i USD är relativt sett ointressant i Sverige, då det är prissättningen här som är relevant för de flesta.
Riktpriset för 3070 var för övrigt 5625 SEK och för 4060 Ti 5199 SEK. Oavsett anledningar är det relativt mindre skillnad jämfört med i USA, vilket färgar åsikterna om kortet. Riktpris är för övrigt mindre intressant är vad korten faktiskt kostar i butik, i och med att det är prisnivåerna av korten som går att köpa nya nu som utgör den aktuella konkurrensen, inte prisnivåerna 2020 när korten lanserades.

Billigaste 3070 kan du få tag i för 5490 SEK "överallt", det rör sig inte om enstaka ex med Super Duper-Rea eller skumma butiker med avvikande prissättning.
https://komponentkoll.se/produkt/147155-asus-geforce-rtx-3070...
https://komponentkoll.se/produkt/148252-asus-geforce-rtx3070-...
Visserligen kan du också få tag i 4060Ti för 5190 SEK "överallt" också.
https://komponentkoll.se/produkt/1378387-asus-dual-geforce-rt...

Det har gått tre år, det finns en förväntan att prestanda/pris ökar med varje generation, med tanke på hur det har sett ut under större delen av historien, denna grafikkortsgeneration har i 3000-5000 kr-segmentet inte direkt levererat på den fronten.

Fast ingenting av det du säger håller om jag tittar på prishistorik för 3070 (vilket även det du länkar till bekräftar) Det har aldrig gått att få för under 7000kr förens 40-serien lanserades och alla butiker vill bli av med sina 30-kort. Nu får du bättre prestanda, lägre strömförbrukning, DLSS 3 m.m. för 2000kr mindre från samma dag kortet släpps. Egentligen är det 3070 kortets pris ni borde vara arga på då det aldrig förens nu varit i närheten av sitt lanseringspris på 499 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Fast ingenting av det du säger håller om jag tittar på prishistorik för 3070 (vilket även det du länkar till bekräftar) Det har aldrig gått att få för under 7000kr förens 40-serien lanserades och alla butiker vill bli av med sina 30-kort. Nu får du bättre prestanda, lägre strömförbrukning, DLSS 3 m.m. för 2000kr mindre från samma dag kortet släpps. Egentligen är det 3070 kortets pris ni borde vara arga på då det aldrig förens nu varit i närheten av sitt lanseringspris på 499 dollar.

499$ är dock utan moms så ~624$ i sverige

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Då får du gärna länka till de recensionerna. Det är redan för mycket personligt tyckande i tråden.

Här har du att tycka till om.

GamersNexus
https://www.youtube.com/watch?v=Y2b0MWGwK_U&ab_channel=Gamers...

HardwareUnboxed
https://www.youtube.com/watch?v=WLk8xzePDg8&t=835s&ab_channel...

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Fast ingenting av det du säger håller om jag tittar på prishistorik för 3070 (vilket även det du länkar till bekräftar) Det har aldrig gått att få för under 7000kr förens 40-serien lanserades och alla butiker vill bli av med sina 30-kort. Nu får du bättre prestanda, lägre strömförbrukning, DLSS 3 m.m. för 2000kr mindre från samma dag kortet släpps. Egentligen är det 3070 kortets pris ni borde vara arga på då det aldrig förens nu varit i närheten av sitt lanseringspris på 499 dollar.

GN har inte något index, men HWU och SweC har det. SweC har 4060ti som 7% bättre i 1080, men nästan samma inom 1440p. HWU har 4060ti 1-2% efter 3070 i båda upplösningar

399 vs 499 är inte hela sanningen. Med inflation hade 3070 kostat nära 599 idag istället

Så prisbilden är nära nog samma prestanda, men för drygt 30% mindre pengar. Samt besparingen du gör på elräkningen, och det blir rimligen ganska många hundralappar på 2-4 år, och med lite positiv räkning så kan du få kortet till 40% lägre kostnad?

Att marknaden under 3070s livslängd präglades av kretsbrist påverkar inte MSRP och kan hända vilket kort när som helst. Det är utom Nvidias kontroll i detta fall, och det hände efter Nvidia satte MSRP i alla fall

Sen, vad som är bra eller inte fått vi ju själva avgöra, det är som det är sagt subjektivt och bara tyckande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

GN har inte något index, men HWU och SweC har det. SweC har 4060ti som 7% bättre i 1080, men nästan samma inom 1440p. HWU har 4060ti 1-2% efter 3070 i båda upplösningar

399 vs 499 är inte hela sanningen. Med inflation hade 3070 kostat nära 599 idag istället

Så prisbilden är nära nog samma prestanda, men för drygt 30% mindre pengar. Samt besparingen du gör på elräkningen, och det blir rimligen ganska många hundralappar på 2-4 år, och med lite positiv räkning så kan du få kortast kortet till 40% lägre kostnad?

Att marknaden under 3070s livslängd präglades av kretsbrist påverkar inte MSRP och kan hända vilket kort när som helst. Det är utom Nvidias kontroll i detta fall, och det hände efter Nvidia satte MSRP i alla fall

Sen, vad som är bra eller inte fått vi ju själva avgöra, det är som det är sagt subjektivt och bara tyckande

Hela grejen är väl att det för många av oss blivit relativt oacceptabelt att det har stagnerat i mellanklassen och att budgetklassen inte längre finns. Det är inte bra för PC-marknaden. Det är en observation av att Nvidia utnyttjar sin marknadsdominans i konsumentfientliga metoder (pris, funktioner, VRAM osv) och att huvudkonkurrenten AMD inte verkar ett dugg intresserad av att norpa marknadsandelar och även de prissätter på ett orimligt sätt kontra äldre generationer. Båda företagens marginaler bara ökar och deras aktieägare dansar på stämmorna, typ. Intel är inte konkurrenten vi behöver, men är den vi får. Inget lär ändras om vi ska vara krassa.

Det går för långsamt helt enkelt och det har blivit för dyrt. Toppkorten är de enda som ger generationella förbättringar och för varje år så framstår en stationär PC som en mer nischad grej.

Det är nog en släng av bitterhet och sorg hos många av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Hela grejen är väl att det för många av oss blivit relativt oacceptabelt att det har stagnerat i mellanklassen och att budgetklassen inte längre finns. Det är inte bra för PC-marknaden. Det är en observation av att Nvidia utnyttjar sin marknadsdominans i konsumentfientliga metoder (pris, funktioner, VRAM osv) och att huvudkonkurrenten AMD inte verkar ett dugg intresserad av att norpa marknadsandelar och även de prissätter på ett orimligt sätt kontra äldre generationer. Båda företagens marginaler bara ökar och deras aktieägare dansar på stämmorna, typ. Intel är inte konkurrenten vi behöver, men är den vi får. Inget lär ändras om vi ska vara krassa.

Det går för långsamt helt enkelt och det har blivit för dyrt. Toppkorten är de enda som ger generationella förbättringar och för varje år så framstår en stationär PC som en mer nischad grej.

Det är nog en släng av bitterhet och sorg hos många av oss.

Ja, ingen älskar utvecklingen vi ser. Sitter på förra generationens kort och tänkte aldrig uppgradera till denna generation, men nu börjar jag undra om ens nästa generation kommer erbjuda något i rimligt pris som ger betydligt mer prestanda...

Sen har våra löner inte hängt med i inflationen. Så nästa generation kommer korten troligen kosta lite mer, men våra löner lite högre troligen också. Så prestandan är förhoppningsvis relativt bättre om två år

En stationär speldator har nog varit en nisch länge. Som många i yngre generationer helt hoppar över och nöjer sig med telefonen. Speciellt med molnspel på ingång så lär inte många ha en dedikerad speldator hemma framgent kan jag tänka mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

En stationär speldator har nog varit en nisch länge. Som många i yngre generationer helt hoppar över och nöjer sig med telefonen. Speciellt med molnspel på ingång så lär inte många ha en dedikerad speldator hemma framgent kan jag tänka mig

Den billigaste iPhone 14 som väldigt många köper kostar dock lika mycket som en vettig speldator. Den billigaste i lager går på 10 333 kr med frakt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Den billigaste iPhone 14 som väldigt många köper kostar dock lika mycket som en vettig speldator. Den billigaste i lager går på 10 333 kr med frakt.

https://komponentkoll.se/bild/sgRUv.png

Kidzen vill spela fortnite, diablo 4, minecraft mfl. Många kan göra det och nöjer sig med konsoll. Men fler vill streama eller sitta på discord - som är väldigt vanligt bland kidzen som "kan sin grej". Så nej, stationära datorer är verkligen inte döda. Fått förfrågan från 4 st bekanta alla med barn i 12-15 årsåldern runt datorgrejs.

Flera har gjort misstagen o köpa gaminglaptops men insett dom är värdelösa - lever om, överhettar eller har usel prestanda.
dom har konverterats till mid-end datorer med motsvarande 6700 eller 3060-70 kort. Väldigt nöjda och deras föräldrar har fått inse att ergonomin är viktig när dom ska sitta vid en dator 8 timmar sträck - så dom har gått med på att ge dom ett ordentligt skrivbord o stol .Något som förut var "svårt" därför dom fick laptops.

Nackdelen är ungarna vill inte med till sommarstugan längre för där finns varken bredband eller plats för gamingriggen.

Permalänk
Medlem

Meh inte imponerad

Permalänk
Medlem

Köpte ett kort direkt från Acer (här: https://store.acer.com/sv-se/grafikkort-predator-bifrost-amd-.... - pris 3599, ville testa AMDs AV1-kodning utan att lägga för mycket pengar. Men för det allmäna intressets skull - här på Swec, så röjde jag igenom ett antal 3DMark-tester. Kortet presterar som förväntat - se testerna i artikeln, och det är knäpp tyst - väldigt effektiv kylning!