Köper du spel från officiella aktörer eller från keyshops?

Permalänk
Medlem

Köper du spel från officiella aktörer eller från keyshops?

Skulle vara intressant att se hur många här som köper sina spel direkt från officiella kanaler eller från så kallade keyshops. Själv ser jag inga problem med att köpa från keyshops då jag sparar in så mycket pengar på det. Svårt att motivera 600 kr för ett spel när man köpa det för 200 kr. Och för att svara på min egna fråga så köper jag där det är billigast oavsett aktör.

Lagt till omröstning.
Permalänk
Medlem

Lite märkligt att du vill ha en diskussion om huruvida man köper från två olika typer av aktörer men blir arg om man argumenterar mot den ena av aktörerna... Vill du bara ha klappar på ryggen eller vad tusan är meningen med tråden?

Permalänk
Medlem

Hade väntat mig en omröstning... Det finns väl inget att säga som inte redan är sagt och du säger att du vill veta hur många... 🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Hade väntat mig en omröstning... Det finns väl inget att säga som inte redan är sagt och du säger att du vill veta hur många... 🤔

Lägger man in en omröstning så skapas först tråden. Sedan gör man omröstningen. Så trådar med omröstningar får vanligen själva omröstningen några minuter senare.
Have patience 😅.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag köper från officiella källor. Jag vill inte stödja en marknad som baseras på tveksamma metoder och i vissa fall direkt olagliga handlingar.

”Men då betalar du ju onödigt mycket!!11”

Inte nödvändigtvis. Personligen så använder jag oftast isthereanydeal.com som endast listar sidor som får sina nycklar direkt från utgivarna och där finns ofta extrapriser som håller rätt bra nivå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Kollar allkeyshop och kollar sedan så gott det går bland gråzoner med samvete i behåll.

Men nu såg jag isthereanydeal.com som NordhNet tipsade om, får bli den framöver.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Handlade nästan uteslutande från g2play.net tidigare, då de adrig var med i någon skandal med stulna nycklar osv. Dock efter tvånget att slänga på moms baserat på vilket land man handlar från så hamnade de på samma nivåer som steam, så handlar bara från steam nu igen.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Saknade alternativet "det varierar".

Spel som jag verkligen brinner för köper jag från riktig butik, men gäller det något skitspel som jag bara köper för att kunna spela 1-2 kvällar med polarna (typ CoD eller random från EA) har jag inga problem med en nyckelbutik.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Bara från officiella aktörer. Känns mer rätt (för egen del) helt enkelt. Sen vill jag att utvecklarna garanterat ska få en del av pengarna också.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ämnet är alltså spelnycklar och vart man köper dessa. Är man nyfiken på vart folk köper andra varor är det bättre att skapa en tråd för det, en tråd som följer forumets regler såklart

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte köpa nyare spel. Och äldre spel brukar ha liknande priser hos "key shops" som i de "officiella" butikerna under reor, så jag försöker hålla mig till de officiella butikerna om det går. Har dock handlat en del hos "key shops" förut också.

Permalänk
Medlem

För mig är det sällan viktigt att köpa spel nära release då jag bara spelar singelplayerspel. Så mitt sätt att köpa 600kr-spel för 200kr är helt enkelt att vänta tills priset har sjunkit
Köper spelen på Steam eller GoG. Claimar gratisspel på Epic.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Köper oftast från officiella aktörer, men det har blivit nån gång från andra sidor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Folk som kör IPTV och köper OS eller Spel från Keyshops grupperar jag i samma gäng som snattare, skattesmitare och personer som inte drar sig för att köpa stöldgods.
Motiveringen är ofta - "men det är ju så dyrt","det spelar ingen roll om bara jag gör det","Alla andra gör det","dom där bolagen tjänar så bra ändå"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Folk som kör IPTV och köper OS eller Spel från Keyshops grupperar jag i samma gäng som snattare, skattesmitare och personer som inte drar sig för att köpa stöldgods.
Motiveringen är ofta - "men det är ju så dyrt","det spelar ingen roll om bara jag gör det","Alla andra gör det","dom där bolagen tjänar så bra ändå"

Jag tycker det är nobelt av dig att du räddar Gabe från att svälta, men hur säger man vad som är ett rimligt pris för en produkt där kostnaden att framställa ett enskilt exemplar och exportera det till ett annat land är väldigt nära noll?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Folk som kör IPTV och köper OS eller Spel från Keyshops grupperar jag i samma gäng som snattare, skattesmitare och personer som inte drar sig för att köpa stöldgods.
Motiveringen är ofta - "men det är ju så dyrt","det spelar ingen roll om bara jag gör det","Alla andra gör det","dom där bolagen tjänar så bra ändå"

Att köpa från keyshops kan innebära att man köper en nyckel med tvivelaktigt historik, men det kan lika väl innebära att man köper en som är lika grön som den officiella, så att dra alla över en och samma kam är fel. Men bra för dig att du sitter tryggt på din höga häst.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tardman:

Att köpa från keyshops kan innebära att man köper en nyckel med tvivelaktigt historik, men det kan lika väl innebära att man köper en som är lika grön som den officiella, så att dra alla över en och samma kam är fel. Men bra för dig att du sitter tryggt på din höga häst.

Handlar inte om höga hästar eller liknande. Du skapade en tråd och ställde en öppen fråga, folk svarar.
Vissa kommer hålla med dig andra inte

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Som barn var det mycket pirat, men sedan jag fick studiebidrag och sedermera inkomst så stöttar jag utvecklarna direkt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Saknade alternativet "det varierar".

Spel som jag verkligen brinner för köper jag från riktig butik, men gäller det något skitspel som jag bara köper för att kunna spela 1-2 kvällar med polarna (typ CoD eller random från EA) har jag inga problem med en nyckelbutik.

Jag gör precis samma. Men det är oftast riktig butik för det är sällan jag köper spel jag är halvintresserad av.

Permalänk
Medlem

Primärt Steam. Om priset är sjukt eller ingen rea finns så kollar jag på keyshop. Är prisskillnaden inte jättehög kör jag Steam, annars om jag sparar 45-50%+ så kör jag keyshop.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Handlar inte om höga hästar eller liknande. Du skapade en tråd och ställde en öppen fråga, folk svarar.
Vissa kommer hålla med dig andra inte

När någon jämför köp från keyshops med "snattare, skattesmitare och personer som inte drar sig för att köpa stöldgods" så sitter man på en hög häst, ja.

Permalänk
Medlem

jag köper endast från seriösa aktörer, väntar ofta på reor istället.

köpa på "gråzon" marknader skulle jag inte göra även om man får ett spel för 100kr som kostar 600 annars, vem vet hur dom fått tag i det? är det på någon annans bekostnad du får spelet så billigt?

varför köpa en bil för 500k när man kan gå till östermalm och slå in rutan på en bil istället?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tardman:

När någon jämför köp från keyshops med "snattare, skattesmitare och personer som inte drar sig för att köpa stöldgods" så sitter man på en hög häst, ja.

Kan du motivera varför det inte är skattesmitning eller som att köpa stöldgods? Är ju högst tydligt en gråzon dessa säljare.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tardman:

När någon jämför köp från keyshops med "snattare, skattesmitare och personer som inte drar sig för att köpa stöldgods" så sitter man på en hög häst, ja.

Den där hästen kanske inte är så hög, verkar i bästa fall vara en ponny.

Key resellers claim legitimacy -- the courts say otherwise

Det ser först lovande ut (specifikt är det i allmänhet lagligt sälja en programvara man har en fysisk kopia av)

"It is true that these are all works protected under copyright law, but once the rights owner has put a copy on the market, they cannot prohibit that this very copy can be resold -- at least, not if the copy was placed on the market within the EEA and is being resold within the EEA. Technically, European law says that the rights holder's rights are exhausted. US law has a similar concept known as the first sale doctrine."

Men här är kickern som gör att det faktiskt inte är förenligt med EU-lag (inte heller US-lag då den är väldigt lika här)

"For games, the story is quite different. Games are not only software, they are so-called "hybrid" works -- i.e. audio and visual elements form an important part. In the EU, audio and visuals are protected under a legal regime which is different from that applying to software (the InfoSoc Directive protects, inter alia, graphics and sound, and the Software Directive protects software). Courts have decided that games are protected under both regimes, and exhaustion can only apply if the conditions for exhaustion are met under both directives. This can never be the case for games distributed digitally: under the InfoSoc Directive, exhaustion can never happen for digital distribution, and most product keys sold by keysellers originate from digital distribution."

Notera att allt ovan förutsätter att licensen i övrigt är OK, om den är köpt med stulet kreditkort eller liknande kvittar det om vi pratar spel eller något annat.

Ovanpå det: just "skattesmitare" verkar inte bara vara en hyfsad liknelse utan i vissa fall är det spot-on. Går man till "checkout" verkar varken https://www.kinguin.net/ eller https://www.g2a.com/ lägga på svensk moms. Artikeln som länkas ovan nämner att det är lite si och så med att ta rätt skatt hos vissa keyshops (men de som använder dessa kollar så klart upp sådant och väljer en "reko" site...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tardman:

När någon jämför köp från keyshops med "snattare, skattesmitare och personer som inte drar sig för att köpa stöldgods" så sitter man på en hög häst, ja.

Jag håller inte nödvändigtvis med men är nyfiken på varför du ens ställer frågan om du inte är nyfiken på fler infallsvinklar än din egen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag tycker det är nobelt av dig att du räddar Gabe från att svälta, men hur säger man vad som är ett rimligt pris för en produkt där kostnaden att framställa ett enskilt exemplar och exportera det till ett annat land är väldigt nära noll?

Intressant fråga.

Export eller "transport" av digitala releaser är ju om man jämför med vanliga media betydligt billigare. Men det som möjliggör exporten är ju inte gratis. Bara för att något är digitalt och sannolikt billigare att distribuera så är det ju inte gratis för det.
Plattform för att sälja spel samt drift och underhåll kostar.

Samma gäller ju framställning. Utvecklingskostnad och även underhåll är långt ifrån gratis, det tänker jag finns med i kalkylen när man sätter priset.
Tycker konsumenten att priset är för högt, då kan man ju vänta på att tillverkaren sålt tillräckligt till fullpris så dom kan räkna hem utvecklingskostnader och invänta rea. Eller så avstår man om man inte anser sig ha råd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant fråga.

Export eller "transport" av digitala releaser är ju om man jämför med vanliga media betydligt billigare. Men det som möjliggör exporten är ju inte gratis. Bara för att något är digitalt och sannolikt billigare att distribuera så är det ju inte gratis för det.
Plattform för att sälja spel samt drift och underhåll kostar.

Samma gäller ju framställning. Utvecklingskostnad och även underhåll är långt ifrån gratis, det tänker jag finns med i kalkylen när man sätter priset.
Tycker konsumenten att priset är för högt, då kan man ju vänta på att tillverkaren sålt tillräckligt till fullpris så dom kan räkna hem utvecklingskostnader och invänta rea. Eller så avstår man om man inte anser sig ha råd.

Fast hur ska konsumenten kunna avgöra vilken rea som är legitim, när ett spel kan säljas för 600kr i ena landet, 400kr i ett annat, själv har jag fler än jag nånsin kommer hinna spela, för de var dyra AAA-titlar ena veckan och gratis nästa.

Är alla som inte köpts för €59 / $59 / 599kr direkt på distributionsplattformen, alltså att betrakta som stulna?

Låter mest som bittra överbetalares efterhandskonstruktion, om du frågar mig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Aphex:

Fast hur ska konsumenten kunna avgöra vilken rea som är legitim, när ett spel kan säljas för 600kr i ena landet, 400kr i ett annat, själv har jag fler än jag nånsin kommer hinna spela, för de var dyra AAA-titlar ena veckan och gratis nästa.

Är alla som inte köpts för €59 / $59 / 599kr direkt på distributionsplattformen, alltså att betrakta som stulna?

Låter mest som bittra överbetalares efterhandskonstruktion, om du frågar mig.

Det är utan tvekan ett problem som inte blir lättare av att det även för den relativt insatta är svårt att få fram vart återförsäljaren får sina nycklar ifrån.
Personligen så ryggar jag lite när en åf inte ”får” nycklarna direkt från utgivaren/studion.
Hela grejen med regionspriser gör det också svårt och jag (personligt val) väljer därför att köra på rätt region.
Mer insikt i ursprung osv hade definitivt varit hälsosamt.

Hur andra väljer att göra lägger jag mig inte i, det är ett val jag gör för min skull och är relativt okej med att andra inte gör samma val

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Köper oftast på stora reor på steam. Tycker dom leverar en riktigt bra användarupplevelse och det är värt en peng.
Några få "storspel" som man ser fram emot köper jag dock till standardpris. blir nog 4 tot. i år.
Blir bättre och bättre på att inte förköpa spel. blir 2 i år.
Det tror jag är viktigt för framtiden. förköp inte spel. är spelet trasigt eller klippt i bitar för att säljas som dlc. köp inte. vänta tills det är ett komplett, fungerande spel. eller köp när priset är rätt om man ändå vill köpa ett trasigt spel.
Därför det blev så populärt med GaaS och battlepasses. allt ska vara online/microtransactions. man ska skapa fomo för att folk ska svälja en dålig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast hur ska konsumenten kunna avgöra vilken rea som är legitim, när ett spel kan säljas för 600kr i ena landet, 400kr i ett annat, själv har jag fler än jag nånsin kommer hinna spela, för de var dyra AAA-titlar ena veckan och gratis nästa.

Är alla som inte köpts för €59 / $59 / 599kr direkt på distributionsplattformen, alltså att betrakta som stulna?

Låter mest som bittra överbetalares efterhandskonstruktion, om du frågar mig.

Bittra överbetalares efterhandskonstruktion? Var tolkar du in det?

Jag tror att man i de flesta fall, oavsett vad det är man köper, bör fundera på om kostnaden är rimlig.

Ska du köpa en cykel på blocket så behöver inte en billig cykel vara stulen, men om det känns orimligt (som kräver lite erfarenhet/bedömningsförmåga) och personen inte kan uppvisa kvitto, kommer med konstiga förklaringar till priset så bör man kanske dra öronen åt sig.
Sen finns ju den moraliska aspekten, vissa skiter i om den är stulen eller inte, man vill ha en billig cykel, köper den utan att tänka på konsekvenserna och går vidare i livet.

Samma gäller ju t.ex. en nysläppt AAA titel, om den kostar 800 på alla plattformar och 99 kronor på någon shady keyshop där man även efter en snabb googling får känslan av inte är legit så bör man kanske fundera på om det är det.
Sen kan det finnas undantag, AAA titeln kanske säljs för 99 kronor på en legitim plattform för att dom slutit ett unikt avtal med tillverkaren eller kanske har det som lockvara för att sälja sin egen hårdvara.

Men utmaningen ligger i att fundera på varför saker kostar som det gör och vilka konsekvenser som mitt agerande får, bra som dåliga.