Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Jag ska på ett sånt där två-veckor-innan-diskussion med Nordea idag. Finns det några sista-minuten-tips förutom att kolla vad SBAB ger utan att flytta saker till dem? Kan man utgå från att det är SBAB ränta man ska ha och ska man flytta saker ska det rabatteras ytterligare? Hur mycket är isåfall rimligt i dagsläget?

Ett hett tips är att begära ut ett amorteringsunderlag så att de förstår att du är beredd att byta bank. Det kan du kanske göra när du träffar dem, då får du ett annat förhandlingsläge.
Du kan ju spä på lite när du berättar om rabatten du får hos konkurenterna och se hur lågt de är beredda att gå för att behålla dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Ett hett tips är att begära ut ett amorteringsunderlag så att de förstår att du är beredd att byta bank. Det kan du kanske göra när du träffar dem, då får du ett annat förhandlingsläge.
Du kan ju spä på lite när du berättar om rabatten du får hos konkurenterna och se hur lågt de är beredda att gå för att behålla dig.

Nu gällde det väl ett nytt lån, får man anta utifrån diskussionen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ett tips för nästkommande år då. När det finns ett lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Skrivet av cp_:

Ett tips för nästkommande år då. När det finns ett lån.

Jag var lite otydlig ser jag; nytt lån för en ny bostad. Men vi säljer en BR som vi idag har lånen för på SEB (som varit otroligt ointresserade av att ens prata). Så vi byter ju potentiellt bank helt och hållet, men just idag är det enda vi signar för lånen.

Permalänk
Medlem

Tack för utförlig diskussion @Triffid och @TobiasStockholm. Mycket matnyttigt som vi får ta ställning till. Har varit otroligt mycket att stå i logistiskt så har inte haft tid att ta upp denna puck igen men återkommer eventuellt med uppföljning lite längre fram. Men ville iaf passa på att tacka för ert och andras engagemang i frågan. 😊

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Jag var lite otydlig ser jag; nytt lån för en ny bostad. Men vi säljer en BR som vi idag har lånen för på SEB (som varit otroligt ointresserade av att ens prata). Så vi byter ju potentiellt bank helt och hållet, men just idag är det enda vi signar för lånen.

1,25% i ränterabatt mot att vi flyttar sparande och allmänt bankande till dem vart utkomsten. Hamnar då under SBAB men inte så mycket mer. Vart lite blandade uttalanden under mötet där hon försvarade uppdelning av lånet med att inte lägga alla ägg i samma korg men hon ogillade när jag använde samma som motivering till att behålla en del sparande hos lysa och Opti.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Napoleongl:

1,25% i ränterabatt mot att vi flyttar sparande och allmänt bankande till dem vart utkomsten. Hamnar då under SBAB men inte så mycket mer. Vart lite blandade uttalanden under mötet där hon försvarade uppdelning av lånet med att inte lägga alla ägg i samma korg men hon ogillade när jag använde samma som motivering till att behålla en del sparande hos lysa och Opti.

Var restriktiv på det där med att flytta sparandet. Oftast förlorar man mer på det än man tjänar, inte minst om det är pensionssparandet som ska flyttas.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Var restriktiv på det där med att flytta sparandet. Oftast förlorar man mer på det än man tjänar, inte minst om det är pensionssparandet som ska flyttas.

Och man kan alltid lova saker innan själv, sedan dra ut på dem... Starta nysparande istället för flytt osv.
Det där med sparande hit och dit var en av anledningarna till hur välkomna "bolåneutmanarna" var. Nu är de ute är gamet dock...

Permalänk
Medlem

Hur brukar det fungera när man använder tjänster så som Lendo? Vi testade nämnda och fick två erbjudanden som verkligen inte var något att hurra för. Jag trodde man skulle få svar från massa banker. Vi lånar strax under det Nordea (som gav oss lånelöfte) rekommenderade och är båda unga, utbildade, inga barn eller lån (förutom studielån såklart) med fast tjänst. Borde inte vi vara väldigt attraktiva låntagare?

Bör vi testa en annan tjänst eller prata direkt med bankerna?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Hur brukar det fungera när man använder tjänster så som Lendo? Vi testade nämnda och fick två erbjudanden som verkligen inte var något att hurra för. Jag trodde man skulle få svar från massa banker. Vi lånar strax under det Nordea (som gav oss lånelöfte) rekommenderade och är båda unga, utbildade, inga barn eller lån (förutom studielån såklart) med fast tjänst. Borde inte vi vara väldigt attraktiva låntagare?

Bör vi testa en annan tjänst eller prata direkt med bankerna?

Har du kollat vilken score ni får i kreditupplysningarna?

När vi använde oss av Lendo för ett år sedan så fick vi ett dussin eller så erbjudanden. Men det var för ett privatlån, visste inte ens att det fanns något för bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Har du kollat vilken score ni får i kreditupplysningarna?

Jag fick 1,1% ”risk” och sambon något lägre. Det enda negativa är att jag började arbeta januari i år och hon augusti 22, men det måste de väl kunna förstå? Vi kan inte vara de enda nyexade som köper bostad i Stockholm… Båda har jobbat mycket under studietiden så kontantinsatsen var inget problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jag fick 1,1% ”risk” och sambon något lägre. Det enda negativa är att jag började arbeta januari i år och hon augusti 22, men det måste de väl kunna förstå? Vi kan inte vara de enda nyexade som köper bostad i Stockholm… Båda har jobbat mycket under studietiden så kontantinsatsen var inget problem.

Jag minns inte riktigt vad vi hade, tror det var 0,3%?

Jag tror inte det handlar om att förstå utan vad de är villiga att riskera. Om du lånar ut pengar själv exempelvis så vill du ju veta att personen du lånar ut till kan betala tillbaka. Och nu är ju tiderna lite.. knepiga.

Prova vända dig till de klassiska bankerna om du inte gjort det. Klä dig OK och dyk in på något kontor och presentera dig. Har ni dessutom kontantinsats så borde det ju inte vara någon större grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Prova vända dig till de klassiska bankerna om du inte gjort det. Klä dig OK och dyk in på något kontor och presentera dig. Har ni dessutom kontantinsats så borde det ju inte vara någon större grej.

Får väl göra det. Nordea tyckte allt var super men vi har inte fått några konkreta siffror än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av Ibymafayhas:

Och man kan alltid lova saker innan själv, sedan dra ut på dem... Starta nysparande istället för flytt osv.
Det där med sparande hit och dit var en av anledningarna till hur välkomna "bolåneutmanarna" var. Nu är de ute är gamet dock...

Jag är väl lite inne på detsamma, åtminstone med pensionen. Ska jag ändå byta bank i allmänhet kan jag flytt fonderna från seb, det är inga superfonder utan mer saker jag köpt av intresse.
Sen tänkte jag helt enkelt köra på att om ränterabatten blir för liten kan jag lika gärna flytta lånet till SBAB eller nåt. Vilket hon nog begrep när jag styvnackat vägrade binda lånet i olika längder (tackar den här tråden för det tipset). Personlig bankkontakt var ju en annan USP som framhölls men det ser jag ingennpoämg med mer än att jag vet vem jag ska trakassera när saker är för dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Får väl göra det. Nordea tyckte allt var super men vi har inte fått några konkreta siffror än

Så kan det vara ibland. Vi fick inte igång Nordea (när vi sökte lånelöfte) men sedan började mäklaren dra i det (vi hade redan ett på en annan bank men ville ha plan-B) och då blev det fart. Kan vara värt att typ prata med alla om ni orkar med det.

Permalänk

Lånelöfte klart, ska träffa banken i morgon. Vad bör jag tänka på? Do's and don'ts ?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vintervilan:

Lånelöfte klart, ska träffa banken i morgon. Vad bör jag tänka på? Do's and don'ts ?

Dela inte upp lånet i olika låsta löptider. Antingen rörligt eller allt låst med samma längd.

Räntemarginalerna för bankerna i snitt Q1 låg på +0.8% över inlåningsräntan.

Jämför räntor mot andra banker, dvs, kom inte tomhänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Lendo etc. är väldigt datadrivna i sin riskbedömning och två låga (väldigt låga?) deklarerade inkomster ökar risknivån en del så det är säkert därför, sen har jag för mig att de endast skickar vidare de bästa erbjudandena? Många av de som lämnar offerter via Lendo/compricer etc. är aktörer som lånar ut till folk med anmärkningar etc. och som i regel har väldigt höga räntor. Kika med er vanliga bank? ICA-banken och SBAB brukar också ha ganska bra erbjudanden.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Murvar:

Som @Kakann skriver här tror jag att Lendo inte gör någon manuell handpåläggning utan bara ser att ni i princip inte har några deklarerade inkomster. Jag ska inte svära på detaljerna men skatteverket släpper ju slutskattebesked rimligen mitten/slutet av maj året efter inkomsterna har kommit in på bankkontot. Alltså borde du rimligen ha 0 kr inkomst och sambon har 1/3 år av inkomst. Sedan kan man kanske skicka in anställningsbevis och löneintyg och sånt men tror ärligt att detta tar man lättare via en "vanlig" bank där man kommer i kontakt med en människa och inte ett helt digitalt system.

Skrivet av Kakann:

Lendo etc. är väldigt datadrivna i sin riskbedömning och två låga (väldigt låga?) deklarerade inkomster ökar risknivån en del så det är säkert därför, sen har jag för mig att de endast skickar vidare de bästa erbjudandena? Många av de som lämnar offerter via Lendo/compricer etc. är aktörer som lånar ut till folk med anmärkningar etc. och som i regel har väldigt höga räntor. Kika med er vanliga bank? ICA-banken och SBAB brukar också ha ganska bra erbjudanden.

Jag vet inte riktigt vad de där "riskvärde" och "kreditvärdighet" bedöms på, men rimligen är det väl inte så himla lätt att koka ned allt till en enda siffra och blint lita på denna vid lånebedömningar? Måste väl stå i relation till inkomst/skuldsättningsgrad och så ska väl även KALP:en in i kalkylen och då är livssituationen viktig att få med (barn, sambo etc).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Som @Kakann skriver här tror jag att Lendo inte gör någon manuell handpåläggning utan bara ser att ni i princip inte har några deklarerade inkomster. Jag ska inte svära på detaljerna men skatteverket släpper ju slutskattebesked rimligen mitten/slutet av maj året efter inkomsterna har kommit in på bankkontot. Alltså borde du rimligen ha 0 kr inkomst och sambon har 1/3 år av inkomst. Sedan kan man kanske skicka in anställningsbevis och löneintyg och sånt men tror ärligt att detta tar man lättare via en "vanlig" bank där man kommer i kontakt med en människa och inte ett helt digitalt system.

Jag vet inte riktigt vad de där "riskvärde" och "kreditvärdighet" bedöms på, men rimligen är det väl inte så himla lätt att koka ned allt till en enda siffra och blint lita på denna vid lånebedömningar? Måste väl stå i relation till inkomst/skuldsättningsgrad och så ska väl även KALP:en in i kalkylen och då är livssituationen viktig att få med (barn, sambo etc).

Vanliga banker kan ta in underlag på inkomster, värdera vilken typ av utbildning man har, vilken arbetsgivare man har fått etc. men Lendo och liknande jämförelser online går nog väldigt mycket på informationen i UC.

Permalänk
Medlem

Hej! Är lite osäker, och är inte så insatt. Kanske kan få lite tips.

Har idag rörligt med stabelo 4.09%. Ser att de gått upp till 4.22% precis nyligen. Lån på 1.5Miljoner

Fått en deal från länsförsäkringar. 4.17% rörligt, och två månaders räntefritt. Och är man guldkund så får man lite rabatter.
Länsförsäkringar har en listränta just nu på 5.49% - 3mån

Ska jag ta det? Har 5 dagar på mig.

Tack!

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Har idag rörligt med stabelo 4.09%. Ser att de gått upp till 4.22% precis nyligen. Lån på 1.5Miljoner

Fått en deal från länsförsäkringar. 4.17% rörligt, och två månaders räntefritt. Och är man guldkund så får man lite rabatter.
Länsförsäkringar har en snittränta just nu på 5.49% - 3mån

Tack!

Här är viktigt att tänka på att du inte fått 4,17% rörligt utan en rabatt på 1,32% på deras listpris. Har de justerat nyligen?
Vad tror du händer vid nästa räntehöjning?

0,05 i skillnad skulle jag inte bry mig om, Överväg om det andra väger över.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Länsförsäkringar har en snittränta just nu på 5.49% - 3mån

Tack!

Stabelo och Hypoteket kan inte längre konkurrera med sina räntor så bli inte förvånad att större aktörer ligger lägre.

Är du säker på att det där är snitträntan? Låter snarare som listräntan.

Stavning
Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Här är viktigt att tänka på att du inte fått 4,17% rörligt utan en rabatt på 1,32% på deras listpris. Har de justerat nyligen?
Vad tror du händer vid nästa räntehöjning?

0,05 i skillnad skulle jag inte bry mig om, Överväg om det andra väger över.

Ah ok tack för infon. Jag tror de har ändrat nyligen japp.

Vid nästa räntehöjning så tappar man rätt snabbt antar jag det man har prutat på? Eller ja, det jag inbillar mig att jag har prutat kanske.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Stabelo och Hypoteket kan inte längre konkurrera med sina räntor så bli inte förvånad att större aktörer ligger lägre.

Är du säker på att det där är snitträntan? Låter snarare aom listräntan.

Ah, jag skrev fel. Ändrade det nu!

Listräntan är på 5,49%
Snitt: 4.03%

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Vid nästa räntehöjning så tappar man rätt snabbt antar jag det man har prutat på? Eller ja, det jag inbillar mig att jag har prutat kanske.

Nej, ränterabatten gäller normalt i 1 år. Därefter får du förhandla om den igen (sätt en påminnelse i kalendern någon vecka innan). Nackdelen är att man behöver ta sig tid att göra det, medan fördelen är att man alltid kan förhandla baserat på vem som ger bäst ränta just då.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Min bankman brydde sig inte ett skit när jag bad om ett amorteringsunderlag, han skickade ut efter några dagar. Allmänt tråkig bankman, så jag ska byta bankman och se om det blir bättre, annars blir det byte av bank. Jag ville ha 0,1% mer i ränterabatt, vilket jag vet andra bekanta som fått, men gick inte för sig. Uppenbarligen tappar dom mig hellre som kund än ger 0,1 mer i ränterabatt. Rabatten jag har på deras annars ganska höga listränta är inget speciell så dom skulle lätt kunna ge 0,1 % till..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, ränterabatten gäller normalt i 1 år. Därefter får du förhandla om den igen (sätt en påminnelse i kalendern någon vecka innan). Nackdelen är att man behöver ta sig tid att göra det, medan fördelen är att man alltid kan förhandla baserat på vem som ger bäst ränta just då.

just det, tack igen!

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av soujiro:

Njae, alltså poängen är att “rörlig” ränta ändras var tredje månad (eller kan ändras) och den banken som är 0,05 lägre nu kanske höjer mer än den gamla banken om tre månader så plötsligt är den gamla 0,05 billigare. De ändrar inte lika mycket och de är olika snabba på att justera. Så att det just nu är 0,05% lägre rörligt på en bank är inte mycket anledning att byta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tjena. Har en liten fundering kring bolån som jag inte riktigt hittar något tydligt svar på och hoppas på att få lite klarhet i.

Jag har fått ett erbjudande att köpa min farmors hus och kommer att få köpa det till taxeringsvärdet, strax under 500 000kr. I nuläget så är kontantinsatsen på 15% inget problem, men kåken har en hel del renoveringsbehov, där framförallt badrummet är i akut behov av renovering, men även köket är gammalt och slitet. Sen finns det lite andra småsaker att fixa här och där då kåken inte har renoverats på minst 30 år och det är inte pengar jag har råd att lägga ut i nuläget.

Får jag i detta fall endast låna mot den summa som fastigheten i verkligheten säljs för dvs taxeringsvärdet på 500 000kr, eller går det att låna mot marknadsvärdet om det görs en värdering och på så sätt använda pengarna som blir över till renovering?

Vad har jag för andra alternativ? Köpa kåken för att senare göra en värdering och sedan utöka bolånet för att renovera?

Har inte pratat med banken ännu och får troligtvis svar på mina frågor där och då, men jag är mest nyfiken i nuläget.