Permalänk
Medlem

Hjälp mig fixa min Front Audio kabel

Köpte ett begagnat Define R5 chassi och förre ägaren hade klippt av front audio kabeln av nån anledning, endast en kort stump
från 3.5mm kontakterna är kvar. Jag har 10-pins kontakten för moderkortets front audio så jag tänkte försöka koppla ihop allting igen. Vad jag hittills luskat ut är följande:
Svart och lila - Ground (verkar vara ständigt sammankopplade)
Gul - Headphones Right
Blå - Headphones Left
Röd - MIC Left

Om jag pluggar i MIC kontakten, så sluts kontakten mellan orange och vit kabel.
Längre än så kommer jag inte.

Jag behöver inte MIC kontaken och inte heller sens-funktionen som automatiskt stänger av Rear Line Out ifall man pluggar
i hörlurar i front kontakten. Men måste sens kablarna vara kopplade för att överhuvudtaget kunna välja mellan Rear/Front Audio?
Hur ska de i så fall kopplas?

Har ingen erfarenhet av Realtek ALC4080 och dess kontroll panel.

Ska bygga nytt i detta chassi snart så hoppas på en lösning, annars kanske jag får skaffa externt USB Audio interface.

Permalänk
Medlem

Kontaktade Fractal Design och beskrev mitt problem, och Daniel på deras kundsupport svarade snabbt och skickar
mig nu ett nytt audio-kit för mitt Define R5. Utan kostnad.

Det kallar jag kundsupport!

Permalänk

Har en teori om varför den blivit klippt.

Frontpanel brukar va ganska bra på att ta upp elektriska störningar då kabeln kommer agera antenn så van lanerade att aldrig använda dem.

Och föregående ville inte ha den löst hängande i chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Din teori kan stämma, men det är ganska drastiskt att klippa av kabeln eftersom den enkelt kan skruvas lös i R5 chassit.
Vill hur som helst testa Realteks ALC4080 onboard audio. Blir det störningar får jag skaffa nåt annat, Focusrite Scarlet t.ex.
I morgon kommer grejerna så det blir bygga och testa resten av veckan