Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Har blandade känslor. Spelade mycket D3 och är taggad på D4 men förstår inte tanken med ett sommarsläpp.
När det är sol och 25 grader ute vill man (jag) inte vara inne i det fina vädret.

Lär bli ett köp oavsett, kommer en höst. Är dock osäker på startklass. Barb och Wiz är favoriter från D3 men Druid verkar fräck.

Permalänk
Medlem

verkar som att folk redan gör 200 miljoner skada.. d3 i ett nötskal.. HÖGA SIFFROR GER ROLIGARE GAMEPLAY!!!.. not..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Men härregu kan du lugna dig? Det är ju inte så att spelet aldrig kommer att balanspatchas bara för att dag 1-patchen inte har sådana ändringar.

När spelet precis ska till att gå live, efter att alla betatest osv redan är avklarade, så vill man inte börja ruska runt på allting hejvilt. Man vill att spelet ska fungera stabilt och förutsägbart, även om det finns problem man redan känner till.

Den stora flertalet spelare kommer aldrig att hinna nå till en sådan nivå av utrustning och kraftfullhet innan spelet redan hunnit patchats, för de är upptagna av att questa och lära sig spelet och utforska världen med begränsat tidsutbud att spela. Det är bara proffsspelare som kan lira konstant hela tiden som kommer att kunna "missbruka" sådana här balansproblem.

Så chilla lite. Skyn faller inte över oss alla på fredag... Jösses.

Nja min poäng är fortfarande att scalingen är bonkers i spelet, vi har i princip bara sett ett item som möjliggjorde helt sjuk scaling och det är verkligen inte det enda itemet som kommer göra det, vissa builds skalar helt enkelt genom taket exakt som i d3 vilket är något utvecklarna lovat gång på gång inte ska ske i d4 med citat som "in d4 mobs have armor". Det tråkiga är då att build diversity blir noll när folk tar steget till att progressa nightmare dungeons, visst kampanjen och releasen i all ära kan man njuta av men om en vecka kommer kommer folk spela endgame och när de inte ens adresserar en build som gör 100 gånger mer dmg än de andra så är något rakt av fel.

Permalänk
Medlem

Ni kan glömma någon balans alls när det handlar om Blizzard spel

De skulle inte kunna balansera ett spel om så deras liv hängde på det.
Om något är bra kör de ner det så mycket så det blir ospelbart
Om något är dåligt så gör de det OP
Och så går det fram och tillbaka i all evighet

Det är bara följa ny meta build vid varje balanspatch som blizzard gör.
Därför har jag alla klasser i diablo spel och hade det när jag spela WoW
Man bara tar fram den de gjort OP vid patchning och så byter man mellan patcharna

Permalänk
Medlem

Vilken tid släpps spelet i sverige? Tors natt eller fredag kväll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

Vilken tid släpps spelet i sverige? Tors natt eller fredag kväll?

Fredag 01:00, så natten mellan torsdag och fredag

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

31h kvar till Early Access! HYPE!!!!

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wastaah:

Nja min poäng är fortfarande att scalingen är bonkers i spelet, vi har i princip bara sett ett item som möjliggjorde helt sjuk scaling och det är verkligen inte det enda itemet som kommer göra det

Jo, jag vet vilken som är din poäng (jag kan läsa innantill); MIN poäng var är att du överdriver problemets allvarlighetsgrad.

Det kommer ta tid för de flesta att nå level 100, de vill läsa questar och titta på animerade sekvenser i lugn och ro. De flesta varken vill eller kan stressa järnet fram till endgame och sedan börja grinda legendariska prylar för att kunna kopiera senaste kakformsbygget som folk på internet simulerat fram.

Det finns balansproblem i många spel, och fler problem ju mer komplexa systemen är som styr spelarkaraktärernas styrka. D4 har likt många andra moderna spel ett flertal system staplade på varandra som interagerar på ibland oväntade sätt. Sånt är väldigt svårt att undvika.

Permalänk
Medlem

Körde Necro i betan men är sugen på Druid nu istället, damn it...

Permalänk
Medlem

Fick en nyckel till spelet på köpet med min nya GPU så funderar nu på att uppgradera basversionen för att få spela lite tidigare. Är det värt att hoppa hela vägen till Ultimate om man tänkte spela de kommande 2-3 månaderna, dock inte mer än kanske 15-20 timmar/vecka, eller ger Deluxe allt godis som en spelare som jag kan tänkas behöva? Har inte riktigt fattat skillnaderna mellan de olika Battle Pass-versionerna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Även jag föll för hajpen och beställde digital deluxe igår. Varit en riktigt jobbig vecka så ser framemot att få slakta lite demoner nu i helger. Blir nog en druid för min del, mest för att werewolf är riktigt cool + gillar att man kan ha pets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Även jag föll för hajpen och beställde digital deluxe igår. Varit en riktigt jobbig vecka så ser framemot att få slakta lite demoner nu i helger. Blir nog en druid för min del, mest för att werewolf är riktigt cool + gillar att man kan ha pets.

Ja jag har deluxe jag med. Tycker absolut att detta spel och i princip alla spel nu för tiden har blivit för dyra, speciellt med all MTX, men vill man få sig själv att känna sig lite bättre så kan man ju säga att spel som D4 är hundratals timmar av underhållning och jämföra det med vad en kväll ute kostar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte tjockissnax inför fredagen för mer än vad DD-uppgraderingen kostade. Men som myndig vuxen med heltidsjobb är det inga problem med utgifterna. Dock tog det principiellt emot.

Kommer köra sorc och har redan en egen utstuderad chain lightning build redo för levlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Jag köpte tjockissnax inför fredagen för mer än vad DD-uppgraderingen kostade. Men som myndig vuxen med heltidsjobb är det inga problem med utgifterna. Dock tog det principiellt emot.

Kommer köra sorc och har redan en egen utstuderad chain lightning build redo för levlandet.

Instämmer x1000

Tror ingen i tråden går under av ett utlägg på 1000 spänn för spelet men det känns som igår spelen kostade 500-600kr.

Permalänk
Medlem

Var det inte någon Nisse i tråden som nämnde att spelet är billigare än tidigare spel om man räknar in de tidigare spelens pris + inflation?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Jag har också laddat upp med Pepsi, Sprite, potatis chips, ostbågar och jag kommer inte laga mat under helgen utan jag hämtar pizza…
Att gå och hämta pizza blir nog den enda motionen jag får de närmsta dagarna efter release 🤡🫣

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Var det inte någon Nisse i tråden som nämnde att spelet är billigare än tidigare spel om man räknar in de tidigare spelens pris + inflation?

Jo det stämmer, allt är dyrt nuförtiden men Diablo IV är inte livsviktigt för överlevnad varpå man reagerar över prissättning.

Matvaror, el och bensin är svårt att klara sig utan så prisökningen är bara att acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Ja jag har deluxe jag med. Tycker absolut att detta spel och i princip alla spel nu för tiden har blivit för dyra, speciellt med all MTX, men vill man få sig själv att känna sig lite bättre så kan man ju säga att spel som D4 är hundratals timmar av underhållning och jämföra det med vad en kväll ute kostar.

För att inte tala om jämförelsen att ta ut 5000:- och spola ner dem på toaletten! Otroligt mycket bättre valuta för pengarna att köpa D4 Deluxe!

Allvarligt, den här sortens resonemang handlar bara om att försöka rättfärdiga när man gör något man innerst inne vet inte är så smart. Det som bekymrar mig med Activision/Blizzard och D4 är att de både vill ha singleplayer pengarna för att köpa ett spel + extrapengarna från DLC, och intäkter från in-game store, season passes, osv. Har spelat Diablo Immortal (och samtliga Diablo vid släpp) och Activision/Blizzard har inte precis några skrupler när det kommer till att vrida pengar ur folk. Det återstår att se vad det kommer att leda till för D4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

För att inte tala om jämförelsen att ta ut 5000:- och spola ner dem på toaletten! Otroligt mycket bättre valuta för pengarna att köpa D4 Deluxe!

Allvarligt, den här sortens resonemang handlar bara om att försöka rättfärdiga när man gör något man innerst inne vet inte är så smart. Det som bekymrar mig med Activision/Blizzard och D4 är att de både vill ha singleplayer pengarna för att köpa ett spel + extrapengarna från DLC, och intäkter från in-game store, season passes, osv. Har spelat Diablo Immortal (och samtliga Diablo vid släpp) och Activision/Blizzard har inte precis några skrupler när det kommer till att vrida pengar ur folk. Det återstår att se vad det kommer att leda till för D4.

Jo jag menade att vara lite "copium" med min kommentar, men det är svårt att få igenom ton på internet.

Sen är det ju svårt att räkna ut vad ett nöje är värt i pengar då det är något varje person får bestämma själv. Det enda man kan vara säker på är att Blizzard skulle kunna sålt spelet för halva priset och fortfarande tjänat mer pengar än vad dom någonsin kommer behöva.

Edit: Sen ser man det här och skäms ännu mer över att man är svag och inte klarar av att bojkotta bara så man kan få lite nöje.
Activision Blizzard CEO claimed there was never any harrasment

Vill verkligen att MS får igenom köpet och kastar ut det här äcklet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag har också laddat upp med Pepsi, Sprite, potatis chips, ostbågar och jag kommer inte laga mat under helgen utan jag hämtar pizza…
Att gå och hämta pizza blir nog den enda motionen jag får de närmsta dagarna efter release 🤡🫣

Chips/ostbågar + gaming är förbjudet hemma hos mig. Musen blir så förbannat flötig och det är omöjligt att undvika att smulor tar sig in under tangenterna i tangentbordet.

Visa signatur

”How fast light ever travels - Darkness is already there waiting for it” - Terry Pratchett

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DOGE:

Instämmer x1000

Tror ingen i tråden går under av ett utlägg på 1000 spänn för spelet men det känns som igår spelen kostade 500-600kr.

Jag kommer ihåg det som i går 549:- spenderade jag på att köpa Halflife för 25 år sedan....
Det motsvarar 854:- i dagens penningvärde med inflation osv.
Basvarianten av D4 är $70... Japp, idag ges man möjlighet att köpa till kosmetika för ytterligare hundralappar om man vill. Men ändå. Det var inte billigare förr...

Permalänk
Medlem

Det var då djävulen vad folk laddar upp!

Själv hoppas jag på en lugn, mysig och stillsam tillvaro med barnen inpå läggning och sen kan man alltid hoppas på att få lite speltid. Ingenting är givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ni kan glömma någon balans alls när det handlar om Blizzard spel

De skulle inte kunna balansera ett spel om så deras liv hängde på det.
Om något är bra kör de ner det så mycket så det blir ospelbart
Om något är dåligt så gör de det OP
Och så går det fram och tillbaka i all evighet

Det är bara följa ny meta build vid varje balanspatch som blizzard gör.
Därför har jag alla klasser i diablo spel och hade det när jag spela WoW
Man bara tar fram den de gjort OP vid patchning och så byter man mellan patcharna

Du har uppenbarligen aldrig spelat Starcraft.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Sjoooberg:

”I made the (very small effort) of looking up the initial cost of Diablo games and run them through the (US)-inflation calculator. Here are the results:

Game -initial price- price today

Diablo 1 - 50$ - 94.51$
Diablo 2 - 50$ - 88$
Diablo 3 standard - 60$ - 79$
Diablo 4 standard - 70$ - 70$”

https://reddit.com/r/diablo4/comments/13qk0qr/comparing_initi...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chunt:

Chips/ostbågar + gaming är förbjudet hemma hos mig. Musen blir så förbannat flötig och det är omöjligt att undvika att smulor tar sig in under tangenterna i tangentbordet.

Mitt tips till dig är att börja äta snacks med chopsticks, finns endast fördelar! Du slipper en flötig datormus, inga smulor i tangentbordet och du blir kung på att äta med pinnar

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

”I made the (very small effort) of looking up the initial cost of Diablo games and run them through the (US)-inflation calculator. Here are the results:

Game -initial price- price today

Diablo 1 - 50$ - 94.51$
Diablo 2 - 50$ - 88$
Diablo 3 standard - 60$ - 79$
Diablo 4 standard - 70$ - 70$”

https://reddit.com/r/diablo4/comments/13qk0qr/comparing_initi...

Stoppa pressarna! Spel blir billigare med åren, ingen behöver gnälla något mer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Det var då djävulen vad folk laddar upp!

Själv hoppas jag på en lugn, mysig och stillsam tillvaro med barnen inpå läggning och sen kan man alltid hoppas på att få lite speltid. Ingenting är givet.

Känner med dig, de är lite som att spela roulette de där. 😂

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Jo jag menade att vara lite "copium" med min kommentar, men det är svårt att få igenom ton på internet.

Sen är det ju svårt att räkna ut vad ett nöje är värt i pengar då det är något varje person får bestämma själv. Det enda man kan vara säker på är att Blizzard skulle kunna sålt spelet för halva priset och fortfarande tjänat mer pengar än vad dom någonsin kommer behöva.

Edit: Sen ser man det här och skäms ännu mer över att man är svag och inte klarar av att bojkotta bara så man kan få lite nöje.
Activision Blizzard CEO claimed there was never any harrasment

Vill verkligen att MS får igenom köpet och kastar ut det här äcklet.

Tja, jag förhandsköpte D4 själv. 😀
Har spelat ALLT Diablo sedan första början, så jag visste att jag skulle köpa detta också. Men jag kommer inte att spela det så som Activision/Blizzard vill för att tjäna pengar kontinuerligt på mig.
Datorspelande för mig är rekreation från jobb och sociala plikter. Så allt arbete de lägger ner på att klistra fast spelarna att återkomma regelbundet och tätt, göra dem socialt bundna in-game, och sedan sälja på dem grejer för att man skall hänga med de andra är bortkastat på mig.
Jag hoppas bara att det som är kvar av spelet när man plockar bort monetizationstrategierna fortfarande är bra. Och efter vad jag sett på sistone så tror jag faktiskt det. 🙂

Permalänk
Medlem

12h och 30minuter kvar till release!

Visa signatur