Meta avtäcker Quest 3 – tunnare, bättre och dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Trist med LCD och ingen större skillnad i upplösningen.. gjorde en bra deal med pico 4 för 2666kr

Vart hittade du den för det priset och när? Begagnat?

Sitter med Rift S och har dragit mig för att uppgradera innan jag vetat vad som kommer framöver. Quest 3 känns lite meh på förhand. Spelar 90% sim-racing så sladd gör mig inget.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BostonGurkan:

Sitter med Rift S och har dragit mig för att uppgradera innan jag vetat vad som kommer framöver. Quest 3 känns lite meh på förhand. Spelar 90% sim-racing så sladd gör mig inget.

Tradera (förra veckan), nyskick och som tur var så såldes den i samma stad så slapp frakten med.
Kör också med sladd, batteriet ryker snabbare i wifi läge.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog föredragit att ha en puck man sätter vid midjan där batteri och beräkningsenheten sitter, och köra på ett mycket mindre och smidigare headset.
Sen undrar jag när det blir möjligt att remote connecta till sin hemma pc över wifi utan för mycket latency.
Troligt att det blir en Quest 3 då jag ångrar att jag inte skaffade 2an, men det säga att Deckard faktiskt är på gång i år, och den ska också ha stand-alone funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Jag skulle nog föredragit att ha en puck man sätter vid midjan där batteri och beräkningsenheten sitter, och köra på ett mycket mindre och smidigare headset.
Sen undrar jag när det blir möjligt att remote connecta till sin hemma pc över wifi utan för mycket latency.
Troligt att det blir en Quest 3 då jag ångrar att jag inte skaffade 2an, men det säga att Deckard faktiskt är på gång i år, och den ska också ha stand-alone funktionalitet.

Att connecta trådlöst till PC ovh spela PCVR spel trådlöst är redan möjligt.
Latency är inte ett problem om det är ordning på grejerna.
Det säger jag av egna erfarenheter, jag kan spela beat saber på expert och funkar det så är det inget problem i nåt annat spel heller. Iaf inte vad gäller latency.
Quest 3 kommer dessutom vara böttre än Quest 2/Pico 4 nör det gäller trådlösa streamingen från PC tack vare kraftfullare SoC och snabbare Wifi

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Äntligen, hög tid att pensionera min Quest 1. Hoppas bara dom inte skrotat glasögon distansen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Att connecta trådlöst till PC ovh spela PCVR spel trådlöst är redan möjligt.
Latency är inte ett problem om det är ordning på grejerna.
Det säger jag av egna erfarenheter, jag kan spela beat saber på expert och funkar det så är det inget problem i nåt annat spel heller. Iaf inte vad gäller latency.
Quest 3 kommer dessutom vara böttre än Quest 2/Pico 4 nör det gäller trådlösa streamingen från PC tack vare kraftfullare SoC och snabbare Wifi

Jag menar utanför det egna nätverket..sitta på jobbet eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Jag menar utanför det egna nätverket..sitta på jobbet eller liknande.

Ok.
Jag har kört så med virtual desktop, fungerade hyffsat kunde spela half life alyx på distans

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragin Pig:

Äntligen, hög tid att pensionera min Quest 1. Hoppas bara dom inte skrotat glasögon distansen.

Jag behöll min. Kör man vissa Half Life Alyx moddar t.ex. så ser man inte så bra i mörkare ställen med LCD, här fungerar Quest 1ans OLED skärm mycket bättre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag behöll min. Kör man vissa Half Life Alyx moddar t.ex. så ser man inte så bra i mörkare ställen med LCD, här fungerar Quest 1ans OLED skärm mycket bättre.

Gillade också Quest 1 OLED mer i början.
När man vande sig med Quest 2 så känns det nästan som ögonen tåras av att titta i Quest 1.
Sen trådlös PCVR är natt och dag i skillnad Quest 1 och Quest 2. Hoppas på samma förbättring med Quest 3

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Gillade också Quest 1 OLED mer i början.
När man vande sig med Quest 2 så känns det nästan som ögonen tåras av att titta i Quest 1.
Sen trådlös PCVR är natt och dag i skillnad Quest 1 och Quest 2. Hoppas på samma förbättring med Quest 3

Beror som sagt på vad man kör. Serious Sam 3 är för det mesta ett ganska ljust spel, och här fungerar inte Quest 1 så bra med lägre upplösning, föredrar helt klart Pico 4, som har dock lite problem med kontroller just i det här spelet. Måste ställa in dem i legacy mode (eller vad det nu heter) för att det ska fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Beror som sagt på vad man kör. Serious Sam 3 är för det mesta ett ganska ljust spel, och här fungerar inte Quest 1 så bra med lägre upplösning, föredrar helt klart Pico 4, som har dock lite problem med kontroller just i det här spelet. Måste ställa in dem i legacy mode (eller vad det nu heter) för att det ska fungera.

Ja jag har hört mycket gott om Pico 4.
Det är ett bättre PCVR headset än Quest 2.
Standalone är det väll samma fast med tunnare bibliotek.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Exakt samma sits som dig.
Tror nog hellre sladd än batteri som tar slut osv...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Quest 2 med en 10000mah öowerbank ger 5-6 timmars speltid

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Skrivet av basn:

med quest får du valmöjlighet.. spela med sladd eller på batteri.

-DrAg00nEn

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

med quest får du valmöjlighet.. spela med sladd eller på batteri.

-DrAg00nEn

Helt medveten om de, men de laddar ur och krånglar medans Rift S bara tuffar på.
Quest är inte så stor uppdatering att jag lägger massa pengar väntar hellre på nytt

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

När typ alla specs en bryr sig om är "?" så är det svårt att bedöma hur intresserad man kommer bli.

Permalänk
Medlem

Jag har velat fram och tillbaka mellan om man ska köpa ett Pico 4 eller vänta på Quest 3, verkar nu som jag kommer att vänta.

Jobbet använder meta:s företagsvärld ibland, så jag tror jag borde kunna argumentera för att jag ska få ett

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Vet inte om det känns värt att uppgradera från quest 2, måste testa dem först. Det jag spontant stör mig mest med 2an är, screendoor, och god rays...kanske vikten, eller snarare balansen. Får se om det blir bättre på 3an, men måste nog testa den innan jag kan säga om det blir ett köp....hoppas kontrollerna håller lika bra i alla fall.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Orisons:

Vet inte om det känns värt att uppgradera från quest 2, måste testa dem först. Det jag spontant stör mig mest med 2an är, screendoor, och god rays...kanske vikten, eller snarare balansen. Får se om det blir bättre på 3an, men måste nog testa den innan jag kan säga om det blir ett köp....hoppas kontrollerna håller lika bra i alla fall.

Pannkakslinser ska vara som natt och dag jämfört med Fresnellinser. Används samma linser som i Quest Pro, vilket verkar troligt, så kommer den ha en massiv sweet spot och utan god rays/glare. 30% högre upplösning och i linje med Reverb G2 borde hjälpa en del mot screendoor men inte helt. Största osäkerheten är nog vikt och komfort, den kommer vara bättre men förmodligen inte tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

När stör screendoor på Quest 2?
Filmtittande?
Tycker man mpste verkligen titta efter screendoor för att märka den, inget som stör under spelade för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Filmtittande?
Tycker man mpste verkligen titta efter screendoor för att märka den, inget som stör under spelade för mig.

Tykte man såg det rätt tydligt i HL alyx iallafall, men det kanske bara var låg upplösning....

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Tykte man såg det rätt tydligt i HL alyx iallafall, men det kanske bara var låg upplösning....

Det är inte lika illa som Quest 1 t.ex. men visst vill man fortfarande ha bättre upplösning, kontrast, fov etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är inte lika illa som Quest 1 t.ex. men visst vill man fortfarande ha bättre upplösning, kontrast, fov etc

Säkert, har aldrig testat quest 1.

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill veta är vikt, och det nämner de inte.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Darc:

Det enda jag vill veta är vikt, och det nämner de inte.

6 gram tyngre har det ryktats om. Metas CTO Andrew Bozworth säger ”roughly the same weight” men uttalar sig om att den känns lättare om du kollar vid 7m44s här: https://youtu.be/CFbu_3p4geY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Var nog bara låg upplösning.
Klr du Airlink/Link måste du dra upp upplösningen i oculus mjukvaran i vd väljer du helt enkelt högre kvalitet inställningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Filmtittande?

Medan Quest 2 absolut inte har så mycket screen door effect jämfört med tidigare headsets, speciellt jämfört med OLED, så är det absolut fortfarande störande enligt mig.

HTC Vive var som att ha myggnätet precis framför ögonen och Quest 2 är som om det är på en till två meters avstånd, men det är fortfarande där.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Medan Quest 2 absolut inte har så mycket screen door effect jämfört med tidigare headsets, speciellt jämfört med OLED, så är det absolut fortfarande störande enligt mig.

HTC Vive var som att ha myggnätet precis framför ögonen och Quest 2 är som om det är på en till två meters avstånd, men det är fortfarande där.

Ja det är där, men frågan är hur mycket man stör på sig medans man spelar?
Men jag antar att det är rätt olika, jag har inte stört mig på screendoor på nått headset. Det har varit som att hjärnan filtrerar bort det. Samma med Muran på PSVR2, den är där och "stör" om man tittar efter den men när man spelar glömmer man bort den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Var nog bara låg upplösning.
Klr du Airlink/Link måste du dra upp upplösningen i oculus mjukvaran i vd väljer du helt enkelt högre kvalitet inställningar

Ska testa, men jag kör inte vd utan occulus egna air link eller vad det nu heter..

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ska testa, men jag kör inte vd utan occulus egna air link eller vad det nu heter..

Ok, VD har bättre streaming och allmänt smidigare. Rekommenderas

Visa signatur