Läckta skärmdumpar visar nya Utforskaren

Permalänk
Melding Plague

Läckta skärmdumpar visar nya Utforskaren

I en samling skärmdumpar framgår hur kommande uppdateringen av Utforskaren ska se ut och fungera i Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Inga superstora skillnader direkt, men absolut välkommet.

Permalänk
Medlem

Fixa inte det som inte är trasigt?

Känns som de gör om för att rymma fler annonser eller något

Permalänk
Medlem

Hoppas att Explorer kan läsa in RAW-filerna från min systemkamera utan problem. Alltid lite orolig när Microsoft inför nya ramverk i koden.

Gamla codecs fungerade dåligt i UWP-apparna tidigare.

Permalänk
Medlem

Frågan är när Microsoft ska intofucera dual pane så explorer faktiskt blir användbart på riktigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Fixa inte det som inte är trasigt?

Sant, men i detta fallet så har jag aldrig tyckt att utforskaren varit användbar för något alls.

Total commander och kommandotolk gäller för mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av medbor:

Fixa inte det som inte är trasigt?

Känns som de gör om för att rymma fler annonser eller något

Om jag inte minns fel så är det planerat

Permalänk
Medlem

Ser ut som att de har klistrat ihop bitar från olika designers i Paint. Precis vad jag förväntar mig utav Microsoft, skönt att inget förändrats.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Känns som mycket är taget direkt från Linux, kanske inte så konstigt när Linux tom är integrerat i Windows 11

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

3vligt 3vligt ✌️🙂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fixa inte det som inte är trasigt?

Fast Windows 11-utforskaren är ju trasig på minst två punkter, jämfört med 10-utforskaren: ingen bakåtkompabilitet för integration av programs kontextmenyer och inget val att ha kvar döp-om-fil på samma ställe där det alltid suttit.

Om man får gissa så lär det bli än värre med omflytt av funktioner nu. Jag har inte koll på explorers historik, men jag antar att den nuvarande versionen är skriven i C++ och att det här är en total omskrivning till C# (.NET iaf) och Win UI 3, alternativt att man behållt C++-basen. I vilket fall som helst kan man ju hoppas på att det släpps som open source så att de värsta idiotierna kan åtgärdas, typ att det inte är default-valet att visa filändelser.

Permalänk

Något jag hade önskat är en funktion som gör att man kan visa allt mappinnehåll på hela datorn som "general items" och att man inte behöver ändra det varje gång man ska gå in i en musikmapp, som på ett jobbigt och onödigt sätt visar artist, årtal etc i stället för filstorlek och sånt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Viktigast är kanske att de gör det mer kompakt, om man så vill.

Exempel på Windows NT4-explorer i Windows 11-tappning ( https://github.com/Microsoft/winfile , baserad på NT4-kod släppt av MS 2007) vid sidan av Windows 11:

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Vill skriva något negativt, men väntar till efter uppdateringen är släppt. Benefit of the doubt och allt det där. De kan ju överraska och göra något vettigt.

Snabbare sökning låter rent av lovande. Den befintliga sökfunktionen är segare än sirap.

Integration med Office365 förutsätter jag går att stänga av. Kanske bra för någon, men jag vill att Windows ska vara Windows. Inte en massa molntrams.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Fast Windows 11-utforskaren är ju trasig på minst två punkter, jämfört med 10-utforskaren: ingen bakåtkompabilitet för integration av programs kontextmenyer och inget val att ha kvar döp-om-fil på samma ställe där det alltid suttit.

Om man får gissa så lär det bli än värre med omflytt av funktioner nu. Jag har inte koll på explorers historik, men jag antar att den nuvarande versionen är skriven i C++ och att det här är en total omskrivning till C# (.NET iaf) och Win UI 3, alternativt att man behållt C++-basen. I vilket fall som helst kan man ju hoppas på att det släpps som open source så att de värsta idiotierna kan åtgärdas, typ att det inte är default-valet att visa filändelser.

Tror de vill åt den stora massan som de flesta företag och att visa filändelser är inget den stora massan ens vet vad det är.

Däremot bode det finnas mer val och kanske färdiga "mallar" man kan använda baserat på användar typ. Dessa ska givetvis kunna ändras för att passa personen specifikt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Viktigast är kanske att de gör det mer kompakt, om man så vill.

Exempel på Windows NT4-explorer i Windows 11-tappning ( https://github.com/Microsoft/winfile , baserad på NT4-kod släppt av MS 2007) vid sidan av Windows 11:<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som att du har glömt aktivera compact mode. Under "Visa" menyn borde du hitta en sån inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn4rk:

Ser ut som att du har glömt aktivera compact mode. Under "Visa" menyn borde du hitta en sån inställning.

Aj, tack för påpekandet, hade dragit igång en VM där jag inte aktiverat det.

Så. Lite bättre nu. Men jag vill ändå ha mer kompakt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jaja blabla BLAAAAA.... jag måste forfarande installera treesize free..... GG ms. IDIOTER!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Fast Windows 11-utforskaren är ju trasig på minst två punkter, jämfört med 10-utforskaren: ingen bakåtkompabilitet för integration av programs kontextmenyer och inget val att ha kvar döp-om-fil på samma ställe där det alltid suttit.

Kontextmenyerna finns ju kvar, bara ett steg bort. Och döp om ligger väl på F2 som alltid?

Citat:

Om man får gissa så lär det bli än värre med omflytt av funktioner nu. Jag har inte koll på explorers historik, men jag antar att den nuvarande versionen är skriven i C++ och att det här är en total omskrivning till C# (.NET iaf) och Win UI 3, alternativt att man behållt C++-basen. I vilket fall som helst kan man ju hoppas på att det släpps som open source så att de värsta idiotierna kan åtgärdas, typ att det inte är default-valet att visa filändelser.

De satte dolda filändelser som default i W8 har jag för mig, det är dock lätt att ändra.

Permalänk
Medlem

Aldrig orkat bry mig om utforskaren då jag känner att den inte visar det jag är intresserad av. Lite one-size-fits-nobody. Hur stora möjligheter har man att rumstera runt, ta bort/lägga till saker och anpassa den efter vad man vill ha på en specifik maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Fast Windows 11-utforskaren är ju trasig på minst två punkter, jämfört med 10-utforskaren: ingen bakåtkompabilitet för integration av programs kontextmenyer och inget val att ha kvar döp-om-fil på samma ställe där det alltid suttit.

Om man får gissa så lär det bli än värre med omflytt av funktioner nu. Jag har inte koll på explorers historik, men jag antar att den nuvarande versionen är skriven i C++ och att det här är en total omskrivning till C# (.NET iaf) och Win UI 3, alternativt att man behållt C++-basen. I vilket fall som helst kan man ju hoppas på att det släpps som open source så att de värsta idiotierna kan åtgärdas, typ att det inte är default-valet att visa filändelser.

Blev tvungen att fixa lite i registret för att få rename file på samma ställe hela tiden.

https://allthings.how/how-to-show-more-options-by-default-in-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Fast Windows 11-utforskaren är ju trasig på minst två punkter, jämfört med 10-utforskaren: ...

Hur funkar det i Windows 11 om man går via kontrollpanelen? I Windows 10, så kör kontrollpanelen lite av ett "legacy"-läge utan UWP-integration. Dvs sökrutan fungerar som i Windows 10 Version 1809 och tidigare där.

Det lär dröja länge innan jag använder Explorer i Windows frivilligt igen. Heja DOpus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fixa inte det som inte är trasigt?

Känns som de gör om för att rymma fler annonser eller något

Explorer har dock alltid varit skräp. Nu har MS hajat till och drar en rip-off på directory opus

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas att Explorer kan läsa in RAW-filerna från min systemkamera utan problem. Alltid lite orolig när Microsoft inför nya ramverk i koden.

Gamla codecs fungerade dåligt i UWP-apparna tidigare.

Har du installerat Microsoft RAW Image Extension?
Funkar fint i både Windows 10 och 11 för mig, både i Explorer, Win32 och UWP appar.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Är lite skeptisk till Microsoft 365, dels för att jag inte är i behov av det själv och det andra att MS kommer köra stenhårt på att baka in det i systemet.
Vill ha mer fokus på arbetsyta och effektivitet än massa menyer som tar upp plats och man måste ta sig igenom för att hitta rätt, och som någon nämnde en funktion likt treesize skulle vara trevligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller ser det ut som en webbläsare + hemsida??... hade inte förvånat mig om den har tracking också så som mouse tracking, vad du klickar på, hur länge du kollar i en mapp :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

är det bara jag eller ser det ut som en webbläsare + hemsida??... hade inte förvånat mig om den har tracking också så som mouse tracking, vad du klickar på, hur länge du kollar i en mapp :/

Absolut min känsla också, och lite grand den känslan jag fick när Windows NT4 fick, eh, SP5?
Huruvida tracking existerar vet jag inte, men på mina äldre datorer (dvs, den Pentium jag körde NT4 på back in the day, och min nuvarande 10 år gamla dator) tycker jag ändå det känns att det är lite fler delay i utforskaren än tidigare. Något känns slöare. Kanske placebo.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Jaja blabla BLAAAAA.... jag måste forfarande installera treesize free..... GG ms. IDIOTER!
https://www.jam-software.com/sites/default/files/treesize_free/online_manual/EN/TreeSizeFree-DirectoryTree-Pure.png

Eller WizTree, som är ännu snabbare 😁 Gratis det också förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Blev tvungen att fixa lite i registret för att få rename file på samma ställe hela tiden.

https://allthings.how/how-to-show-more-options-by-default-in-...

Att man ens ska behöva göra en sån här grej... varför är det inte bara ett alternativ i File Explorer's inställningar liksom?
Det är så jäkla många förbannat korkade ideer som de fokuserar på istället för att lägga till sådant som folk vill ha.

Microsoft känns mer och mer som Adobe, som tar bort eller gömmer undan Legacy-funktioner som alltid funnits eller ersätter dem helt med idiotiska grejer som man blir vansinnig på. 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Jaja blabla BLAAAAA.... jag måste forfarande installera treesize free..... GG ms. IDIOTER!
https://www.jam-software.com/sites/default/files/treesize_free/online_manual/EN/TreeSizeFree-DirectoryTree-Pure.png

Mycket märkligt detta att det ska vara så svårt att få till "beräkna storlek på alla mappar i denna vy". Om jag inte minns fel så har det gått att göra på Mac sen System 7 som kom ut 1987. :-/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma