Svenska forskare sätter datarekord på 1,8 petabit per sekund

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Lite missvisande i beskrivningen av frekvenskamen. Hur kan en infraröd laser bli ett regnbågsspektrum? De våglängderna existerar inte i infrarött.

Medans det antagligen inte handlar om synligt ljus (lyckades inte hitta den vetenskapliga publikationen på den korta stund jag gav det) så kan man tekniskt sätt få ut kortare våglängder ur ljus med längre, ett fenomen kallat "frequency doubling" (tex två fotoner med x våglängd blir till en med x/2 våglängd). Hur det blir ett spektrum av diskreta frekvenstoppar från en laser är också rätt intressant, finns beskrivningar för några metoder på wikipedia.

Lite coolt att världens nuvarande snabbaste fiberkommunikations-chip är gjort i sverige

Permalänk
Medlem

intressant för stamnätet och då för tex redan nämnda datorhallar, för vanliga konsumenter så räcker vanlig fiber gott länge till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Miljövänligt 😂 haha

Stackars forskare som måste pressa in ordet miljövänligt i varje produkt.
Green Washing är ett annat ord 🤥

Är det verkligen synd om forskarna? Eller är det mer synd om dessa som är "allergiska" mot begreppet "Miljövänligt" och därför måste framhäva det i varje kommentar där detta förekommer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag ska genast kontakta Telia och be dom ändra min 250/250 till en 100/100 Pbit- lina 😁

Permalänk

De ska ge tusan i att peta på mina bitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Lite missvisande i beskrivningen av frekvenskamen. Hur kan en infraröd laser bli ett regnbågsspektrum? De våglängderna existerar inte i infrarött.

De använde regnbåge som jämförelse för att säga att de har många olika våglängder av ljus, som en regnbåge har. Man brukar kalla lasermoduler som används för WDM för färgad (en specifik våglängd) och en 1310nm modul kallas grålaser.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Var kan man skaffa nätverkskort för att få fart på lanet hemma ?

På webhallen t ex. Tips: Välj koppar framför optiskt för låga latenser. Hur snabbt behöver du? Obs, du behöver en snabb switch också.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570