Soundbar utan satelliter tillräckligt ?

Permalänk

Soundbar utan satelliter tillräckligt ?

Nu börjar tv-setupen ta form med vägghängd tv-bänk från Ikea och vägghängd 65" LG C3 men ljudet kvarstår.
Jag har inga tidigare erfarenheter kring soundbars så är osäker på hur mycket satelliter behövs/gör skillnad samt storleken på soundbar (arc/beam, jbl 900/1300, hw-q995 etc)
Tv-hörnan är ca 10kvm Exempelbild(gul=soffa, blå=tv).
Upplever ni utan satelliter att ljudet är "tillräckligt" eller upplevs ljudbilden som stereo och avsaknaden av soround ?

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Nu börjar tv-setupen ta form med vägghängd tv-bänk från Ikea och vägghängd 65" LG C3 men ljudet kvarstår.
Jag har inga tidigare erfarenheter kring soundbars så är osäker på hur mycket satelliter behövs/gör skillnad samt storleken på soundbar (arc/beam, jbl 900/1300, hw-q995 etc)
Tv-hörnan är ca 10kvm Exempelbild(gul=soffa, blå=tv).
Upplever ni utan satelliter att ljudet är "tillräckligt" eller upplevs ljudbilden som stereo och avsaknaden av soround ?

Jag testade hw-q995 på ungefär samma avstånd och liknande "rum". Satelliterna gör varken till eller från om de inte är optimalt placerade, och på just denna modell är ett element riktat IFRÅN dig som lyssnare för att studsa i väggen, dvs en får en väldigt kort väg och en annan VÄLDIGT lång väg om man ser till ditt rum.

Efter mitt testande valde jag att skicka tillbaka den då den ENDAST var bättre än ett par Audio Pro T14 när det var optimerat ljud för surround/atmos/bra mixat, i stereo-scenario var den till och med sämre... även till alldagligt tittande på Youtube etc där ljudet inte är optimerat för en soundbar.

Jag har istället stereohögtalare på var sida om en 65" tv vilket ger en bredare ljudbild och rätt ofta studsar ljudet rätt bra ändå och man upplever att ljudet kommer från lite olika håll. Stereo-separationen är även mycket bättre.

Ja, jag blev sjukt besviken och därav denna lilla "rant" he he Hade mycket större förväntningar på en Soundbar som ligger runt 15k normalpris.

Edit:
Däremot är jag rätt nyfiken på att testa JBL's nya 1000 eller 1300 då man kan ta av dem när man känner för det eller så sitter de fast på soundbaren. Samt att de då blir riktigt wireless surround.

Men i slutändan äger ju Samsung nästan allt idag ändå... Bang & Olufsen, JBL, AKG, Harmon Kardon och en drööööös med andra märken.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag har både sonos beam och i vardagsrummet en sonos playbar och jag kan inte säga att jag uppfattar någon surroundeffekt. Däremot är stereoeffekten bra.
Har ett liknande vardagsrum som du ritar upp.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Då min lyssnarposition inte är optimal (soffan några cm från väggen, väggarna på olika avstånd samt att jag sitter/ligger inte centrerat i soffan)så funderar jag på om Jbl's 1000/1300 med satelliterna monterade på soundbaren ger detta läge ett bättre ljud än tex 995'an med o-optimerat placerade satelliter eller om detta något kompenseras med alla inställningar som finns när det kommer till "listening-position" (och allt vad det där heter) ?

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem

Det kan bli skitbra ljud med bakhögtalare även om dom inte står optimalt, men det känns förstås lite onödigt med en massa extra element som skjuter ut åt sidorna om det är olika långt till väggar osv.

Med det sagt så har jag en Samsung HW-Q960A, dvs. föregångaren. Den är inställd på att alltid köra "standard", vilket innebär att om filmen/serien/spelet jag tittar på är 5.1 så får jag 5.1, är det 7.1 får jag 7.1 och är det Atmos så blir ljudet objektbaserat. Eller stereo om det är stereo förstås.

Bakhögtalare gör ju något enormt när det kommer till inlevelse och är mycket viktigare är bredare position av fronthögtalare (alltså bredare än vad dom redan är på soundbaren) enligt mig.

Du kan glömma all typ av surroundeffekt om du endast har stereohögtalare och all eventuell "surroundeffekt" du får är fel.

I mitt fall så är vänstra väggen några cm från högtalaren och högra väggen är många meter bort från den högra. Sidohögtalarna gör därför inte mycket (om något) men används endast för Dolby Atmos/DTS:X. Däremot finns ju båda bakhögtalare där för korrekt surroundljud samt uppåtriktade högtalare för Dolby Atmos vilket också gör jättestor skillnad för den typen av innehåll.

JBL-högtalarna kan du ju plocka av men det finns ingen bra anledning att inte ha dom fast anslutna som bakhögtalare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det kan bli skitbra ljud med bakhögtalare även om dom inte står optimalt, men det känns förstås lite onödigt med en massa extra element som skjuter ut åt sidorna om det är olika långt till väggar osv.

Med det sagt så har jag en Samsung HW-Q960A, dvs. föregångaren. Den är inställd på att alltid köra "standard", vilket innebär att om filmen/serien/spelet jag tittar på är 5.1 så får jag 5.1, är det 7.1 får jag 7.1 och är det Atmos så blir ljudet objektbaserat. Eller stereo om det är stereo förstås.

Bakhögtalare gör ju något enormt när det kommer till inlevelse och är mycket viktigare är bredare position av fronthögtalare (alltså bredare än vad dom redan är på soundbaren) enligt mig.

Du kan glömma all typ av surroundeffekt om du endast har stereohögtalare och all eventuell "surroundeffekt" du får är fel.

I mitt fall så är vänstra väggen några cm från högtalaren och högra väggen är många meter bort från den högra. Sidohögtalarna gör därför inte mycket (om något) men används endast för Dolby Atmos/DTS:X. Däremot finns ju båda bakhögtalare där för korrekt surroundljud samt uppåtriktade högtalare för Dolby Atmos vilket också gör jättestor skillnad för den typen av innehåll.

JBL-högtalarna kan du ju plocka av men det finns ingen bra anledning att inte ha dom fast anslutna som bakhögtalare.

Med tanke på rumsbilden antar jag att hans soffa kommer stå mot väggen, därav blir "bakhögtalarna" i höjd sidled med lyssnaren och kommer inte fungera som "bakhögtalare". Och "tvyärr" har surroundhögtalarna på nya Samsungen INGA element som går in mot lyssnaren, utan det är en "plåtpanel" där. De har element rakt fram, upp och riktat bort från lyssnaren för att studsa i väggen, så dessa är än mer skapta för att kunna stå optimalt för att ge någon form av effekt. Står de precis bredvid dig gör de varken till eller ifrån till i bästa scenario, ytterst liten effekt. Jag testade det själv då jag inte kunde ha dem bakom "sängen" då den var menad till sovrumstv'n

Fördelen som jag ser det med JBL är att de kan sitta fast på soundbaren för en än mer bredare ljudbild när man inte känner att man behöver använda surround, men samtidigt ha möjligheten att ta av dem och lägga på var sida på t ex soffans rygg när man väl känner för det. Dock har jag inte testat det själv för att se vilken (om någon) effekt det tillför.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal