Permalänk
Medlem

Kabinett för brännare?

Tjena!

Jag har köpt ett nytt chassi till datorn och byggt om, idag så har chassin inget för interna
brännare då allt går via usb etc.

Så jag undrar om någon här kanske vet om de är möjligt att köpa en kabinett för min interna brännare
"ASUS Intern BW-16D1HT" så det går att ha den via usb eller något.

Eller finns det någon annan bra lösning?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Det finns, exempelvis: https://www.amazon.se/ICY-BOX-IB-550StU3S-eSATA-anslutning-st...

Vet inte om just den är bra dock. Annars kan det ju vara värt att kolla på en extern enhet, inte säkert att den kostar mer än en extern låda till din interna enhet, och då kan du kanske sälja den.

Permalänk
Medlem

Förr i världen (för kanske 10 år sedan) så var externa kabinett för 5.25" enheter (Cd-läsare, DVD-brännare, m.m.) rätt vanliga, men nuförtiden verkar de ha slutat tillverkas och säljas.
Du kanske kan hitta ett nytt någonstans, men annars så får du nog titta på begagnade enheter.

Alternativt köpa en extern brännare - sådana säljs fortfarande, även om utbudet är begränsat.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig, som har 3d skrivare gjorde ett fodral till min bluray brännare. Fungerar helt perfekt!

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5722|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem

Det blir nog dessvärre billigare att köpa en extern brännare än att
köpa nåt av de kabinetten som finns kvar på marknaden.

https://www.amazon.de/-/en/External-Enclosure-Blu-ray-Alumini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorim:

Jag har köpt ett nytt chassi till datorn och byggt om, idag så har chassin inget för interna
brännare då allt går via usb etc.

Finns många chassin med 5.25" plats för brännare. Exempelvis Fractal Design Pop.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Antingen har man en låda som tar 5.25 enheter eller så kan man köpa externt kabinett. Dock är det inte lätt att få tag på det numera. Frågan är också om kvalitén på en bränd skiva är bättre med en sådan enhet eller om de externa mindre enheterna till laptops som ansluts till USB2 / USB3 är lika bra ?

Själva USB tekniken funkar bra men däremot vet jag inte om man vinner något rent tekniskt på att använda en 5.25 enhet för att bränna skivor.

Det finns flera tillverkare, Asus, Pioneer etc som har BD-R brännare även om det kan vara lite knepigt att få tag i dessa så funkar dom till alla datorer som har anslutning via USB.

Permalänk
Medlem

Generellt, när jag pysslade med det för sådär 10 år sedan, så gav 5-1/4"-brännarna betydligt bättre kvalitet i bränningen (vid analys efteråt på ytterligare annan brännare med kapabiliteten att kunna mäta - läs optiarc-brännare och brännare med asmediachip i sig) än motsvarade laptop-brännare både i separat designad kabinett för bordsbruk och i laptop. och dessutom bränner 5-1/4" ofta dubbel hastighet än motsvarande laptop-brännare.

En sak lärde jag mig efter att börja analysera brännkvalitet att brännarna brände bäst när de själv fick sköta brännhastigheten och att spärra till 2x eller 4x hastighet för att seglivade myter säger att det ger bättre kvalitet, är väldigt missvisande när man väl börja mäta bitfeltakt på dessa i efterhand.

En sak till - se till att brännaren verkligen gör en kalibreringsprocess innan bränningen startar - i många brännarprogram så är den delen bortbockad default för att bränningen skall upplevas starta snabbare - men då tappar man mycket kvalitet (ger mer bitfel redan från start) när den bara går på tabellerade data baserad på medians MID-värde och tar inte upp batchvariationer.

Att forcera att bara bränna i 2 och 4x takt och inte göra en kalibrering innan bränningen, ger skivor med samma bitfelstakt som 10-15 år gamla lagrade skivor där bränningen gjorts korrekt med brännarens egna beslutade fart och med en kalibrering mot skivan innan bränning.

Att CD/DVD-skivor inte går att läsa felfritt efter 10-15 år beror mycket på att man redan från början bränt dessa på fel sätt och det ännu viktigare - att man inte kontrollerat dessa efter bränningen och det bästa metoden är egentligen att göra ett varvtalsprofil (mätt som datatakt) på högsta möjliga läshastighet och se att i slutet av skivan inte får ett hack i lästakt för att det plötsligt tappar hastigheten (varvtalet på skivan går ned för att det är för mycket bitfel och nått gränsen där felrättningen inte längre klarar att rätta datat - lägre varv ger mindre pulstågsgitter i den avlästa signalen från lasern och då går den under gränsen igen så att felrättningen klarar att rätta datat igen)

ofta accepterar man 1 varvtalsnedsänkning om det är precis i slutet av skivan - typ när mindre än 5% av skivan är kvar att läsa, medans 2 steg och det startar långt innan 5% är kvar att läsa så är skivan inte tillräckligt bra för arkivering på längre tid.

ett program som kunde göra varvtalsprofil vid avläsning är "dvdisaster", det fanns några till för windows också och kunde mäta bitfelstakt på vissa typer av brännare - men de är svårhittade idag och inte säkert går väl i win10/11

och slutligen när det gäller media - det som åldras minst över tiden vid inomhusförvaring räknat som ökande antal bitfel över tiden, vid avläsning före felrättning är på CD-RW, DVD+RW och BR-RE media då det knapp rör sig alls på en 10-års period medans dye-versioner (vanliga DVD+/-R skivor) av media startar med ca 1/5 - 1/3-delen av pariteten förbrukad redan vid bränningen och efter 10 år så är 2/3-del av pariteten förbrukad, medans DVD+RW ligger på samma nivå som köpeskivor med mindre än 5% förbrukad paritet och det är fortfarande samma nivå 10 år senare.

Permalänk
Medlem

@xxargs aha.

Så då är alltså en 5.25 monterad BD-R brännare i datorlåda bra och även i externt 5.25 kabinett via USB jämfört med de andra varianterna. Jag hade tänkt skaffa en ny Pioneer BD-R och montera i min äldre låda som har 5.25 plats, även om jag endast kopplar dit strömkabeln när jag ska använda den vilket nog inte blir så ofta. Annars har jag en annan 5.25 enhet som kan läsa skivorna som är inkopplad hela tiden.

Det jag kört är Nero sedan långt tillbaka tiden, läste tillbaka många skivor en gång i tiden och hade i stort sett bara några bit-fel på några skivor vilket typ motsvarar 0.1% eller lägre med fel, jämfört med totala antalet skivor jag hade. Och då kunde man ändå läsa skivan, det vara bara några filer här och där som inte kunde läsas. Tursamt nog var det inget viktigt. Sedan gick jag över till lagra på hårddisk. Jag vill alltså ha bättre och skärare optisk lagring av viktig data som ytterligare en backup, även om jag har flera backuper på olika hårddiskar.

Tänkte använda mig av M-Disc i förhoppning om att det åtminstone borde klara sig i några årtionden framåt. Man måste ju underhålla backup-lager etc men trevligt om man åtminstone har så hög säkerhet som det går för privatpersoner och en rimlig slant. DVD var organiskt bläck om jag minns, BluRay hade oorganiskt sådant men vad jag förstår.

Vet inte om det finns nya 5.25 kabinett att köpa, det mesta verkar vara färdiga brännare som stödjer USB-C kontakter osv. För 5.25 kabinett tycks det vara äldre enheter som finns och inte lika uppdaterade på den tekniska fronten. Men det är klart, hur många använder optisk media numera, det måste vara en minoritet.