Permalänk

Viktminskningsprogram

Tjo

Jag var med i ett viktminskningsprogram under ett år där jag gick ner 10kg. Jättebra osv... men...

Min bror gillar det goda i livet så han borde gå ner åtminstone 20kg, kanske närmare 40kg...

Finns det inget program nära Sandviken (Gästrikland) där han får träffa folk och gemensamt lära sig om kost. Och framförallt att hitta gemenskap och träna och dela vardagen med?

Permalänk
Medlem

Lär väl finnas men är han motiverad att gå ned i vikt? Är det nekande så är det nog det man måste jobba på först att förstå att det behövs och att man är med på linjen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Lär väl finnas men är han motiverad att gå ned i vikt? Är det nekande så är det nog det man måste jobba på först att förstå att det behövs och att man är med på linjen.

Nej. Vi har provat allt. Det behövs något konkret. Han lever ensam. Han har godis över hela lägenheten osv. Så det är lite tragiskt. Försökt men det krävs något program han kan fokusera på. Annars är det bara random shit som inte kommer hända.

Permalänk

Xtravaganza, var programmet jag gick med i. Fantastiskt program..... drack öl som fan på fredagar men gick ner i vikt som fan Så thumbs up! Tränade som fan.. spinning 4 dagar i veckan och box'er-size på riktigt så det var grymt.

Permalänk

Han har social fobi. Så att vara i kontakt med en "tränare" en gång i månaden vore meningslöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Han har social fobi. Så att vara i kontakt med en "tränare" en gång i månaden vore meningslöst

Viktigast för att börja röra på sig är att hitta "sin grej". Sedan om det är promenader, löpning eller whatever spelar nog mindre roll i första hand.

Godis gör ju inte direkt att man mår bättre psykiskt heller så hitta anledningen till sötsuget är också en viktig pusselbit.

Permalänk

Grejen är att det måste vara ett "program" som inte sägs av mig! Spelar ingen roll vad jag säger, det måste vara något man kan följa som en "hund" woff woff......

EDIT:

Och träffa nya människor. Sen min brorsa är så jävla ensam så ni anar inte.

Permalänk
Medlem

Jag är typ likadan hur jag fixade var att jag köpte en crosstrainer till hemmet om han nu har plats för det

Permalänk

Grejen är att han "tränar". Går till gymmet och lyfter tungt...

Men det är helt fel...

Som sagt, han behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Problemet är att han själv måste vilja och ha motivationen att förändra. Det spelar ingen roll hur många olika program eller idéer du presenterar för honom, eller leder honom till att upptäcka, om han själv inte är mogen för att sätta igång.

Det han behöver är en väckarklocka, en konsekvens av sitt missbruk (för det är ett missbruk han sitter fast i) som gör att han vaknar upp och själv inser att han måste förändra sin livsstil.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vet inte om du talar om dig själv i tredjeperson, men låter mer som en psykolog som krävs en ett viktminskningsprogram i detta stadie

glhf

Permalänk

Absolut!

Men jag känner min brorsa. Om han får nys på att en chokladkaka kostar 5kr mindre på Coop. Så är han som en jakthund på det och får sin "reward".

Men det är lite värre att övertyga han att han måste träna, för enligt han gör han redan. Så han behöver något program där han får träffa folk, och gemensamt gå ner något kilo eller två långsamt. Inget jävla bootcamp!

Permalänk

Tror jag var otydlig.

Det jag efterfrågade var någon form av resort där de åker. Lär sig om kost osv och tränar.

Inte något online "hej va duktig du är, träna lite mer och ät en morot"-kinda shit!

Permalänk
Skrivet av plajton:

Vet inte om du talar om dig själv i tredjeperson, men låter mer som en psykolog som krävs en ett viktminskningsprogram i detta stadie

glhf

Nej jag talar inte om mig själv i tredje person. Konstigt svar där du önskar "glhf" som någon teen.

Permalänk
Medlem

Så länge personen inte vill själv kommer det aldrig gå, oavsett var någonstans du skickar honom.
Social fobi är ett problem för en psykolog. En dietist kanske kan hjälpa till också. Prova kontakta vårdcentralen, dom borde ha tillgång till både psykolog, dietist osv.

Permalänk

Suck..... det funkar inte..... DELETE THREAD!

Permalänk
Medlem

Klart det inte funkar. Ingen kommer kunna ge dig det du önskar eftersom mirakellösningen inte finns.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

16 weeks of hell finns ju om man vill rivstarta..

Permalänk

Okej..... kanske för att jag varit otydlig... provar igen

Känner ni till något program där man kan gå med under några veckor, och lära sig om kost osv, samt gå ner i vikt? Läsförståelse seems to be a thing as usual

Permalänk

@anon244477 Kanske du borde ändra nick, i och med att heineken vägrar lämna Ryssland trots påtryckningar. Samt att alla man pratar med från Nederländerna vet att Amstel är så jävla mycket bättre och inte ett jävla blomvatten som Heineken är

Permalänk
Medlem

Att betala för ett "program" eller "kurser" för att lära sig är bortkastade pengar då allt handlar om kalorier in och kalorier ut. Det enda som behövs är en köksvåg som kan väga gram och en miniräknare. Du kan äta grädde och gå ner i vikt.

Det man behöver är att ta reda på vilket kaloribehov man behöver och det gör man genom följande ekvation:

(10 x din vikt i kg) + (6,25 x din längd i centimeter) – (5 x din ålder i år) + 5.

Exempel: Är du en man på 30 år, 188 cm lång och väger 90 kg blir uträkningen (10 x 90) + (6,25 x 188) – (5 x 30) + 5 som blir (900) + (1175) – (150) + 5 = 1930 kalorier (kcal).

Till detta behöver man också ta reda på aktivitetsnivån.

Lite eller ingen motion: x1,2
Lätt motion, 1-3 gånger per vecka: x1,375
Medelmotion, 3-5 gånger per vecka: x1,55
Tung motion, 6-6 gånger i veckan: x1,725
Mycket tung motion, +10 pass i veckan: x1,9

Låt oss säga att du tränar 3-5 gånger per vecka, vilket blir x1,55. Detta gör att man tar kaloribehovet ovan, i detta fallet 1930, och multiplicerar det med 1,55, vilket blir 2991,5 kalorier.

Äter du 2991,5 kalorier så står du still i vikt. Äter du mer går du upp i vikt, och äter du mindre går du ner i vikt.

Vid viktnedgång är det bra att lägga sig på ett kaloriunderskott på 500 kalorier (kcal), dels för att det inte gör att man inte går runt och är hungrig hela tiden, dels för att kroppen inte tar stryk. Detta ger en viktminskning på 0.5 kg per vecka.

Så i det exempel jag tagit upp ovan gör att kaloribehovet landar på 2491.5 kcal för att tappa 0.5 kg per vecka.

Permalänk
Skrivet av Zesty:

Att betala för ett "program" eller "kurser" för att lära sig är bortkastade pengar då allt handlar om kalorier in och kalorier ut. Det enda som behövs är en köksvåg som kan väga gram och en miniräknare. Du kan äta grädde och gå ner i vikt.

Det man behöver är att ta reda på vilket kaloribehov man behöver och det gör man genom följande ekvation:

(10 x din vikt i kg) + (6,25 x din längd i centimeter) – (5 x din ålder i år) + 5.

Exempel: Är du en man på 30 år, 188 cm lång och väger 90 kg blir uträkningen (10 x 90) + (6,25 x 188) – (5 x 30) + 5 som blir (900) + (1175) – (150) + 5 = 1930 kalorier (kcal).

Till detta behöver man också ta reda på aktivitetsnivån.

Lite eller ingen motion: x1,2
Lätt motion, 1-3 gånger per vecka: x1,375
Medelmotion, 3-5 gånger per vecka: x1,55
Tung motion, 6-6 gånger i veckan: x1,725
Mycket tung motion, +10 pass i veckan: x1,9

Låt oss säga att du tränar 3-5 gånger per vecka, vilket blir x1,55. Detta gör att man tar kaloribehovet ovan, i detta fallet 1930, och multiplicerar det med 1,55, vilket blir 2991,5 kalorier.

Äter du 2991,5 kalorier så står du still i vikt. Äter du mer går du upp i vikt, och äter du mindre går du ner i vikt.

Vid viktnedgång är det bra att lägga sig på ett kaloriunderskott på 500 kalorier (kcal), dels för att det inte gör att man inte går runt och är hungrig hela tiden, dels för att kroppen inte tar stryk. Detta ger en viktminskning på 0.5 kg per vecka.

Så i det exempel jag tagit upp ovan gör att kaloribehovet landar på 2491.5 kcal för att tappa 0.5 kg per vecka.

Jättebra! Tack för din utförliga post!