Windows 11, lokalt konto eller microsoft konto?

Permalänk
Medlem

Windows 11, lokalt konto eller microsoft konto?

Hej!

Om ett par timmar får jag hem en ny Lenovo Legion 5 pro med Windows 11. Jag sitter för närvarande på en laptop med Windows 7... Jag har förstått det som att Microsoft numera vill att man kopplar sin Windows licens till ett personligt Microsoft konto, vilket jag inte är helt nöjd med... Som jag förstått det så är det omständligt, men att det kan gå att kringgå. Hur gör ni andra som har Windows 11? Har ni kringgått det eller kör ni med ett Microsoft-konto? Har egentligen 2 frågor.

Fråga 1. Jag har förstått att det inte längre fungerar med att gå vidare i installationen genom att inte vara ansluten till internet. Att man behöver köra en ISO via Rufus för att kringgå kravet på Microsoft konto. Enligt Ny teknik så kan man hoppa detta steg även genom att uppge no@thankyou.com och då skickas till att skapa ett lokalt konto istället. Detta låter som att föredra för mig då jag helst vill köra på den förladdade Windows-partitionen och inte böka med ISO och usb-sticka. Har någon på forumet prövat detta?

Fråga 2. Vad kör ni med? Är det bättre ändå att ha ett registrerat Microsoft konto? Vad är det för fördelar med det? Om jag kringgår nu med ett lokalt konto, kommer jag få behöva trixa för att få framtida uppdateringar?

Permalänk

Beror på vilken Windows du har/får. Pro varianten går att köra på lokalt konto.

Permalänk
Medlem

Det går att köra med lokalt konto fortfarande, om du kör Windows 11 Pro så väljer du att ansluta till domän och skriver in önskat namn på det lokala kontot du vill använda, låter dock som att du har en gaming-dator och därmed kör Win 11 Home. Ej prövat metoden du nämner då jag enbart kör Win Pro licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Hej!

Om ett par timmar får jag hem en ny Lenovo Legion 5 pro med Windows 11. Jag sitter för närvarande på en laptop med Windows 7... Jag har förstått det som att Microsoft numera vill att man kopplar sin Windows licens till ett personligt Microsoft konto, vilket jag inte är helt nöjd med... Som jag förstått det så är det omständligt, men att det kan gå att kringgå. Hur gör ni andra som har Windows 11? Har ni kringgått det eller kör ni med ett Microsoft-konto? Har egentligen 2 frågor.

Fråga 1. Jag har förstått att det inte längre fungerar med att gå vidare i installationen genom att inte vara ansluten till internet. Att man behöver köra en ISO via Rufus för att kringgå kravet på Microsoft konto. Enligt Ny teknik så kan man hoppa detta steg även genom att uppge no@thankyou.com och då skickas till att skapa ett lokalt konto istället. Detta låter som att föredra för mig då jag helst vill köra på den förladdade Windows-partitionen och inte böka med ISO och usb-sticka. Har någon på forumet prövat detta?

Fråga 2. Vad kör ni med? Är det bättre ändå att ha ett registrerat Microsoft konto? Vad är det för fördelar med det? Om jag kringgår nu med ett lokalt konto, kommer jag få behöva trixa för att få framtida uppdateringar?

Typ om du inte vill hålla på o tricksa är att logga in med ett MS konto och sedan efter uppstarten logga ut och byta till Lokalt konto, går på både Home och Pro versionen. Jag kör med MS konto då jag har flera datorer och då syncas mycket av inställningarna mellan enheterna, så som Wi-Fi lösenord och andra inställningar

Skrivet av bifrost11:

Beror på vilken Windows du har/får. Pro varianten går att köra på lokalt konto.

Går varken i Home eller Pro versionen under uppstartsguiden utan att tricksa. Går att logga ut efter uppstartsguiden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Det går att köra med lokalt konto fortfarande, om du kör Windows 11 Pro så väljer du att ansluta till domän och skriver in önskat namn på det lokala kontot du vill använda, låter dock som att du har en gaming-dator och därmed kör Win 11 Home. Ej prövat metoden du nämner då jag enbart kör Win Pro licenser.

Domän går det ej med Home versionen vad jag vill minnas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Domän går det ej med Home versionen vad jag vill minnas

Nej så klart, det kräver Windows Pro därav "om du kör Windows 11 Pro så väljer du att ansluta till domän"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Typ om du inte vill hålla på o tricksa är att logga in med ett MS konto och sedan efter uppstarten logga ut och byta till Lokalt konto, går på både Home och Pro versionen. Jag kör med MS konto då jag har flera datorer och då syncas mycket av inställningarna mellan enheterna, så som Wi-Fi lösenord och andra inställningar
Går varken i Home eller Pro versionen under uppstartsguiden utan att tricksa. Går att logga ut efter uppstartsguiden.

Det är inga som helst problem att köra lokalt på Pro versionen, klicka på Inloggningsalternativ och sen Domänanslut så är man hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Fråga 2. Vad kör ni med? Är det bättre ändå att ha ett registrerat Microsoft konto? Vad är det för fördelar med det? Om jag kringgår nu med ett lokalt konto, kommer jag få behöva trixa för att få framtida uppdateringar?

Den stora fördelen med registrerat Microsoft konto enligt mig är att din Windows-licens även är knuten till ditt konto (och inte enbart datorn).

Sedan är det vad jag vet fortfarande lätt att skapa ett lokalt konto manuellt. Dvs det är bara första kontot vid installationstillfället som "kräver" ett Microsoft-konto. Övriga konton har du mer kontroll över (och kan då lätt radera kontot som skapades först).

Själv kör jag enbart lokala konton (även i Windows 11) och har endast använt mitt Microsoft-konto i fallet ovan för att undvika onödigt trixande.

Första kontot som Windows skapar är skräp i vilket fall som helst innan man hunnit stänga av all provisioning (AppReadiness) av mjukvara i Home/Pro-utgåvorna

@jnsson hann före med bra svar!

Edit:
Ang. Home vs. Pro, så kan det även vara värt att skaffa en Pro-nyckel för någon hundralapp för den extra kontroll och säkerhet det medför.

Permalänk
Medlem

Alltid brukat göra lokalt konto först så man slipper OCD med användarmappen sen byta till Microsoft kontot efteråt.

Permalänk
Medlem

Har en Inet byggd dator och hade MS konto men efter den var på service och de formaterade om Windows så kör jag lokalt konto på W11 home. Datorn startar utan att man behöver knappa in lösenord vilket är skönt. Så det verkar vara möjligt men kan vara för inet installerade den.

Ett W11 som jag själv installerat på en annan dator är kopplad till MS konto dock och tror inte man kunde välja att inte koppla.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Har en Inet byggd dator och hade MS konto men efter den var på service och de formaterade om Windows så kör jag lokalt konto på W11 home. Datorn startar utan att man behöver knappa in lösenord vilket är skönt. Så det verkar vara möjligt men kan vara för inet installerade den.

Ett W11 som jag själv installerat på en annan dator är kopplad till MS konto dock och tror inte man kunde välja att inte koppla.

Det går att ställa in så att datorn startar utan att man behöver knappa in ett lösenord med MS konto. Har själv gjort på en dator.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Alla era metoder är omständiga och onödiga. Det går att köra lokalt konto i Windows 11 uatn några större problem!

Under installationen när du ska logga in med MS-konto väljer du e-postadressen: no@thankyou.com och knappar in valfritt lösenord, när du gjort detta får du ett felmeddelande och sedan är det bara att välja namn för ett lokalt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Alla era metoder är omständiga och onödiga. Det går att köra lokalt konto i Windows 11 uatn några större problem!

Under installationen när du ska logga in med MS-konto väljer du e-postadressen: no@thankyou.com och knappar in valfritt lösenord, när du gjort detta får du ett felmeddelande och sedan är det bara att välja namn för ett lokalt konto.

Tack! Det var just den lösningen som jag undrade om någon på sweclockers provat

Permalänk
Medlem

Jag har inte flera enheter som jag vill synca. Jag har använder inte OneDrive eller andra molntjänster. Är det något som jag missar med att köra lokalt konto? Deras Windows (app) store? Är det något att ha?

Permalänk
Medlem

3 bra saker med MS-konto, hur man nu ser på det.

1. diverse mappar under din profil länkas med onedrive, så saker autosparas i molnet.

2. din bitlocker-nyckel sparas hos MS så du kan komma åt den lätt

3. din produktnyckel länkas med ditt konto.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Alla era metoder är omständiga och onödiga. Det går att köra lokalt konto i Windows 11 uatn några större problem!

Under installationen när du ska logga in med MS-konto väljer du e-postadressen: no@thankyou.com och knappar in valfritt lösenord, när du gjort detta får du ett felmeddelande och sedan är det bara att välja namn för ett lokalt konto.

Jag har för mig att det inte går längre, efter 22H2 till Windows 11. Har du testat det i år?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Jag har inte flera enheter som jag vill synca. Jag har använder inte OneDrive eller andra molntjänster. Är det något som jag missar med att köra lokalt konto? Deras Windows (app) store? Är det något att ha?

Jag använder MS app store o hämtar appar de appar som finns där, t.ex. Slack och Whatsapp har jag hämtat därifrån.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Då jag är mån om min integritet, använder jag Ghost Spectre Windows 11 Superlite och därmed ett lokalt användarkonto. Bootar dock till Windows 0.5 av 10 gånger då i stort alla spel jag spelar, funkar i Linux utan några som helst problem (bland annat Escape from Tarkov inkluderat).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det lutar åt att jag provar med ett lokalt konto genom metoden "no@thankyou.com". Om det inte funkar så kommer jag att skapa ett microsoft konto för att därefter antagligen byta till ett lokalt.
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att det inte går längre, efter 22H2 till Windows 11. Har du testat det i år?

Testade det senast i helgen med helt ny installation med USB skapad med helt ny nedladdning av "Windows 11 Media Creation Tool".

Permalänk
Medlem

Om UPS bara kunde leverera datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det lutar åt att jag provar med ett lokalt konto genom metoden "no@thankyou.com". Om det inte funkar så kommer jag att skapa ett microsoft konto för att därefter antagligen byta till ett lokalt.
Tack för alla svar!

Återrapportera gärna om den metoden fortfarande fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Har nog med microsoft konton och tenets att jonglera på jobbet.

Windows för privat bruk blir alltid lokalt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Återrapportera gärna om den metoden fortfarande fungerar.

Det gick galant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

3 bra saker med MS-konto, hur man nu ser på det.

1. diverse mappar under din profil länkas med onedrive, så saker autosparas i molnet.

2. din bitlocker-nyckel sparas hos MS så du kan komma åt den lätt

3. din produktnyckel länkas med ditt konto.

Jag har bara haft strul med dessa 3 bra saker:

1. Fyllde Onedrive och ville ta bort filer, då tog den bort från datorn med. Arg blev jag.
2. Om jag trycker i disken i ny dator och startar då gamla dött helt. Hur hämtar jag bitlocker-nycklen från en dator som inte bootar?
3. Kan jag flytta licens från gammal dator jag skrotat till en ny dator menar du?
Sist jag bytte moderkort så var jag tvungen att köpa ny licens pga ny hårdvara. Det kanske är ändrat nu?

/n00b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

2. Om jag trycker i disken i ny dator och startar då gamla dött helt. Hur hämtar jag bitlocker-nycklen från en dator som inte bootar?

Går att använda en annan dator och hämta hem bitlocker-nyckeln

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Airikr:

Då jag är mån om min integritet, använder jag Ghost Spectre Windows 11 Superlite och därmed ett lokalt användarkonto.

Genom att använda en tredjeparts-ISO som du inte har en aning om vilka ändringar som gjorts?
Förvisso kan det vara helt genuint men chansen att det finns skit inbyggt finns också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Genom att använda en tredjeparts-ISO som du inte har en aning om vilka ändringar som gjorts?
Förvisso kan det vara helt genuint men chansen att det finns skit inbyggt finns också.

Såklart. Men eftersom jag typ aldrig använder Windows, så får de inte veta mycket om mig, om de nu har lagt in skit i bakgrunden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Då jag är mån om min integritet, använder jag Ghost Spectre Windows 11 Superlite och därmed ett lokalt användarkonto. Bootar dock till Windows 0.5 av 10 gånger då i stort alla spel jag spelar, funkar i Linux utan några som helst problem (bland annat Escape from Tarkov inkluderat).

"Eftersom jag är mån om min integritet så hyr jag alltid ut min dator till en lokal snubbe med brytning så han kan ta bort alla applikationer som samlar in data för Microsoft, allt han behövde var alla mina personuppgifter och lösenord som kan kränka min integritet"

Om du är det minsta mån om din integritet ska du aldrig aldrig aldrig använda versioner som inte är signade av MS.

Jag gillar även att du lyckades smita in en Linux-referens i Windows-delen av forumet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag har microsoftkonto med en skräpmailadress.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.